تاریخ انتشار :يکشنبه ۳ مرداد ۱۳۹۵ ساعت ۱۵:۳۵
پس از سفر وزیر خارجه مصر به تل آویو، دیدار «أنور عشقی» با مسئولان صهیونیست نشان می دهد که سعودیها نیز در حال مقدمه‌چینی برای رسمی و علنی کردن روابط پشت پرده خود با رژیم صهیونیستی هستند.
سفر هیأت سعودی به تل‎آویو؛ ریاض از صهیونیستها چه می‌‎خواهد؟
به گزارش حدید نیوز: «أنور عشقی» ژنرال بازنشسته سعودی و رئیس مرکز تحقیقات استراتژیک این رژیم چندی پیش ضمن سفر به تل‌آویو با تنی چند از مسئولان رژیم صهیونیستی دیدار و گفتگو کرد. سفر این مقام سعودی به سرزمین های اشغالی و دیدار وی با مسئولان صهیونیست و گرفتن عکس یادگاری با آنها واکنشهای متعددی را از سوی رسانه های عربی و بین المللی به دنبال داشت. هرچند تاکنون محتوای گفتگوی این مقام سعودی با مسئولان رژیم صهیونیستی فاش نشده است، اما از روند تحولات منطقه و حوادثی که طی ماه‌های اخیر رخ داده است، می توان تا حدودی به علل اصلی دیدار دوجانبه سعودیها و صهیونیستها پی برد.

البته دیدار مقامات سعودی با مسئولان رژیم صهیونیستی مسبوق به سابقه بوده است و پیشتر چیزی حدود دو ماه پیش «ترکی الفیصل» رئیس سابق دستگاه اطلاعات عربستان سعودی با «یعقوب عمیدرور» مشاور سابق نخست وزیر رژیم صهیونیستی دیدار کرد. الفیصل در جریان این دیدار که در واشنگتن انجام شد از تمایل عربستان سعودی برای همکاری های گسترده با رژیم صهیونیستی در تمامی زمینه ها سخن گفت. وی همچنین مدعی شد: «صلح میان اسرائیل و کشورهای عربی به مقابله با هر نوع تهدید چه از سوی ایران و چه از سوی دیگر کشورها کمک شایانی می کند».

این‌بار نیز یک ژنرال بازنشسته سعودی که هم اکنون مسئولیت یکی از مراکز استراتژیک این رژیم را بر عهده دارد، به دیدار صهیونیستها رفته است. دیدار مسئولان سعودی و صهیونیستی در شرایط کنونی می تواند ابعاد گسترده ای داشته باشد. در حال حاضر عربستان سعودی وضعیت خوبی در یمن و سوریه ندارد. این رژیم از حدود یک سال و نیم پیش به صورت مستقیم در یمن و از حدود ۶ سال پیش به صورت غیرمستقیم در سوریه مداخله نظامی انجام داده و می دهد. این مداخلات تاکنون نه تنها نتایجی برای سعودیها دربر نداشته بلکه نگاهی گذرا به آخرین تحولات در این دو کشور نشان می‌دهد که اوضاع میدانی در آنها به هیچ وجه به نفع سعودیها پیش نمی رود.

در سوریه، ارتش و نیروهای بسیج مردمی همچنان به پیشروی های خود در مناطق استراتژیک این کشور به ویژه در استان حلب ادامه می دهند و تاکنون بسیاری از مناطق استراتژیک تحت تصرف تکفیریها را از کنترل آنها خارج کرده اند و در یمن نیز سعودیها طی یک سال و نیم گذشته حتی از متوقف کردن حملات موشکی ارتش و نیروهای مردمی یمن به مواضع خود و مزدورانش عاجز مانده اند، چه برسد به تحقق اهداف بزرگتر. از همین روی، رژیم سعودی در حال حاضر به منظور پیشبرد اهداف خود در سوریه و یمن و یا خروج آبرومندانه از این دو کشور به شدت به کمک متحدی همچون رژیم صهیونیستی احتیاج دارد.

در عراق نیز وضعیت برای سعودیها در مقایسه با سوریه و یمن تفاوت چندانی ندارد. سعودیها طی ماه های اخیر تمام تلاش خود را برای ایجاد درگیری‌های فرقه ای و شکاف‌های طایفه‌ای در عراق بکار بستند، اما این تلاش ها نه تنها به نتیجه ای منجر نشد، بلکه ارتش و نیروهای مردمی عراق در سایه وحدت و همدلی یکدیگر موفق به تحقق دستاوردهای بزرگی همچون آزادسازی «الرمادی» و «فلوجه» شدند. هم اکنون که ارتش و نیروهای مردمی خود را برای آزادسازی شهر «موصل» آماده می کنند، به نظر می رسد که سعودیها رایزنی‌هایی را در جهت حمایت از تکفریهای مستقر در شهر موصل با صهیونیست ها آغاز کرده اند.

مسأله «تجزیه عراق» از جمله منافع مهم و مشترک میان سعودیها با صهیونیستها است. مقامات سعودی به خوبی می دانند که صهیونیستها به منظور تقویت بیش از پیش خود نیازمند تجزیه کشورهای منطقه از جمله عراق هستند و از سوی دیگر، صهیونیست ها هم به این مسأله واقف هستند که یکی از پروژه سعودیها برای تضعیف جایگاه شیعیان در منطقه، پروژه تجزیه عراق است. 

علاوه بر این، رژیم صهیونیستی پس از عادی سازی روابط خود با ترکیه و علنی کردن این روابط با مصر به دنبال آن است تا حتی الامکان روابط خود با دیگر کشورهای عربی و در رأس آنها عربستان سعودی را علنی و رسمی کند. شاید این دیدار مقدمه ای برای دیدارهای رسمی و علنی مقامات سعودی و مسئولان صهیونیستی باشد؛ مسأله ای که پس از سفر وزیر خارجه مصر به تل آویو، بسیاری از رسانه های عربی و بین المللی درباره آن گمانه زنی و اعلام کردند: «سفر سامح شکری به تل آویو با درخواست سعودیها و با هدف فراهم کردن زمینه برای علنی شدن روابط کشورهای عربی با اسرائیل صورت گرفته است».

البته در این میان نمی‌توان از توطئه‌های سعودی در منطقه علیه ایران غافل شد. با توجه به اظهارنظرهای اخیر مقامات بلندپایه سعودی طی هفته های اخیر علیه ایران، می توان دیدار «أنور عشقی» با مسئولان صهیونیست را در امتداد سیاست خصمانه ای قلمداد کرد که ریاض در قبال تهران پیش گرفته است. وقتی اظهارات «ترکی الفیصل» رئیس سابق دستگاه اطلاعات عربستان مبنی بر حمایت رژیم سعودی از گروهک منافقین، ادعاهای واهی «عادل الجبیر» مبنی بر نقش منفی ایران در منطقه و سپس دیدار مقامات بلندپایه ریاض با مسئولان تل آویو آن هم تنها با فاصله چند هفته از یکدیگر را کنار یکدیگر قرار می دهیم، این نتیجه حاصل می شود که شاید سعودیها موج جدیدی از «ایران هراسی» و «شیعه هراسی» در منطقه را کلید زده اند.

از سوی دیگر، نمی توان این مسأله را انکار کرد که با توجه به سالخوردگی «سلمان بن عبدالعزیز» پادشاه سعودی و تشدید بیماری «آلزایمر» وی، از مدت ها پیش جنگی تحت عنوان «جنگ قدرت» با هدف تصاحب کرسی پادشاهی، میان خاندان سعودی و به ویژه «محمد بن نایف» و «محمد بن سلمان» آغاز شده است. اوج این جنگ را می توان در فاجعه منا جستجو کرد؛ زمانی که بسیاری از رسانه‌های اعلام کردند «محمد بن سلمان» با هدف بی کفایت جلوه دادن «محمد بن نایف» مسئول برگزاری کنگره حج و کنار زدن وی از دور رقابت بر سر تصاحب پادشاهی، به صورت کاملا عامدانه زمینه های وقوع فاجعه منا را رقم زد. بر همین اساس، به نظر می رسد که سفر «أنور عشقی» به تل آویو با این مسأله نیز بی ارتباط نباشد.

در همین ارتباط، افشاکننده اسرار خاندان آل سعود به نام «مجتهد» اعلام کرد که سفر «انور عشقی» ژنرال بازنشسته سعودی به اراضی اشغالی فلسطین با هماهنگی دربار پادشاهی عربستان صورت گرفته است. وی فاش کرد: «این اقدام انور عشقی گامی از سوی محمد بن سلمان وزیر دفاع عربستان بود که در صدد جلب توجه و دوستی اسرائیل است تا بدین طریق اسرائیل با وساطت در نزد آمریکایی ها موجب شود که واشنگتن از بن سلمان در برابر «محمد بن نایف» حمایت کند».

مجتهد می افزاید: «هر کس ادعا کند که سفر انور عشقی تصمیمی شخصی بوده است، آگاهانه دروغ می گوید. این در حالی است که روابط محمد بن نایف با اسرائیل عمیق تر از محمد بن سلمان است ولی بن نایف به صورت مخفیانه این کار را انجام می دهد». افشاگر سعودی می نویسد: «اسرائیلی ها بن نایف و محمد بن سلمان را به رقابت وا می دارند؛ بن نایف در مسأله هماهنگی امنیتی و بن سلمان نیز در مسأله عادی سازی روابط و این در حالی است که هر دو نفر نیز تصور می کنند رابطه شان با اسرائیل مهم تر از دیگری است».

علاوه بر این، سفر «أنور عشقی» به سرزمین های اشغالی و دیدار با مسئولان رژیم صهیونیستی این واقعیت را اثبات کرد سعودیها بر خلاف آنچه که ـ برخی اوقات ـ ادعا می‌کنند، عملا هیچ تعهدی به حمایت از فلسطینیان و حقوق آنها در برابر تل آویو ندارند. گرفتن عکس یادگاری این مقام سعودی با مسئولان رژیم صهیونیستی و برخی اعضای کنیست این رژیم خود به تنهایی از جانبدارانه عمل کردن سعودیها در موضع گیری خود در قبال منازعه میان فلسطینیان و صهیونیست ها حکایت دارد.

برخی از رسانه های عربی از سفر «أنور عشقی» به سرزمین های اشغالی به عنوان خیانت به آرمان فلسطین یاد کردند. البته این خیانت همواره وجود داشته و امروز تا حدودی برای افکار عمومی قابل مشاهده و قابل درک شده است. رژیم سعودی با وجود ثروت فراوانی که در اختیار دارد، ذره‌ای از فلسطینیان در برابر رژیم اسرائیل حمایت نکرده و در مقابل، در قبال جنایت های صهیونیست ها علیه فلسطینیان همواره سکوت اختیار کرده است.

در همین ارتباط، جبهه مردمی فلسطین با صدور بیانیه ای از سفر «انور عشقی» ژنرال بازنشسته سعودی به اراضی اشغالی فلسطین و دیدار با مسئولان صهیونیستی به شدت انتقاد کرد. جبهه مردمی فلسطین در این بیانیه تصریح کرده است: «سفر نمایندگان آل سعود به سرزمین های اشغالی و دیدار با سران صهیونیست، همچون وارد کردن خنجرهای مسموم به کمر فلسطین و مسأله فلسطین است».

http://hadidnews.com/vdcjhhet.uqetmzsffu.html
نام شما
آدرس ايميل شما