تاریخ انتشار :پنجشنبه ۲۹ آبان ۱۳۹۳ ساعت ۰۰:۱۰
نظام اسلامی طی سال‌هایی که در تحریم به سر برده است توانسته تا با برنامه‌ریزی، تلاش، تدوین استراتژی‌ها و اقدامات لازم با محوریت اقتصاد مقاومتی، بخش عمده‌ای از تهدیدها را به فرصتی برای نظام بدل کند.
اقتصاد مقاومتی؛ راه برون رفت از مشکلات اقتصادی کشور
به گزارش حدیدنیوز، نزدیک به ۳۶ سال از پیروزی انقلاب اسلامی ایران می‌گذرد؛ ۳۶ سالی که با فراز و نشیب‌های فراوانی در عرصه‌های سیاسی، اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی همراه بوده است.

پیروزی انقلاب اسلامی، سرنگونی نظام شاهنشاهی، استقرار جمهوری اسلامی ایران، کوتاه شدن دست ایادی استکبار از ایران و ایرانی و منابعش، همه و همه دست به دست هم داد که آتش خشمی از سوی آمریکائیان بر علیه ایران و ایرانیان روشن شود به طوری که این آتش با گذشت ۳۶ سال همچنان برافروخته باشد.

استقرار جمهوری اسلامی ایران و در پی آن اشغال سفارتخانه ایالات متحده آمریکا که بیشتر شبیه پایگاه جاسوسی بود تا نمایندگی دائم یا موقت یک کشور در کشوری دیگر، باعث شد تا تحریم‌های اقتصادی وسیعی در سال ۱۳۵۹ در واکنش به این اقدام وضع شود؛ تحریم‌هایی که با گذشت ۳۴ سال از آن، هر سال تنگ‌تر و تنگ‌تر شده است.

هرچند که تمامی این تحریم‌ها ناجوانمردانه بوده و هست و تنها بهانه‌گیری دولت‌های زورگو و مستبد بوده است اما ناجوانمردانه‌تر اینکه این تحریم‌ها شامل مسائل علمی و تجهیزات پزشکی نیز می‌شود.

ایالات متحده آمریکا با تحریم بسیاری از کشورها سعی در پیشبرد اهداف خصمانه و اجبار کشورهای هدف برای تغییر رفتار و همسو شدن با خود را دارد.

بر همین اساس آمریکا با بهانه‌های مختلفی همچون جلوگیری از نقض حقوق بشر، مبارزه با تروریسم بین‌المللی، منع گسترش سلاح‌های هسته‌ای، حمایت از حقوق کارگران، حفظ محیط زیست، جلوگیری از گسترش مناقشات و جنگ‌های داخلی و ... سعی دارد تا جمهوری اسلامی ایران را به زانو در بیاورد اما باید به این نکته توجه داشت که مهمترین هدف آمریکا از این تحریم‌ها، دستیابی به سیاست‌های خود و حفظ وجه جهانی خود به عنوان کدخدای جهانی آن هم پس از فروپاشی بلوک شرق است.

به هر حال با روی کار آمدن دولت تدبیر و امید و امضای توافقنامه اولیه میان ایران و ۱+۵، بسیاری بر این باور بوده و هستند که با دستیابی به توافق نهایی، تحریم‌ها رفع خواهد شد به طوری که برخی نیز ادعا می‌کنند ایران باید برای دوران پساتحریم برنامه‌ریزی کند.

باید به این نکته توجه داشت که منتظر ماندن برای برداشتن تحریم‌ها دردی از اقتصاد کشور دوا نمی‌کند چرا که این تحریم‌ها سابقه‌ای ۳۴ ساله دارد و به ثمر نشستن مذاکرات و لغو تمامی تحریم‌ها هنوز هم در هاله‌ای از ابهام به سر می‌برد!

شاید بهتر در این باشد که به جای آنکه برنامه اقتصادی کشور را به نتیجه مذاکرات گره بزنیم، خود به فکر راه‌حلی برای برون رفت از مشکلات اقتصادی باشیم.

کلید حل مشکلات اقتصادی را می‌توان نگاه درون‌زا به اقتصاد کشور یا همان "اقتصاد مقاومتی" دانست؛ واژه‌ای که نخستین بار از سوی مقام معظم رهبری در شهریورماه سال ۱۳۸۹ در دیدار با کارآفرینان مطرح شد.

ایشان در این دیدار، «اقتصاد مقاومتی» را معنا و مفهومی از کارآفرینی معرفی و برای نیاز اساسی کشور به کارآفرینی نیز دو دلیل «فشار اقتصادی دشمنان» و «آمادگی کشور برای جهش» را معرفی نمودند.

باید به این نکته اشاره کرد که حتی اگر تحریم‌ها نیز به صورت کامل لغو شود، اتکا کشور به اقتصاد مقاومتی می‌تواند کشور را در برابر انواع تهدیدها و مشکلات آبدیده‌تر کند.

اقتصاد مقاومتی را می‌توان به نوعی از اقتصاد تشبیه کرد که در مقابل اقتصاد وابسته و مصرف‌گرا در کشور و اهداف اقتصادی سلطه ایستادگی می‌کند و سعی بر آن دارد تا ساختارهای اقتصادی موجود را تغییر داده و اقتصاد کشور را علامه بر بومی‌سازی، براساس جهان‌بینی و اهداف موجود در ایران اسلامی بازسازی کند.

به ثمر نشستن این نوع اقتصاد نیز به عوامل مختلفی بستگی دارد که مهم‌ترین آن را می‌توان عدم وابستگی به منابع زیرزمینی همچون نفت و گاز و توجه بیشتر به تولید داخلی و اتکا به آن دانست.

باید به این نکته توجه داشت که به ثمر نشستن نهال نوپای اقتصاد مقاومتی تنها برعده دولت نمی‌باشد؛ هرچند که در این اقتصاد دولت باید نوسانات موجود در بازار، ثبات قیمت‌ها، اشتغال‌زایی، اصلاح ساختار دولتی و ... را در دستورکار قرار دهد اما مردم نیز موظف هستند که در پیشبرد اقتصاد مقاومتی، مدیریت مصرف، قناعت، تولید ثروت حلال و ترجیح مصرف کالای داخلی برکالای خارجی را مدنظر قرار دهند.

باید به این نکته اشاره کرد که حجم وسیعی از تحریم‌ها طی سالیان گذشته نتوانسته خللی در پیشبرد برنامه‌های جمهوری اسلامی ایران وارد کند به طوری که طی این سال‌ها شاهد پیشرفت جوانان این مرز و بوم در بسیاری از حوزه‌ها به خصوص در مسائل هسته‌ای و نظامی بوده‌ایم.

نظام اسلامی طی سال‌هایی که در تحریم به سر برده است توانسته تا با برنامه‌ریزی، تلاش، تدوین استراتژی‌ها و اقدامات لازم با محوریت اقتصاد مقاومتی، بخش عمده‌ای از تهدیدها را به فرصتی برای نظام بدل کند. http://hadidnews.com/vdcjaiet.uqevxzsffu.html
نام شما
آدرس ايميل شما