تاریخ انتشار :سه شنبه ۶ اسفند ۱۳۹۲ ساعت ۱۰:۲۱
تفاوت روند معاملات در روز جاری نسبت به روز گذشته این بود که در روز جاری سایر گروه هایی که در روز گذشته در مقابل افت از خود مقاومت نشان می دادند با شکست مقاومت روبرو شدند و همگی دست در دست هم شاخص را ۴۳۱ واحد کاهش دادند.
جدیدترین تحولات بازار سهام، بورس كالا، طلا، ارز و فلزات/مرگ خاموش در بورس/ بازار سرمایه به کدام سو می رود؟
به گزارش حدیدنیوز، در معاملات امروز بازار سهام یک بار دیگر شاهد ریزش دسته جمعی نمادها بودیم، البته به جز تک سهم های گروه هایدارو ، شیمیایی و نیز بانکی ها که موجب ریزش ۴۳۱ واحدی شاخص کل گردید. 

از جمله خبرهای مهم امروز نیزمی توان به عرضه اولیه سهام تولید برق عسلویه مپنا در روز ۴ شنبه اشاره کرد که شامل ۵% از سهام این شرکت به تعداد ۳۶،۴۰۰،۰۰۰ سهم در بازار فرابورس است.











پتروشیمی و محصولات شیمیایی :

دراین گروه امروز پتروشیمی مارون بازگشایی شد و در درصدهای منفی مورد معامله قرارگرفت و در کل سهام این مجموعه امروز روندی منفی را در پیش گرفتند.

شرکت کربن ایران هم در گزارش دهی خود به تعدیل منفی ۴۹ درصدی اذعان داشته است و پیش بینی نمود که برای سال آینده بتواند به سود ۴۱۲ ریالی دست یابد. این در حالی است که میزان سود سال ۹۲ شکربندر حدود ۸۱۱ ریال اعلام شده است. البته این شرکت نکته ای را هم در لابه لای گزارشش اعلام کرده و این نکته در این است که شرکت صنایع لاستیکی سهند که از زیر مجموعه های شکربن است، زمینی را به فروش رسانده و به دلیل این که هنوز انتقال قطعی این زمین صورت نگرفته است، میزان سود شکربن ازاین فروش در صورت های مالی لحاظ نگردیده است. در این گزارش آمده است درصورتی که سهند این فروش را در صورت مالی ۹۲ خود لحاظ کند، شکربن هم این موضوع را به عنوان سود سرمایه گذاری در سال ۹۲ مطرح و در صورت های مالی درج خواهد کرد که موجب سود غیر عملیاتی شرکت خواهد شد.



سنگ آهن و معادن و فلزات اساسی :

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی درباره اثرات تعیین بهره مالکانه ۳۰ درصد حاصل از فروش شرکت‌های سنگ آهنی گفت: نرخ تعیین شده نسبت به سال گذشته کاهش قابل توجهی دارد و از جهت میزان دریافت بهره عدد پایینی در نظر گرفته شده است.

پورابراهیمی گفت: با این حساب عدد ۳۰ درصد از فروش سنگ آهنی‌ها به عنوان بهره مالکانه، مبنای منطقی ندارد و دولت باید تصمیم و تعیین تکلیف نهایی را درباره این شرکت‌ها اتخاذ کند؛

عضوشورای عالی بورس تاکید کرد: در صورت فروش شرکت‌های سنگ آهنی به قیمت‌های صادراتی سودآوری بالایی خواهند داشت، اما این امر باید توسط دولت نهایی شود.

وی گفت: دولت قطعا از این صنعت نیز حمایت‌هایی انجام خواهد داد، تا بر مبنای قیمت‌های جهانی و متناسب با آن محصولاتشان عرضه شود.

شرکت معادن بافق پیش بینی سود هر سهم سال مالی ۹۳ را معادل ۶۷۸ ریال اعلام کرده است ،این شرکت پیش بینی سود هر سهم سال مالی منتهی به ۲۹ اسفند ماه ۹۳را با مبلغ ۶۷۸ ریال اعلام کرده است. لازم به ذکر است پیش بینی سال مالی ۹۳ با فرض نرخ تسعیر دلار به مبلغ ۲۶ هزار و ۵۰۰ ریال و نرخ lme سربو روی به ترتیب برابر ۲۱۰۰ دلار و ۲۰۰۰ دلار به ازای هر تن تهیه شده است.

گفتنیست است عیار هر تنفلز سرب و روی در سال مالی ۹۲ به ترتیب برابر ۵۵درصد و ۴۸درصد و برای سال مالی ۹۳ به ترتیب برابر ۴۶درصد و ۴۴درصد می باشد، این شرکتاعلام کرده است با توجه به این که عمده سنگ کم عیار موردنیاز کارخانه فلوتاسیون (مواداولیه) از طریق معدن رو باز این شرکت انجام می پذیرد، جهت دستیابی به سنگهای باعیار مناسب فلوتاسیون نیاز به حداقل۳میلیون تن باطله برداری در سال می باشد که با ماشین آلات فعلی این امر امکان پذیر نیست. در نتیجه، این امر موجب کاهش عیار مواداولیه وبه تبع آن کاهش کمی و کیفی محصولات نهایی (کنستانتره سرب و روی) می شود. کبافق پیش بینی سود هرسهم سال مالی ۹۲ رادر نخستین پیش بینی مبلغ ۱۹۵۳ ریال و در آخرین پیش بینی مبلغ ۴۹۷۰ ریال اعلام کرده است.


بانک :

بانکی ها امروز گزارش های بسیار مثبتی را به بازار اعلام کردند

بانک انصار با سرمایه ۶۰۰ میلیارد تومانی برای هر سهم در سال مالی منتهی به ۲۹ اسفند ۹۳ مبلغ ۵۴۳ ریال سود خالص پیش بینی کرده که در مقایسه با سال مالی قبل (مبلغ ۴۳۳ ریال) افزایش ۲۵ درصدی داشته است.

بانک پاسارگاد نیز با سرمایه ۳ هزار میلیارد تومانی برای هر سهم در سال مالی ۹۳ مبلغ۴۶۱ ریال سود خالص پیش بینی کرده که در مقایسه با سال مالی قبل (مبلغ ۳۸۰ ریال)افزایش ۲۱ درصدی را به بازار گزارش کرده است.

بانک۴۰۰ میلیارد تومانی سرمایه هم بودجه سال مالی منتهی به ۲۹ اسفند ۹۳ را مبلغ ۴۹۴ریال اعلام کرده که نسبت به سال مالی قبل (مبلغ ۴۰۴ ریال) افزایش ۲۲ درصدی داشته است.


خودرو :

دراین گروه امروزشرکت ایران خودرو در محدوده قیمتی ۳۰۰ با صف فروش روبرو شد که بایدگفت تا زمانی که فروش بلوک بانک پارسیان قطعی نشود خودرو روند خیلی مثبتی را درپیش نخواهد گرفت.

شرکت گسترش سرمایه گذاری ایران خودرو پیش بینی سود هر سهم سال مالی ۹۳ را در اسفندماه سال جاری با ۴ درصد افزایش نسبت به سال مالی جاری، معادل ۵۳۴ ریال اعلام کرده است. شرکت گسترش سرمایه گذاری ایران خودرو پیش بینی سود هر سهم سال مالی ۹۳را برای نخستین بار به مبلغ ۵۳۴ ریال اعلام کرده است. همچنین شرکت تاکنون پیش بینی تلفیقی سود هر سهم سال مالی ۹۳ را اعلام نکرده است. بر اساس این گزارش هیات مدیره این شرکت قصد دارد تقسیم میزان ۱۰ درصد از سود خالص را به مجمع عمومی عادی سالیانه سال مالی ۹۳ پیشنهاد کند.

"خگستر" پیش بینی سود هرسهم سال مالی ۹۲ را در نخستین پیش بینی مبلغ ۵۱۲ ریال اعلام کرده بود که مطابق اطلاعیه منتشر شده اسفند ماه سال ۹۲ مبلغ ۵۱۴ ریال اعلام شده است. لازمبه ذکر است این شرکت پیش بینی سود هر سهم تلفیقی سال مالی ۹۲ را در تاریخ ۳۰ مهرماه ۹۲ مبلغ ۱۸ریال اعلام کرده است که تا کنون اطلاعات جدیدی ارایه نشده است، شایانذکر است شرکت پیش بینی سود هر سهم تلفیقی سال مالی ۹۲ را در مهر ماه ۹۲ نیزمبلغ ۱۸ ریال اعلام کرده بود.

شرکت گروه بهمن با ۵۰۷ میلیارد تومان سرمایه اولین پیش بینی درآمد هرسهم در سال مالی منتهی به ۲۹ اسفند ۹۳ را به بازار ارائه کرده است.

"خبهمن" در حالی برای هر سهم در سال مالی ۹۳ مبلغ ۳۰۰ریال سود خالص پیش بینی کرده که در مقایسه با سال مالی قبل (مبلغ ۴۲۵ ریال)کاهش ۲۹ درصدی داشته است.

به گزارش خبرنگار بورس نیوز، این شرکت که در نظر دارد ۱۰ درصد از عایدی خالص هرسهم در سال مالی ۹۳ را بطور نقدی به سهام دارانش پرداخت نماید علت کاهش سودآوری درسال مالی آتی در مقایسه با سال مالی جاری را به شرح زیر اعلام کرده است:

مرکزبهمن موتور که در زمينه توليد خودرو فعاليت مي نمايد از تيرماه سال ۹۲ از گروه بهمن منفک وشخصيت حقوقي مستقلي يافته لذا گروه بهمن از تاريخ مذکور به توليد وفروش خودرو نمي پردازد.


دارو :

درحالی که امروز در خبر ها وعده عرضه اولیه شرکت دارویی کی بی سی داده شده بود،امروز شاهد انتشار بودجه سال ۹۳ این شرکت بازرگانی دارویی بودیم تا شاهد نزدیک شدن این شرکت دارویی به عرضه اولیه باشیم. شرکت کی بی سی که در زمینه واردات دارو فعال می باشد،درحالی برای سال ۹۲ سود۲۰۰۴ ریالی را اعلام نموده که این شرکت برای سال ۹۳ سود خود را در سطوح ۱۴۱۷ ریالی به ازای هر سهم پیش بینی کرده است.

لازم به ذکر است، این شرکت تمامی داروهای خود را از طریق واردات تامین کرده و نرخ یوروی مورد نیاز برای واردات را در بودجه سال ۹۳ در سطوح ۴ هزار تومان پیش بینی نموده است.

شرکت شیشه دارویی رازی پیش بینی سال مالی منتهی به ۲۹ اسفند ماه ۹۳ را با سرمایه ۲۴۳میلیارد ریال معادل ۲۴۳ ریال اعلام کرده است، این شرکت پیش بینی سال مالی منتهی به۲۹ اسفند ماه ۹۳ را با فرض توقف ۹ ماهه آخر سال ۹۳ جهت انجام طرح توسعه رامعادل ۱۸۲ ریال اعلام کرده است. بر اساس این گزارش هیئت مدیره این شرکت اعلام کرد درنظر دارد معادل ۱۵۰ ریال از پیش بینی درآمد هر سهم سال مالی ۹۳ را جهت تقسیم بین سهامدران به مجمع عمومی عادی سالانه پیشنهاد کند.

لازم به ذکر است این شرکت برای سال مالی ۹۳ میزان گاز مصرفی معادل یک میلیون و ۲۴۶ هزار و ۸۷۵ متر مکعب به مبلغ یک میلیارد و ۹۹۵ میلیون ریال و میزان برق مصرفی را ۳.۰۹۷.۷۷۷مگاوات ساعت به مبلغ ۲.۷۷۸ میلیون ریال پیش بینی کرده است. "کرازی"پیش‌بینی سود هر سهم سال ۹۲ را با سرمایه ۲۴۳ میلیارد ریال در نخستین پیش بینی مبلغ ۲۲۱ ریال و در آخرین پیش بینی مبلغ ۳۷۴ ریال اعلام کرده بود. همچنین این شرکت پیش‌بینی سود هر سهم گروه (پس از کسر سهم اقلیت) برای سال مالی ۹۲ را باسرمایه ۲۴۳ میلیارد ریال در نخستین پیش بینی مبلغ ۳۷۰ ریال و در آخرین پیش بینی مبلغ ۶۳۹ ریال اعلام کرده است.

شرکت شیمی داویی داروپخش (دشیمی) با سرمایه ۸ میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان برای هر سهم در سال مالی ۹۳ مبلغ ۱۱۹۱ ریال سود خالص پیش بینی کرده که در مقایسه با سال مالی قبل (مبلغ ۱۰۸۷ ریال) افزایش ۱۰ درصدی داشته و علت را بازار جدید و فروش محصولات جدید اعلام نموده است.

شرکت داروسازی ابوریحان نیز با ۸ میلیارد تومان سرمایه برای هر سهم در سال مالی ۹۳ مبلغ۳۳۵۷ ریال عایدی خالص پیش بینی کرده که نسبت به سال مالی قبل (مبلغ ۲۶۲۱ ریال) ۲۸درصد رشد داشته است.

"دابور"علت رشد سودآوری را افزایش مقداري فروش برخي از اقلام و تغيير در ترکيب سبد فروش اعلام کرده است.

همچنین شرکت داروسازی اکسیر با ۱۵ میلیارد تومان سرمایه به ازای هر سهم خود در سال مالی۹۳ مبلغ ۴۵۹۴ ریال سود خالص پیش بینی کرده که در مقایسه با سال مالی قبل (مبلغ۲۸۰۰ ریال) افزایش چشمگیر ۶۴ درصدی داشته و علت را افزايش مقدار توليد و فروش وتغيير در ترکيب فروش گزارش کرده است.


سایر گروه ها :

شیرپاستوریزه پگاه اصفهان، بیسکویت گرجی و قند مرودشت گزارش هایی را به بازار ارائه کردند که در ذیل آن ها را بررسی خواهیم کرد. غشصفا در گزارش ۹ ماهه ای که در کدال قرارداده است، تعدیل منفی سنگینی را نسبت به گزارش ۶ ماهه به خود پذیرفت. در این گزارش میزان پیش بینی سود سال مالی ۹۲ مبلغ ۳۷۳ ریال اعلام شده است.

این در حالی است که در مقطع ۶ ماهه میزان پیش بینی سودپایان سال ۹۲ مبلغ۶۳۹ ریالپیش بینی شده بود. این کاهش سود مربوط به تغییر در ترکیب تولید و فروش براساس نیازهای واقعی تغییریافته در بازار، تغییر در قیمت شیرخام خریداری شده از دامداران و سایر مواد کمکی و بسته بندی، تغییر در هزینه های عمومی، اداری و تشکیلاتی وهمچنین تغییر در خالص درآمدها و هزینه های متفرقه اعلام شده است. اما غشصفا گزارش سال آتی خود را هم منتشر کرد. در این گزارش میزان پیش بینی شرکت ۷۷۶ ریال اعلام شده است کهبا توجه به پیش بینی جدید برای سال مالی ۹۲، تعدیل ۱۰۸ درصدی را ثبت کرد.

شرکت بیسکویت گرجی هم در گزارش سال ۹۳ ، پیش بینی خود از سود پایان سالش را با عدد ۲۱۰ ریال توصیف کرده است. در همین گزارش میزان سودسال ۹۲ هم۱۹۸ ریالاعلام شده است که شاهد تعدیل مثبت در حد ۶ درصد بوده ایم. در گزارش های دیروز گزارشی از قمرو نیز دیده شده است. قمرو هم با ارائه صورت مالی ۶ ماهه خود، اعلام کرد که موفق به پوشش ۱۰۶۹ ریال از سودش شده است. قمرو در مقطع قبلی گزارش دهی اش، میزان پیش بینی سود سال مالی منتهی به ۳۱ تیرماه ۹۳ را۲۷۴۶ ریال اعلام کرده بود و در طول ۶ ماه نیز موفق به پوشش ۳۹ درصدی شده است.

صنایع لاستیکی سهند نیز شرکتی بود که اخیراً به اعلام پیش بینی کارنامه سال آینده پرداخت. پسهند هم با تعدیل منفی ۶۲ درصدی همراه شده و پیش بینی سود خود را برای سال ۹۳ مبلغ ۱۱۵۵ ریال اعلام کرده است. البته این نکته را هم باید مدنظر داشت که بخشی از سودسازی سال ۹۲ به واسطه فروش زمین بوده که بهعنوان سود غیر عملیاتی محسوب می شود. در مجموع سود عملیاتی شرکت نسبت به سال ۹۲،با افزایش ۴ درصدی همراه شده است.

کماسههم نمادی بوده که با تعدیل مثبت ۳۳ درصدی به ارائه گزارش خود اقدام کرده است. میزان سود سال ۹۳ این شرکت ۸۰۲ ریال اعلام شده است. شرکت تامین ماسه و ریخته گری هم سود سال ۹۲ خود را هم ۶۰۲ ریال پیش بینی کرده است. افزایش مقدار و نرخ فروش هم به عنوان دلایل این تعدیل عنوان شده است.

سرمایه گذاری بوعلی شفاف سازی نمود! براین اساس سود هر سهم این شرکت در سال جاری ۵۰ ریال به دلیل واگذاری سهام شرکت عمران و مسکن وآباد دی افزایش خواهد یافت.

سیمان بهبهان با ۱۹% کاهش سود هر سهم سال ۹۳ را ۷۸۰ تومان پیش بینی نمود. شرکت نرخ گازرا با ۵۰% افزایش نسبت به سال جاری در گزارش خود ۱۱۸ تومان پیش بینی نموده است.سود هر سهم سال جاری ۹۲۶ تومان.


در بازار داخلی :

v امروز خبری منتشر شد مبنی بر اینکه در جلسه روز آینده کمیسیون اقتصادی مجلس، وزیر اقتصاد برای ارائه توضیحات پیرامون افزایش سود بانکی به ۲۶ درصدحضور خواهد یافت.

v سخنگوی دولت نیز از رشد منفی دو درصدی اقتصاد کشور در دوفصل ابتدایی سال بر اساس برآوردهای اولیه مرکز آمار ایران خبر داد.

v به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بازار سرمایه(سنا)، امیر هامونی درخصوص عرضه اولیه شرکت نیروگاه برق عسلویه مپنا اظهار داشت: تعداد ۳۶ میلیون و ۴۰۰ هزار سهم معادل ۵ درصد از سهام نیروگاه برق عسلویه مپنا روز چهارشنبه در فرابورس عرضه خواهد شد که پیش بینی می شود حجم نقدینگی لازم برای این عرضه کمتر از ۵۰ میلیارد تومان باشد. وی ادامه داد: جای نگرانی از بابت تجهیز نقدینگی در بازار نیست اما سهامداران در این میان باید توجه داشته باشند که تنها متناسب با حجم این عرضه، تجهیز نقدینگی کنند.

هامونی افزود: سهامداران توجه کنندکه بیش از نیاز خود ، نقدینگی برای این عرضه تجهیز نکنند، چون این عرضه، بسیارمحدود است . گرچه نقدینگی حاصل از این عرضه ، دوباره به بازار بازخواهد گشت. مدیرعامل فرابورس درخصوص تخصیص سهام این شرکت به فعالان بر خط (آنلاین) خاطر نشان کرد: از آنجایی فرابورس تصمیم گرفته است تا سهم کاربران آنلاین را در عرضه های اولیه گسترش دهد، سهم این گروه از سهامداران در عرضه اولیه نیروگاه برق عسلویه مپنا بیش از ۴۵ درصد از کل حجم عرضه خواهد بود.

هامونی متذکر شد: ازآنجایی که پیش بینی می شود بالای ۲۰ هزار نفر از طریق آنلاین دراین عرضه مشارکت کنند و کل حجم عرضه ۵ درصد از سهام نیروگاه برق عسلویه مپنا خواهد بود، لذا ۴۰۰ تا ۵۰۰ سهم برای معامله گران برخط در نظر گرفته خواهد شد. مدیر عامل فرابورس درادامه تصریح کرد: متناسب با این محدودیت ها و سهام در نظر گرفته شده برای ایستگاه های معاملاتی و کلیه شعب کارگزاری، سهامداران هوشیار باشند و متناسب بامیزان نقدینگی و میزان عرضه اولیه که صورت خواهد گرفت، تجهیز نقدینگی کنند تا دچارمشکل نشوند.

هامونی با اشاره به سرمایه شرکت و تأثیر آن بر بازار اشاره داشت: سرمایه شرکت ۷۲ میلیارد تومان است که تأثیر زیادی بر بازار ندارد اما این سهم در نوع خود اولین نیروگاهی است که واردبازار سهام خواهد شد که با ورود آن ، پای صنعت برق به این بازار باز می شود و به صنایع بورس و فرابورس نیز یک صنعت دیگر افزوده می شود. هامونی در خصوص اظهارنظر سهامدار عمده در خصوص منابع حاصل از این عرضه بیان کرد: با هماهنگی های صورت گرفته، منابع حاصل از این عرضه برای حمایت از همین سهم و حمایت از سهامدار عمده دوباره به بازار بر می گردد.

v به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بازار سرمایه(سنا) و به نقل از فرابورس،سازمان خصوصی‌سازی به وکالت از توانیر قصد دارد، ۲۲۰ میلیون سهم شرکت تولید نیروی برق آبادان را که از این تعداد ۱۱ میلیون سهم ترجیحی است بهصورت یکجا و نقد یا نقد و اقساط چهارشنبه ۷ اسفند در بازار سوم به فروش برساند.

این بلوک ۱۰۰ درصدیبه ارزش پایه ۱۰ هزارو ۱۵۷ میلیاردریال و قیمت پایه هر سهم ۴۶ هزار و ۱۷۰ ریال به صورت نقد یا با شرایط پرداخت ۲۰ درصدنقد و مابقی اقساط ۷ ساله با نرخ ۱۵ درصد عرضه می‌شود. بر اساس این گزارش، شرکت تولید نیروی برق آبادان با سرمایه ۲۲۰ میلیارد ریال در زمینه تولید و فروش انرژی برق فعالیت می‌کند.

v مدیرعامل شرکت دولتی پست‌بانک ایران گفت: از قبل مصوب شده بودکه تا پایان برنامه پنجم که اواخر سال ۹۴ است، پست‌بانک واگذار نمی‌شودو در همین حد که واگذار شده باقی می‌ماند. حسینعلی ضیائی در گفت‌وگوبا خبرنگار فناوری اطلاعات خبرگزاری فارس در پاسخ به این سوال که پست بانک تا چهسالی واگذار نخواهد شد، اظهار داشت: فعلاً قرار نیست سهام پست‌بانک واگذار شود. مدیرعامل شرکت دولتی پست‌بانک ایران افزود: از قبل مصوب شده بود که تا پایان برنامه پنجم که اواخرسال ۹۴ است،پست‌بانک واگذار نمی‌شود، پس از آن هم معلوم نیست که واگذار شود یا خیر. وی ادامه داد: در همین حد که واگذارشده باقی می‌ماند.

v به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بازار سرمایه (سنا) و به نقل از فارس، اخیرا رد پای سازمان خصوصی سازی در عرضه سهام در بورس دیده شد که در برخی از موارد معاملات آن توسطناظر بازار ابطال شد. دراین عرضه‌ها، اخیرا سازمان خصوصی سازی حدود ۲۹ میلیون سهم مخابرات را عرضه کرد که ساعاتی بعد ناظر بازار به دلیل عدم هماهنگی، این معامله را باطل اعلام کرد.همچنین، روزهای اخیر نیز مقدار کمی سهام صادرات و دیگر نمادها عرضه شد که برای پیگیری این موضوع با معاون امور سهام سازمان خصوصی سازی تماس گرفته و علت عرضه‌های کم را جویا شدیم.

در این باره حسن محمدتبار معاون سازمان خصوصی سازی تأکید کرد: دولت در شرایط فعلی سهامی در بورس عرضه نمی‌کند و برخی عرضه‌های ناچیز هم بابت بدهکاران غیردولتی بوده استکه پیش از این هم روال بود. وی ادامه داد: این عرضه‌ها هیچ ارتباطی به دولت نداشته و در شرایط فعلی دولت برای تأمین منابع دربورس سهامی عرضه نخواهد داشت.معاون امور سهام سازمان خصوصی‌سازی همچنین تصریح کرد که با توجه به کشش بازار اقدام به عرضه خواهیم کرد. به گزارش فارس، پیش از این نیز برخی مسئولان کارگزاری‌های بورس و معامله‌گران بازاراز عرضه‌های غیرمنطقی سازمان خصوصی‌سازی انتقاد کرده بودند؛ در این خصوص هم محمدتبار در واکنش به این موضوع تأکید کرد که با توجه به شرایط طبیعی و کشش بازاراقدام به عرضه سهام شده ‌است.

v احمد نعمت‌بخش در پاسخ به این پرسش که با افزایش قیمت مواد پتروشیمی و فولادی در سال آینده آیا قیمت خودرو نیز متأثر از این موضوعات افزایش خواهد یافت یا خیر؟ اظهار داشت: امسال نیز همانند سال گذشته با وجود اینکه قیمت دلار کاهش پیدا کرده بود اما قیمت ارز در فرمول شورای رقابت ارز مبادله‌ای تعیین شده در حالی که خودروسازان از ارز آزاد استفاده می‌کنند.

v وی با اشاره به اینکه ایران خودرو در ۶ماهه اول امسال ۴۵۰ میلیارد تومان زیان دیدهاست، افزود: کاهش نرخ ارز باعث شد تا این شرکت در ۹ ماهه امسال زیان ۴۷۵میلیارد تومانی را تجربه کند بر همین اساس ایران خودرو در سه ماهه اخیر ۲۵میلیاردضرر کرده است که این امر نشان از زیان مستمر خودروسازان دارد.

v دبیر انجمن خودروسازان اضافه کرد: وزیر صنعت، معدن و تجارت امسال از خودروسازان درخواست کرد که قیمت های خود را تا پایان سال افزایش ندهند اما در سال آینده با توجه به افزایش قیمت مواد اولیه همانند فولاد وپتروشیمی مجبوریم افزایش قیمت هایی را انجام دهیم.

v حسینعلی ضیائی در گفت‌وگو با خبرنگار فناوری اطلاعات خبرگزاری فارس در پاسخ به این سوال که پست بانک تا چه سالی واگذار نخواهد شد، اظهار داشت: فعلاً قرار نیست سهام پست‌بانک واگذار شود. مدیر عامل شرکت دولتی پست‌بانک ایران افزود: از قبل مصوب شده بود که تا پایان برنامه پنجم که اواخرسال ۹۴ است،پست‌بانک واگذار نمی‌شود، پس از آن هم معلوم نیست که واگذار شود یا خیر.وی ادامه داد: وضعیت شرکت در همین حد که واگذار شده باقی می‌ماند.

v به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بازار سرمایه (سنا)، ایوب باقرتبار مدیرنظارت بر نهادهای مالی سازمان بورس و اوراق بهادار در جریان نشست خبری معرفی صندوق نیکوکاری دانشگاه تهران، ضمن ارائه گزارشی از فعالیت صندوق های سرمایه گذاری دردنیا گفت: درایران از سال ۱۳۸۶اولین صندوق سرمایه گذاری نیکوکاری برای سازمان بهزیستی افتتاح شد.وی با بیان اینکه این صندوق ها دارای اساسنامه و مدیر اجرایی هستند، اظهار داشت: در طول ۲۴ و ۲۶ ماه گذشته شده از راهاندازی دو صندوق نیکوکاری صندوق بهزیستی، ۱۴۷ و ۱۳۷ درصد سود عاید سرمایه گذاران شده است.

مدیرنظارت بر نهادهای مالی سازمان بورس و اوراق بهادار سه راه را برای سرمایه گذاری درصندوق نیکوکاری دانشگاه تهران معرفی کرد و افزود: راه اول این است که فردی اصل و سود سرمایه خود را به این صندوق اهدا می کند؛ راه دوم این است که فردی اصل سرمایه را برای خود حفظ کند و تنها سود آن را اهدا کند. باقرتبار درباره راه سوم نیز گفت: فردمی تواند اصل سرمایه و بخشی از سود آن را برای خود حفظ و مابقی سود آن را بهدانشگاه اهدا کند.


در بازار جهانی :

v به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بازار سرمایه(سنا)، افت بیش از حد شاخص های بازار چین در پی کاهش میزان وام دهی به فعالان صنعتی در چین و پیش بینی کاهش رشد اقتصادی دومین قدرت اقتصادی دنیا، موجب افت شاخص های این بازار شد. بر اساس این گزارش، قیمت سهام شرکت ChinaVanke وشرکت املاک و مستغلات Poly Real دوسازنده برزگ کشور چین با افت بیش از ۶ درصدی رو به رو شد. دراین بین، قیمت سهام شرکت Petroleun & Chemical باافت ۶.۴ درصدی همراه شد. درادامه، شانگهای چین افت ۱.۸ درصدی را از آن خودکرد و شاخص CSI۳۰۰ نیز ۲.۲ درصد منفی شد. این در حالی است که، قیمت یوآن چین با افت ۰.۰۲ درصدی همراه شد درحالی که قیمت سهام بانکIndustrial چینافت ۰.۳ درصدی را به ثبت رساند. درادامه، شرکت املاک و مستغلاتGemdale افت۷.۷ درصدی را از آن خود کرد.

v با اینکه قیمت سنگ آهن این روزها از پایین ترین سطوح هفت ماه گذشته یعتی ۱۲۰ دلار در هر تن کمی فاصله گرفته است، اما نشانه های مثبتی از روند مصرف این محصول در چین به چشم نمی خورد.هم اکنون قیمت سنگ آهن کمی از سطح ۱۲۲ دلارفراتر رفته اما کماکان افتی ۸،۸ درصدی را از ابتدای سال جاری تا کنون تجربه کرده است.

با توجه به رشد قابل ملاحظه سطح واردات سنگ آهن از سوی چین در ماه ژانویه، بسیاری از فعالان بازار این روزها از احتمال تقاضای قوی از سوی بزرگترین مصرف کننده جهانی این محصول سخن به میان آورند. اما نکته ای که در این میان غافل مانده، روند نزولی تولید فولاد در چین به حساب می اید.

بر طبق آخرین آمارارائه شده از سوی اتحادیه آهن و فولاد چین، متوسط تولید روزانه فولاد در کوره های بلند این کشور در سال جاری به ۱،۹۶ میلیون تن رسیده که و این درحالی است که رقم مذکور برای سال گذشته بیش از ۲،۲ میلیون تن بوده است.افت تولید فولاد در چینعمدتا ناشی از کاهش ملموس قیمت مقاطع فولادی در بازار آتی شانگهای در ماه های اخیربه حساب می آید.

درعین حال هم اکنون سطح ذخایر سنگ آهن در بنادر چین نیز به شدت بالا رفته و همین امرنیز می تواند منجر به افت ملموس واردات در ماه های پیش رو گردد.شایان ذکر است که درسال ۲۰۱۲ نیزبه دنبال افزایش قابل ملاحظه ذخایر سنگ آهن در چین و همچنین افت ملموس تقاضا برای این محصول از سوی بخش تولید فولاد، قیمت سنگ آهن افتی ۶۰ دلاری را تجربه کرد وبه سطح ۸۷ دلاردر هر تن رسید.

v به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بازار سرمایه(سنا)، بازارهای اروپایی در شروع ساعات معاملاتی با روند نوسانی همراه شدند. بر اساس این گزارش، انتشار آخرین آمار در خصوص میزان اعتماد مصرف کننده آلمان موجب ایجاد روند نزولی و صعودی در دیگر بازارهای اروپایی شد.در این بازار، شاخص استاکس با رشد ۰.۰۵ درصدی همراه شد در حالی که شاخص IBEX اسپانیا رشد ۰.۳ درصدی را از آن خود کرد.این در حالی است که، موسسه مودی در هفته گذشته رتبه اعتباری اسپانیا را از Baa۳به Baa۲ ارتقاداده بود. دراین بین، کک فرانسه کاهش ۰.۰۳ درصدی را به ثبت رساند در حالی که داکس آلمان نیز ۰.۱ درصدمثبت شد و فوتسی لندن ۰.۴ درصد سقوط کرد.


درتالار نقره ای :

v روز دوشنبه ۵ اسفند ماه، بورس کالای ایران شاهد معامله بیش از ۱۶۷ هزار تن انواع کالا به ارزش حدود ۲۸۵۰ میلیارد ریال بود.

به گزارش روابط عمومی و امور بین الملل شرکت بورس کالای ایران، شرکت فولاد مبارکه اصفهان ۱۶ هزار و ۵۰۰ تن ورق گرم C را به قیمت ۱۶ هزار و ۳۳۸ ریال در تالارمحصولات صنعتی و معدنی مورد دادوستد قرار داد. این شرکت همچنین، ۲۹۷۰ تن ورق گرم Bرابه قیمت ۱۶ هزارو ۸۹ ریالبه فروش رساند. ازدیگر محصولات معامله شده شرکت فولاد مبارکه اصفهان در این روز می توان به ۴۴۰۰ تن ورق سرد B و ۲۵۰ تن ورق قلع اندود اشاره کرد.

تالار مذکور، همچنین شاهد معامله ۵۵۰۰تن سبد میلگرد A۳-۱۴-۲۵ شرکت فولاد آذربایجان به قیمت ۱۶ هزار و ۲۱۶ ریال بود. علاوه بر این، ۱۰۰ تن مس مفتول گروه صنایع کابل سازی افق البرز، ۸۰ تن مس مفتول شرکت صنایع مس کاوه و ۱۱ کیلو گرم شمش طلای معدن موته فروش را در این روز تجربه کرد.

شایان ذکر است،معامله حدود ۹۰ هزارتن انواع ورق شرکت فولاد مبارکه اصفهان در سیستم مچینگ ثبت شد.

این گزارش همچنین حاکی است، دراین روز و در تالار صادراتی، ۱۰ هزار و ۵۰۰ تن قیر ۶۰۷۰ شرکت نفت جی و ۳ هزار تن قیر ۶۰۷۰ شرکت توسعه کروس انرژی به ترتیب به قیمت های ۵۰۸ و ۵۴۰ دلار در هر تن مورد معامله قرار گرفت.

تالار محصولات کشاورزی نیز، شاهد معامله ۶ هزار تن گندم خوراکی کردستان و ۳ هزار تن گندم خوراکی کرمانشاه به قیمت ۹ هزار ریال بود.

گفتنی است، در این روز و در تالار فرآورده های نفتی و پتروشیمی، حدود ۱۲ هزار تن انواع مواد پلیمری مجتمع های پتروشیمی اروند، آریاساسول، تبریز، رجال، شازند، مارون، نوید زرشیمی وشرکت پلیمر کرمانشاه معامله شد.

لازم به ذکر است، ۱۲ هزار تن وکیوم باتومشرکت پالایش نفت بندرعباس و ۵ هزار تن وکیوم باتوم شرکت پالایش نفت تبریز معامله شد.

از دیگر محصولات معامله شده در تالار فرآورده های نفتی و پتروشیمی می توان به ۴۰۰ تن گوگرد کلوخه و ۵۷۲ تن قیر اشاره کرد. http://hadidnews.com/vdci3yar.t1avp2bcct.html
نام شما
آدرس ايميل شما