تاریخ انتشار :شنبه ۲۵ شهريور ۱۳۹۶ ساعت ۱۵:۵۴
براساس طرح پیشنهادی انجمن CNG به دولت که هم اکنون در حال بررسی است قیمت CNG باید به 20 درصد قیمت بنزین برسد.
قیمت CNG ارزان می‌شود؟
به گزارش حدیدنیوز، همزمان با رکوردشکنی در مصرف بنزین طی ماه های اخیر طرحی به هیات دولت رفته تا قیمت سی ان جی حدود 200 تومان کاهش پیدا کند تا مصرف کنندگان این سوخت افزایش پیدا کرده و از حجم مصرف بنزین در کشور کاسته شود.
 
*قیمت سی ان جی باید 20 درصد قیمت بنزین باشد
 
اردشیر دادرس رئیس انجمن صنفی جایگاه داران سی ان جی که این طرح را تهیه کرده و برای ارائه به هیات دولت به وزارت صنعت تحویل داده است می گوید:همان‌طور که می‌دانید الان قیمت هر مترمکعب CNG برابر با 40 درصد هر لیتر بنزین است که این موضوع موجب شده شاهد روند ثابت مصرف CNG در کشور باشیم و هیچ کششی از سوی مصرف‌کنندگان وجود نداشته باشد.
 
وی با اشاره به مطالعات صورت‌گرفته از کشورهایی که صاحب این صنعت هستند، تصریح می کند:پس از مطالعات وسیع به این جمع‌بندی رسیدیم که قیمت CNG باید 20 تا 25 درصد هر لیتر بنزین باشد. بر این اساس طرحی را به وزارت صنعت ارائه کرده‌ایم و آنها نیز این طرح را به معاون اول رئیس‌جمهور برای بررسی و تصویب ارائه کرده‌اند.
 
رئیس انجمن صنفی جایگاه‌داران صنعت CNG با اشاره به اینکه طرح هم‌اکنون در هیأت دولت در دست بررسی است، اظهار می کند: هیچ نتیجه‌ای را تاکنون به ما اعلام نکرده‌اند، اما روند فعلی مصرف بنزین در کشور نشان می‌دهد باید حتماً مصرف‌کنندگان را به سمت مصرف سوخت جایگزین تشویق کرد.
 
دادرس با تأکید بر اینکه سالانه حدود یک میلیون و 300 هزار خودروی جدید به بازار عرضه می‌شود، خاطرنشان می‌کند: این میزان ورود خودرو باید سالانه حدود 4 میلیون لیتر به مصرف بنزین اضافه کند، اما اکنون می‌بینیم که مصرف بنزین در 1.5 سال اخیر به رشد 10 میلیون لیتری رسیده که نشان می‌دهد قیمت فعلی بنزین تأثیر خود را از دست داده است.
 
وی با اشاره به اینکه هم‌اکنون مصرف بنزین به میانگین 86 تا 88 میلیون لیتر در روز رسیده است، ادامه می دهد:‌در شرایط فعلی دولت یا باید قیمت بنزین را افزایش دهد و قیمت CNG ثابت بماند و یا اینکه در قیمت فعلی بنزین، قیمت CNG کاهش پیدا کند.
 
به گفته این مقام مسئول باید یادمان باشد که قشر ضعیف شاغل در حمل‌ونقل عمومی که در معرض خطر هستند، از CNG استفاده می‌کنند و در حال حاضر 90 درصد تاکسی‌ها و 70 درصد حمل‌ونقل عمومی از این سوخت بهره‌مند هستند و برای اینکه تأثیری بر روی قیمت کالا و مسافر وجود نداشته باشد، دولت باید حتماً‌ اقدام ضرب‌الاجلی در تعیین قیمت CNG کند و همواره این نسبت 20 تا 25 درصد را برای سال‌های بعدی در نظر داشته باشد.
 
*بی توجهی به CNG واردات بنزین را به 20 میلیون لیتر می رساند
 
علی مهرابی، مدیر طرح گاز سی ان جی شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی ایران نیز می گوید:در صورت عدم استفاده از سی ان جی، با توجه به افزایش مصرف روزانه بنزین، ناچار باید واردات روزانه حدود 20 میلیون لیتر بنزین بیشتر تدارک دیده می شد که هزینه ای هنگفت را به بدنه اقتصاد کشور تحمیل می کرد.
 
وی اضافه می‌کند: از سوی دیگر، استفاده از سوخت جایگزین، تاثیر بسزایی در کاهش آلاینده های ناشی از مصرف بنزین در شهرهای بزرگ داشته است.به گفته مهرابی، هم اکنون ظرفیت سی ان جی کشور دو برابر میزان مصرف است و مردم می توانند با توجه به قیمت کمتر آن نسبت به بنزین و مزیت پاک بودن آن از سوخت سی ان جی بیشتر استفاده کنند.
 
*وضع کنونی صنعت سی ان جی در کشور
 
هم اکنون تعداد 2400 تجهیز و 2200 باب جایگاه سی ان جی در سراسر کشور راه اندازی شده که پیشرفت بیش از 95 درصدی در مرحله احداث جایگاه ها را نشان می دهد.
 
همچنین در بخش ایجاد زیرساخت های تولید تجهیزات جایگاهی و خودرویی، تبدیل خودرو به صورت کارگاهی و کارخانه ای، این پروژه بر اساس ارقام تعریف شده در تعهدات شرکت ملی نفت ایران از پیشرفت صد در صد برخوردار بوده است.
 
ظرفیت ایجاد شده 2 میلیون 740 هزار مترمکعب در ساعت است که به طور متوسط، ماهانه 2 میلیون و 680 هزار مترمکعب آن در کل کشور فعال و آماده به خدمت است.
 
در مدت اجرای پروژه در فاز تبدیل کارگاهی، حدود 900 هزار خودرو با روش تبدیل کارگاهی به دوگانه سوز تبدیل شده اند. همچنین در فاز تبدیل کارخانه ای در مدت مشابه تعداد 2 میلیون و 702 هزار دستگاه خودروی دوگانه و پایه گازسوز تولید شده است.
 
روزانه به طور میانگین 21 میلیون مترمکعب گاز طبیعی فشرده جایگزین حدود 20 میلیون لیتر بنزین مصرفی بخش حمل و نقل سبک کشور شده است که این مقدار در حدود 21 درصد از سهم سبد سوخت کشور در بخش حمل و نقل سبک را تشکیل می‌دهد.
 
دیدگاه مردم درباره سبد سوخت کشور نیاز به تغییر دارد، از این رو مسئولان و سازمان‌های مربوطه باید با اندیشیدن تمهیداتی نظیر تولید خودروهای پایه گازسوز با پیمایش کم و همچنین کاهش تعرفه واردات خودروهای گازسوز، مصرف کنندگان را به استفاده بیشتر از این سوخت سوق دهند.
منبع: فارس http://hadidnews.com/vdciprap.t1aqw2bcct.html
نام شما
آدرس ايميل شما