تاریخ انتشار :سه شنبه ۱۹ ارديبهشت ۱۳۹۶ ساعت ۱۱:۲۵
بررسی پیشینه جوان‌ترین رئیس‌جمهور فرانسه؛

ماکرون، شگفتی‌ساز سال ۲۰۱۷

با مشخص‌شدن نتایج اولیه انتخابات ریاست‌جمهوری فرانسه پس از پایان رأی‌گیری در شامگاه یک‌شنبه در این کشور، به‌طوری که پیش‌بینی می‌شد امانوئل ماکرون با غلبه بر مارین لوپن نامزد راست‌افراطی، راهی الیزه شد.
ماکرون، شگفتی‌ساز سال ۲۰۱۷
به گزارش حدیدنیوز، با مشخص‌شدن نتایج اولیه انتخابات ریاست‌جمهوری فرانسه پس از پایان رأی‌گیری در شامگاه یک‌شنبه در این کشور، به‌طوری که پیش‌بینی می‌شد امانوئل ماکرون با غلبه بر مارین لوپن نامزد راست‌افراطی، راهی الیزه شد. این سرمایه گذار سابق بانکی و وزیر اقتصاد پیشین با کسب بیش از 66 درصد آرا به‌عنوان جوان‌ترین رئیس‌جمهور فرانسه انتخاب شده است.

 ماکرون 40 ساله با این پیروزی در تاریخ فرانسه شگفتی‌ساز شد، چراکه وی در رخدادی بی‌سابقه توانست از حزبی بی‌نام و نشان که خود آن را در سال گذشته تأسیس کرده بود کرسی ریاست‌جمهوری را از آن خود کند.

پیشینه شخصی و کاری ماکرون

امانوئل ژان میشل فردریک ماکرون 21 دسامبر 1977 در شهر آمیان (واقع در 120 کیلومتری شمال پاریس) متولد شد. پدر و مادر ماکرون هردو پزشک بودند. او پس از اتمام دوره متوسطه، به دانشگاه نانتر پاریس - ازجمله معتبرترین دانشگاه‌های فرانسه در زمینه علوم‌انسانی- رفت و نهایتاً در سال 2004 با مدرک کارشناسی ارشد فلسفه فارغ‌التحصیل شد. وی همچنین مدرک کارشناسی ارشد روابط عمومی از موسسه مطالعات سیاسی پاریس دارد. ماکرون بین سال‌های 2002 تا 2004 در مدرسه اداری نخبگان ملی نیز مشغول به تحصیل بوده است. 

سپس او به‌عنوان بازرس مالی وزارت اقتصاد فرانسه و سپس در بانک روتچیلد به‌عنوان سرمایه‌گذار بانکی مشغول فعالیت شد. همچنین وی پس از خروج از این بانک در سال 2011 تا سال 2014 سمت معاونت دبیرکل کاخ الیزه را برعهده داشت. علاوه بر این ماکرون از سال 2006 تا 2009 عضو حزب سوسیالیست بود و در سال 2014 در کابینه دوم «مانوئل والس» به عنوان وزیر اقتصاد، صنعت و امور دیجیتال فرانسه منصوب شد که به‌مدت دوسال نیز عهده‌دار این سمت بود.

ماکرون در شانزدهم نوامبر همان سال و درحالی که انتظار می‌رفت برای انتخابات 2017 در صف نامزدهای جناح سوسیالیست وارد رقابت‌ها شود از پست وزارت استعفا داد و اعلام کرد که به صورت مستقل وارد کارزار انتخاباتی می‌شود. وی پیشتر حزب «در حرکت» را بدین‌منظور تأسیس کرد. سوسیال-لیبرالیسم ازجمله اصلی‌ترین شاخصه حزب ماکرون اعلام شده است. گفته شده وی هنگام حضور در حزب سوسیالیست نیز از جناح راست حزب حمایت می‌کرد که گرایش سیاسی‌شان با سیاست‌های بیل کلینتون، تونی بلر و گرهارد شرودر مرتبط بود. به‌هرحال، پس از برگزاری دور اول انتخابات فرانسه در سوم اردیبهشت، او و مارین لوپن از میان 9 نامزد دیگر به دور دوم راه یافتند.

در همین‌حال، داستان ازدواج ماکرون با «بریژیت تروینو» معلم دبیرستانش که 24 سال از خودش بزرگتر است نیز به شهرت و اقبال مردم فرانسه - به‌ویژه زنان این کشور- به‌وی تاثیرگذار بوده است. این زوج نخستین‌بار وقتی ماکرون 15 ساله بود همدیگر را دیدند، ولی وقتی ماکرون 18 ساله شد رسماً زوج شدند. آن‌ها اکنون با سه فرزند تروینو از ازدواج قبلی‌اش زندگی می‌کنند.

سیاست داخلی و خارجی

برخلاف بسیاری از سیاستمداران فرانسوی با پیروی از سیاست مهاجرتی «آنگلا مرکل» صدراعظم آلمان، از سیاست درهای باز در قبال مهاجران و پناهندگان حمایت می‌کند. وی تاکنون از اظهارنظر علیه مسلمانان و پوشش آنها خودداری کرده است. وی می‌گوید که طرفدار اروپا یا شکاک نسبت به اروپا نیست و در عوض معتقد است که اتحادیه اروپا باید اصلاح شود چرا که در غیر این‌صورت با «فرگزیت» (خروج فرانسه از اتحادیه اروپا) روبه‌رو خواهد شد. وی در ماه فوریه با محکوم کردن استعمارگری فرانسه در الجزایر، آن را «جنایت علیه بشریت» نامید.

ماکرون در ماه آوریل نیز اگرچه از سیاست‌های مداخله‌جویانه چون اقدام نظامی در سوریه حمایت کرد اما همزمان آن را بخشی از «راهکار دیپلماتیک و سیاسی» برای حل این معضل دانست. با این‌وجود، وی در ماه ژانویه سال میلادی جاری در سفر به لبنان با اشاره به نیاز فرانسه به درپیش‌گرفتن سیاست متوازن‌تری در قبال سوریه، اعلام کرد کشورش باید با همه طرف‌ها از جمله با بشار اسد گفت‌وگو کند.

رییس‌جمهور جدید فرانسه همچنین در کارزارهای انتخاباتی خود ضمن حمایت از تداوم سیاست‌های اولاند در قبال رژیم صهیونیستی، مخالفت خود را با جنبش بایکوت، عدم سرمایه‌گذاری و تحریم اسراییل اعلام کرده و گفته مخالف شناسایی یکجانبه دولت فلسطینی است.

ماکرون با زیرسوال‌بردن شکل روابط فعلی میان فرانسه و عربستان‌سعودی می‌گوید روابطی متفاوت با سیاست اولاند و سارکوزی نسبت به این کشور درپیش خواهد گرفت. به اعتقاد وی فرانسه باید سیاستی مبتنی بر رابطه با دو کشور ایران و عربستان را بدون دخالت در رقابت‌های این دو قدرت منطقه‌ای اتخاذ کند.

ماکرون در این‌باره می‌گوید: «چشم‌پوشی یا مخالفت با سیاست‌های ملی ایران اشتباهی است که به تضعیف اقتدار فرانسه منجر خواهد شد. همچنین پشتیبانی بیش از حد از عربستان مانند آنچه در گذشته بود نیز اشتباه است.» به عقیده وی حمایت از مذاکره میان این دو قدرت منطقه‌ای بهترین سیاست است. در عین‌حال ماکرون خواهان اتخاذ موضعی سخت‌گیرانه بر سر موضوعات هسته‌ای در قبال ایران است. وی بر تداوم حمایت فرانسه از لبنان تاکید کرده است. ماکرون می‌گوید ترکیه فعلاً از شرایط پیوستن به اتحادیه اروپا برخوردار نیست.

دیدگاه‌های اقتصادی

ماکرون خواستار تقویت اقتصادی فرانسه از طریق کاهش سقف هزینه‌های عمومی و کاهش مالیات‌هاست. وی همچنین «مدل اقتصادی شمالی» را برای فرانسه پیشنهاد داده است که ترکیبی از کاهش 60 میلیارد یورویی در بازه زمانی پنج ساله و ارائه بسته تشویقی 50 میلیارد یورویی در همین مدت است. ماکرون گفته است در صورت انتخاب تعداد 120 هزار نفر از تعداد کارکنان دولتی خواهد کاست. درکنار آن اما تسهیلاتی برای کارآفرینان قائل خواهد شد.

  علاوه بر این، ماکرون از حامیان توافق جامع تجاری-اقتصادی بین کانادا و اتحادیه اروپاست. در حوزه دفاعی نیز خواستار افزایش دودرصدی مخارج و افزایش تعداد نیروهای پلیس برای مبارزه با تروریسم شده و اولویت سیاست‌خارجی خود را «از بین‌بردن گروه داعش» در کنار همکاری بیشتر با ایالات‌متحده در این زمینه اعلام کرده است.

سی‌ان‌ان: ماکرون ضد ترامپ است

از سویی، شبکه خبری «سی‌ان‌ان» روز گذشته در گزارشی نوشت: با پیروزی امانوئل ماکرون درانتخابات ریاست جمهوری فرانسه روابط با دولت دونالد ترامپ پیچیده‌تر خواهد شد. ماکرون نماینده نظم جهانی است که دونالد ترامپ علیه آن است، ماکرون بیانگر و نماینده اردوگاه رهبران جهانی است که نگران پوپولیسم وخواستار محدود ساختن آن هستند، ماکرون طرفدار اروپا و اتحادیه‌اروپا و جهانی‌شدن است اما ترامپ چنین نیست.

منبع: صبح نو
http://hadidnews.com/vdciywap.t1aw32bcct.html
نام شما
آدرس ايميل شما