تاریخ انتشار :چهارشنبه ۲۱ تير ۱۳۹۶ ساعت ۱۲:۳۷
محمود حجتی‌نجف‌آبادی سیاستمدار اصلاح‌طلب، عضو شورای مرکزی جبهه مشارکت ایران اسلامی و وزیر جهاد کشاورزی جمهوری اسلامی ایران است.
وزیر کشاورزی، شهردار تهران می‌شود؟
به گزارش حدیدنیوز به نقل از فرهیختگان، با تصمیم اعضای شورای شهر تهران انتخاب شهردار تهران از بین اعضای منتخب منتفی شد و می‌توان با قطعیت گفت که احتمال حضور محسن هاشمی‌رفسنجانی که بالاترین رای مردم تهران را از آن خود کرده است، به صفر رسید؛ حذف‌ شدن فردی که شاید با رای میلیونی مردم در تناقض باشد. بسیاری از کنشگران سیاسی اصلاح‌طلب بر این باور بودند که رای میلیونی مردم به محسن هاشمی تنها و تنها برای تصدی پست شهرداری تهران بوده است.
 
بعد از اعلام نتایج انتخابات پنجمین دوره شورای شهر تهران و پیروزی لیست امید در این انتخابات، رفتن «محمدباقر قالیباف» از شهرداری قطعی شده و 21 عضو جدید که اتفاقا همگی اصلاح‌طلب هستند، از این تاریخ به بعد در ساختمان خیابان بهشت گردهم خواهند آمد تا سازوکار و سیستم مدیریت شهری را که 12 سال در اختیار عمدتا اصولگرایان بوده در دست گرفته و تغییرات موردنظر خود را پیرامون این مساله اعمال کنند که به‌طور حتم مهم‌ترین تصمیم آنان، انتخاب شهردار جدید پایتخت خواهد بود.
 
 
 شمارش معکوس برای تغییر در بهشت
 
 
حال شمارش‌های معکوس برای تغییر روند کاری شورا از یک مدیریت نسبتا اصولگرایانه به مدیریت کاملا اصلاح‌طلبانه آغاز شده است و این جریان سیاسی گزینه‌های متعددی را برای پست و جایگاه مهم شهرداری تهران مطرح کرده و درحال بررسی سوابق آنها و رایزنی در این خصوص است.
 
 
نزدیک به دو ماه از برگزاری انتخابات شوراهای اسلامی شهر می‌گذرد و تا به امروز اعضای منتخب شورای پنجم تهران جلسات متعددی را به صورت دوستانه و غیرعلنی برگزار کرد‌ه‌اند. آنچه از برآیند جلسات منتخبان جدید شورای شهر تهران می‌توان عنوان کرد این است که آنان شاید مشخصه‌های عمومی شهردار آینده تهران و فرآیند انتخاب شهردار را تعیین کرده‌اند. باید گفت که شهرداری پایتخت به دلیل ساختار رسانه‌ای گسترده، بانک شهر و سازمان‌های بسیار ازجمله سازمان بازرسی شهرداری تهران، سازمان ورزش و تندرستی، سازمان بهشت‌زهرا، سازمان نوسازی، سازمان میادین میوه و تره‌بار، سازمان املاک و مستغلات شهرداری تهران، سازمان فرهنگی هنری و... بسیار با اهمیت بوده و نمی‌توان به سادگی از مدیریت بر آن گذشت.
 
 
گزینه‌های شهرداری تهران تا روز گذشته فرصت داشتند برنامه و کادر پیشنهادی خود را برای شهرداری تهران ارائه دهند. این برنامه‌ها به مدت یک ‌هفته قرار است توسط نامزدها در جلسه شورای شهر مطرح شود و مورد بررسی قرار ‌گیرد و 28 تیر رای‌گیری خواهد شد و تعداد نامزدها از پنج نفر به دو نفر می‌رسد و از بین این دو نفر، گزینه نهایی شهرداری برگزیده می‌شود؛ هرچند هردوی این افراد در اولین جلسه شورای شهر جدید حضور خواهند یافت و برنامه‌های خود را برای رای‌گیری نهایی اعضا اعلام خواهند کرد.
 
 
کارگزاران بازیگر و صحنه‌گردان اصلی  شورای شهر
 
 
اگرچه حزب کارگزاران سازندگی، حزب اتحاد ملت، حزب اعتماد ملی، حزب ندای ایرانیان، بنیاد باران، حزب همبستگی ایران، مجمع زنان اصلاح‌طلب، حزب اسلامی کار، انجمن اسلامی معلمان و... احزاب اصلاح‌طلبی هستند که نمایندگانی بین اعضای منتخب شورای شهر تهران برای دوره پنجم دارند، اما به نظر می‌رسد بازیگری و صحنه‌گردانی اصلی در شورای شهر جدید تهران در اختیار کارگزاران خواهد بود که اتفاقا بیشترین نمایندگان را هم در این جمع دارند.تا امروز می‌توان آقایان محمود حجتی، محمد‌علی نجفی، محسن مهرعلیزاده، محسن هاشمی و حسین مرعشی را جزء گزینه‌های مطرح و قطعی شورای شهر برای شهرداری تهران دانست؛گزینه‌هایی که شاید با اما و اگرهای بسیاری برای انتخاب آنها همراه باشد. در همین راستا زهرا نژادبهرام منتخب شورای شهر تهران گفته است که «با توافق اعضای شورای پنجم شهر تهران کسی از شورا خارج نخواهد شد.»
 
 
 حذف گزینه منتخب مردم از شهرداری تهران
 
 
با این تصمیم اعضای شورای شهر تهران عملا انتخاب شهردار تهران از بین اعضای منتخب منتفی شد و می‌توان با قطعیت گفت که احتمال حضور محسن هاشمی‌رفسنجانی که بالاترین رای مردم تهران را از آن خود کرده است، به صفر رسید؛ حذف‌ شدن فردی که شاید با رای میلیونی مردم در تناقض باشد. بسیاری از کنشگران سیاسی اصلاح‌طلب بر این باور بودند که رای میلیونی مردم به محسن هاشمی تنها و تنها برای تصدی پست شهرداری تهران بوده است.
 
 حجتی گزینه نهایی شورای شهر
 
 
با توجه به اینکه روز گذشته آخرین فرصت ارائه برنامه از سوی پنج نامزد نهایی شهرداری تهران به اعضای منتخب شورای شهر تهران بود، طی گفت‌وگو با برخی اعضای منتخب شورای شهر و اعضای شورای عالی سیاستگذاری اصلاح‌طلبان مشخص شد که محمود حجتی گزینه نهایی شورا برای ساختمان بهشت است.
 
محمود حجتی‌نجف‌آبادی سیاستمدار اصلاح‌طلب، عضو شورای مرکزی جبهه مشارکت ایران اسلامی و وزیر جهاد کشاورزی جمهوری اسلامی ایران است. او در سال ۱۳۵۴ وارد دانشگاه کارشد که پس از انقلاب با دانشگاه صنعتی اصفهان ادغام شد، و در رشته مهندسی عمران فارغ‌التحصیل شد. با پیروزی انقلاب اسلامی وارد نهاد جهاد سازندگی کشور شد و پس از آن به‌عنوان استاندار سیستان و بلوچستان انجام خدمت کرد.
 
با شروع عملیات اجرایی عظیم سد کرخه به‌عنوان مدیر اجرایی این پروژه تا زمان بهره‌برداری ارائه خدمت کرد و در دوره اول ریاست‌جمهوری سیدمحمد خاتمی به‌عنوان وزیر راه و ترابری و دوره دوم به‌عنوان وزیر جهاد کشاورزی از مجلس رای اعتماد گرفت و تا پایان دولت در این سمت باقی‌ ماند. با آغاز کار دولت یازدهم، حجتی بار دیگر برای تصدی وزارت جهاد کشاورزی توانست از مجلس رای اعتماد بگیرد. http://hadidnews.com/vdcjioet.uqeihzsffu.html
نام شما
آدرس ايميل شما