تاریخ انتشار :جمعه ۲۰ بهمن ۱۳۹۶ ساعت ۲۳:۲۷
روزنامه آمریکایی در گزارشی به نقل از برخی مقام‌های این کشور گزارش داد که رئیس پنتاگون در ماه می به درخواست رئیس‌جمهور برای ارائه طرح‌هایی درباره گزینه‌های نظامی علیه ایران جواب رد داد.
دست رد وزیر دفاع آمریکا به سینه ترامپ درباره ایران
به گزارش حدیدنیوز، واشنگتن پست در بخشی از گزارش خود درباره به نفوذ وزیر دفاع آمریکا در دولت کنونی این کشور و روابطش او با شخص رئیس‌جمهور، از حرف نشنوی رئیس پنتاگون به درخواست دونالد ترامپ در موضوع ایران پرداخت.
 
در این گزارش آمده است: «جیمز متیس وزیر دفاع آمریکا در 40 سال سابقه کاری خود در کسوت تفنگداری، وجهه‌ای برای خود به عنوان یک مبارز جنگجو ساخت. اما او طی یک سال اخیر، یاد گرفته که نقشی متفاوت ایفا کند: چک و ممانعت کردن از اقدامات رئیس‌جمهوری که از روی انگیزی آنی و بدون فکر قبلی اقدام می‌کند».
 
    رسانه آمریکایی ادامه داد: «سوال بزرگ آن است که متیس تا کی می‌تواند به عنوان یک نیروی برآمده از تداوم و احتیاط اقدام کند و همچنان بتواند روی رئیس‌جمهور بی تابی که خواهان حمله به دشمنان آمریکا و پیروزی آسان در جنگ‌ها است، نفوذ داشته باشد».
 
واشنگتن پست می‌نویسد: «این روزها نفوذ متیس را در سراسر دولت(آمریکا) شعاع افکنده است. او در مکان‌هایی چون افغانستان و سومالی خواستار باقی ماندن نیروهای آمریکایی است و در برابر خواسته‌های رئیس‌جمهور برای خروج مقاومت می‌کند. او در قبال ایران و کره شمالی، میل ترامپ برای نشان دادن توانمندی نظامی(آمریکا) را فرونشانده و محدود کرده است».
 
در گزارش این روزنامه آمده است: «اواخر ماه می بود که در یک لحظه حساس، مقامات آمریکایی به طور فزاینده‌ای از رفتار تهاجمی ایران نگران شده بودند. متیس برای چند هفته بود که در برابر خواسته‌های کاخ سفید برای ارائه گزینه‌های نظامی در قبال ایران مقاومت کرده بود. در آن زمان بود که ترامپ به روشنی تصریح کرد که او از پنتاگون خواستار ارائه یک مجموعه‌ای از طرح‌ها است که شامل هدف قرار دادن کارخانه‌های تولید موشک‌های بالستیک ایران یا هدف قرار دادن قایق‌های تندروی ایرانی شود؛ قایق‌هایی که به صورت روزمره کشتی‌های نیروی دریایی آمریکا را آزار می‌دادند».
 
بنا بر این گزارش، رئیس‌جمهور آمریکا درباره قایق‌های تندروی ایرانی از اعضای دولتش سوال می‌کرد: «چرا ما نمی‌توانیم آنها را غرق کنیم؟»
 
به گفته چند مقام آمریکایی، پس از تاکیدهای ترامپ، مشاور امنیت ملی کاخ سفید و اعضای دفترش درخواست رئیس‌جمهور را در یک تماس ویدئو کنفرانسی باوزیر دفاع آمریکا مطرح کردند اما متیس این درخواست را رد کرد.
 
به گفته این مقام‌ها که خواستار عدم انتشار نامشان شدند، پس از رد درخواست مذکور توسط متیس، «اچ ار مک مستر» مشاور امنیت ملی کاخ سفید خوستار خروج اعضای دفترش شد تا به تنهایی با وزیر دفاع صحبت کند و حتی از هدفون برای مکالمه با متیس استفاده کرد.
 
به گفته یک مقام آمریکایی، «مشخص بود که این گفت‌وگو خوب پیش نرفت» و با گذشته چند هفته پس از این مکالمه هم، گزینه‌های مدنظر رئیس‌جمهور آمریکا از طرف پنتاگون ارائه نشد.
 
منبع: فارس http://hadidnews.com/vdcipwap.t1aqr2bcct.html
نام شما
آدرس ايميل شما