تاریخ انتشار :دوشنبه ۲۰ مرداد ۱۳۹۳ ساعت ۱۴:۲۸
ترکان همچنان به ضرورت تغییر در فضای تولید خودروی کشور تاکید دارد

آیا ایجاد "قطب سوم" می تواند انحصار خودروسازان داخلی را بشکند ؟

اگر قطب سوم در کشور برای تولید خودرو ایجاد شود ، می تواند در آینده ای نزدیک به شکست فضای انحصاری در بازار بیانجامد.
آیا ایجاد "قطب سوم" می تواند انحصار خودروسازان داخلی را بشکند ؟
به گزارش حدیدنیوز، با برجسته شدن دوباره برخی پیشنهادهای دولتی و خصوصی مبنی بر ضرورت ایجاد قطب سوم تولید خودرو در کشور ، از خلیل رازدار ، اقتصاددان و پژوهشگر اقتصادی خواستیم در این باره توضیح بیشتری به ما ارائه کند . وی همان ابتدای گفت و گو بیان داشت : اگر قطب سوم در کشور برای تولید خودرو ایجاد شود ، می تواند در آینده ای نزدیک به شکست فضای انحصاری در بازار بیانجامد .

اگر می بینید روزی سخن از بی کیفیتی محصولات تولیدی دو کارخانه اصلی خودروسازی در کشور به میان می آید و روز دیگر افزایش چشمگیر قیمت ها در بازار و اخیرا نرخ رسمی اعلامی از سوی شورای رقابت ، همگی این ها بر می گردد به مساله انحصار و وجود شوم آن در فضای تولیدی کشور . اما مشکل به اینجا ختم نمی شود چون فقدان فضای رقابتی زمینه ساز مشکلات بسیار زیاد دیگری می شود که تبعات آن همواره متوجه مردم می شود .

این کارشناس اقتصادی در بخش دیگری از سخنان خود می گوید : ما اگر در تراز حرفه ای جهانی حرکت کنیم ، دیگر شاهد این آشفتگی ها نمی شویم . هر سخنی بشود ، سخن کیفیت ، رقابت و کاهش هزینه ها و افزایش خدمات است . قطب سوم فقط یک الگو نیست یک مدل کارکردی برای بهبود بازار است . مطمئن باشید اگر سرمایه گذاری خارجی در این کشور اتفاق بیافتد و زمینه برای رقابت بوجود بیاید آن زمان است که باید دو غول خودروساز داخلی واقعا یک فکر اساسی برای سیاست های جلب مشتری خویش انجام بدهند !

خلیل راز دار در ادامه می گوید : ما مشکلات زیادی در بازار تولیدی خودرو داریم . بخشی از آن به هزینه ها برمیگردد ، بخشی به ارزش پول ملی ، قسمتی به کیفیت و خدمات مربوط می شود اما واقعا می توان گفت که اکثر مشکلات ما در این بازار به انحصار ارتباط می یابد و این مشکل ، سرحلقه همه چالش های دیگر است . بنابراین اگر بتوانیم بوسیله جذب سرمایه گذاری های جدید ، قطب سومی را برپا کنیم ، می توانیم رقابت را به این بازار تزریق کرده و انحصار را بشکنیم .

وی در پایان گفت : برای اینکه قطب سوم در صنعت خودروسازی کشور ایجاد شود ، باید دولت موانع قانونی را هرچه سریعتر مرتفع کند و مجلس نیز با تصویب قوانین جدید ، موجبات تسهیل در فرآیند جذب سرمایه گذاری های داخلی و خارجی جدید را فراهم کند http://hadidnews.com/vdcj8iet.uqeyyzsffu.html
نام شما
آدرس ايميل شما