تاریخ انتشار :چهارشنبه ۶ خرداد ۱۳۹۴ ساعت ۱۲:۰۴
رئیس هیات مدیره انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران معتقد است: از آنجا که طی یک سال گذشته فولاد در بازار جهانی با کاهش قیمت مواجه شده اعمال تعرفه 20 درصدی برای حمایت از تولید داخل نیز مقرون به صرف نیست.
تولید فولاد کشور با حمایت تعرفه 20 درصدی مقرون به صرفه نیست
بهرام سبحانی در نشست همفکری و تبادل نظر با رئیس و مسئولان سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران (ایمیدرو) در محل این سازمان، گفت: ایران طی چهار سال گذشته علاوه بر روند افزایشی قیمت برق و گاز با نرخ سود تسهیلات بانکی به میزان ۳۰ درصد نیز مواجه شد که بر قیمت تمام شده تولید فولاد تاثیر گذاشته و افت تولید را به دنبال داشته است.

سبحانی تصریح کرد: بررسی ها نشان می دهد واحدهای فولادسازی کشور بطور میانگین با ظرفیت حدود ۶۰ درصدی فعالیت دارند.

به اعتقاد وی، بلااستفاده ماندن ظرفیت های تولیدی، شرایط حاکم بر بازار با توجه به کاهش قیمت تولیدات فولادی وارداتی و نیز بالابودن هزینه های تمام شده تولید برخی از چالشهای پیش روی تولیدکنندگان داخلی است.

سبحانی پیشنهاد داد: نرخ تعرفه های واردات افزایش یابد، ارز مبادله ای برای واردات محصولات فولادی حذف شود، قیمت سنگ آهن تعدیل و هزینه های مرتبط با حامل های انرژی تثبیت شود.

رئیس هیات مدیره انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران اضافه کرد: اعمال استانداردهای اجباری تولیدات فولادی وارداتی، پیش بینی مشوق های صادراتی، ارائه تسهیلات کوتاه مدت صادراتی و همچنین انعقاد پیمان های منطقه ای و فرامنطقه ای بین دولت ها برای تسهیل صادرات به عنوان دیگر محورهای پیشنهادی که ضرورت دارد به مورد اجرا گذاشته شود، مطرح ساخت.

براساس این گزارش، بهادر احرامیان عضو هیات مدیره انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران نیز گفت: صنعت فولاد ایران در بخش های دولتی و یا خصوصی مشکلی برای تولید ندارند اما عوامل بیرونی این صنعت را تحت تاثیر قرار داده که از جمله آنها تغییرات نرخ حامل های انرژی، بالا بودن نرخ سود تسهیلات بانکی و همچنین نوسانهای نرخ ارز است .

وی لزوم وضع تعرفه بر واردات برای جلوگیری از دامپینگ رقبای خارجی و تشویق تولیدکنندگان فولاد را مورد تاکید قرار داد.

به گفته احرامیان اتخاذ تمهیداتی برای تشویق و تقویت صادرکنندگان فولادی راهکاری مهم محسوب می شود که در شرایط کنونی برای تداوم تولید ضروری است .

براساس آمارهای منتشر شده سال گذشته میزان صادرات فولاد کشور به بیش از دو میلیون تن رسید و این درحالی است که در سال ۹۲ بالغ بر ۲۰۰ هزار تن تولیدات فولادی صادر شد.

براساس برنامه وزارت صنعت، معدن و تجارت قرار است میزان صادرات صنعت با پتروشیمی به ۳۵.۲ میلیارد دلار برسد و انتظار می رود ارزش صادرات بخش معدن نیز به ۴.۴ میلیارد دلار بالغ شود.

مطابق سند چشم انداز ۱۴۰۴ قرار است ظرفیت تولید فولاد کشور به ۵۵ میلیون تن برسد و پیش بینی شده در آن زمان ایران بتواند ۱۰ میلیون تن فولاد صادر کند که مهم نیاز به تامین زیر ساخت های لازم دارد.

http://hadidnews.com/vdchzwnx.23nixdftt2.html
نام شما
آدرس ايميل شما