تاریخ انتشار :جمعه ۲۰ بهمن ۱۳۹۱ ساعت ۱۳:۳۳
مکث روی سکوت وی و گریستنش در کنار دریاچه ژنو، نقطه اوج این اثر مستند است.
«میراث آلبرتای ۲» اشک های یک نخبه کنار دریاچه ژنو +فیلم
یک دختر بی حجاب که از نخبگان شریف بوده با بیان اینکه «شاید این حرف ها به من نیاید» می گوید: من والاترین ارزش ها را برای تمام کسانی که در طول تاریخ ایران، جان خود را برای حفظ کشورم داده اند، قائل هستم و حرمت شهیدان را درک می کنم. مکث روی سکوت وی و گریستنش در کنار دریاچه ژنو، نقطه اوج این اثر مستند است. 

به گزارش حدیدنیوز، در روز هشتم جشنواره سی و یکم، در شرایطی که فیلم های مستند به طور همزمان و در بدترین حالت ممکن اکران می شوند، مستند «میراث آلبرتا ۲» در بخش خارج از مسابقه، سینمای حقیقت(بخش مستند) به نمایش درآمد و با استقبال گرمی نیز مواجه شد.


حسین شمقدری پس از موفقیت در ساخت «میراث آلبرتا» که به بررسی فرار مغزها می‌پرداخت نسخه دوم مستند خود را در کشورهای سوئیس، آلمان و فرانسه ساخته است.


این اثر حاوی مصاحبه های اثرگذار و احساس برانگزی با دانشجویان خارج کشور است. نخبگانی که بیان می دارند: تمام امکانات و کیفیت بالای زیست در اروپا و تحصیل در دانشگاه های فوق معتبر غربی به این دلیل که متعلق به آنها نیست، خوشایندشان نمی باشد. بسیاری از این افراد با تاسف آرزو می کنند که ای کاش شرایط تعلم و پیشرفت در کشور خودشان محیا بود.


در یکی از سکانس های مصاحبه یک دختر بی حجاب که از نخبگان شریف بوده با بیان اینکه «شاید این حرف ها به من نیاید» می گوید: من والاترین ارزش ها را برای تمام کسانی که در طول تاریخ ایران، جان خود را برای حفظ کشورم داده اند، قائل هستم و حرمت شهیدان را درک می کنم. مکث روی سکوت وی و گریستنش در کنار دریاچه ژنو، نقطه اوج این اثر مستند است.



این اثر سعی دارد به رغبت بسیار نخبگان خارج شده از کشور، برای بازگشت و امکان تحقق بخشیدن به این امر، اشاره کند و کنار این مفهوم نیز نمایش کیفیت بالای زندگی این افراد در اروپا و امکانات ایده آل تحصیلی، کنایه ای به نخبه سوزی آموزش عالی دارد. البته یکی از نقدهای وارده به اثر، افراط در نمایش رنگ و لعاب شرایط زندگی این افراد است که می تواند در نوع خود هوس انگیز نیز باشد.




در نسخه دوم این مستند شرایط فعلی، کار و آینده دانشجویان مهاجرت کرده دانشگاه شریف مورد بررسی قرار می‌گیرد.


نسخه دوم این مستند که کاری از موسسه فرهنگی آرمان‌مدیا است به کارگردانی حسین شمقدری، تهیه‌کنندگی محمدحسن مددی و تصویربرداری محسن اخوان ساخته شده است.


تیزر میراث آلبرتا در لینک زیر قابل مشاهده است:



لینک نمایش میراث آلبرتا


http://hadidnews.com/vdcizzaz.t1aqu2bcct.html
نام شما
آدرس ايميل شما