تاریخ انتشار :سه شنبه ۱۹ شهريور ۱۳۹۲ ساعت ۱۶:۲۷
یک تحلیلگر مسائل بین الملل مشکل سوریه را از قصور نهادها و کشورهای اسلامی در عدم تذکر به بشار اسد در روزهای آغازین درگیریها و عدم حمایت از دولت این کشور در برابر تروریستها و کشورهای غربی خواندو گفت: با توجه به کناره گیری نهاد‌های بین الملی از جنگ باید از موضع ضعف آمریکا برای جلوگیری از جنگ استفاده کرد.
به گزارش حدیدنیوز، عماد افروغ فعال سیاسی در گفتگو با مهر، با اشاره به سکوت جهان اسلام در مورد حمله احتمالی آمریکا به سوریه گفت: هرچه می کشیم از جهان اسلام است اگر جهان اسلام متحد بود و شاهد وحدت در عین کثرت بودیم، با توجه به بسترها و زمینه های مستعد جهان اسلام مشکلات این چنینی در درون نهادهای اسلامی حل و فصل می شد.

وی به بسترهای موجود در جهان اسلام اشاره کرد و گفت: حج تمتع، حج عمره مفرده یکی از مثال‌زدنی‌ترین بسترها برای مقابله با چنین اقداماتی است.

افروغ به سکوت نهادهای رسمی و مدنی اسلامی در مورد حمله به سوریه انتقاد کرد و گفت: سازمان کنفرانس اسلامی، مجمع جهانی تقریب مذاهب، مجمع اهل بیت و جنبش عدم تعهد را داریم که اینها باید پاسخگو باشند که تاکنون چه کار کرده اند.

این استاد دانشگاه با بیان اینکه در این سازمان ها امکانات در اختیار است، ولی درد و دلسوزی و تدبیر در اختیار نیست، ادامه داد: آنهایی که دلسوز هستند، امکانات ندارند، آنهایی که امکانات دارند، دلسوز نیستند. این سازمان ها فقط به فکر برگزاری جلسات متناوب، رسمی و در نهایت عهدنامه و بیانیه صادر کردن هستند.

وی با اشاره به اینکه مسلمانان از این سازمان ها انتظار دارند با توجه به امکانات موجود نقش متناسبی ایفا کنند، افزود: آنها شاهد بسیاری از مصیبت ها به جهان اسلام هستند. اینکه بخشی از مصیبت ها مربوط به اختلافات شیعه و سنی است تردیدی نیست حال سوال این است مجمع تقریب مذاهب تاکنون چه کرده است؟

افروغ با بیان اینکه در جهان اسلام شاهد اختلافات وحشتناک هستیم، ادامه داد: اختلافاتی که در جهان اسلام است شبیه اختلافاتی است که از جهان بربریت می توان انتظار داشت، جهانی که بویی از تمدن نبرده در حالیکه قرن ها از تمدن اسلامی گذشته ولی به نام دین اسلام بمب به خود نصب می کنند و عملیات ترور نسبت به برادران دینی انجام می دهند.

نماینده اصولگرای تهران در مجلس هفتم گفت: آقای ناطق نوری به عنوان نماینده دائم ما در سازمان کنفرانس اسلامی هستند تاکنون چه کار کرده اند؟

وی به اهمیت جنبش عدم تعهد اشاره کرد و گفت: بخش عظیم کشورهای عضو جنبش عدم تعهد از جهان اسلام است آنها چرا اجازه می دهند چنین تهدیدی علیه سوریه صورت بگیرد؟ چرا باید بگذارند قضیه سوریه به اینجا بکشد؟ اگر از همان ابتدا به بشاراسد تذکر می دادند کار به اینجا نمی‌کشید.

افروغ با بیان اینکه بشار اسد باید به حقوق شهروندی بیشتر اهمیت می داد، ادامه داد: البته این به معنی مجوز حمله به سوریه نیست، یا به معنای این نیست که سلفی ها مدافع حقوق بشر هستند. آدم های متحجر بسته تکفیری چه کاری به حق انسان و مسلمان دارند؟

این فعال سیاسی ادامه داد: اگر در جهان اسلام نهادهای تعریف شده وظیفه خود را خوب انجام داده بودند، امروز شاهد این نبودیم که آمریکا به عراق و افغانستان حمله کند و نقشه بسیاری از کودتاهای جهان اسلام را ترسیم کند و داستان حمله به سوریه را مطرح کند.

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه مواضع دولت جدید در قبال تحولات منطقه خصوصا حمله احتمالی آمریکا به سوریه را چطور ارزیابی می کنید؟، گفت: با توجه به تفرقه جهان اسلام آدم می ماند که چه موضعی بگیرد، اگر جهان اسلام متحد بود، موضع ناشی از اتحاد اثر بیشتری داشت با توجه به موقعیت کنونی و تا آنجایی که در جریان هستم البته در جریان ریز مواضع نیستم، در مرحله اول مقام معظم رهبری جلودار مواضع قاطع هستند در دولت نیز مواضع ناشی از بی تفاوتی را ندیدم.

افروغ ادامه داد: به جز موردی که یکی از مسئولان موضع خلافی گرفت و بنا به مصلحتی تکذیب کرد و برخی رسانه ها گونه ای موضع گرفتند پنداری که چنین موضعی اتخاذ نشده حتی رسانه ملی از مسئولان امنیتی خواست که کسانی که چنین موضعی را به فرد مربوط منتسب کرده اند را تحت تعقیب قرار دهند ولی من می‌گویم این حرفها زده شده چون خودم شاهد آن بودم.

این فعال سیاسی در ادامه با بیان اینکه در مورد سوریه باید تدبیر نرم افزاری و سخت افزاری انجام شود، افزود: در مورد تدبیر سخت افزاری من در موضعی نیستم که بگویم به چه شکلی انجام شود، ولی ناراحت هستم خدای نکرده دست روی دست بگذاریم و این حمله رخ دهد و یک پایگاهی از جهان اسلام در اختیار دشمن قرار بگیرد و هیچ اتفاقی نیافتد.

وی ادامه داد: در مرحله اول باید از نیروی نرم افزاری استفاده کنیم تا جلوی این کار گرفته شود، بحث دیپلماسی عمومی، بحث تظاهرات، تاثیر بر افکار عمومی از جمله این اقدامات نرم افزاری است.

افروغ در پاسخ به این سوال که منظور شما از بحث سخت افزاری اقدام نظامی علیه مواضع آمریکا در صورت حمله به سوریه است، گفت: من کارشناس و مقام امنیتی و نظامی نیستم، در راس تصمیم گیری در این رابطه مقام معظم رهبری قرار دارند ولی معتقدم فضا را برای آمریکا باید ناامن کرد آمریکا فکر نکند بدون هزینه می آید و می رود ما حتی از قدرت نرم غافلیم اگر قدرت نرم را درک می کردیم سوریه به گورستانی برای آمریکا تبدیل می شد که به مخیله آنها هم دست زدن به چنین حمله ای خطور نمی کرد.

این استاد دانشگاه ادامه داد: ولی اگر آنها حمله کردند به سوریه باید آنجا را به گورستانی برای سربازان آمریکایی تبدیل کند حتی گورستان نظامی، در صورت حمله نباید به مقاومت نرم بسنده کنیم بلکه باید به مقاومت سخت نیز فکر کرد.

وی اقدام نرم افزاری را راهبرد پیشگیرانه و اقدام سخت افزاری را اقدام متقابل دانست و گفت: در صورت حمله به سوریه باید گورستانی در سوریه رقم بخورد که این کار به عهده کل جهان اسلام است اگر جهان اسلام اتحادیه اقتصادی، سیاسی و نظامی را تشکیل می‌داد آمریکا هیچ وقت به فکر حمله به سوریه نمی افتاد.

افروغ با بیان اینکه هر چه سریعتر باید فشار افکار عمومی جهان را تحریک کنیم، افزود: جهان اسلام و مردم آمادگی این کار را دارند ولی متاسفانه قدرت ها برای این کار آماده نیستند.

این استاد دانشگاه با اشاره به اینکه آمریکا جنایتکاری است که دم از انسانیت می زند، ادامه داد: یکی از نمایندگان کنگره آمریکای گفته است اگر به سوریه حمله نکنیم، ایران به ما می گوید ببر کاغذی اتفاقا من در جواب او می گویم ما شما را ببر کاغذی نمی دانیم شما گرگ درنده اید.

افروغ در پایان این اقدام احتمالی آمریکا را تعجب برانگیز خواند و گفت: آمریکا در کناره گیری نهادهای بین المللی از جنگ مثل سازمان ملل، اتحادیه اروپا و ناتو در موضع ضعف قرار دارد که همه اینها به نفع جهان اسلام است و باید از این فرصت برای جلوگیری از جنگ استفاده کرد.
http://hadidnews.com/vdcjh8e8.uqei8zsffu.html
نام شما
آدرس ايميل شما