تاریخ انتشار :شنبه ۲۷ دی ۱۳۹۳ ساعت ۱۳:۰۴
یک تحلیلگر مشهور بازار طلا تاکید کرد که سال ۲۰۱۵ میلادی بار دیگر دوران درخشش طلا در بازارهای جهانی خواهد بود.
تلاش بانک های مرکزی برای کاهش نرخ ارز/جنگ ارزی آغاز شد؟
به گزارش حدیدنیوز به نقل از سی ان بی سی، مایکل دوداس تحلیلگر برجسته مسائل بازار طلا از موسسه سرمایه گذاری استرن آگی تصریح کرد که پس از دو سال افت متوالی قیمت طلا در بازارهای بین المللی، سال ۲۰۱۵ میلادی بار دیگر دوران درخشانی برای طلا خواهد بود.

بر اساس این گزارش وی افزود: قیمت طلا امسال از اقدام بانک های مرکزی جهان برای کاهش نرخ ارز سود خواهد برد و این اقدام بانک های مرکزی جهان به نفع قیمت طلا خواهد بود.

تصمیم غیر منتظره بانک مرکزی سوییس در متوقف کردن نرخ برابری فرانک بر اساس یورو و متوقف شدن فروش اوراق قرضه ۳ ساله با فرانک تاثیر زیادی بر افزایش چشمگیر قیمت طلا در روزهای اخیر داشته است.
دوداس افزود: همه بانک های مرکزی در حال تلاش برای کاهش نرخ ارز خود هستند و این مساله در نهایت به نفع قیمت طلا خواهد بود.

وی گفت: بانک های مرکزی اروپا و ژاپن برای کمک به وضعیت اقتصادی و مقابله با روند نزولی نرخ تورم، نرخ ارز را کاهش خواهند داد. این مساله موجب افزایش ارزش دلار و قیمت طلا خواهد شد.

این تحلیلگر اقتصادی تاکید کرد: قیمت طلا بر اساس یورو به بالاترین سطح خود از ماه می ۲۰۱۳ میلادی رسیده است. بسیاری از تحلیلگران اقتصادی منتظر اعلام سیاست های جدید محرک پولی از سوی بانک مرکزی اروپا هستند.

جنگ ارزی چیست؟

«جنگ ارزی» اصطلاحی است که بیانگر تلاش کشورها برای تضعیف پول‌هایشان است تا به این وسیله بتوانند تورم در داخل و مزیت تجاری در صادرات به نسبت شرکای تجاریشان را به دست بیاورند. در حقیقت یعنی جنگی که سلاح آن پول کشورها و نه تجهیزات نظامی آنها است.

کاهش ارزش مدیریت شده پول البته با سقوط ارزش‌های لجام گسیخته و ناشی از بحران‌های سیاسی، جنگ‌ها و تحریم‌ها متفاوت است.

در مورد جنگ ارزی، بانک‌مرکزی با ابزارهای در دست خود که از اصلی‌ترین آنها کاهش نرخ بهره یا چاپ پول است، ارزش پول خود را تا رسیدن به سطح مورد نظرش کاهش می‌دهد و پس از رسیدن به اهداف خود نیز این کار را متوقف می‌کند؛ اما در مورد بحران‌های سیاسی و اجتماعی از جمله جنگ‌ها و تحریم‌ها، شوک ارزی رخ می‌دهد و مدیریت پول از دست بانک‌مرکزی خارج می‌شود و تمام دغدغه بانک‌مرکزی آن است که با هر ابزاری این روند را متوقف کند که لزوما هم نمی تواند در کوتاه‌مدت پیروز باشد.

از نمونه این نوع کاهش ارزش پول نیز می‌توان به سقوط ارزش روبل روسیه در چند ماه اخیر در پی بحران اوکراین و سقوط ارزش ریال ایران در پی تشدید تحریم‌ها و کاهش درآمد نفتی اشاره کرد.

جنگ ارزی اخیر دنیا از سال ۲۰۰۸ و در پی بحران مالی در آمریکا شروع شد و کشورها به کاهش ارزش پول‌های خودبه عنوان راهی برای خروج از رکود و اشتغالزایی نگاه می‌کردند. http://hadidnews.com/vdcirzap.t1arz2bcct.html
نام شما
آدرس ايميل شما