تاریخ انتشار :شنبه ۱ دی ۱۳۹۷ ساعت ۱۱:۵۵
ثبت نام کارت سوخت المثنی که از روز شنبه ۳ آذر ماه آغاز شد، پس از ۲۷ روز فعالیت، امروز ۱ در ماه در روز پایانی خود قرار گرفته است.
ثبت نام کارت سوخت به روز پایانی خود رسید
به گزارش حدیدنیوز، ثبت نام کارت سوخت المثنی پس از گذشت یک دوره زمانی ۲۷ روزه در نهایت امروز به آخرین روز ثبت نام خود رسید تا صاحبان خودرو یا موتورسیکلت‌هایی که به کارت خود به هر دلیلی دسترسی ندارند، کارت المثنی جدید دریافت کنند.
روند ثبت نام کارت سوخت که بارها از سوی شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ایران در قالب اطلاعیه‌های مختلف مطرح شده بود شامل مراجعه حضوری به دفاتر پلیس ۱۰+، استفاده از درگاه اینترنتی سامانه دولت همراه و یا اپلیکیشن آن و استفاده از کد دستوری #۴* مطرح شد تا متقاضیان با توجه به سهولت خود یکی از روش‌ها را انتخاب کنند.
 
 پس از ثبت نام، سوالاتی برای متقاضیان مطرح شد که برای یافتن جواب این سوالات با مسئولین مربوطه به گفت‌وگو پرداختیم. 
 
**امکان ویرایش اطلاعات پس از پایان ثبت نام
در خصوص پروسه ویرایش اطلاعات در این میان امیر ناظمی معاون وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات و رئیس سازمان فناوری اطلاعات، در خصوص امکان ویرایش اطلاعات پس از ثبت کارت سوخت از روش‌های غیرحضوری گفت: امکان ویرایش اطلاعات افراد متقاضی تغییر کارت بانکی به کارت سوخت پس از پایان ثبت نام یا به عبارتی از ۲۴ آذر ماه به بعد آماده می‌شود.
 
وی افزود: امکان ویرایش اطلاعات دائمی خواهد بود تا در صورت بروز مشکلاتی مانند اتمام تاریخ انقضا کارت، فروش خودرو، تصمیم به تغییر کارت بانکی به عنوان کارت سوخت و موارد مشابه، کارت دیگری جایگزین شود.
 
رئیس سازمان فناوری اطلاعات در ادامه به بانک جامع اطلاعاتی اشاره و عنوان کرد: پایگاه داده در خصوص کارت‌های بانکی در حدود ۹۸ درصد پوشش، در زمینه خودرو نیز تعدادی از آن‌ها که در مناطق آزاد بوده اند اطلاعاتشان به صورت کامل وارد نشده و در زمینه خود سیم کارت‌ها نیز یکی از NVO‌ها اطلاعاتشان وارد نشده که به عبارت دیگر تک تک پایگاه داده بالای ۹۸ یا ۹۹ درصد پوشش را دارند، اما به پوشش ۱۰۰ درصدی نرسیده که به مرور زمان تکمیل خواهد شد.
 
**امکان پیگیری کارت‌های سوخت موجود در پست
محمد احمدی معاون فنی و بازرگانی شرکت ملی پست ایران، با اشاره به اینکه بیش از ۱ میلیون کارت سوخت در دفاتر پستی وجود دارد، گفت: در سایت شرکت ملی پست به نشانی (http://post.ir) قسمتی به نام خدمات الکترونیک وجود دارد که ذیل آن گزینه‌ای به نام رهگیری مرسولات سازمانی لحاظ شده که کارت‌هایی که مجددا برای باز ارسال تحویل داده شده می‌توانند از طریق این سامانه و با ورود شماره VIN از سرنوشت مرسوله کارت سوخت خود مطلع شوند که در حال حاضر این کارت کجاست و در چه مرحله‌ای قرار دارد.
وی تصریح کرد: مردم از طریق این سامانه سرنوشت کارت سوخت خود را پیگیری و بعد در سیستم توزیع پستی به درب نشانی افراد ارسال می‌شود.
احمدی عنوان کرد: شرکت ملی پست برای سهولت افراد اقدامات ارزش افزوده‌ای را راه اندازی کرده که شهروندان می‌توانند درخواست توزیع بعد از ظهر یا توزیع ویژه را داشته باشند تا کارمندان پست کارت سوخت آن‌ها را درزمانی که در منازل حضور دارند به درب منازلشان ببرند.
معاون فنی و بازرگانی شرکت ملی پست ایران در پایان خاطر نشان کرد: در خصوص کارت سوخت‌هایی که متقاضیان آن مراجعه‌ای برای دریافت آن ندارند شرکت ملی پست در یک زمان سه یا شش ماهه در باجه‌های معطله خود نگه می‌دارد و پس از آن کارت‌ها را برگشت می‌زند.
**زیرساخت های استفاده از کارت سوخت فراهم نیست
در کنار مسائل مربوط به کارت سوخت، نازل های سوخت از دیگر مواردی است که باید به آن توجه شود.
بیژن حاج محمد رضا در گفت‌وگو رئیس اتحادیه جایگاه داران سوخت با تاکید بر اینکه با الزام استفاده از کارت سوخت، تاکنون بازبینی و تعمیری از نازل‌های سوخت صورت نگرفته، گفت: این سیستم برای ۱۲ یا ۱۳ سال گذشته هستند که نیاز به قطعات همان دوره را دارند و هم اکنون در بازار موجود نیست، به همین خاطر در بسیاری از جایگاه‌ها باید تعویض تجهیزات صورت گیرد.
وی با اشاره به اینکه صحبت‌هایی در خصوص اتصال کارت بانکی به کارت سوخت و جایگزینی آن مطرح است، گفت: پیش از این نیز صحبت‌هایی مطرح بود که به جای یک کارت از دو کارت استفاده شود که یکی کیف پول و دیگری کارت سهمیه باشد، اما استفاده از کیف پول در شرایطی که سهمیه‌ای وجود ندارد کمرنگ شد و در نهایت استفاده از آن به بعد موکول شد.
حاج محمد رضا اظهار کرد: تجهیزات مربوط به کارت سوخت مربوط به سال ۸۶ است که در راستای بازبینی و تعمیر آن‌ها باید شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ورود کند و جایگاه داران تعهدی نسبت به این زمینه ندارند.
**فاصله قابل توجه ثبت نام کنندگان کارت سوخت با برآوردهای اولیه
بنا به گفته مسئولین حوزه با الزامی شدن استفاده از کارت سوخت، صاحبان خودرو و موتورسیکلت امکان سوخت گیری بدون کارت را به هیچ عنوان نخواهد داشت که زمان اجرایی شدن این اقدام هنوز مشخص نیست.
در این میان این نکته قابل توجه است که بنا بر پیش‌بینی‌های بیژن زنگنه وزیر نفت حدود ۱۰ میلیون نفر از دارندگان خودرو و موتورسیکلت برای دریافت کارت سوخت المثنی اقدام می کنند که طبق آخرین آمار منتشر شده از سوی زیبا اسماعیلی سخنگوی شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ایران آمار ثبت‌نام دریافت کارت هوشمند سوخت المثنی به مرز ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار نفر رسیده است که این نشان از فاصله ثبت نام کنندگان کارت سوخت المثنی و خودروهای فاقد کارت سوخت است.
ناهماهنگی میان توزیع کنندگان از طریق جوابگو نبودن زیرساخت ها و نازل های سوخت و یا تعداد بالای وسایل نقلیه فاقد کارت سوخت از جمله چالش هایی است که می‌تواند روند سوخت‌گیری را در آینده با مشکل رو به رو سازد که برای رفع این موضوعات بهتر است از هم اکنون چاره اندیشی شود.
منبع: میزان http://hadidnews.com/vdcip3ap.t1aqv2bcct.html
نام شما
آدرس ايميل شما