تاریخ انتشار :دوشنبه ۱ آبان ۱۳۹۱ ساعت ۱۱:۳۷
ساخته هایی که اخیرا توسط سیما فیلم تولید شد مانند" یوسف و ذلیخا، مختار نامه " و آثاری با محتوای پیشینه تاریخی و به دوراز افسانه توانست، تا حدودی خلاء به وجود آمده در فرهنگ سازی و تولید و محتوا برای شبکه های اجتماعی را پر کند.
آسیب شناسی تولید محتوا برای جامعه ایرانی در رسانه ملی
 خلع موضوعات اجتماعی و نیاز جامعه همچنان در عرصه تولیدو محتوی آثار فرهنگی سینما و تلویزیون در سطح گسترده قابل مشاهده است و همچنان افکار عمومی و شبکه های اجتماعی تحت تأثیر آثار افسانه ای و دور از واقعیت آسیای شرقی قرار گرفته اند.

در آثار تلویزیونی و سینمایی پس از انقلاب اسلامی به دلیل توجه دولت‌ها و سینماگران به مضامین انسانی، ارزشی و اخلاقی به‌ تدریج آثار متفاوت فرصت رخنمایی پیدا کردند که یکی از این بخش‌ها ژانر تاریخی - مذهبی بود که فضای مناسبی برای ارائه داستان‌های تاریخی - مذهبی، دینی و زندگینامه صحابه فراهم آورد و بسیار مفید واقع شدند.

گفتنی است بعد از پخش سریال دور از خانه " اوشین " وآثار این چنینی که ساخته شرق بود تهیه کنندگان و کارگردانان با آثار خود توانستند از ورود و تحت تأثیر قرار گرفتن جامعه نسبت به ساخته های توهمی شرقی – غربی جلوگیری کنند و با آثاری مانند زندگی نامه ائمه معصومین حضرت علی (ع)، امام حسن (ع) " تنهاترین سردار"، ایوب پیامبر، سربداران، ابو علی سینا، روز واقعه، مسافر ری، مریم مقدس، بشارت منجی و ملک سلیمان مخاطبین بیشماری را به سوی این چنین آثاری که دارای محتوای غنی و واقعی سوق دهد.

در همین راستا ساخته هایی که اخیرا توسط سیما فیلم تولید شد مانند" یوسف و ذلیخا، مختار نامه " و آثاری با محتوای پیشینه تاریخی و به دوراز افسانه توانست، تا حدودی خلاء به وجود آمده در فرهنگ سازی و تولید و محتوا برای شبکه های اجتماعی را پر کنند.

همچنین سازندگان آثار تلویزیونی – سینمایی به مرورزمان به ساخته هایی در عصر پیش از انقلاب و هشت سال دفاع مقدس روی آوردند مانند "سال های مشرطه " " در چشم باد" " ارمغان تاریکی " " تبریز در مه " نمونه هایی از سریالهایی هستند که یک واقعه تاریخی را دستمایه کار خود قرار داده بودند و با توجه به نظر سنجی های صورت گرفته استقبال پرشوری را به دنبال داشت و توانست الگو سازی در جامعه را پوشش دهد.

این نکته حائز اهمیت است که سینما و تلویزیون به دلیل گسترده بودن دایره مخاطبان، بیش از سایر رسانه ها در معرض آسیب قرار دارد و به دنبال آن ناتوفرهنگی توسط سازندگان آثار غربی از هر شکافی بین فرهنگ و جامعه به بهترین نحو بهره برده است و توانسته است بخش عظیمی از افکار عمومی را تحت تأثیر آثار افسانه ای خود قرار دهد.
باید یادآورشد در سال هایی که ساخته های موثری در سینما – تلویزیون وجود نداشت آثار آسیای شرقی توانست از بی برنامه بودن مسئولین فرهنگی تا حد بسیاری استفاده کند و ساخته های مانند جواهری در قصر" یانگوم " – افسانه جومونگ را در شبکه خانگی به نمایش درآورند و مخاطبان بسیاری را نیز به سوی خود جذب کردند.

تأثیرات این گونه آثار تاحدی بود که توانست حتی در مراکز آموزشی و تربیتی نفوذ کند و افکار جامعه کم سن وسال را تحت تأثیر قرار دهد و همچنین توانست جنبه های تبلیغاتی را در وسایل آموزشی – تربیتی دنبال کند.

چندی گذشت با ساخت آثاری با مضمون اسطوره ها و منش های فرماندهان و رزمندگان هشت سال دفاع مقدس مانند خاک سرخ، شوق پرواز، درچشم باد، وضعیت سفید ... توانستند مخاطبین را در تمامی رده های سنی مخصوصا نسلی که فقط از جنگ شنیده بود را با از جان گذشتگی ها و ایثارگری شهدا، جانبازان و ایثارگران آشنا سازنند و تأثیر آن را نیز در جامعه به وضوح دیدند.

اما تمام این فعالیت ها در بازه زمانی کوتاه دنبال شد و فاصله بسیاری باید خلع آثار موثر احساس می شد و سیر ساخته های سازندگان شرقی – غربی تمام شبکه های اجتماعی را فرا می گرفت، آنگاه یکی از دلسوزان عرصه فرهنگی با پشت سر گذاشتن موانعی بسیار می توانست اثری به یاد ماندنی را در سطح جامعه پوشش دهد..
اخیرا نیز با پایان یافتن آثاری مانند «مختار نامه» ، « شوق پرواز» " زندگی نامه سرلشگر خلبان عباس بابایی" که با استقبال بی نظیری در جامعه رو به رو بود، سریالی از آسیای شرقی به نام " افسانه دونگ بی " توانسته از خلع به وجود آمده استفاده کند ومخاطبین بسیاری را به سوی خود جذب کنند.

افسانه دونگ بی همانطور که از اسمش پیداست واقعیت ندارد و ساخته توهمات ذهنی سازندگان آسیای شرقی است، اما توانسته از ضعف سازندگان آثار تلویزیونی – سینمایی داخلی استفاده کند و با فیلم نامه ای پر محتوا و جذاب ساخته ذهن خود را در شبکه پر بیننده جوان " شبکه ۳ " که مخاطبینی از تمامی رده های سنی مخصوصا نوجوانان وجوانان را در برگرفته است، رواج دهد.

نویسندگان و تهیه کنندگان غربی - شرقی با تحقیق و بررسی در سطح جامعه داخلی و نظر سنجی درباره نقطه مثبت و منفی آثار خود و برطرف کردن نقطعه ظعف و تقویت نکات مثبت خود توانسته اند آثاری بر حسب علاقه مخاطبین آثار خود را روانه شبکه های اجتماعی ما کنند.
بسیاری از منتقدین به آثار داخلی بر این عقیده اند که عدم شناخت نسبت به نیاز جامعه مشکل اساسی سازندگان آثار سینمایی – تلویزیونی است که مانع اثر گذاری در سطحوح گسترده جامعه شده است و تا زمانی که شناخت کامل با استفاده از تحقیق و تفحص در جامعه نسبت به نیاز آنها صورت نگیرد همچنان نمی توان با آثاری که از غرب و شرق وارد شبکه خانگی می شود از استقبال مخاطبین جلوگیری کرد. http://hadidnews.com/vdci.qavct1aupbc2t.html
نام شما
آدرس ايميل شما