تاریخ انتشار :يکشنبه ۸ ارديبهشت ۱۳۹۸ ساعت ۱۲:۴۵
اهالی کتاب به شما پیشنهاد می‌دهند؛

از «نمایشگاه کتاب» چه بخریم؟

در این گزارش به‌سراغ کسانی رفتیم که در طول سال مدام با کتاب‌های مختلف درگیرند و گزارش می‌زنند و کتاب می‌خوانند و می‌نویسند. خواستیم تا برایمان چند خطی از کتاب بگویند و...
از «نمایشگاه کتاب» چه بخریم؟
به گزارش حدیدنیوز، کتابخوان‌ها همیشه دنبال کتاب هستند و فرقی برایشان ندارد نمایشگاه باشد یا نه، هر زمان که کتاب جدید بیاید به‌دنبال آن می‌روند تا کتاب را بخرند و بعد هم بدون اینکه وقت را از دست بدهند، خواندنش را شروع می‌کنند. حالا فصل بهار و اردیبهشت و نمایشگاه کتاب، مطمئناً کتابخوان‌ها این فرصت را هم غنیمت می‌دانند و به‌دنبال کتاب‌هایشان به نمایشگاه می‌روند. در این گزارش به‌سراغ کسانی رفتیم که در طول سال مدام با کتاب‌های مختلف درگیرند و گزارش می‌زنند و کتاب می‌خوانند و می‌نویسند. خواستیم تا برایمان چند خطی از کتاب بگویند و اینکه چه کتاب‌هایی را می‌توان امسال در نمایشگاه کتاب تهران خرید.
 
احسان رضایی
 
ادبیات کهن
 
«تذکره‌الاولیا» (عطار، تصحیح دکتر شفیعی‌کدکنی، نشر سخن)
 
درست است که قیمت کتاب، کمی بالا (۳۰۰ هزار تومان برای ۲ جلد) است، اما به هر حال انتشار یکی از سه شاهکار نثر فارسی با تصحیح و توضیح‌های استاد کدکنی اتفاق خیلی مهمی است.
 
‎ «روایت‌های خاندان رستم و تاریخ‌نگاری ایرانی» (ساقی گازرانی، ترجمه سیما سلطانی، نشر مرکز)
 
«شاهنامه» همه داستان‌های حماسی ایران را شامل نمی‌شود و منظومه‌های دیگری هستند که آن را کامل می‌کنند. کتاب این منظومه‌ها را که اغلب درباره خانواده رستم هستند بررسی می‌کند، همراه با ربط‌شان به تاریخ اشکانیان.
 
گزیده رباعیات بیدل (به انتخاب و شرح محمدکاظم کاظمی، انتشارت سپیده‌باوران)
 
کاظمی که خودش هم شاعر درجه یکی است، بعد از یک گزیده خوب از غزلیات بیدل، رفته سراغ رباعیات او.
 
‎داستان
 
«اولیس» (جمیز جویس، ترجمه فرید قدمی، انتشارات مانیا هنر)
 
از این کتاب معروف، قبلاً منوچهر بدیعی ترجمۀ فصل ۱۷ و یک‌بار هم خلاصه داستان را منتشر کرده بود. حالا یک مترجم جوان که البته سابقه ترجمه شعرهای جویس را دارد، کتاب را ترجمه کرده است.

بد / کابل اکسپرس (سدریک بانل، ترجمه ابوالفضل الله‌دادی، انتشارات نگاه)
 
با انتشار این دو جلد، علاوه‌بر «مرد کابل» که قبلاً خوانده بودیم، سه‌گانه اسامه قندار، کارآگاه افغانستانی کامل می‌شود. تصویری متفاوت و پرجزئیات از افغانستان.

پیکار با سرنوشت (واسیلی گروسمان، ترجمه سروش حبیبی، نشر نیلوفر)
 
اگر دوستدار رمان‌های تاریخی هستید، چی بهتر از رمانی درباره نبرد استالینگراد، آن هم با ترجمه استادی مثل سروش حبیبی؟

جشن جنگ (احمد دهقان، کتاب نیستان)
 
بعد از ۶ سال اثری جدید از احمد دهقان منتشر شده، یکی از جدی‌ترین داستان‌نویس‌هایی که از جنگ هشت‌ساله ما می‌نویسد و انصافاً هم خوب و خواندنی می‌نویسد.
 
گاه ناچیزی مرگ (محمدحسن علوان، ترجمه امیرحسین الهیاری، نشر مولی)
 
زندگینامه داستانی محی‌الدین ابن‌عربی، شخصیت معروف و خاص در عرفان اسلامی. این کتاب برنده بوکر عربی ۲۰۱۷ شده.

مجوس (جان فاولر، ترجمه پیمان خاکسار، نشر چشمه)
 
اگر به ایده دنیاهای موازی علاقه دارید، اگر رمان طولانی (خیلی طولانی‌ها!) می‌خواهید که مدت‌ها درگیرش باشید، اگر سلیقه پیمان خاکسار را می‌پسندید، حکماً از این کتاب خوشتان می‌آید.
 
ماجراهای تام بامبادیل (تالکین، ترجمه رضا کیامحمدی، نشر روزنه)
 
برای تالکین‌بازها و دوستداران ادبیات فانتزی بهترین خبر ممکن همین است که یکی دیگر از ماجراهای سرزمین میانه را بخوانند.

میدل مارچ (جورج الیوت، ترجمه رضا رضایی، نشر نی)
 
یک ترجمه خوب از رمانی اجتماعی که در خیلی از فهرست‌های top ten از بهترین‌های رمان‌های تاریخ حضور دارد.

یاد نئون بخیر (دیوید فاستر والاس، ترجمه پرستو گرانمایه، نشر ثالث)
 
چهار داستان کوتاه که هر کدام بریده‌های غم‌انگیزی از زندگی و تنهایی انسان مدرن را روایت می‌کند.
 
 
ناداستان
 
‎آنگاه که خودم را یافتم (اروین یالوم، ترجمه نازی اکبری، نشر ققنوس)
 
یالوم، روانشناسی اگزیستانس و رمان‌های روانکاوانه‌اش خیلی طرفدار دارند. احتمالاً زندگینامه‌اش هم همین‌طور شود.

حرف بزن، خاطره (ولادیمیر ناباکوف، ترجمه خاطره کرد کریمی، نشر چشمه)
 
ولادیمیر ناباکوف رمان‌نویس، اینجا از زندگی خودش گفته. زندگی پرماجرایی که با دو جنگ جهانی و یک انقلاب سرخ همراه بوده؛ به‌اضافه کلی یاد و خاطره از چهره‌های ادبی قرن بیستم.

سفر قهرمان (جوزف کمبل، ترجمه عباس مخبر، نشر مرکز)
 
مجموعه‌ای از گفت‌وگوهای کمبل است و اگر درباره اسطوره قبلاً خوانده باشید، می‌دانید که نمی‌شود از آثار کمبل گذشت.

کتاب مرتضی کیوان (به کوشش شاهرخ مسکوب، انتشارت فرهنگ جاوید)
 
مرتضی کیوان، از شخصیت‌های معروف ادبیات معاصر است که شاعران زیادی برای او شعر گفته‌اند. این اثر مجموعه‌ای است از یادها درباره او و بعد از دو دهه نایاب‌بودن تجدیدچاپ شده است.
 
‎هیچ چیز آنجا نیست (انی دیلارد، ترجمه محمد ملاعباسی، نشر اطراف)
 
اگر مجموعه جستار روایی نشر اطراف را دیده و خوانده‌اید که خودتان می‌دانید نباید ششمین کتاب این مجموعه را از دست داد، اگر هم هنوز با این مجموعه آشنایی ندارید، نمایشگاه کتاب فرصت خوبی برای شروع است.

تاریخی
 
پیکان سرنوشت ما (مهدی خیامی، نشر نی)
 
کتابی از خاطرات احمد خیامی، یکی از دو برادری که ایران‌خودرو را راه انداختند.

تراژدی جهان اسلام (محسن حسام مظاهری، نشر آرما)
 
این کتاب سه جلدی، تصویر عزاداری شیعیان ایران در روایت سفرنامه‌نویسان اروپایی را بررسی کرده است.

روزنامه خاطرات ناصرالدین شاه قاجار (به کوشش مجید عبدامین، نشر سخن)
 
مجموعه چهارجلدی یادداشت‌های روزانه ناصرالدین شاه که از ۱۳۰۸ تا ۱۳۱۳ قمری و ۴۸ ساعت قبل از ترورش را شامل می‌شود.
 
 
میثم رشیدی مهرآبادی
 
داستان‌ها
 
رمان پل / آراز بارسقیان و غلامحسین دولت‌آبادی / نشر اسم
 
اتفاق‌های رمان «پل» در حواشی پل‌های مرکز شهر تهران، مثل پل سیدخندان، پل چوبی، کریمخان، روشندلان، کالج و دو پل موجود در خیابان حافظ می‌گذرد؛ آن هم فقط در طول یک شبانه‌روز. اما اینکه شخصیت‌های کتاب چطور از این پل‌ها عبور می‌کنند، هربار ماجرایی داره که باید بشینی و ۶۰۰ صفحه رمان بخونی...
 
رمان رهش / رضاامیرخانی / نشر افق
 
این رمان قبل از انتشارش حاشیه‌هایی ساخت و امیرخانی وقتی برای دریافت جایزه‌ای در بخش جنبی به سالن برگزاری جایزه جلال آل‌احمد رفته بود، گفت کتابش برای روزهای آلودگی هوا در تهران است و خواسته بود که به کتابش زودتر مجوز بدهند. این کتاب بعد از انتشارش هم با موافقان و مخالفان زیادی روبه‌رو شد. خواندن این کتاب برای هر تهرانی و هرکسی که به این شهر سفر می‌کند واجب است.
 
رمان بی‌کتابی / شرفی خبوشان / انتشارات شهرستان ادب
 
رمان بی‌کتابی رمان تازه‌ای نیست اما چون حکایت نسبت تاریخی ما با کتاب را نشان می‌دهد، باید آنقدر در لیست‌های پیشنهادی بیاید تا همه آن را بخوانند!
 
نخل و نارنج / وحید یامین‌پور / کتاب جمکران
 
وحید یامین‌پور برعکس تند و تیزی‌هایش در مواجهات سیاسی، قلمی نرم و رمان دارد. مطمئنم در فصل اول پاگیر این داستان می‌شوید. برای همین باید این کتاب را که درباره زندگی یک شخصیت تاثیرگذار دینی و اجتماعی است را به شما پیشنهاد کنم.
 
آلوت‌ / امیر خداوردی‌ / نشر نگاه
 
آلوت خیلی دیر به چشم منتقدان ادبیات داستانی آمد و این را باید به پای کم حرفی نویسنده‌اش گذاشت. این داستان اما توانست در مدت کوتاهی در چندین جایزه ادبی، نامزد شود و حتی جوایزی را از آن خود کند. یک تکفیری در این داستان به‌خوبی تصویر می‌شود. فقط باید مواظب باشید صدای خنده‌تان مزاحم کسی نشود.
 
شهرهای گمشده‌ / آیدا مرادی‌آهنی‌ / نشر کتاب سده
 
برنده شدنش در جایزه شهید حبیب غنی‌پور بهترین دلیل برای خواندن این رمان است. اوایل رمان را هم اگر بتوانید تحمل کنید به جاهای خوبی می‌رسید.
 
روایت‌های مستند دفاع مقدس و جبهه مقاومت
 
خانم کارکوب‌ / رضیه غبیشی‌ / انتشارات شهید کاظمی
در این کتاب با مادر شهیدی آشنا می‌شوید که تا حالا نمونه‌اش را ندیده و نشنیده‌اید. برای این مادر چند شهید و جانباز، اتفاقی می‌افتد که خواندنش، نفس‌تان را
حبس می‌کند!
 
مجموعه مدافعان حرم‌ / نویسندگان مختلف‌ / روایت فتح
 
ابتدا می‌خواستم فقط کتاب عمار حلب از این مجموعه را پیشنهاد کنم اما دلم نیامد از بقیه کتاب‌های این مجموعه بگذرم. حساسیت انتشارات روایت فتح به کتاب‌های این مجموعه باعث شده با متن‌هایی قوی و تاثیرگذار روبه‌رو باشیم.
 
مربع‌های قرمز / زینب عرفانیان‌ / انتشارات شهیدکاظمی
 
این روزها که ماجرای نقش حاج‌حسین یکتا در یاری‌رسانی به سیل‌زدگان پررنگ شده بهترین فرصت برای خواندن کتاب خاطرات این مرد جهادگر است. کتابی که در متن هم شما را شگفت‌زده خواهد کرد.
 
من در رقه بودم‌ / خاطرات محمد فاهم‌ / ترجمه وحید خضاب‌ / نشر نارگل
 
روایت این کتاب از جوانی که به دل داعش می‌رود و بعد از آن تصمیم می‌گیرد از آنجا فرار کند، آنقدر واقعی است که ممکن است حتی به داعش علاقه‌مند شوید!
 
در هیاهوی سکوت‌ / جواد کلاته‌عربی‌ / نشر بعثت ۲۷
 
هم زندگی شهید عباس ورامینی پر از فراز و نشیب است و هم قلم پژوهنده کلاته‌عربی باعث شده خیالتان را راحت کنم که اگر این کتاب را بخرید و بخوانید، ضرر نمی‌کنید.
 
نقاشی قهوه‌خانه‌ / محسن کاظمی‌ / خاطرات کاظم دارابی، متهم دادگاه میکونوس‌ / سوره مهر
 
ممکن است قیمت این کتاب جیبتان را اذیت کند اما فرصت نمایشگاه را برای خریدش مغتنم بشمارید. حیف است از این متن خواندنی و عجیب، به‌راحتی بگذرید.
 
 
روایت‌های مستند
 
دهکده خاک بر سر / فائضه غفارحدادی‌ / سوره مهر
 
این کتاب حاوی مشاهدات و تجربیات یک زن از زندگی در لوزان سوئیس است. یک کتاب عجیب و غریب که اگر مقدمه‌اش را بخوانید، بعید است بتوانید زمین بگذاریدش.
 
نفس‌ / بهزاد دانشگر / نشر تلاوت آرامش
 
بهزاد دانشگر پای صحبت یک زن نشسته و خاطرات او از یک تحول عظیم روحی را بی‌کم و کاست برایمان در قالبی داستانی روایت کرده. روایتی واقعی و نفس‌گیر.
 
و در آخر، یک پیشنهاد ویژه
 
پری‌دخت‌ / حمید عسگری‌ / نشر قبسات
 
اصلاً درباره این کتاب نمی‌شود چیزی گفت. هر چه بوده را نویسنده در جملات عاشقانه‌اش نوشته تا فقط متحیر شوید و حظ ببرید.
 
 
حسام آبنوس
 
در جست‌وجوی حقیقت
 
یافتن عامل مرگ مشکوک مالک کارخانه خودروسازی فیات و مدیرعامل باشگاه یوونتوس و پسر یکی از معروف‌ترین سیاستمداران ایتالیا به اندازه کافی جذاب هست تا بتواند بار یک قصه را روی دوش خود حمل کند و خواننده را تا آخرین صفحه با خود بیاورد، ولی این تمام ماجرا نیست. قصه زمانی جذاب‌تر می‌شود که بفهمیم این چهره مشهور به دیدار رهبر انقلاب اسلامی ایران امام خمینی (ره) آمده و این دیدار تاثیر زیادی در تغییر مسیر زندگی‌اش داشته است. رمان «ادواردو» راوی کشف سرنخ‌های مرگ مشکوک ادواردو آنیلی است که بهزاد دانشگر آن را نوشته و نشر عهد مانا منتشر کرده است.
 
سرگشته راه حق!
 
همکاری با ویکی‌لیکس و افشای اطلاعاتی که در آن نشان می‌دهد آمریکا به نیروهای تکفیری در سوریه سلاح‌های شیمیایی می‌رسانده، بخشی از روایتی است که رمان تحسین‌شده «شهرهای گمشده» اثر آیدا مردانی‌آهنی بازگو می‌کند. دختری ایرانی که به گذشته خویش پشت کرده و در دنیای جدیدی که انسان‌ها با هم بیگانه‌اند با ویکی‌لیکس همکاری می‌کند. قصه اصلی و خرده روایت‌هایی که در این کتاب، خواننده با آن روبه‌رو می‌شود سبب‌شده که خواننده نتواند از «شهرهای گمشده» خارج شود و تا سرگذشت شخصیت‌های مختلف روشن نشود از آن بیرون نیاید.
 
«بازگشت به تاریخ»
 
روایتی از تاریخ اسلام، روایتی عدالت‌خواهانه که در آن نشان داده می‌شود شیعه از چه مسیری عبور کرده تا به این نقطه برسد. انحراف‌هایی که مسیر تاریخ را عوض کرد و نشان داد که چه تاثیری بر سرنوشت بشر گذاشت. اینها را می‌توان در رمان «پس از بیست سال» سلمان کدیور که نشر شهرستان ادب به‌تازگی منتشر کرده، خواند. اثری که با محوریت تاریخ اسلام نوشته شده و روایتی است از سال‌های پس از شهادت امیرالمومنین علی (ع) تا شهادت سیدالشهدا (ع) در عاشورای محرم ۶۱ هجری! جنگ صفین و تضارب میان برداشت‌های متفاوت از اسلام در آن برهه از تاریخ، دستمایه خلق اثری سترگ شده که نویسنده‌ای جوان آن را زمینه خلق اثرش کرده است.
 
 
محمدصادق علیزاده
 
«روزهای بی‌آینه»
 
خواندنش تا نیمه‌شب طول کشید! کتاب را دست گرفتم و دیگر نشد زمین بگذارم و یک نفس تا صفحه آخر رفتم. به ساعت که نگاه انداختم دو و نیم بعد از نیمه‌شب بود. نصفه شبی حالا باید فکری برای اشک‎‌هایم می‌کردم که بند بیاید. تحمل این حجم از درد و رنج توسط یک زن، بدجور ذهن و روان آدم را به خودش مشغول می‌کند. پیشنهاد خوبی است اگر گهگاه در زندگی می‌بُرید و از آن طرف می‌خواهید بفهمید انسان چه ظرفیتی دارد. فتبارک‌الله احسن‌الخالقین! منیژه لشگری اگر بیشتر از حسین لشگری ارج نبرده باشد، کمتر هم نبرده!
 
تو دیگه کی هستی؟!
 
تا حالا هر چه بوده، فحش و فضیحت بوده و آن هم از این طرف! داعش و حضرات تکفیری‌ها را می‌گویم. نشسته‌ایم این طرف داخل ایران و هر چه به دهان‌مان آمده و نیامده، بارشان کرده‌ایم. این وسط کمتر پیش آمده که یک مترجم برود سراغ یکی از خودشان و خودشان را به روایت خودشان تعریف کند. وحید خضاب این کار را کرده و خاطرات یکی از داعشی‌هایی را ترجمه کرده که اروپا و غرب را ول کرده و خودش را به آب و آتش زده و رسانده به سوریه تا زیر پرچم سیاه داعش بجنگد. حاصلش شده «من در رقه بودم». بین خودمان بماند، راوی کتاب چنان در تکفیر، عنان از کف داده که از جانب خود داعشی‌ها به جرم افراط در تکفیر طرد شده!
 
مهار شلتاق بازار آزاد
 
در اوضاع و احوال این روزهای مملکت که مدافعان سینه‌چاک و ۱۲ سلیندر سرمایه‌داری شلتاق می‌کنند و صغیر تا کبیر و بالا تا پایین مملکت را به چوب بخش خصوصی می‌رانند، «۲۳ نکته مکتوم سرمایه‌داری» پیشنهاد خوبی است از اینکه بدانیم این سیستم اقتصاد بازار آزادی آدام اسمیتی در دنیا، آنقدرها که سینه‌چاکان وطنی‌اش گریبان می‌درند هم بی‌در و پیکر نیست و حد و حدود و ثغوری دارد و گهگاه افساری! ‌
 
«آن سوی مرگ»
 
آنقدر درگیر یک قِران دو زار و قیمت گوشت و بنزین و تک‌نرخی و دو نرخی شدنش شده‌ایم که بعضی‌وقت‌ها یادمان می‌رود که مرغ باغ جای دیگری بودیم و آدم آورد به این خراب‌آبادمان! ایضا در این روزها که سرعت تکنولوژی و دستگاه‌های هوشمند و انواع و اقسام اپ‌های جورواجور، هوش از سر و گوش بشر ربوده‌اند، شاید بد نباشد پای حرف‌های بعضی‌ها بنشینیم که مرگ و انقطاع روح از بدن را تجربه کرده و برای لحظاتی، پا گذاشته‌اند آن سویِ مرزهای هستی.
 
بنشینیم پای صحبت‌هایشان تا مگر «ما غرک بربک الکریم» حضرت حق در گوش‎‌مان معنا کند! توی پرانتز بگویم که خوردن نام نشر معارف پای این کتاب هم تا حدی دل‌نگرانی آدم را تسکین می‌دهد که راویان کتاب از خودشان قصه نبافته‌اند!
 
«از عشقاباد تا عشق‌آباد»
 
لذت خواندن یک رمان که نویسنده‌اش بلد است قصه بگوید و دنبال به رخ کشیدن توانایی زبانی خودش نیست چیزی نیست که توی این روزگار به‌راحتی نصیب هرکسی شود. به‌خصوص که آقای نویسنده، داستانش را میان عشایر و روستاییان شمال خراسان تعریف می‌کند. راهی‌شدن یک سرهنگ بازنشسته ارتش سرخ به مشهد برای گرفتن شفای نوه سرطانی‌اش چیزی نیست که آدم را قلقلک ندهد برای خواندن، به‌ویژه که واقعی هم باشد!
 
کلاسیک دوست‌داشتنی
 
«خوشه‌های خشم» از آن نمونه‌های ادبیات کلاسیک است که به خاک سیاه نشستن بخشی از جامعه زیر پای ماشینیسمی که پشت‌گرم به سرمایه‌داری است که کانه غول می‌آید و می‌بلعد و می‌رود و مشتی بیکار و گرسنه و حاشیه‌نشین تحویل می‌‎دهد. یک پا جامعه‌شناسی سرمایه‌داری بشر ابتدای قرن بیستم که هنوز خماری مستی صنعتی شدنش نپریده!
 
نگاه انتقادی به حضرت سایبر
 
درست است که خودمان از اهالی ارتباط و رسانه هستیم و عصر جهانی‌شدن و امثالهم هم لقلقه زبان‌مان است اما شاید بد نباشد مکث کوچکی کنیم به وضعیتی که امروز بر بشر تحمیل شده و همه زبان به به‌به و چهچه آن گشوده‌اند نه اینکه طرد و تکفیرش کنیم بلکه از آن جهت که حداقل خودمان بدانیم عارضه فعلی بشر و عصر ارتباطات و انقلاب رسانه و این دست رطب و یاس‌ها، آن کویتی هم که می‌گویند نیست! می‌دانم! الان می‌گویید باز به دام شعار دادن افتاد! باشد ولی «امپریالیسم سایبر» را برای مطالعات انتقادی سایبر هم که شده بخوانید!
 
«دهکده خاک بر سر»
 
یک زن مسلمان با علایق و دغدغه‌های عمیقاً دینی و مذهبی و شیعی که با یک فرزند خردسال و فرزند دیگری که در راه است، یکهو پرت می‌شود توی دل اروپا در سوئیس! هم باید زندگی کند هم محرم و صفر برای همسایه‌های مسیحی‌اش شله زرد بپزد و هم به سوال‌هایشان جواب دهد و هم نوزاد پابه‌ماهش یکهو هوس به‌دنیا آمدن می‎‌کند و قس علی‌هذا! به اندازه کافی جذاب هست؛ نه؟! خب پس روایت نمکین فائضه (بله فائضه) غفارحدادی را از یک سال زندگی در لوزان بخوانید. از غفار حدادی یک کتاب دیگر هم منتشر شده که عجیب خواندنی است: «خط مقدم». روایتی داستانی و البته بسیار مستند و دقیق از فرآیند موشکی‌شدن جمهوری اسلامی و نقش حاج‌حسن طهرانی‌مقدم در این جهاد موشکی که البته برخلاف طنز دلنشین دهکده خاک بر سر، خیلی جدی و البته روان است.
 
 
حمید نورشمسی
 
«جشن جنگ» نوشته احمد دهقان
 
بعد از سال‌ها خوانش اثری از احمد دهقان با موضوع جنگ حتماً اتفاق مهمی خواهد بود. دهقان نویسنده‌ای است که حرف‌هایش را از دل و بستر جنگ زده است و این روزها از جنگ نوشتن و نقادی اجتماعی از منظر جنگ که مورد توجه او قرار گرفته است حتماً اتفاق جالب توجهی خواهد بود. ناشر: کتاب نیستان
 
«گور سفید» نوشته مجید قیصری
 
قیصری همیشه در نوشتن فردی بی‌پروا بوده است. اهل احتیاط و محافظه‌کاری نیست. رمان تازه او نیز روایتی ساختارشکن و حیرت‌انگیز از جریان‌های متعصب مذهبی است که تصمیم می‌گیرند خود مجری قانون باشند.
ناشر: افق
 
«آخرین دختر» نوشته نادیا مراد ترجمه محبوبه حسین‌زاده
 
آخرین دختر روایتی تکان‌دهنده از بخشی کوتاه از جنایات داعش در عراق در حق زنان است. مراد که از قربانیان این جنایات بوده با خونسردی و روایتی جذاب تصویری بکر و بدیع از داعش و تفکر آن در این کتاب از خود به‌جای گذاشته است. ناشر: کتاب کوچه
 
* فرهیختگان http://hadidnews.com/vdci5zap.t1ay52bcct.html
نام شما
آدرس ايميل شما