تاریخ انتشار :دوشنبه ۱۴ مرداد ۱۳۹۲ ساعت ۱۱:۱۸
نگرانی از بهبود روابط تهران واشنگتن، جنگ در سوریه و تحولات مصر از جمله محورهای احتمالی رایزنی.
سفر شاهزاده بندر به مسکو/ شرایط دشوار عربستان در منطقه
سفر بندربن‌سلطان به ریاض دارای ابعاد مهمی است که نمی‌توان به سادگی از آن گذشت؛ نگرانی از بهبود روابط تهران واشنگتن، جنگ در سوریه و تحولات مصر از جمله محورهای احتمالی رایزنی وی با دوست قدیمی‌اش پوتین بوده است.

به گزارش حدیدنیوز، هفته گذشته دیداری مهم بین ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه با بندر بن سلطان رئیس دستگاه اطلاعاتی عربستان در مسکو صورت گرفت.

گزارش‌های رسانه‌ای حاکی از آن است که دیدار با اصرار طرف سعودی برگزار شده و فضای گفت‌وگو طرفین تحت تاثیر ناامیدی ریاض از اقدام آمریکا برای ایجاد منطقه پرواز ممنوع و تعلل باراک اوباما برای تسلیح معارضان بوده است.

همچنین افزایش فشارها برای مهار ایران در خاورمیانه از محورهای اصلی این دیدار بوده و بندر تلاش کرده تا با دوستی قدیمی خود پوتین برای نزدیک کردن موضع دو طرف در منطقه رایزنی داشته باشد.

نکته قابل توجه در این میان این است که مدتی قبل از این سفر، شاهزاده بندر به فرانسه سفر کرده بود ولی نتوانست فرانسوا اولاند رئیس جمهور این کشور را برای تسلیح مخالفان سوری متقاعد کند و به نوعی با دست خالی از پاریس بازگشته بود؛ در واقع سفر به مسکو در شرایطی صورت گرفته که رایزنی‌های عربستان با متحدان غربی برای افزایش کمک‌ها به مخالفان که در این روزها پس از شکست در القصیر و خالدیه شرایط خوبی در عرصه نظامی ندارند و این سفر دارای پیام‌های مهمی در شرایط کنونی منطقه است.

روزنامه السفیر لبنان هم در همین زمینه با اشاره به جنگ لفظی چند ماه قبل ریاض و مسکو و اظهارات تند سعود الفیصل وزیر امور خارجه عربستان علیه مقامات کرملین، تصریح می‌کند که شرایط دشوار کنونی رئیس دستگاه اطلاعاتی عربستان را وادار کرده تا به روسیه برود.

این مطلب با اشاره به کتاب «عربستان از درون» نوشته «رابرت لایسی» است که تاکید می‌کند شاهزاده بندر فردی عادی در خاندان حاکم عربستان نیست.

السفیر می‌افزاید: این شاهزاده سعودی که بیش از دو دهه در آمریکا بوده در بسیاری از جلسات که پشت درهای بسته برگزاری می‌شود، حضور دارد اما اکنون چه تغییری ایجاد شده که عربستان چنین فرد تاثیرگذاری را به کرملین می‌فرستد.

السفیر در این مقاله تصریح می‌‌کند که نگرانی از بهبود روابط ایران و آمریکا علی‌رغم تلاش‌های لابی صهیونیسم همزمان با روی کار آمدن حسن روحانی از دلایل اصلی این دیدار می‌تواند باشد.

همچنین عربستان در مدت اخیر که پس از قطر رهبری مخالفان را برعهده گرفته در پافشاری بر موضع حمله نظامی به سوریه تنها مانده؛ نه آمریکا و نه انگلیس و فرانسه هیچکدام حاضر به حمایت از راه‌حل نظامی در سوریه نشده‌اند. اکنون ریاض به دنبال این است که از واقعیت موضع غرب در قبال بحران سوریه اطلاع یابد و از جزئیات توافق واشنگتن-مسکو اطلاع یابد.

سعودی‌ها از تحولات اخیر در مصر هم نگران شده‌اند؛ تلاش اتحادیه اروپا و آمریکا برای راه‌حلی میانه که متضمن بازگشت اخوان به تحولات سیاسی مصر است، ریاض را به تکاپو واداشته تا با مشکلی جدی مواجه نشود.

اما نکته اینجاست که ریاض برای خروج از فشارهای جدید منطقه، به مسکو رفته تا از فکر واقعی کرملین در قبال ایران، حزب‌الله، اخوان‌المسلمین و اوضاع مصر اطلاع یابد؛ نتیجه این دیدار برای روسیه نیز دو روز بعد با اعلام آمادگی احمد جربا رئیس ائتلاف مخالفان برای حضور در ژنو مشخص شد اما نتیجه دیدار برای سعودی‌ها همچنان در هاله‌ای از ابهام است. http://hadidnews.com/vdciuvar.t1apq2bcct.html
نام شما
آدرس ايميل شما