تاریخ انتشار :سه شنبه ۲۳ بهمن ۱۳۹۷ ساعت ۱۴:۳۸
حجت‌الاسلام حسینیان گفت: به نظر من سه عنصر رهبری، پایمردی و استقامت مردم و ایدئولوژی بسیج آفرین تشیع، سه عامل اساسی جاودانی و اقتدار انقلاب اسلامی است.
دلیل ماندگاری شعار «مرگ بر امریکا» در تاریخ جمهوری اسلامی
 به گزارش حدیدنیوز، انقلاب اسلامی ایران، در عمر چهل ساله خود، با چالش‌ها و بحران‌آفرینی‌های دشمنان مواجه بوده است. از همان نخستین روزهای پیروزی انقلاب اسلامی، گروهک‌های تجزیه‌طلب به آشوب‌گری پرداختند؛ اندکی بعد گروهک تروریستی فرقان، اقدام به ترور سران نظام کرد و چندی نگذشت که کشور درگیر عملیات تروریستی سازمان مجاهدین خلق شد؛ این در حالی بود که جنگ تحمیلی رژیم بعث عراق علیه ایران نیز آغاز شده بود. طی دهه‌های بعد نیز بحران‌آفرینی‌ها علیه نظام ادامه داشت و در مقاطع مختلف دنبال می‌شد اما هیچ‌کدام از این بحران‌ها مانع از حرکت رو به جلوی مردم ایران نشد. تا امروز که مردم ایران چهلمین سال پیروزی انقلاب اسلامی را جشن می‌گیرند.
 
واکاوی مسیر چهل ساله ملت ایران از سال 1357 تاکنون نیازمند نگاهی همه جانبه و دقیق است، از این رو همزمان با چهلمین سالروز پیروزی انقلاب اسلامی، به سراغ حجت‌الاسلام والمسلمین روح‌الله حسینیان، رئیس مرکز اسناد انقلاب اسلامی رفتیم تا تاریخ این مسیر چهل ساله را ورق بزنیم.
 
آنچه در ادامه می‌خوانید، مشروح گفتگو با حجت‌الاسلام والمسلمین حسینیان است.
 
با وجود همه بحران‌آفرینی‌هایی که علیه انقلاب صورت گرفته، انقلاب اسلامی امروز به چهل سالگی خود رسیده است. این انقلاب طی چهل سال چه چالش‌هایی را پشت سر گذاشته و چگونه از این بحران‌ها عبور کرده است؟
 
حجت‌الاسلام حسینیان: بسم الله الرحمن الرحیم. ابتدا، چهلمین سالروز پیروزی انقلاب اسلامی را به ملت شریف ایران و همه مستعضعفان عالم تبریک عرض می‌کنم. ما اگر مروری به گذشته داشته باشیم شاید عظمت انقلاب اسلامی را بهتر بتوانیم درک کنیم. واقعا 40 سال مقاومت در مقابل اقسام توطئه‌ها، کار کمی نیست که ما باقی مانده‌ایم و دشمنان از بین رفته‌اند. فقط گروهک‌های تجزیه‌طلب و گروه‌هایی که قصد براندازی نظام جمهوری اسلامی را داشتند حدود 30 گروه مقتدر یعنی مسلح بمب گذار و احیاناً دارای ارتش در این مدت 40 سال با نظام جمهوری اسلامی درگیر بوده‌اند. اما با همه بی‌تجربگی‌هایی که نیروهای انقلابی در روزهای نخست پیروزی انقلاب اسلامی، در مسائل امنیتی و در مسائل اطلاعاتی داشتند، در برابر آن گروهک‌ها موفق شدند.
 
این گروه‌ها، گروه‌هایی بودند که همه‌ ابرقدرت‌ها از آنها حمایت می‌کردند؛ اتحاد جماهیر شوروی، گروه‌های چپ مارکسیستی را حمایت می‌کرد -هم حمایت مالی و هم تسلیحاتی- گروه‌های سلطنت‌طلب مورد حمایت کشورهای غربی بودند؛ اروپاییان از یک طرف و امریکا از طرف دیگر، تقریباً همه گروه‌هایی را که با جمهوری اسلامی درگیر می‌شدند مورد حمایت مالی و رسانه‌ای قرار می‌دادند. با همه این احوال جمهوری اسلامی توانست قدرتمندتر از قبل روی پای خودش بایستد به طوری که امروز جمهوری اسلامی امن‌ترین کشور در جهان است. شما اروپا را نگاه کنید؛ فرانسه را نگاه کنید؛ امریکا را نگاه کنید؛ ناامنی‌های اجتماعی سیاسی، ناامنی‌های مختلف چگونه زندگی را بر مردم به تنگ آورده؟ کما اینکه جمهوری اسلامی توانسته بر این نا امنی‌ها پیروز شود.
 
به عنوان یک مثال، منافقین که یک سازمان قدرتمند بود و مورد حمایت فرانسه و امریکا قرار گرفته بود و به اصطلاح خودشان یک ارتش آزادی‌بخش را به وجود آوردند، الان ببینید آن کشورها از لحاظ امنیتی در کجا هستند و جمهوری اسلامی در کجا قرار گرفته است.
 
در جنگ 8 ساله‌ هم صدام به عنوان یک عامل و ابزار عمل می‌کرد که آواکس‌های امریکایی، میراژهای فرانسوی، توپ‌های اتریشی، تانک‌های پیشرفته اتحاد جماهیر شوروی، نفربرهای زرهی آرژانتینی و ... او را تجهیز می‌کرد. و کمتر اتفاق می‌افتاد بعد از یک عملیات، کلکسیونی از سلاح‌های سبک و سنگین ساخت کشورهای جهان به دست نیروهای رزمنده ما نیفتد.
 
از لحاظ سیاست بین‌الملل، با تهدیدهای متحد آمریکا و اروپا و تحریم‌هایی که کشورهای دیگر به خاطر فشارهای امریکایی‌ها و اروپاییان به جمهوری اسلامی تحمیل کردند، نفت ایران را خریداری نکردند و اگر خریداری کردند آوردن پول نقد به ایران طاقت‌فرسا و مشکل بود؛ بسیاری از لوازمی که برای مسائل عادی مثل پالایشگاه‌ها مورد نیاز تکنولوژی و صنعت ما بود مورد تحریم واقع شد؛ اما این کشور هرچه بالنده‌تر به پیش رفت و امروز همه دشمنان به پیشرفت‌های شگرف و عظیم جمهوری اسلامی اذعان می‌کنند. یعنی تحت فشار همه تحریم‌ها، جمهوری اسلامی پیشرفت کرد و شما ببینید الان صدام در چه حالی است و جمهوری اسلامی به کدام نقطه از اوج تسلیحاتی دست پیدا کرده است.
 
سازمان‌های بین‌الملل که باید سازمان‌های بی‌طرف باشد، چون ساخته دست ابرقدرت‌ها بود به بهانه‌های مختلف برنامه‌ها و تحریم‌های مختلفی را بر ما تحمیل کردند. در جنگ 8 ساله آنها حاضر نشدند بعد از بمباران‌های شیمیایی، یک بیانیه علیه حکومت صدام صادر کنند. به یاد دارم که سازمان ملل می‌گفت شما هم دارید تهدید می‌کنید! یعنی بمباران شیمیایی توسط رژیم بعث را با این که ما هم از خودمان دفاع می‌کردیم در یک ردیف قرار می‌دادند و سازمان ملل حاضر نبود یک قطعنامه جدی علیه صدام صادر کند.
 
در طی این سال‌ها، مسائل و مشکلات بسیاری علیه جمهوری اسلامی به وجود آمده که واقعا جا دارد فهرستی از جنایت‌هایی که از سوی کشورهای دنیا علیه جمهوری اسلامی اجرا شده، تهیه شود تا مشخص شود آیا ماندن ما جز معجزه الهی چیز دیگری است، یا قابل توجیه است یا نه.
 
امروز بعد از گذشت چهل سال، می‌توانیم اعلام کنیم علی‌رقم خواست همه دنیا برای نابودی ما، ما بالنده‌تر، سرفرازتر، قوی‌تر و قدرتمندتر شده‌ایم و صدایمان رساتر از همیشه در جهان طنین‌انداز شده است. صدایی که امروز دیگران را تحت‌تاثیر قرار داده و در بسیاری از کشورها منشاء اتفاقات و تحولاتی شده است.
 
با نگاهی به تاریخ می‌بینیم اغلب توطئه‌های امریکا به عنوان استکبار جهانی به نتیجه دلخواه آنها رسیده. مثلا در سال 1332 امریکایی‌ها با کمک انگلیس کودتای 28 مرداد را اجرا کردند. در کشورهای مختلف هم آنها اغلب در اجرای برنامه‌ها و توطئه‌های خود موفق بوده‌اند اما نقشه‌های امریکا در ایران طی 40 سال همیشه شکست خورده است. به نظر شما علت شکست برنامه‌های امریکا علیه جمهوری اسلامی چیست؟
 
حجت‌الاسلام حسینیان: به نظر من سه عنصر رهبری، پایمردی و استقامت مردم و ایدئولوژی بسیج آفرین تشیع، سه عامل اساسی جاودانی و اقتدار انقلاب اسلامی است. این‌ها عناصری هستند که توانسته‌اند جمهوری اسلامی را در مقابل همه ابرقدرت‌ها با نشاط و قوی و قدرتمند و شوکتمند حفظ کنند.
 
اگر تاریخ را مرور کنیم می‌بینیم به دلیل نداشتن همان پشتوانه‌ها و عناصر سه‌گانه بود که در 28 مرداد 1332، آمریکا به کمک انگلیس، به گفته خودشان با خرج حدود 300 هزار دلار توانستند یک حکومت ملی را واژگون و یک حکومت نظامی و ظاهری را سرکار بیاورند. یا در شیلی یک حکومت مردمی را به راحتی سرنگون کرد و حکومت نظامی ژنرال پینوشه را روی کار آورد. یا اینکه رژیم صدام را توانست سرنگون کند؛ چون فاقد ایدئولوژی بود و پشتوانه مردمی هم نداشت. ولی امریکا 40 سال است که ایران را تهدید می‌کند اما هیچ غلطی نتوانسته بکند.
 
امروز بعد از گذشت چهل سال از پیروزی انقلاب اسلامی هنوز هم بعضی شعارهای دوران انقلاب بر سر زبان مردم است. مثلا شعار «مرگ بر آمریکا» همانطور که در دوران مبارزات نهضت اسلامی به گوش می‌رسید و به گفته ژنرال هایزر به یک دیوار نوشته عمومی تبدیل شده بود، الان هم بعد از گذشت چهل سال از آن روزها همچنان طنین‌انداز است. به نظر شما، دلیل ماندگاری این شعار بین مردم ایران چیست؟
 
حجت‌الاسلام حسینیان: ماندگاری شعار «مرگ بر امریکا» دو علت دارد؛ اول علت ایدئولوژیکی و دوم علت تاریخی. علت ایدئولوژیکی آن مهندسی حضرت امام است؛ امام اصلا اعتقاد نداشتند که به تنهایی باید با استبداد مبارزه کرد؛ لذا می‌فرمودند استبداد اگر سرنگون شود مهره‌ای است که جابه‌جا شده و استعمار یک مهره‌ دیگری می‌آورد و تا دست خارجی در کار باشد کشور به روال طبیعی خود پیش نخواهد رفت. به این خاطر مبارزه با استبداد و استعمار را به صورت توامان، استراتژی خود قرار دادند. در حال حاضر هم همین طور است؛ باید بدانیم توطئه‌های امریکا هیچ وقت تمامی نخواهد داشت و اگر این روحیه ضد استعماری و ضد استکباری را از دست بدهیم آن وقت جای پایی برای امریکا باز کرده‌ایم.
 
شاید برجام نمونه‌ای از این برخورد امریکایی‌ها باشد که ما را به پای میز مذاکره کشیدند و بعضی مسئولین خوشبینانه تلفن زدند و خیلی خوشحال یک قرارداد بسیار سخیف را امضا کردند؛ نتیجه این قرارداد چه شد؟ امریکا وسط این کار، مثل دلوی که در چاه آویزان باشد، طناب را پاره کرد و خوشبینان به ته چاه سقوط کردند. لذا معلوم است که امریکایی‌ها دوست ما نیستد بلکه به دنبال براندازی نظام جمهوری اسلامی هستند.
 
از لحاظ تاریخی هم مردم ایران فراموش نمی‌کنند که در دوران رژیم پهلوی، امریکاییان چه برخورد تحقیرآمیزی با ملت ایران داشتند؛ با کاپیتولاسیون شخصیت ایرانی را خرد کردند. هنوز راویانی هستند که می‌گویند ما می‌دیدیم که ماشین‌های امریکایی می‌آمدند و دختران را به زور سوار می‌کردند و با خود می‌بردند. یا افسر آمریکایی که یک سرباز ایرانی را در یک پادگان ایران زیر گرفته بود اما رژیم پهلوی حتی نتوانست برخوردی کند. بنابراین شلاق تحقیر امریکا را ملت ایران روی گرده خودشان چشیده بودند.
 
این که شاه روز به روز باید گزارشی به سفیر امریکا می‌داد که در خاطرات سولیوان هست، واقعا تحقیرآمیز است که رهبر کشوری اینقدر ذلت‌بار در مقابل امریکاییان کار می‌کند یا حتی ورود ژنرال هایزر به ایران که کاملا بدون اطلاع شاه صورت گرفت. در عزل و نصب نخست‌وزیرها هم شاه همیشه تحت فشار غرب و شرق قرار داشت.
 
این تحقیرها را ملت ایران از لحاظ تاریخی دیدند و چشیدند؛ به همین خاطر یکی از شعارهای اصلی مردم ایران «مرگ بر امریکا» است و امروز هم این شعار را سر می‌دهند و انشالله این شعار «مرگ بر امریکا» بر سر زبان‌ها باقی خواهد ماند تا استقلال کشور حفظ شود.
 
منبع: پایگاه مرکز اسناد انقلاب اسلامی http://hadidnews.com/vdcj8yet.uqeaozsffu.html
نام شما
آدرس ايميل شما