تاریخ انتشار :دوشنبه ۱۷ آذر ۱۳۹۳ ساعت ۱۱:۵۱
معاون اول قوه قضاییه گفت: قوه قضاییه در سال های اخیر از لحاظ عدم تبعیض کارنامه قابل قبولی در مقابله با فساد دارد و در طول این سال ها برخی افراد صاحب نام با پشتوانه قوی به دلیل ارتکاب به فساد تحت تعقیب و صدور حکم قرار گرفته اند.
فساد بانکی ۱۲ هزار میلیاردی تخلفی بزرگ در گردش بوده است
به گزارش حدیدنیوز؛ حجت الاسلام والمسلمین محسنی اژه ای معاون اول قوه قضاییه امشب در برنامه گفتگوی ویژه خبری با اشاره به برگزاری "همایش مبارزه با فساد اداری و مالی" که قرار است فردا با حضور روسای سه قوه برگزار شود،در پاسخ به سوالی پیرامون دلایل ابلاغ فرامین هشت گانه مقام معظم رهبری در زمینه مبارزه با فساد در اردیبهشت سال ۸۰ گفت: مسئله فساد در هر نظامی و به خصوص در یک نظام اسلامی بسیار حائز اهمیت است و اگر فساد اعم از اداری و مالی به وجود آید می تواند نظام را از درون آسیب پذیر کند و هم چنین راه نفوذ دشمن را نیز باز کند.

*فساد به گونه ای نیست که در یک نقطه باقی بماند/ فساد اثر وضعی دارد و آلودگی مسئولان به فساد بسیار زیان آور است

وی ادامه داد: فساد به گونه ای نیست که در یک نقطه باقی بماند؛بلکه سرایت کرده و مثل خوره قسمت های مختلف را دربر می گیرد.

معاون اول قوه قضاییه با بیان این فساد اثر وضعی دارد،بیان داشت: اگر افراد مسئول نظام آلوده به فساد شدند زیان آن بسیار بیشتر از افراد خارج نظام است.

محسنی اژه ای افزود: فساد اگر در دستگاه حکومتی به وجود آید؛موجبات بی اعتمادی مردم را فراهم می کند و این در شرایطی است که یکی از سرمایه های بزرگ نظام جمهوری اسلامی ایران اعتماد مردم به آن است.

سخنگوی دستگاه قضا با اشاره به آسیب هایی که فساد به بخش های مختلف جامعه وارد می کند؛تصریح کرد: وقوع فساد موجب می شود تا فعالیت های اقتصادی،تولیدی، موضوعات فرهنگی و همچنین رفتار سیاسی دچار خلل و آسیب شود.

وی با بیان این که اگر فساد در جامعه و به خصوص حکومت به وجود بیاید می تواند موجبات فروپاشی یک نظام را فراهم کند،گفت: با توجه به اصل حفظ نظام، ضرورت دارد که همگان نسبت به ریشه کن کردن فساد اهتمام ویژه ای داشته باشند.

معاون اول قوه قضاییه با اشاره به توجه ویژه مقام معظم رهبری به زیان ها و آسیب های فساد مالی و اداری اظهارداشت:مقام معظم رهبری از همان آوان رهبریتشان،در جلسات خصوصی و عمومی به مردم و دست اندرکاران حکومت انذار و هشدار زیان ها و آسیبهای فساد مالی و اداری را دادند.

محسنی اژه ای با اشاره به ابلاغ فرمان هشت ماده ای مقام معظم رهبری در ۱۰ اردیبهشت ۱۳۸۰ درخصوص مبارزه با فساد اداری و مالی تصریح کرد: مقام معظم رهبری در فرمان مذکور هر سه قوه به ویژه قوای مجریه و قضاییه را موظف کردند تا دستورات مندرج در فرمان هشت ماده ای را انجام دهند و این دستورات در زمینه مقابله با فساد بسیار موثر بود اما آیا این که دستگاه های مختلف به این دستورات به طور کامل جامه عمل پوشاندند جای بحث دارد.

*"همایش مبارزه با فساد اداری و مالی" در جهت هم افزایی قواست

سخنگوی دستگاه قضا در ادامه در پاسخ به سوالی درباره این که آیا همایش هایی که برای مبارزه با فساد برگزار می شود،مزایا و نکات کاربردی را دربردارد یا خیر بیان داشت: همایش هایی که برای مقابله با فساد انجام می شود،مطلوب است به ویژه همایش فردا که در آن روسای هر سه قوه مشارکت دارند در جهت هم افزایی قوا و استفاده از تمام ظرفیت ها و احساس مسئولیت بیشتر جهت مقابله با فساد مطلوب است.

وی ادامه داد: اگر همایش هایی که در زمینه مقابله با فساد برگزار می شود؛صرفا به تبلیغات و گفتن ها و نشستن ها منحصر شوند،حتما کافی نیست بلکه باید بیش از آن چه در مورد فساد حرف می زنیم عمل کنیم.

معاون اول قوه قضاییه تصریح کرد: مردم امروز ،از سه قوه انتظار دارند در زمینه مقابله با فساد قول و عمل واحدی داشته باشند و این باعث افزایش اعتماد و کمک مردم می شود.

محسنی اژه ای در ادامه در پاسخ به سوالی مبنی براینکه آیا نظام در این سال ها در مبارزه با فساد موفق بوده است یا خیر بیان داشت:در تمام دوره ها و به خصوص از زمان ابلاغ دستور مقام معظم رهبری،حقیقتا دستگاه های مختلف تلاش زیادی را جهت مقابله با فساد انجام داده اند؛ اما این که این دستگاه ها چند درصد در امر مبارزه با فساد موفق بوده اند قابل بحث است.

* توانسته ایم جلوی بسیاری از فسادها را که در دنیا مرسوم است بگیریم

سخنگوی دستگاه قضا ادامه داد: اگر ما بخواهیم میزان مبارزه با فساد را با زمان طاغوت و سایر کشورها مقایسه کنیم حتما موفق بوده ایم و توانسته ایم جلوی بسیاری از فسادها را که در دنیا مرسوم است بگیریم اما آن چه از نظام جمهوری اسلامی انتظار است به نظر من حائز نمره بالایی نیست.

*دستگاه قضا برخی افراد رده بالا را به دلیل آلودگی به فساد محکوم کرده است

وی در ادامه با بیان این که دستگاه قضا در طول سال های اخیر تلاش زیادی را برای برخورد بدون تبعیض با مظاهر فساد مبذول داشته است گفت: در طول سال های اخیر برخی افراد که در رده های بالای حکومتی قرار داشتند به سبب آلودگی به فساد تحت تعقیب قرار گرفتند و در مورد بسیاری از آن ها هم حکم صادر شد.

معاون اول قوه قضاییه ادامه داد: برخی افراد صاحب نام با پشتوانه و عقبه سنگین و در حد شهردار و معاون شهردار و افراد پولداری که در بیت المال دست انداخته بودند و حامیان زیادی داشتند،در سال های اخیر توسط دستگاه قضا محاکمه شدند و برخی اموال شان مصادره شد و برای برخی هم حتی حکم اعدام صادر شد.

محسنی اژه ای با بیان این که با وجود تمام تلاش های صورت گرفته در زمینه مبارزه با فساد هنوز به نقطه مطلوب نرسیده ایم،تصریح کرد: آن انتظاری که مردم برای جلوگیری از تکرار فساد و تحمیل هزینه های سنگین به مفسدین دارند هنوز محقق نشده است.

سخنگوی دستگاه قضا با بیان این که قوه قضاییه درسال های اخیر در زمینه مقابله با فساد از لحاظ عدم تبعیض کارنامه قابل قبولی دارد،بیان داشت: با وجود تمام تلاش های صورت گرفته به نظر من در مبارزه با فساد مالی و اداری که انتظار از نظام اسلامی است، نمره عالی به دستگاه های حکومتی تعلق نمی گیرد.

اژه ای با بیان این که گاهی یک مدیر در بخشی قرار می گیرد که توانایی اداره آن بخش را ندارد و دچار ضعف مدیریتی است ،تصریح کرد:همین ضعف مدیریتی باعث فساد می شود و زیان های زیادی را برای بخشی از مردم فراهم می آورد البته کسانی هم هستند که لغزش پیدا کرده و دچار خیانت و فساد شده اند.

وی با اشاره به اینکه آن چه که مربوط به دستگاه قضایی در دوره های اخیر شده ایجاد تفکیک میان آن هایی که فاسد هستند و آن هایی که ضعف مدیریتی دارند است،گفت: مسئله پیشگیری از جرم مهم بوده که لازمه اجرای آن همکاری همه دستگاه ها به ویژه دولت را می طلبد.

*افرادی که خیانتشان ثابت شده باید به مردم معرفی و دادگاه محاکمه آن ها هم باید علنی برگزار شود

وی در ادامه افزود: ستاد مبارزه با مفاسد اقتصادی که رهبر معظم انقلاب دستور تشکیل آن را دادند در حال حاضر فعال تر شده است.

معاون اول دستگاه قضا با اشاره به این که در برخورد با مفسدین،قوه قضاییه عزمش را جزم کرده که برخوردهایش غیرتبعیض آمیز باشد و بدون اغماض مجازات کند،اظهار داشت: معتقد هستیم که یکی از راهکارهایی که باید پیش بینی شود پرداخت هزینه از سوی کسی است که فساد می کند که یکی از این هزینه ها شناسانده شدن فرد به مردم است.

وی در ادامه تاکید کرد: افرادی که فساد و خیانت کرده و خیانتشان ثابت شده است باید به مردم معرفی و دادگاه محاکمه آن ها هم باید علنی برگزار شود که البته این موضوع به جز برخی موارد خواص در قانون پیش بینی شده است.

سخنگوی دستگاه قضا درهمین موضوع خاطرنشان کرد: نمی توانیم بگوییم در قانون،به خصوص قوانین مربوط به مجازات نقدی نقصی نداریم،اثر مجازات نقدی به دلیل تورم و کم یا زیاد شدن ارزش پول ملی دچار تغییر می شود.

اژه ای در ادامه صحبت هایش تاکید کرد: در مواردی مثل شلاق و حبس نیازی به افزایش مجازات نیست.

*بسیاری از سازمان های متولی به قوانین به موقع عمل نمی کنند

وی با بیان این که مسئله ای که باید بیش از همه به آن توجه کرد اجرای به موقع و خوب عمل کردن قانون است،تصریح کرد: بسیاری از سازمان های متولی مثلاً در بحث زمین خواری به قوانین به موقع عمل نمی کنند.

اژه ای در ادامه این گفتگو اظهارداشت: فرض کنید از در یک وزارتخانه یا یک دستگاه قضایی و در یک زیرمجموعه ای فساد بزرگی به وجود آمد و این قضیه تکرار هم شد،آن مسئول بالا دست نمی تواند بگوید که من مسئول نیستم؛ همه کسانی که با موضوع فساد اقتصادی مرتبط هستند باید پاسخگو باشند؛ به عنوان مثال وزیر اقتصادی نمی تواند خودش را غیر مسئول بداند؛ نمی تواند سرش را بالا بگیرد و بگوید در یک بانک فساد شده است! این فهم باید مشخص باشد و این موضوع در برخی از کشورها مرسوم است.

وی با اشاره به اتفاقاتی که در سال های گذشته در بانک صادرات صورت گرفته است،گفت: چرا مدیر عامل بانک صادرات بازخواست نشد و یا این که آیا دولت بانک مرکزی را مورد بازخواست قرار داد؟.

معاون اول قوه قضاییه با اشاره به این که چرا مدیرعامل بانک صادرات متوجه چنین اتفاقاتی در شعبه درجه ۳ خوزستان نشده است
،ادامه داد: چرا مدیر عامل بانک ملی متوجه تنزل شعبه ای در کشور نشد.

*دستگاه قضایی برای افزایش بهره وری برنامه منظمی دارد

محسنی اژه ای با اشاره به این که بانک مرکزی باید نسبت به سهم خود در راستای اصلاح اوضاع اقدام کند،گفت: در این راستا سهمی را برای مدیران قرار دادیم به طوری که دستگاه قضایی درخصوص بهره وری برنامه منظمی را در دست دارد که تاکنون خوشبختانه موفق بوده است.

سخنگوی دستگاه قضا با اشاره به این که مدیر یک مجموعه باید متوجه اقدامات زیرمجموعه اش باشد،افزود: در صورتی که مجموعه ای با نواقصی روبه رو بود،ما مدیر آن شعبه را در وقایع اتفاق افتاده سهیم می دانیم.

وی با اشاره به این که دادگاه تخلفات باید به بررسی مسائل بپردازد،گفت: باید ببینیم که حراست های بانک ها در طی این مدت چه کاری انجام دادند؛این درحالی است که ما حراست های کل داریم و هر دستگاهی از حراست برخوردار است.

معاون اول قوه قضاییه با اشاره به این که چرا در طول ۱۰، ۱۵ سال اخیر حتی یک بار عملکرد حراست ها را به درستی مورد ارزیابی قرار نداده ایم،گفت: باید عملکرد مدیران عامل بانک ها را مورد بررسی قرار دهیم.

محسنی اژه ای با اشاره به اینکه در بانک ها بازرسانی حاضر هستند،گفت: باید این بازرسان را جابه جا کنیم و در صورتی که تخلفی از سوی آن ها صورت گرفته باشد به آن ها تذکر دهیم.

سخنگوی دستگاه قضا با اشاره به این که این مسائل را مورد آسیب شناسی قرار داده ایم،ادامه داد:دستگاه قضایی به بررسی مسائل مورد نظر پرداخته است.

وی در پاسخ به سوال دیگری پیرامون اختلاس ۱۲ هزار میلیاردی گفت: گاهی اوقات اگر مسئله ای را که هست کم بگوییم اشتباه صورت می گیرد و یا حتی اگر کم را زیاد بگوییم اشتباه به حساب می آید.

معاون اول قوه قضاییه با اشاره به این که سیاه نمایی هم اشتباه است،گفت: برخی از مسائل باید مورد تبیین قرار بگیرد و ماهیت مسائل را مورد ارزیابی قرار دهیم.

محسنی اژه ای با اشاره به اختلاس ۱۲ هزار میلیاردی افزود: این فساد بانکی مربوط به این نمی شود که پولی از بانک گرفته شده باشد بلکه اختلاس بین دو بانک صورت گرفته است یعنی این امر در گردش صورت گرفته است.

سخنگوی دستگاه قضا با اشاره به اینکه بانکی به بانک دیگر چکی می دهد که وجهی نداشته و دیگری هم نیز حق برداشت نداشته است،خاطرنشان کرد: چکی که اعتبار نداشته با تخلف مدیر و یا حتی برخی از کارکنان بانک،پرداخت صورت گرفته است و ظرف سه چهار روز حساب مجددا پر شده است.

وی با اشاره به این که مبلغ گرفته شده ظرف چند روز بازگردانده و به حساب انتقال پیدا می کرد،افزود: تاکنون این مسئله مورد تسویه حساب قرار گرفته به طوری که جرم آن ها محفوظ است.

*فساد ۱۲ هزار میلیاردی تخلفی بزرگ در گردش بوده است

معاون اول قوه قضاییه با اشاره به صدور ضمانتنامه هایی که تشریفات آن طی نشده،ادامه داد: کسی ۱۲ هزار میلیارد از بانک نگرفته است بلکه این امر به واسطه دو بانک صورت گرفته است.

محسنی اژه ای با تاکید براینکه چنین تخلف بزرگی در گردش انجام شده است،ادامه داد: باید مدیر عامل و حراست آن بانک از این موضوع مطلع می شدند،بنابراین جای این سوال است که چرا هیچ یک از آن ها از این مسئله و تخلف بزرگ غافل مانده اند.

سخنگوی دستگاه قضا با اشاره به این که آیا واقعا حراست و مدیرعامل آن بانک به وظایف خود عمل کرده است و متوجه اوضاع نشده افزود: باید مسئولین زیردست در صورتی که از این جرم بزرگ مطلع می شدند به مقامات اجرایی کشور خبر می دادند.

*نقش رسانه ملی در تدوین مسائل

وی از رسانه ملی قدردانی کرد و گفت: رسانه ملی در تدوین مسائل نقش قابل توجهی داشته است.

معاون اول قوه قضاییه با اشاره به اینکه بنده درحد توان شخصی خود حاضر هستم کمک کنم،ادامه داد: بنده حاضرم اشکالات دستگاه قضایی را حل کنم.

محسنی اژه ای با تاکید براینکه باید پیچیدگی مسائل کم شود،خاطرنشان کرد: باید خدمات را آسان تر به مردم ارائه کرد.

سخنگوی دستگاه قضا با اشاره به هماهنگی های صورت گرفته میان سه قوه اظهار داشت:ان شالله شاهد اقدامات گسترده ای در راستای مبارزه با فساد خواهیم بود.

Share/Save/Bookmark
کد مطلب: ۱۴۴۸۷


محسنی‌اژه‌ای معاون قوه قضائیه می‌شود، منتظری دادستان کل کشور

اقدام جنایتکارانه اسیدپاشی در اصفهان به خاطر بی‌حجابی صورت نگرفته/ دادگستری اصفهان پیگیر ماجراست/ لزوم مجازات بازدارنده برای عدم تکرار این

قاتلان دانشمندان هسته ای ایران محاکمه شوند

ظریف: امکان رسیدن به توافق جامع وجود دارد/هنوز روحانی تصمیمی برای سفر به نیویورک نگرفته است

وصول یک میلیارد و ششصد هزار تومان از معوقات بانکی/دادستانی تهران حکم دو مورد اسیدپاشی در تهران را اجرا کند
http://hadidnews.com/vdcipqap.t1azq2bcct.html
نام شما
آدرس ايميل شما