تاریخ انتشار :دوشنبه ۱۴ بهمن ۱۳۹۲ ساعت ۱۷:۲۴
هر چند نام دو باشگاه استقلال و پرسپولیس از سال ۸۹ تاکنون در فهرست واگذاری های سازمان خصوصی سازی بارها تکرار شده و توپ خصوصی سازی در زمین فوتبال افتاده است؛ اما واگذاری سهام سرخابی تنها در حد حرف و وعده و وعید باقی مانده است.
خصوصی‌سازی فوتبال در آفساید/مخالفت مجلس با خصوصی سازی باشگاه‌های فرهنگی و ورزشی دولتی از طریق فرابورس
به گزارش حدیدنیوز،"مخالفت مجلس با خصوصی سازی باشگاه‌های فرهنگی و ورزشی دولتی از طریق فرابورس". این آخرین خبر و پیشنهادی است که در مورد واگذاری سهام باشگاههای ورزشی به ویژه دو تیم معتبر و نامی پرسپولیس و استقلال در چند ماه گذشته به چشم می خورد.

در نشست یکی دو روز پیش مجلس، پیشنهاد جایگزینی عبارت "دولت موظف است کلیه باشگاههای فرهنگی و ورزشی از جمله 100 درصد دو باشگاه پایتخت استقلال و پرسپولیس را از طریق فرابورس به بخش خصوصی و تعاونی واگذار نماید" با بند الحاقی ارائه شد که نمایندگان بار دیگر با این پیشنهاد مخالفت کردند.

همچنین در این نشست پیشنهاد اصلاح و حذف جزئی این بند الحاقی مطرح شد که نمایندگان با این پیشنهاد هم مخالفت بودند.
در این بند الحاقی آمده بود: در سال 1393 سهام باشگاه‌های فرهنگی و ورزشی دولتی از طریق مزایده و با رعایت قانون نحوه اجرای سیاستهای کلی اصل 44 واگذار می‌شود.
اما واگذاری سهام دو باشگاه استقلال و پرسپولیس از طریق فرابورس موضوعی است که به عنوان یکی از راه حلهای خصوصی سازی این دو تیم بارها مطرح شده است.
براساس این پیشنهاد، عرضه سهام این دو باشگاه یا به صورت عمده در بازار فرابورس انجام می شود و یا این که سهامشان بعد از تعریف خط سودآوری به صورت تدریجی واگذار خواهد شد. به نظر ارائه کنندگان این طرح، تنها در صورت برخورداری باشگاههای پرسپولیس و استقلال از درآمدهای مشخص امکان حضور این دو تیم ورزشی در بازار فرابورس مهیا خواهد شد.
بر اساس این گزارش؛ روز گذشته در حالی بر واگذاری 100 درصد سهام دو باشگاههای ورزشی به ویژه استقلال و پرسپولیس تاکید شده است که وزیران دولت دهم در جلسه مورخ 6 مهر 1390 دور هم جمع شدند و به استناد اصل 138 قانون اساسی و با توجه به تشکیل وزارت ورزش و جوانان و ضرورت حفظ سهم بخش دولتی در ورزش تصمیم گرفتند که سهام شرکت توسعه و نگهداری اماکن ورزشی و دو باشگاه فرهنگی ورزشی پیروزی(پرسپولیس) و استقلال را از گروه یک بنگاه ها و فعالیت های اقتصادی موضوع ماده 2 قانون اجرای سیاست های کلی اصل 44 قانون اساسی به گروه 2 منتقل کنند.
به استناد ماده دو فصل دوم سیاست های اجرایی اصل 44 قانون اساسی دولت مجاز و مکلف است تا 100 درصد سهام شرکت های «گروه یک» را به بخش خصوصی واگذار کند آن هم تا پایان برنامه چهارم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی یعنی سال 88. اما در تبصره 2 ماده 3 این فصل به تمدید این زمان البته با تصویب مجلس شورای اسلامی برای مدت معین اشاراتی شده است.
همچنین در تبصره های ماده 3 فصل 2 این قانون در خصوص شرکت های «گروه 2» آمده که دولت مجاز و مکلف است به منظور حفظ سهم بخش دولتی در فعالیت های گروه 2 ماده 2، همچنان 20 درصد از سهام شرکت های حاضر در گروه 2 را در اختیار داشته باشد و 80 درصد باقیمانده را به بخش های خصوصی، تعاونی و عمومی غیردولتی واگذار کند آن هم تا پایان سال 93.
از نگاهی دیگر؛ حدود 9 سال و 10 ماه و چند روز از مصوبه شماره 75951/ت 32535 هـ مورخ 24/12/83 هیات وزیران در مورد واگذاری سهام تیم پرسپولیس می گذرد. براساس این مصوبه و به استناد ماده 14 قانون برنامه سوم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی ج.ا.ایران(مصوب 1379)، واگذاری 100 درصد سهام شرکت فرهنگی وزرشی پیروزی(پرسپولیس) – سهامی عام – به روش مزایده مجاز شمرده شد.
با این اوصاف هر چند نام این دو باشگاه از سال 89 تاکنون در فهرست واگذاری های سازمان خصوصی سازی بارها تکرار شده و توپ خصوصی سازی در زمین فوتبال افتاده است؛ اما واگذاری باشگاههای فرهنگی ورزشی استقلال و پرسپولیس در حد حرف و وعده و وعید باقی مانده است. http://hadidnews.com/vdci55ar.t1avz2bcct.html
منبع : تسنیم
نام شما
آدرس ايميل شما