تاریخ انتشار :دوشنبه ۱۶ تير ۱۳۹۳ ساعت ۱۵:۲۶
مدیر عامل بانک سپه از تلاش جدی و پیگیری مجدانه این بانک برای وصول مطالبات معوق گفت.
ارائه ۶۰۰۰ پرونده به شرکت‌های وصول مطالبات معوق
به گزارش حدیدنیوز، سید کامل تقوی نژاد اظهار داشت: از وقتی وارد حوزه مدیریت بانک سپه شدم، شورای سیاست‌گذاری مطالبات معوق را تشکیل و یک بانک جامع اطلاعاتی مطالبات معوق بانک سپه را راه‌اندازی کردیم.

وی در گفت و گویی تصریح کرد: اقدام دوم این بود که مناطق و شعب را تشویق به حرکت جدی و قاطع برای وصول مطالبات معوق کرده‌ایم، برخی مناطق که در این زمینه فعال نبودند را فعال کردیم به طوری که از مجموع ۳۳۰۰ پرونده‌ای که در اداره وصول مطالبات معوق باقی مانده بود تا امروز ۲۲۰۰ پرونده تعیین تکلیف شده و ۱۱۰۰ پرونده دیگر در چند روز آینده تعیین تکلیف خواهد شد.

۷۰ درصد معوقات بانک متعلق به ۲۵۴ ذی‌نفع واحد است

به گفته وی پرونده یا در اختیار شعبه پرداخت کننده تسهیلات و یا در اختیار اداره وصول مطالبات معوق قرار می‌‌گیرد و دقیقا مشخص می‌شود که وصول مطالبات با روش‌های قضایی، پرداخت تسهیلات، ابزار بانکی و تقسیط مجدد حل می‌شود.

تقوی نژاد گفت: حدود ۲۰ پرونده از بدهکارانی که به طور ارادی اقساط پرداخت نمی‌کنند را احصا کرده و به بانک مرکزی تقدیم کردیم؛ ۲۵۴ ذی‌نفع واحد داریم که ۷۰ درصد مطالبات معوق بانک سپه را به خود اختصاص می‌دهد.

وی افزود: این افراد کسانی هستند که بالای ۵ میلیارد تومان به بانک بدهکارند و دقیقا مشخص کردیم که از چه عقدی استفاده کرده‌اند، آیا وثایقی آنها معوقات آنها را پوشش خواهد داد؛ آیا اقدام قضایی شده‌ است و اگر اقدام شده آیا منجر به صدور رای شده است؟ چه اقدامات برو‌سازمانی‌ای باید انجام شود.

ارائه ۶۰۰۰ پرونده به شرکت‌های وصول مطالبات معوق

تقوی‌نژاد تصریح کرد: تا قبل از مهر ماه سال گذشته ۸۰۰ پرونده به شرکت‌های وصول مطالبات معوق ارائه شده بود که هم‌اکنون این میزان به ۶ هزار پرونده رسیده است؛ شرکت‌ها سه ماه برای بررسی و تعیین تکلیف هر پرونده فرصت دارند و در صورت عدم اقدام مناسب پرونده بازپس‌گیری خواهد شد.

وی در پاسخ به این سوال که آیا از خودروسازان بزرگ طلب‌کار هستید، گفت: کمک به واحدهای تولیدی از جمله استراتژی های بانک سپه محسوب می شود .خودروسازان هم جزو همین شرکتها هستند. طبیعی است که این شرکتها در بعضی مواقع با مشکل مواجه می شوند اما بانک سپه وظیفه خود می‌داند به آنها کمک کند.

وی تاکید کرد: امیدواریم امسال حداقل ۲۵ درصد از مطالبات غیر جاری بانک سپه را کاهش دهیم و در دو ماهه اول سال جاری هم میزان معوقات ۱.۵ درصد نسبت به پایان سال گذشته، کاهش داشته است.

متعادل‌سازی نرخ‌های سود با هماهنگی بین بانک‌ها و موسسات

مدیرعامل بانک سپه درباره اجرای مصوبه سود سپرده‌ها در بانک‌ها، گفت: خوشبختانه گزارش‌های بانک مرکزی نشان می‌دهد بانک‌ها در اجرای توافق پایبند هستند و شاید از گذشته این درس را گرفته‌ایم که با هماهنگی می‌توان نرخ‌ را متعادل نگه داشت.

وی با بیان اینکه بانک‌ها از رقابت‌هایی که در برخی مواقع ناسالم بود ناخشنود بودند، اظهارداشت: این رقابت موجب گران شدن منابع و در نتیجه زیان ده شدن بانک ها می شد به همین خاطر مجبور شدند نرخ سود سپرده و تسهیلات را افزایش دهند.

مدیرعامل بانک سپه افزود: پس از ابلاغ نرخ سود ۲۳ درصد برای اوراق مشارکت بانک مرکزی، برای سپرده‌های ۶ ماهه سود ۲۳ درصد تعریف کردیم ، برای سایر سپرده‌ها نرخ‌ها معمول گذشته بود و هیچ تغییری نکرد ،حتی نرخ سود سپرده ۵ ساله خودمان را ۲۲.۵ درصد در نظر گرفتیم.

وی در پاسخ به این سوال که آیا در این مدت میزان سپرده‌های بانک سپه کاهش نیافت، گفت: اعتماد مردم به سیستم بانکی یک مساله کلیدی است و بانک سپه نخستین بانک ایرانی است و بسیاری به این بانک اعتماد دارند و همین برند به ما کمک می‌کند.

تقوی‌نژاد افزود: معتقدیم کل منابعی که در بازار پول وجود دارد، همانند کیکی است که بخشی از آن به بانک سپه تعلق می‌‌گیرد؛ ما هم سعی کردیم با ارائه بسته‌های خدماتی مناسب و تغییر در نرخ کارمزد‌ها و توسعه IT، تسهیل خدمات‌رسانی به مردم و تقویت بخش اعتباری و تسهیلاتی، منابع را از طریق جلب اعتماد مردم و افزایش خدمات افزایش دهیم.

وی گفت: معتقد نیستیم با افزایش نرخ سود سپرده می‌توان منابع بیشتری جذب کرد؛ رشد منابع بانک سپه تا مهر ماه سال گذشته کمتر از یک درصد بود که در پایان سال ۹۲ به بیش از ۲۲ درصد رسید.

مدیرعامل بانک سپه با اشاره به برنامه‌های‌های در دست اجرا برای بهبود عملکرد بانک ،اظهارداشت: تقویت نیروی انسانی یکی از برنامه‌های ما است و تاکنون با بیش از هزار رئیس شعبه به طور مستقیم صحبت کردم و خوشبختانه در هر استان که حاضر شدیم آثار آن را در عملکرد ماه بعد آنها مشاهده کردیم.

وی با بیان اینکه یکی از حلقه‌های مفقوده بانک سپه خودباوری است، تصریح کرد: امسال که بر مدیریت جهادی تاکید شده، باید کار جدی‌تری کرد و اعلام کردیم باید امسال سال طلایی برای بانک سپه باشد.

برنامه‌ریزی برای جهش منابع بانک سپه در سال ۹۳

تقوی‌نژاد افزود: برنامه ریزی دقیق و اقدامات جدیدی برای جذب منابع انجام دادیم؛ در سال‌های گذشته هدف‌گذاری بانک رشد ۳۰ درصدی منابع بود اما هدفگذاری امسال بیش از این است. طبق برنامه ریزی صورت گرفته منابع ما امسال باید رشد بیشتری داشته باشد.

وی در پاسخ به این سؤال که روش اجرایی شما برای جهش منابع بانک چیست گفت: روش‌های اجرایی تقویت انگیزه کارکنان است و برخی طرح‌ها برای سپرده و تسهیلات، وصول مطالبات معوق تعریف شده و پرداختی‌هایی که در گذشته وجود داشته را به آن نظم می‌دهیم و مطابق عملکرد پرسنل پرداختی صورت می‌گیرد. با این کار انگیزه پرسنل برای وصول مطالبات معوق، جذب سپرده و پرداخت تسهیلات بیشتر می‌شود.

۳۰۰ هزار پوز و هزار خودپرداز جدید امسال نصب و راه‌اندازی می‌شود

مدیرعامل بانک سپه با بیان اینکه توسعه بانکداری الکترونیک از اقدامات دیگر بانک برای تحقق این هدف است، گفت: امسال core banking به نتیجه می‌رسد و همچنین هزار دستگاه خودپرداز اضافه و ۳۰۰ هزار دستگاه پوز نصب می‌شود در حالی که هم اکنون صد هزار پوز بانک سپه وجود دارد.

وی تصریح کرد: بخشی از این افزایش منابع از محل وصول مطالبات معوق به بانک حاصل می‌شود که برنامه فشرده‌ای برای آن داریم و معتقدیم نسبت مطالبات معوق بانک حتماً باید کاهش یابد و بخشی دیگر از این منابع را از طریق فروش اموال به دست می‌آوریم؛ معتقدیم با کار و تلاش بیشتر می‌توان این هدف را محقق کرد و همین دلیل برنامه راهبردی بانک برای سال ۱۳۹۳ تدوین شده است.

وی اظهار داشت: بخش دیگر منابع پیش‌بینی شده از محل بازاریابی است، هم بازاریابی‌های کلان و هم بازاریابی خرد را در دستور کار قرار داده‌ایم و به واسطه همین باید واحدهای بازاریابی را تقویت کنیم. در این راستا ساختار جدیدی برای بازاریابی‌ها در بانک تعریف کردیم که تمامی کارمندان در این زمینه مقادیری را در سطح توان خود باید جذب کنند به همین خاطر این حرکت جهادی که در بانک در دستور کار قرار گرفته است مطمئناً این هدف محقق خواهد شد.

توقف سرمایه‌گذاری‌های مستقیم در پروژه‌های اقتصادی


تقوی نژاد در بخش دیگری از سخنانش گفت: سرمایه‌گذاری‌های کلان در دو بخش تعریف می‌شود بخش سرمایه‌گذاری‌های مستقیم است که به صورت مشارکت‌های مدنی انجام می‌شود که با توجه به محدودیت‌هایی که بانک مرکزی به درستی برای بانک‌ها ایجاد کرده حضور در این مشارکت‌ها با توجه به محدودیت‌های ذکر شده نیاز به بررسی دقیق دارد.

واگذاری شرکت‌های زیرمجموعه

وی تصریح کرد: شرکت‌های زیرمجموعه بانک که در گذشته به طور مستقیم در بخش‌های مختلف فعال شده‌اند و دیگر قصد توسعه آن بخش از فعالیت‌ها را نداریم بلکه قرار است آنها را ساماندهی کنیم و تا جایی که بازار سرمایه کشش داشته باشد و مشکلی برای عرضه سهام وجود نیاید سعی می‌کنیم این شرکت‌ها و زیرمجموعه‌ها را واگذار کرده و سهم خود را در شرکت‌ها کاهش دهیم.
تقوی‌نژاد در خصوص سرمایه‌گذاری دارایی‌های بانک سپه گفت: در تلاشیم نسبت تعیین شده توسط بانک مرکزی را رعایت کنیم به همین دلیل سرمایه‌گذاری مستقیم را متوقف کردیم و در جهت متعادل کردن این نسبت ۳ درصد از سهام را هلدینگ سرمایه‌گذاری امید را واگذار کردیم. سعی می‌کنیم با فروش دارایی‌های این شرکت به نسبت ۴۰ درصد برسیم.
وی با بیان اینکه حضور در بخش‌های تولیدی و سرمایه‌گذاری به عنوان بانک عامل یکی دیگر از انواع سرمایه‌گذاری‌ها است،افزود: از دو محل منابع داخلی بانک و منابع صندوق توسعه ملی امکان سرمایه‌گذاری وجود دارد که آن بخشی که به صندوق توسعه ملی مربوط می‌شود ادامه می‌یابد.
به گفته وی ۵.۵ میلیارد دلار با صندوق توسعه ملی قرارداد داریم که ۲ میلیارد دلار آن در اسفند ماه ۹۲ به تصویب رسید و مدتی پیش به بانک ابلاغ شد.

سرمایه‌گذاری در پروژه میدان مشترک مهران و پتروشیمی لردگان

مدیرعامل بانک سپه گفت: طرح‌های مختلف سرمایه‌گذاری در بخش نفت، پتروشیمی و نیروگاه از طریق این منابع پررنگ است، حضور در میادین مشترک نفتی به عنوان بانک عامل توسط شرکت‌ها ارائه شده بود. به زودی با آنها قرارداد امضا خواهد شد که عملیات اجرایی در منطقه میدان مشترک مهران است.

وی ادامه داد: چند طرح دیگر پتروشیمی وجود دارد که سرمایه‌گذاری در آنها هم انجام می‌شود از جمله پتروشیمی لردگان که به مرحله گشایش اعتبار رسیده است.

تقوی‌نژاد تصریح کرد: تا جایی که مشتری وجود داشته باشد بانک سپه آمادگی پذیرش طرح برای پرداخت تسهیلات صندوق توسعه ملی را دارد و در بخش کشاورزی برای طرح‌های تولیدی و صنعتی عمدتاً برای سرمایه در گردش پرداخت تسهیلات داشته‌ایم.

وی گفت: از طریق منابع داخلی بانک سعی می‌کنیم جذب سپرده و مدیریت نقدینگی را به نحوی پیش ببریم که اضافه برداشت از بانک مرکزی نداشته باشیم و در صورتی که حساب بانک سپه نزد بانک مرکزی مثبت شود از منابع داخلی بانک برای سرمایه‌گذاری استفاده خواهیم کرد؛ در حال حاضر عمده منابع بانک را به دو بخش سرمایه در گردش بنگاه‌های تولیدی و پرداخت تسهیلات خرد است.

مدیرعامل بانک سپه با تاکید بر اینکه هدف ما توزیع ریسک در تمامی مناطق است، تصریح کرد: سعی می‌کنیم نسبت منابع به مصارف را به حد متعادلی برسانیم، در بعضی از استان‌ها نسبت منابع مصارف معقول نیست و سعی می‌کنیم به مثبت ۸۰ درصد برسانیم.

توجه ویژه بانک سپه به پرداخت تسهیلات خرد در سال جاری

مدیرعامل بانک سپه در پاسخ به این سوال که آیا برای پرداخت تسهیلات خرد مانند خرید کالا، خرید خودرو و یا تعمیر و ساخت مسکن، در سال جاری به طور مشخص منابعی در نظر گرفته‌اید، اظهارداشت: بخشی از نیازهای آنی و فوری جامعه باید تأمین شود و به عنوان یک بانک دولتی باید در این زمینه تلاش بیشتری داشته باشیم.

وی گفت: معتقدیم در مناطقی که بانک‌ها حضور ندارند، باید نقش بیشتری ایفا کنیم تا نیازهای مردم در آن مناطق تأمین شود.

تقوی نژاد افزود: از سیاست‌های عمومی ما تفکیک بین بانکداری خرد و بانکداری توسعه‌ای و تجاری است. در بانکداری خرد ارتباط درازمدتی بین بانک و مشتری ایجاد می‌شود که از این طریق هم می‌توان منابع مشتری را جذب کرد و هم تسهیلات بهتری را در اختیار مشتریان قرار داد.

تقوی‌نژاد گفت: اعتقاد داریم این نوع بانکداری می‌تواند برای آینده بانک اطمینان خاطر ایجاد کند و به نوعی توزیع ریسک در بخش‌های مختلف اعتباری است.

وی با اشاره به ضوابط و سیاست‌های اعتباری بانک سپه در سال جاری، گفت: براساس این سیاست‌ها مقرر شد آن دسته از مناطقی که نسبت منابع به مصارف آنها استاندارد است تسهیلات خرد پرداخت کنند؛ اقدام بعدی افزایش اختیارات مدیران مناطق و شعب است؛ در گذشته اختیاراتی برای مدیران تعریف شده بود که این اختیارات افزایش پیدا کرد.

مدیرعامل بانک سپه اضافه کرد: مقرر شد استان‌ها ۱۰۰ درصد از وصول مطالبات غیرجاری را می‌توانند تسهیلات خرد پرداخت کنند و این یک نوع تشویق برای وصول معوقات بانک است.

وی با تاکید بر اینکه همه این موارد بستگی به میزان تقاضای تسهیلات دارد، تصریح کر: نکته دیگر اینکه پرداخت تسهیلات تابعی است از میزان منابع هر استان، هرچند در برخی موارد بخاطر حل مشکل مردم اگر منطقه‌ای مازاد منابع داشته باشد به منطقه‌ای که کمبود منابع دارد تزریق می کنیم تا مشکل آن منطقه هم حل شود.

موانع و مشکلات پرداخت تسهیلات قرض‌الحسنه

تقوی‌نژاد در خصوص پرداخت تسهیلات قرض‌الحسنه ازدواج در بانک سپه گفت: مشکلی که در این حوزه وجود دارد این است که در سال گذشته مجموع منابع قرض‌الحسنه در کل سیستم بانکی حدود ۷ درصد کاهش یافته است و ما از مردم درخواست می‌کنیم مجدداً به سیستم بانکی اعتماد کنند و مطمئن باشند که سپرده‌های قرض‌الحسنه به صورت قرض‌الحسنه تسهیلات پرداخت می‌شود.

وی افزود: بانک مرکزی در دوره گذشته بانکها را مکلف کرده در کنار بانک صندوق قر‌ض‌الحسنه بانک تأسیس کنند که همین مسئله در جریان تسهیلات و وصول منابع اختلال‌هایی را ایجاد کرد.

وی ادامه داد: تنها ۲ تا ۳ بانک این صندوق را راه‌اندازی کردند که آن هم به افتتاح حساب محدود شد؛ آقای سیف به همین دلیل این موضوع را اصلاح کرده‌اند که خوشبختانه امسال مراسم قرعه‌کشی جوایز قرض‌الحسنه را خواهیم داشت و امیدواریم مردم منابع بیشتری را برای قرض‌الحسنه اختصاص دهند.

وی با اشاره به موانع پرداخت تسهیلات قرض‌الحسنه اظهارداشت: قیمت تمام شده پول به ۲۰ درصد نزدیک شده است جدای از آن تکالیفی از سوی دولت هر ساله به بانکها داده می‌شود که نرخ سود آن پایین است؛ از جمله این تکالیف می توان به پرداخت تسهیلات به کمیته امداد، سازمان بهزیستی، وزارت کار جهت ایجاد اشتغال اشاره کرد، یا پرداخت تسهیلات برای مسکن روستایی با بافت فرسوده. این تسهیلات با نرخ سود پایین‌تر از حد معمول و متداول بانکی ارائه می شود.

تقوی نژاد گفت: این موارد مشمول پرداخت تسهیلات با نرخ سود بانکی است و در همین شرایط بانک‌ها با مشکل مواجه هستند و باید سپرده‌ای را که با سود بیش از ۲۰ درصد جذب کرده‌اند را با نرخ بسیار پایین در قالب این نوع تسهیلات پرداخت کنند.

طراحی بسته‌ای جدید برای سپرده‌های قرض‌الحسنه

وی تاکید کرد: عقد قرض‌الحسنه باید مجدداً احیا شود و در برخی مناطق استقبال از سپرده قرض‌الحسنه خوب بوده و ما در صدد هستیم برای برخی مناطق با توجه به وضعیت جغرافیایی و شرایط خاص اقلیمی بسته خدماتی تعریف کنیم که یکی از آنها قرض‌الحسنه به شکل جدید است.

مدیرعامل بانک سپه ادامه داد: جزئیات این طرح در حال بررسی است که البته باید مجوز اجرای آن را از بانک مرکزی دریافت کنیم.

وی اظهار داشت: قرض‌الحسنه را باید در مصارفی که سپرده‌گذار تعیین کرده باید مصرف کرد.

تقوی‌نژاد در پاسخ به این سؤال که در حال حاضر سهم عقود مشارکتی و مبادله‌ای از مانده تسهیلات پرداختی بانک سپه چقدر است،گفت: تلاش کردیم که ضوابط بانک مرکزی را رعایت کنیم؛ بانک مرکزی در تبصره ماده ۹ مصوب شورای پول و اعتبار اعلام کرد که بانکها حداقل ۲۰ درصد از منابع خود (غیر از حسابهای قرض‌الحسنه) را به عقود غیرمشارکتی تخصیص دهند.

تا جایی که نیرو‌های مسلح تمایل داشته باشند، همکاری ما ادامه می‌یابد

مدیرعامل بانک سپه درخصوص انتقال حساب نیروی‌های مسلح از بانک سپه به بانک حکمت ایرانیان، گفت: ما اعلام کردیم در گذشته بانک سپه با نیروهای مسلح عجین است. هم خدمات ارائه شده قابل قبول است و هم متقابلا نیروهای مسلح برای بانک سپه ارزشمند هستند و گردش مالی این نهاد مثمر است.

وی گفت: بانک سپه یک بانک تجاری است و خود را مسئول خدمت به همه بخش‌ها و آحاد جامعه می‌داند ضمن اینکه به خدمت رسانی به نیروهای مسلح افتخار کرده و تا اندازه‌ای که خود آنها تمایل داشته باشند این همکاری ادامه خواهد داشت http://hadidnews.com/vdcir3ar.t1a3y2bcct.html
منبع : پول نیوز
نام شما
آدرس ايميل شما