تاریخ انتشار :شنبه ۵ دی ۱۳۹۴ ساعت ۱۲:۴۸
نفس تروریست ها دمشق بریده شد / با شکار جدید ارتش سوریه آشنا شوید

به گزارش حدید نیوز، در حالی که گفتگوهای بین المللی و منطقه ای جهت برقراری صلح و آتش بس در سوریه هم چنان ادامه دارد، نیروهای ارتش و شبه نظامیان وفادار به دولت سوریه هم چنان در حال کسب دستاوردهای میدانی در عرصه نبرد با تروریست ها هستند. عقب نشینی و خروج تکفیری های داعش از اردوگاه یرموک واقع در حاشیه دمشق آخرین پیروزی نیروهای دولتی بوده که عملا دمشق را از لوث تکفیری ها پاک نمودند.

رسانه های سوریه ساعاتی پیش و در آخرین تحولات سوریه از مرگ رهبر و شماری از سرکردگان جبهه تروریستی جیش الاسلام در حملات هوایی ارتش در منطقه غوطه شرقی دمشق خبر دادند، خبری که بلافاصله از سوی مجامع بین المللی مورد تایید قرار گرفته و در صدر اخبار منطقه قرار گرفته است. مرگ زهران غلوش و قدرت جیش الاسلام در تحولات جنگی سوریه نشان از اهمیت واقعه فوق دارد که می تواند تحولی شگرف در عرصه میدانی به حساب آید.

رسانه های منطقه از مرگ زهران علوش و قاطبه فرماندهان جیش الاسلام در یک حمله ی هوایی خبر داده اند.

وزن جیش الاسلام در معادلات سوریه

از گروه جیش الاسلام که یکی از ارکان کلیدی جبهه الاسلامیه محسوب می شود به عنوان یکی از قدرتمندترین جناح های نظامی مخالف بشار اسد نام برده می شود، گروهی که اگرچه دارای افکار سلفی گری بوده و مورد حمایت مطلق رژیم سعودی و قطر قرار دارد، با این حال مبارزه با داعش و حتی جبهه النصره را در کارنامه خود دارد.

اختلاف نظر بر سر قرار دادن نام این گروه در لیست گروه های مسلحی که بناست در هفته های آتی با دولت سوریه به گفتگو بنشیند به محل اختلافی بزرگ در میان دو طرف مورد مناقشه قرار گرفته و در حالی که روسیه و ایران این گروه را به دلیل مواضع تندرویش در لیست گروه های تروریستی قرار داده اند، رژیم سعودی مصر است که با قرار دادن او در زمره ی مخالفین اسد بیش از پیش بر نفوذ خود در دولت ائتلافی سوریه بیافزاید.

عربستان سعودی بزرگترین متحد جیش الاسلام می باشد.

جبهه الاسلامیه یکی از بازوهای قدرتمند حاکم بر سوریه است که از ائتلاف چند گروه مسلح تشکیل یافته است. گفته می شود که پس از مخالفت صریح آمریکا با رشد تروریست های داعش و النصره، دول قطر، ترکیه و سعودی عمده حمایت های مالی و نظامی خود را صرف این گروه و هم چنین ارتش آزاد سوریه نموده اند. جیش الاسلام در خلال اجلاس اخیر ریاض (گردهمایی مخالفین مسلح سوریه) حضور داشته و بسان یکی از جناح های قدرتمند در تحولات میدانی و گفتگو عمل نموده است.

رسانه های بین‌المللی همچون رویترز و گاردین چندین مرتبه گزارش داده‌اند که جیش الاسلام با حمایت های مالی و تسلیحاتی عربستان سعودی ایجاد شده و از مستشاران پاکستانی نیز استفاده کرده است.

تروریست های جیش الاسلام در دو منطقه غوطه شرقی و دوما فعالیت بسزایی دارند.

جیش الاسلام که پیشتر نام لوا الاسلام را یدک می کشید عمده فعالیت خویش را از زمان آغاز بحران در سوریه در دو منطقه غوطه شرقی دمشق و دوما متمرکز کرده است. حملات شب گذشته ارتش نیز که برخی آن را به جنگنده ها و یا موشک های روسی منتسب نموده اند در این منطقه (غوطه شرقی) صورت گرفته است. گفته می شود که جیش الاسلام بین 10 تا 15 هزار نیروی مسلح دارد.

گروه جیش الاسلام به داشتن مواضع تند و تیز نسبت به شیعیان، علوی ها و مسیحیان شهره است و خواستار حذف آنان از سوریه است. اخیرا این گروه زندانیان علوی را به همراه اعضای خانواده‌هایشان در قفس جا داده، سپس قفس‌ها را در منطقه‌ی موسوم به غوطه دمشق در حوالی شرق پایتخت قرار داده تا آن‌ها قربانی بمباران‌های رژیم اسد و مانع از آسیب رسیدن به اعضای گروه "جیش‌الاسلام" شوند. بیشتر این زندانیان از خانه های خود ربوده شده بودند.

جیش الاسلام جهت ممانعت از رویارویی با ارتش و حملات هوایی، شیعیان را در قفس کرده و از آنان به عنوان سپر انسانی استفاده می کند.

در ویدئویی که از این اقدام جیش‌الاسلام در شبکه‌های اجتماعی منتشر شد، کامیون‌های متعلق به جیش‌الاسلام قفس‌ها را که در هر کدام ۵ مرد و زن زندانی‌اند، به منطقه‌ی غوطه دمشق منتقل کرده و این مردان و زنان هراسان رو به دوربین التماس‌کنان از دولت بشار اسد می‌خواهند که بمباران این منطقه را متوقف کند. زهران علوش، رهبر گروه جیش‌الاسلام پیش از این علوی‌های سوریه را "رافضی" نامیده بود.

زهران علوش کیست؟ تاثیر مرگ او بر معادلات میدانی سوریه چیست؟

بنا بر گزارشی که مورد تایید رویترز قرار گرفته در خلال حملات شب گذشته علاوه بر زهران علوش، معاون (ابومحود الزبیق) و شماری از مقامات رده بالای این گروه نظامی من جمله سخنگوی آن به هلاکت رسیده اند، امری که می توان آن را ضربه مهلکی بر پیکره این گروه تروریستی دانست که حتی می تواند در خلال گفتگوهای بین المللی جهت ایجاد صلح در سوریه (به دلیل کارشکنی احتمالی سعودی ها) خلل ایجاد نماید.

علوش در خانواده ای سلفی متولد شده است.

زهران علوش رهبر تروریست های جیش الاسلام متولد شهر دوما است و پدرش از مفتیان سلفی معروف سوریه است. زهران در دانشکده حقوق دانشگاه دمشق و دانشگاه اسلامی مدینه تحصیل کرده‌است. از سال ۱۹۸۷ فعالیت‌های تبلیغی خود را شروع کرد و به همین دلیل مورد تعقیب حکومت سوریه قرار گرفت. وی از سال ۲۰۰۹ زندانی شد و در سال ۲۰۱۱ سه ماه بعد از آغاز جنگ داخلی سوریه در پی عفو عمومی ۱۵۰۰ زندانی سلفی و اسلام‌گرا از زندان آزاد شد. علوش مخالف تشکیل نظام‌های جمهوری و دمکراتیک است و از تاسیس یک حکومت اسلامی به سبک دوران خلفا حمایت می‌کند. با این حال قدرت این گروه و مخالفتش با داعش و النصره منجر به همکاری گاه و بی گاه این گروه با ارتش آزاد سوریه شده است.

گفته می شود که علوش و فرماندهانش در حالی که در یک جلسه سری و جهت گفتگو برای جبران شکست های تحمیل شده به آنان در منطقه غوطه شرقی حضور به هم رسانده بودند به هلاکت رسیده اند. منابع آگاه یکی از اهداف نشست فوق را تلاش برای ایجاد اتحاد و یا حتی ائتلاف این گروه با برخی گروه های دیگر نظیر احرار الشام، فیلق الرحمن به ویژه در آستانه گفتگوهای احتمالی با دولت سوریه دانسته اند، امری که به نظر می آید با ضربه مهلک وارده شده به گروه کمتر از گذشته احتمال وقوع داشته باشد.

قطر و سعودی پیشتر و برای ایجاد اتحاد میان گروه های مسلح سوری مبادرت به تاسیس جبهه الاسلامی نمودند. جیش الاسلام به عنوان یکی از ستون های اصلی این جبهه محسوب می شد.

 اطلاعات منتشر از سوی برخی منابع سوری حاکی از اقدام هدفمند ارتش در به هلاکت رساندن سرکردگان جیش الاسلام دارد. بنا بر آن چه منابع یاده شده بدان اشاره نموده اند، ده روز پس از تصرف فرودگاه و شهرک مرج السلطان در غوطه شرقی توسط ارتش،  زهران علوش به سوی این منطقه نقل مکان کرده و پس از دیدار از مناطق میدانی با برخی از فرماندهان گروه های تروریستی دیدار کرده بود که از همان زمان عملیات اطلاعاتی شروع شده بود.

زهران علوش از عناصر معتمد سعودی در درون جناح های نظامی مستقر در سوریه محسوب می شد. بنا بر اطلاعات منتشر شده وی چندین مرتبه به عربستان سعودی سفر نموده و با مقامات اطلاعاتی و نظامی این کشور دیدار نموده است.

شبه نظامیان جیش الاسلام 10 تا 15 هزار نفر برآورد می شوند.

نکته با اهمیت در رابطه با پیامدهای مرگ علوش آن که به دلیل نفوذ وی در شهر دوما و اتکای گروه به رهبری اش، احتمالا در روزهای آینده شاهد سقوط مواضع این گروه در غوطه شرقی و دوما خواهیم بود. منابع محلی عنوان کرده اند که اکنون یک حالت ترس و وحشت و یاس و نام امیدی بر گروه های مسلح تروریستی در غوطه شرقی و به طور مشخص در داخل دوما حاکم است چرا که این عملیات یک عملیات ویژه امنیتی و اطلاعاتی بود که با دقت تمام اجراء شد.

منابع دفاعی به رویترز گفته‌اند، با توجه وجود گروه‌های مختلف و ناهمگون مخالف حکومت در این منطقه، با کشته شدن رهبر گروه جیش الاسلام زمینه تقویت مواضع حکومت بشار اسد در این منطقه فراهم می‌شود.

سعودی خواستار حضور جیش الاسلام در فرایند گفتگوهای صلح است، با این حال ایران، روسیه و سوریه با این امر مخالف اند. مرگ علوش می تواند گفتگوهای احتمالی را خدشه دار نماید.

مرگ زهران علوش می تواند از سویی دیگر در فرایند گفتگوهای آتش بس آتی خلل ایجاد نمایند، آن چنان که مسئول هماهنگ کننده هیئت عالی مذاکرات مخالفان سوری گفت کشته شدن زهران علوش سرکرده جیش الاسلام در حملات هوایی روسیه (مخالفین معتقدند که حمله ی فوق توسط روسیه صورت پذیرفته است) تهدیدی برای مذاکرات و فرایند سیاسی است. ریاض حجاب افزوده است، جیش الاسلام یکی از مهمترین اعضای هیئت عالی مذاکرات است که در کنفرانس ریاض در 10 دسامبر جاری تشکیل شد و حمله به هریک از اعضای این هیئت به منزله حمله به همه اعضای آن است.

http://hadidnews.com/vdciu5ap.t1ap32bcct.html
منبع : فرهنگ
نام شما
آدرس ايميل شما