تاریخ انتشار :سه شنبه ۱۹ اسفند ۱۳۹۳ ساعت ۱۵:۲۲
معاون نظارت بر بهره برداری شرکت آب و فاضلاب کشور خبر داد معاون نظارت بر بهره برداری شرکت آب و فاضلاب کشور خبر داد

۵۰۰ شهر در بحران آب

معاون نظارت بر بهره برداری شرکت آب و فاضلاب کشور از بحران آب در ۵۰۰ شهر کشور در حدالت بدبینانه خبر داد.
به گزارش حدیدنیوز، برنامه "چراغ سبز" با موضوع  بحران آب؛ ملی یا استانی و با حضور عباس پاپی زاده سخنگوی کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی و حمیدرضا تشیعی معاون نظارت بر بهره برداری شرکت آب و فاضلاب کشور روانه آنتن برنامه رادیو گفتگو شد.
 
عباس پاپی زاده سخنگوی کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه موضوع بحران آب فقط خاص استان تهران نیست، اظهار داشت: تقریبا نیمی از شهرهای کشور دچار کمبود آب هستند و وارد مرحله بحرانی شده اند.
وی افزود: بر اساس آماری که از وزارت نیرو گرفته ام، چهار شهر کشورمان وارد مرحله بحران می شوند که از جمله آنها شهر تهران است.
وی به مدیریت بهره  برداری از منابع آب اشاره کرد و اظهار داشت: بیش از 90 درصد از آب مصرفی کشور در حوزه کشاورزی مصرف می شود به همین جهت باید از روش های نوین کشاورزی که در کشورهای توسعه یافته در حال انجام است، استفاده کنیم و اگر تنها ده درصد صرفه جویی کنیم به راحتی می توانیم مشکلاتی که در شهرهایی مثل تهران در حوزه آب وجود دارد را حل کنیم.
حمید رضا تشیعی معاون نظارت بر بهره برداری شرکت آب و فاضلاب کشور در خصوص وضعیت آب و کمبود آن در شهرهای کشور گفت: در حالت بدبینانه بیش از 500 شهر از شهرهای کشور دچار کمبود آب و بحران روبرو هستند و اکثر قریب به اتفاق مراکز استان ما در سناریو بدبینانه ما در معرض مشکل آب شرب قرار دارند.
وی به اقدامات وزارت نیرو و ستاد بحران آب اشاره کرد و گفت: در اکثر استان هایی که دچار کمبود آب هستند جلساتی را تشکیل داده ایم و تصمیماتی را اتخاذ کرده ایم که از جمله خرید چاه های آب از بخش خصوصی و همچنین استفاده از ظرفیت های بالقوه آب در دیگر وزارت خانه ها است.
وی افزود: متاسفانه منابع لازم برای شرکت آب و فاضلاب تهیه نشده است و به همین جهت باعث شده، پیمانکاران مربوط به شرکت های تابع شرکت آب و فاضلاب دچار دیون شوند.
در ادامه پاپی زاده عضو کمیسیون کشاورزی مجلس تاکید کرد: باید در حوزه کشاورزی صرفه جویی کرد و در این صورت می توان آب مورد نیاز شهرها را تامین کرد. در قانون بودجه سال 93 توانستیم برای اولین بار 1060 میلیارد تومان به عدد 260  میلیارد تومان بودجه دولت برای آبیاری نوین در کشور اختصاص دهیم.
وی به کشورهای توسعه یافته اشاره کرد و گفت: در کشورهای توسعه یافته میزان 60 درصد از آب بهره وری می کنند ولی در کشور ما تنها 35 درصد است و به همین جهت باید روش های سنتی مان را به سمت روش های نوین تغییر دهیم.
وی ادامه داد: در بحث بودجه و تخصیص اعتبار برای مهار آب های مرزی سرمایه مناسبی برای این بخش ها در نظر گرفته شده است. همچنین امسال برای اولین بار در کمیسیون تلفیق مصوب کردیم که دولت اجازه دارد به میزان 500 میلیارد ریال از صندوق توسعه ملی برای رفع مشکلات آب آشامیدنی برداشت کند.
پاپی زاده تصریح کرد: متاسفانه در لایحه بودجه سال 84 هیچ قسمتی را شاهد نیستیم که نشان دهنده هشدار در این خصوص باشد که دولت یک اعتبار متفاوت و بیشتری را برای این موضوع اختصاص داده است.
  http://hadidnews.com/vdci55ap.t1arq2bcct.html
نام شما
آدرس ايميل شما