تاریخ انتشار :پنجشنبه ۲۹ آبان ۱۳۹۳ ساعت ۰۰:۰۵
بر اساس اخبار منتشر شده از پرتال بورس کشور در جریان معاملات روز سه شنبه ، شاخص کل بورس با رشد ۳۵ واحدی به ارتفاع ۷۵ هزار و۹۶۶ واحد صعود کرد ه است.
شاخص بورس به توازن رسید/علت افت و خیز در روزهای گذشته چه بود؟
به گزارش حدیدنیوز، افت وخيز بازار در روز های گذشته از كشمكش ميان عوامل مثبت و منفي اثرگذار بر روند شاخص كل بود كه درنهايت با غلبه كم رمق عوامل منفي برعوامل مثبت پايان يافت. بازار در هفته اخیر از سويي تحت تاثير انتشار برخي اخبار مثبت از مذاكرات هسته‌يي بود و از سوي ديگر از برخي اخبار منفي همچون روند كاهشي قيمت نفت اثر پذيرفت .

در تازه‌ ترين رويدادهاي مرتبط با مذاكرات هسته‌اي، دولت اوباما به كنگره امريكا هشدار داده و از اعضاي مجلسين سنا و نمايندگان خواسته است با پرهيز از قضاوت‌هاي عجولانه، منتظر جزييات اين مذاكرات باشند؛همزمان جزييات بيشتري از رايزني ديپلمات‌هاي اروپايي حاضر در واشنگتن با اعضاي كنگره امريكا براي دستيابي به توافق جامع با ايران منتشر شد ؛ معاون وزيرخارجه روسيه نيز روزشنبه گفته بود: «معتقدم نه تنها شانس براي كسب توافق تا ۲۴ماه نوامبر (۳آذر) وجود دارد بلكه اين امكان زياد است.» اگرچه انتشار چنين خبرهايي منجر به تغيير جهت نماد گروه‌هاي بانكي و خودرويي و بازگشت آنها به مدار رشد شد اما به احتمال زياد فعالان بازار سرمايه تا زمان برگزاري دورجديد مذاكرات هسته‌يي در سوم آذر شاهد انتشار اخبار مثبت و منفي متعددي در اين رابطه خواهند بود و پيش‌بيني مي‌شود متناسب با انتشار چنين اخباري، روند شاخص كل نيز دستخوش نوسان شود. بدين‌ترتيب در روزهاي پيش رو، ريسك بازار بالا ارزيابي مي‌شود و پس از عبور از روز تاريخي سوم آذر، جهت‌گيري آتي بازار شفاف‌تر خواهد بود .

سايه اخبار منفي مربوط به احتمال تداوم روند كاهشي قيمت نفت نيز بر بازار ديروز حاكم بود؛ اين روند به‌گونه‌يي است كه بيژن زنگنه، وزيرنفت ديروز اعلام كرد بازگشت به نفت ۱۰۰ دلاري دشوار است چراكه برخي كشورهاي عضو اوپك حاضر به كاهش توليد نفت خود نيستند.بر اين اساس به باور برخي صاحب‌نظران اقتصاد ايران احتمالا در سال جاري و سال آينده بودجه كشور با كسري منابع مواجه خواهد شد. بروز حادثه آتش‌سوزي در پالايشگاه شازند اراك در شامگاه شنبه خبر منفي ديگري بود كه دست‌كم موجب اثرگذاري منفي پتروشيمي شازند به ميزان ۱۱واحد بر شاخص كل شد.

درعين حال همانطور كه اشاره شد؛ عوامل اثرگذار بر روند صعودي شاخص كل درنهايت مغلوب عوامل منفي حاكم بر بازار شدند و به اين ترتيب، گروه‌هاي محصولات شيميايي و استخراج كانه‌هاي فلزي به ترتيب ۶۶ و ۲۱ واحد اثرمنفي بر شاخص گذاشتند و و رده‌هاي اول و دوم بيشترين اثرگذاري منفي بر شاخص كل را به‌خود اختصاص دادند. در همين حال شركت‌هاي نفت وگاز و پتروشيمي تامين (تاپيكو) با ۳۱واحد و مخابرات ايران (اخابر) با ۲۷ واحد اثرمنفي بر شاخص كل بيشترين اثر منفي بر شاخص كل را به‌نام خود ثبت كردند. دليل افت سهام تاپيكو را مي‌توان به انجام معاملات بلوكي اين سهم در روزهاي گذشته در نماد عادي و در پي آن افزايش قيمت اين سهم ارتباط داد؛ مساله‌يي كه موجب شده بود خلاف روند عادي افزايش قيمت اين سهم، قيمت افزايش يابد و در روز گذشته اين افزايش غيرعادي قيمت اصلاح شد . http://hadidnews.com/vdciqwap.t1az52bcct.html
منبع : رویکرد
نام شما
آدرس ايميل شما