تاریخ انتشار :شنبه ۸ شهريور ۱۳۹۳ ساعت ۱۷:۵۵
وام خريد قرار است به‌گونه‌اي پرداخت شود كه طرف عرضه را نيز تحريك و تامين ‌مالي كند.
افزایش وام مسکن در شهرهای بزرگ تا سقف۱۰۰میلیون تومان؟
چگینی مديركل دفتر اقتصاد مسكن با تشريح جزئيات بيشتري از برنامه صندوق پس‌انداز مسكن و افزايش سقف تسهيلات خريد اعلام كرد: وام خريد قرار است به‌گونه‌اي پرداخت شود كه طرف عرضه را نيز تحريك و تامين ‌مالي كند.

به گزارش حدیدنیوز، يك پيشنهاد در دستور كار اين است كه چون اولويت پرداخت وام خريد، با واحدهاي نوساز است، بخشي از اين تسهيلات در بازار پيش‌فروش تزريق شود و در ازاي پيش‌خريد توسط متقاضيان مسكن، مبلغ وام مستقيم به پيش‌فروشنده پرداخت شود. اما اينكه تسهيلات، بدون در نظر گرفتن متقاضيان، در اختيار ساخت قرار بگيرد، تجربه نشان داده تاثيري بر قيمت‌ها نداشته است.


چگيني افزود: در ۱۰ سال گذشته، همواره غالب وام‌هاي بانكي به سازنده‌ها داده شد اما در ۸سالي كه سقف وام خريد افزايش نيافت، قيمت مسكن ۶برابر شد.


البته اين بدان معنا نيست كه سياست‌هاي انبساطي روي تقاضا و قيمت اثر نمي‌گذارد اما مهم‌ترين متغير تاثيرگذار بر قيمت مسكن، «تورم» است، كما اينكه در سال‌هاي اخير كه تورم فزاينده وجود داشت، قيمت مسكن نيز افزايش يافت و هم‌اكنون اين وضعيت برعكس شده است.



سقف افزايش وام‌خريد؛ ۱۰۰ ميليون

مديركل دفتر برنامه‌ريزي و اقتصاد مسكن سقف پيشنهادي وام خريد مسكن در برنامه‌ريزي‌هاي فعلي را در سه سطح ۶۰ ميليون، ۸۰ و ۱۰۰ ميليون تومان عنوان كرد و گفت: متوسط وام ‌خريد در صورت افزايش و تشكيل صندوق‌ پس‌انداز، ۸۰ميليون تومان است كه در شهرهاي بزرگ و كلان‌شهرهايي همچون تهران ۱۰۰ ميليون خواهد بود.


چگيني با تاكيد براينكه، وام ۱۰۰ ميليوني خريد مسكن با توجه به ميانگين قيمت مسكن در تهران، پوشش ۵۰درصدي قدرت خريد را نخواهد داشت، افزود: متوسط حداقلي قيمت مسكن در تهران حدود ۳۰۰ ميليون تومان است اما در مناطق مركزي و نيمه جنوبي شهر، با توجه به اينكه متوسط قيمت از مترمربعي ۵/۲ميليون تومان تجاوز نمي‌كند، با ۱۰۰ ميليون تسهيلات خريد مي‌شود آپارتمان مناسب خريداري كرد.



نرخ سود ۱۴درصد براي خانه‌اولي‌ها

چگيني گفت: در مدلي كه بانك ‌مركزي و وزارت راه‌وشهرسازي براي وام‌خريد طراحي مي‌كنند، سقف وام و نرخ سود آن تعيين مي‌شود اما طول دوره بازپرداخت به اختيار بانك‌ها در دامنه ۱۲ تا ۲۰سال گذاشته خواهد شد.


وي از پيشنهاد پرداخت وام با نرخ حمايتي ۱۴درصد براي خانه‌اولي‌ها خبر داد و تصريح كرد: همه كساني كه متقاضي مسكن هستند و در دهك‌هاي مياني جامعه قرار دارند، مي‌توانند از تسهيلات صندوق پس‌انداز استفاده كنند اما براي گروه‌هاي هدف كه خانه‌اولي‌ها و فاقدان مسكن هستند، نرخ سود، ترجيحي خواهد بود.


وي افزود: بنا داريم براي «خريد آپارتمان‌هاي نوساز»، «متراژ كوچك» و همچنين «متقاضيان خانه‌اولي»، مشوق‌هايي در پرداخت وام خريد درنظر بگيريم تا معاملات و ساخت‌‌وساز به شكل كنترل شده رونق بگيرد. به اين منظور، مي‌شود بيشترين طول بازپرداخت وام خريد را كه ۲۰ سال است، براي اين سه بخش در نظر گرفت.


چگيني با بيان اينكه مبالغ اقساط وام خريد از اجاره‌بهاي ماهانه بيشتر نخواهد بود، افزود: تفاوتي که وجود دارد اين است كه اجاره‌بهای سالانه در سطح نامعلوم و جهش‌گونه‌اي افزايش پيدا مي‌كند اما اقساط وام‌ها حتما در توان خانوارها است و به اين شكل نخواهد بود. http://hadidnews.com/vdciu3ap.t1auy2bcct.html
نام شما
آدرس ايميل شما