تاریخ انتشار :سه شنبه ۲۱ خرداد ۱۳۹۲ ساعت ۱۱:۱۵
برخی براین باورند که دنیا در سیطره مد، قرار دارد. بنابراین آنچه در این وادی مهم است گم نکردن هویت است.
چگونگی نفوذ و جایگزینی مدل غربی برای پوشش زنان و مردان
تنوع و کمال طلبی انسان در سنین مختلف وجود دارد و به همین خاطر افراد به سمت «مد»، سوق پیدا می کنند و حتی برخی براین باورند که دنیا در سیطره مد، قرار دارد. بنابراین آنچه در این وادی مهم است گم نکردن هویت است.

به گزارش حدیدنیوز به نقل از تهران پرس، «مد» و «مدگرايي» صرفاً در پوشش افراد خودنمايي نمي كند بلكه تمامي شئونات زندگي را در بر مي گرفته و در دكوراسيون، وسايل منزل، آرايش صورت و مو، طرز حرف زدن و حركات، نوع تفريح و ورزش كردن ، جراحي هاي زيبايي، ماشين هاي مدل بالا، خانه هاي ويلايي در بالاترين نقطه شهر و نظاير آن جلوه گري مي كند. امّا آنچه بيش از ديگر مظاهر «مد» به چشم مي آيد مد و لباس است اصولاً اين پديده در همه سنين وجود دارد امّا در بين جوانان و نوع «زن» به دليل علاقه ي وافر ايشان به نمايش و خودآرايي – بيشتر ديده مي شود جوان چون به مرحله جديدي از زندگي وارد مي شود به دنبال اثبات شخصيت است و همين خصيصه مهمترين علت گرايش وي به مد گرايي محسوب مي شود البته دلايل متعددي ديگري در اين مسأله دخيل هستند.

ميل به نوگرايي و تنوع طلبي استقلال طلبي به روز بودن و كم نياوردن در برابر همسالان (همانند سازي) ميل به هويت هاي جديد رقابت و چشم و هم چشمي ؛ زيبا و متفاوت بودن و غيره، بهر حال وجود اين ظرفيت و تمايلات در ميان جوانان، فرصتي طلايي براي دست اندركاران صنعت نساجي و پوشاك كشور است تا به ارائه الگوهاي پوشش زيبا براساس فرهنگ اصيل ايراني و اسلامي بپردازند اشاعه فرهنگ مدرنيته و نفوذ آن در اعماق نهادهاي جامعه موجب گرديده فرهنگ سنتي و فرهنگ متجدد مقابل هم قرار گيرند. اين تقابل به تضاد ميان اجتماع و خانواده دامن زده است بطوري كه با گسترش پر شتاب شبكه هاي ارتباطي و تمايل فزاينده بشر براي دستيابي به زندگي همسو با اين حركت و توسعه ؛ در اپيدمي مد و رفع موانع پيش پاي آن، سهم عمده اي داشته است از ديدگاه بسياري از صاحبنظران اجتماعي، مد نه خوب است نه بد، چرا كه اگر با شاخصه هاي ارزشي جامعه همخواني داشته باشد بد نيست اما چنانچه از چارچوب معيارها و ضوابط جامعه خارج شده و از رسانه هاي بيگانه و معاند الگو بگيرد به هيچ وجه مناسب نبوده و چه بسا تبعات بسيار منفي به دنبال داشته باشد.

ظرفيت فرهنگ ايراني در مد و لباس

ايرانيان فرهنگ چند هزار ساله دارند. بسياري از مدهايي كه غربي ها توسط آن بازار خود و ديگر كشورها را احاطه كرده اند از پوشش مردمان و اقوام اصيل ايراني الهام گرفته انداين در شرايطي است كه توليد كنندگان و دست اندركاران مد و لباس كشور ما هنوز نتوانسته اند از پوشش هاي زيباي مناطق مختلف كشور و تلفيق اين پوشش ها و الگو برداري از آنها به توليد لباس و ارائه مد بهره برداري نمايند. بنابراين نبايد به جوان خرده گرفت كه چرا به فرهنگ مردمان ديگر كشورها روي آورده است! غربيها ازاين خلاء و فرصت ها نهايت بهره برداري را مي برند و با نفوذ در ميان جوانان ما، فرهنگ خود را ترويج مي كنند. غرب افراد با پوشش غربي، به ديگر كشورها صادر نمي كند بلكه با برنامه ريزي و شناخت زمان و مكان با به كارگيري فرصت فناوري اطلاعات، هنر فيلم سازي و تبليغات خيره كننده ماهواره اي و رسانه اي به راحتي اهداف خود در اين حوزه را دنبال مي كنند ولي ما آگاهانه و نا آگاهانه حتي در فيلم ها و تبليغات خود نيز به بازار فرهنگ غربي رونق بيشتري داده و همرنگ آنها مي شويم! بايد پذيرفت كه ما در ترويج فرهنگ ايراني و بومي دچار ضعف شديد هستيم و بهترين راهكار در اين خصوص اين است كه، از ابتداي دوره كودكي فرزندانمان را در خانه و مدرسه با فرهنگ كشور آشنا كنيم و موضوع فرهنگ و پوششي ايراني ـ اسلامي را در برنامه و كتب درسي بگنجانيم.

مد، هجمه فرهنگي است ... يا ؟

مد و مدگرايي نه تنها در قالب لباس و پوشش بلكه در ديگر زمينه هاي زندگي خودنمايي مي كند. برخي صاحب نظران بر اين باور بوده اند كه مد، يك نوع هجوم و شبيخون فرهنگي به شمار مي رود، بر اين اساس لازم است با آن مقابله كرد. اگر چه سالهاي سال از اين روزنه به پديده «مد» ، نگاه شده اما شايد بتوان گفت برخي از رفتارها و پوشش هاي امروزي بسياري از جوانان، از درون جامعه سرچشمه گرفته و رشد يافته است. دنياي كنوني بصورت يك « دهكده جهاني» در آمده است جوامع همه در كنار هم قرار گرفته اند نمي توان در برابر اقتضائات عصر جديد يعني گسترش رسانه اي و فناوري اطلاعات ايستاد بلكه، بايد تلاش كرد تك تك جوانان و كساني كه در معرض آسيب هاي تكنولوژي ارتباطات، هستند، واكسينه شوند، به اين معني كه بدانند مسيري كه در آن قرار دارند با هدف مورد نظر سازگا است يا خير. چرا كه در مقابل دنياي ارتباطات يك ديوار بلند كشيد و مانع ورود امواج الكترونيكي و برقراري ارتباط با فرهنگهاي ديگر شد.

بنابراين تنوع و كمال طلبي انسان در سنين مختلف وجود دارد و به همين خاطر افراد به سمت «مد»، سوق پيدا مي كنند و حتي برخي براين باورند كه دنيا در سيطره مد، قرار دارد. بنابراين آنچه در اين وادي مهم است گم نكردن هويت است.

چالش «هويت» و «هويت يابي»»

برخي روان شناسان گرايش به مدهاي بيگانه را ناشي از عدم هويت يابي افراد مي دانند. به تعبير ديگر آنان در هويت يابي دچار مشكل شده اند يعني نمي دانند كه براي زندگي كردن؛ الزاماً شرايطي را بايد گزينش و انتخاب كنند. به نظر مي رسد اين موضوع از عدم شناخت فرهنگ خودي نشأت مي گيرد. زيرا هر گاه فرد با تمدن و فرهنگ اصيل و پيشينه خويش بيگانه شود به يك آشفتگي و «مسخ فرهنگي» دچار مي شود.

با توجه به گسترش فناوري و رسانه و آماده شدن بستر تبادل فرهنگي در دهكده جهاني، تحقيقات نشان مي دهد كه اين پديده مي تواند به « بحران هويت» دامن بزند. آلوين تافلر نويسنده و منتقد اجتماعي مي نويسد: « تكنولوژي ماهواره اي و ديگر رسانه هاي جديد، فرهنگ ملي را از هم مي پاشند» (مجله حديث زندگي، ص ۳۷). مسئله اجتماعي جامعه ما بويژه در نسل جوان، عدم شناخت و درك هويت اجتماعي است كه با تقليد كوركورانه از بيگانگان و خرده فرهنگ ها، از فرهنگ و اصالت خود فاصله گرفته و « عزت فرهنگي» خود را به فراموشي مي سپارند.

افراد جامعه با الگوهاي فراوان، متضاد و متنوع در مد و لباس مواجه اند كه اين امر آنان را هدف گرفته و هويت سازي آنها را با آسيب هاي جدي مواجه ساخته، بطوري كه جوانان به ناهنجاري هاي رفتاري مانند بد پوشي، تابو شكني، و ... روي مي آورند. بنابراين بايد از نقش هنر و زيبا شناختي فرهنگ اصيل و جذاب اقوام ايراني در پوشش و استخراج الگوهاي گوناگون در مد و لباس به دوستي استفاده كرد و به دنبال آن به تبادل فرهنگي در الگوي لباس ايراني اسلامي دست پيدا كنيم.

نهادهاي فرهنگي و طراحان مُد و لباس

در اينكه صرفاً از طراحان داخلي لباس انتظار داشته باشيم به تنهايي در راستاي توليد و فروش الگوهاي خود در زمينه پوشش ايراني - اسلامي فرهنگ سازي كنند، راه به جايي نخواهيم برد بلكه اين مهم نيازمند همكاري و هماهنگي ساير بخشها و نهادهاي مختلف فرهنگي است. آگاهي و فرهنگ سازي مهمترين شيوه اي است كه مي تواند ذائقه قشرهاي مختلف مردم كه به مد گرايش دارند و بعضاً در اين راستا كوركورانه مقلد بيگانگان هستند - را تغيير دهد و به سمت الگوهاي سنتي و بومي كشور علاقه مند نمايد.

آنچه مسلم است اينكه در طراحي ها بايد از نقش بي بديل هنر بهره گيري شود و با تنوع رنگ و شادابي در نوع لباسهايي كه توليد مي شود الگويي مناسب ايجاد و به بازار ارائه شود. طراحان لباس بايد با مباني روان شناختي طيف هاي مختلف جامعه آشنايي شده و به مد آفريني همت بگمارند كه لازمه اين كار بكارگيري روش ها و اصول فني مناسب در كار است.

مهندسي فرهنگ مد و لباس و زندگي به سبك ايراني و اسلامي

واقعيت اين است كه الگوهاي مغاير با فرهنگ ايراني ـ اسلامي در جامعه رو به افزايش است وقتي ميزان توانمندي و سطح فرهنگ افراد جامعه بويژه جوانان با فرهنگ ديني در حد قابل قبول قرار ندارد چگونه مي توان به فرهنگ و زندگي به سبك ايراني ـ اسلامي دست يافت؟ فرهنگ عفاف و حجاب روزبه روز كمرنگ تر مي شود و بازار توليد و عرضه البسه، پوشاك براساس طرحها و هويت ايراني رضايت بخش نيست. بنابراين به نظر مي رسد متوليان امر مد و لباس مي بايد به يك مهندسي فرهنگي در اين حوزه دست بزنند و براي دستيابي به اين هدف بايد اقداماتي را سرلوحه امور قرار دهند.

توليد فكر و تأثير گذاري فرهنگي بر جوانان و زنان

ارائه راهكارهاي اجرايي توسط شوراي فرهنگ عمومي در زمينه فرهنگ عفاف و حجاب

اوج گذاري، تبيين، تثبيت، اشاعه و هدايت الگوهاي بومي و ملي

ترغيب مردم به پرهيز از انتخاب و مصرف الگوهاي غير مأنوس با فرهنگ و هويت ايراني

باز مهندسي فرهنگ مد و سبك هاي پوششي ايراني

آشناسازي مردم با فرهنگ اسلامي - ايراني

طراحي لباس منطبق با فرهنگ اسلامي ـ ايراني و سرمايه گذاري و حمايت از طراحان در اين زمينه.

ايجاد تعامل ميان جشنواره هاي مد و لباس و هنرمندان و ستاره هاي سينما بعنوان مراجع صدور مد و لباس

ايجاد ساختار مناسب براي سازماندهي مثلث طراحي – توليد و توزيع البسه

بنابراين براي تحقق منويات رهبر معظم انقلاب اسلامي در ارائه سبك زندگي اسلامي در جهت توليد ملي، حمايت از كار و سرمايه ايراني بايستي فضايي ايجاد شود كه «برند سازي» شكل گرفته و طراحهاي خلاقانه و نو متناسب با فصول اول و دوم سال متناسب با شاخص ها و استانداردهاي اسلامي و ايراني فرصت ظهور و بروز پيدا كنند. اين مسئله مي تواند زمينه تعامل و همكاري و در نتيجه صادرات البسه ايراني به ساير كشورها را نيز فراهم كرده و در پي آن براي طراحان مد و لباس يك اشتغال پايدار ايجاد نمايد.

وجود اقوام كهن و گوناگون ايراني در كشور زمينه بالقوه مناسبي براي توليد و ارائه طرحهاي مختلف لباس را فراهم مي كند كه متأسفانه از اين ظرفيت استفاده نشده است براين اساس مي توان با احياي سنت هاي قديمي علاوه بر حفظ فرهنگ اصيل ايراني به ارائه يك الگوي منطبق با شاخص هاي فرهنگ عمومي و شئونات اسلامي در شأن مردم بزرگوار كشور دست يافت.

نتايج و پيشنهادها

ترويج پوشش ايراني – اسلامي ؛ و تداوم برگزاري همايش هاي حجاب و پوشش اسلامي، جشنواره هاي مد و لباس اسلامي – ايراني و همينطور تعامل بين آنها بعنوان نقطه آغازين ساماندهي مد و لباس در نقاط مختلف كشور يك ضرورت انكار ناپذير است.

اجراي طرح سامان دهي مد و لباس از طريق هدايت بازار توليد و عرضه البسه مطابق با الگوهاي داخلي و فرهنگ و هويت ايراني مي تواند مردم ر از انتخاب الگوهاي بيگانه و غير مأنوس منصرف نمايد.

وزارتخانه ها و دستگاههاي دولتي تمهيداتي براي خريد پارچه ايراني و البسه توليدي منطبق با الگوهاي ايراني اسلامي به كاركنان خود ارائه دهند

وزارت آموزش و پرورش مي تواند لباس متحد الشكل دانش آموزان را به طراحان برجسته لباس و مد كشور سفارش دهد تا بر پايه معيارهاي فرهنگ سنتي و تلفيق المان هاي فرهنگي، لباسي زيبا و متناسب با شرايط جامعه امروز توليد و عرضه نمايند

ايجاد تعامل و هم افزايي بيان فعالين بخش دولتي و خصوصي در زمينه صنعت مد و لباس

كالبد شكافي همه جانبه تحويل مد و لباس در كشور يك موضوع پيچيده و در عين حال حياتي است كه بايد از مدارس آغاز و با مشاركت همه نهادهاي فرهنگي و تربيتي دنبال شود

ارائه الگوي پوشش مناسب مبتني بر هنر و تمدن اسلامي ـ ايراني به مردم به ويژه جوانان؛ بسيار آسان تر از مبارزه با بد پوشي و بدحجابي در جامعه است

ساماندهي مد و لباس اسلامي ـ ايراني در راستاي ارائه سبك زندگي اسلامي ايراني مي تواند تحقق بخش منويات مقام معظم رهبري در اين خصوص مي باشد

آگاه سازي بهترين شيوه مقابله با تقليد كوركورانه مدگرايان از فرهنگ پوشش و الگوهاي غربي است و اين امر مي تواند از خانواده شروع و از طريق مدارس ، نهاد هاي فرهنگي و تربيتي تداوم يابد

ظرفيت فرهنگ اقوام مختلف كهن ايراني كه متأسفانه رو به فراموشي است، در مقوله مد و لباس مي تواند دستمايه گرانبهايي براي طراحان مد و لباس و دست اندر كاران صنعت پوشاك و نساجي كشور باشد ، نمونه بارز آن البسه قوم اصيل بختياري است

معرفي برند (برند سازي) ، ارائه نمونه طرحهاي جديد و شكيل و هنرمندانه از پوشاك فصل اول و دوم سال متناسب با الگوهاي ايراني اسلامي

براي كشف استعدادها و خلاقيت ها يك ساختار مناسب براي طراحي – توليد پوشاك كشور ايجاد شود http://hadidnews.com/vdcjhie8.uqevtzsffu.html
نام شما
آدرس ايميل شما