تاریخ انتشار :دوشنبه ۳ شهريور ۱۳۹۳ ساعت ۱۴:۴۹
نظارت بر بازار میوه به کجا رسید

کاهش قیمت میوه محسوس نیست

در حالی که رئیس اتحادیه میوه و سبزی فروشان اجرای طرح نظارت و تنظیم بازار میوه را مانع افزایش قیمت میوه اعلام کرد، اما گزارش میدانی نشانی از کاهش قیمت میوه نیافته است.
کاهش قیمت میوه محسوس نیست
به گزارش حدیدنیوز، در هفته‌های اخیر جولان دلالان در میدان میوه و تره‌بار تهران نقل خبر خبرگزاری‌ها و رسانه‌ها شده است تا جایی که مسئولان برای جلوگیری از افزایش چند برابری قیمت محصولات کشاورزی از تولید تا مصرف که ضرر آن بیش از هر فرد دیگر گریبان تولید‌کننده و مصرف‌کننده را می‌گیرد، به تکاپو افتاده‌اند و در تلاش‌اند تا دست دلالان را که پای آن‌ها امروز‌ه در هر معامله‌ای باز شده را کوتاه کنند.

براساس این گزارش راهکار مسئولان و تصمیم‌گیران برای قطع دست دلالان و تنظیم بازار میوه و تره‌بار تهران آغاز طرحی را با عنوان «نظارت و تنظیم بازار میوه» از اواسط مردادماه سال‌جاری بود که بر اساس آن از ابتدای شب تا صبح گروه‌های چند نفره مختلف از جمله نمایندگان سازمان تعزیرات استان تهران به همراه افراد نیروی انتظامی، نمایندگان شهرداری و ... به گشت‌زنی و نظارت بر حجره‌ها و سالن‌های میدان میوه و تره‌بار می‌پردازند و در صورت مشاهده تخلف و حضور دلالان به آنها برخورد قانونی می‌شود.

علی حاج فتحعلی دبیر اتحادیه بارفروشان معتقد است که دلیل گرانی قیمت‌ میوه را باید در مغازه‌های میوه فروشی سطح شهر جستجو کرد، زیرا در میدان میوه و تره‌بار برای هر باری که قرار است، از میدان خارج شود فاکتور صادر می‌شود و فروشندگان در این میدان به اندازه قانونی از فروش محصولات سود می‌برند ولی این سود در مغازه‌های سطح شهر بی‌ضابطه است.

* اجرای طرح نظارت و تنظیم بازار میوه مانع افزایش قیمت‌ها شد

سید حسین مهاجران رئیس اتحادیه میوه و سبزی‌فروشان در گفت‌‌وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس در مورد چگونگی اجرای طرح نظارت و تنظیم بازار میوه، گفت: از ۱۵ مردادماه از ساعت ۱۰ شب تا ۸.۵ صبح تعزیرات، بازرسی میدان، شهرداری، نماینده قوه قضائیه و ... در میدان میوه و تره‌بار حضور می‌یابند و بر نحوه و چگونگی جابه‌جایی بارهای میوه در این میدان نظارت می‌کنند.

وی افزود: از زمان اجرای این طرح بیش از سه چهارم دلالان بیکار شده‌اند و یک چهارم بقیه برای کار در سکوهای سالن‌ها مستقر شده‌اند.

رئیس اتحادیه میوه و سبزی‌فروشان تصریح کرد: در مورد دلالان بیکار شده هم تصمیماتی گرفته شده که بزودی توسط شهرداری اقدامات برای اشتغال به کار آن‌ها در میدان میوه و تره‌بار اقداماتی انجام می‌شود.

مهاجران اظهار داشت: در طرح تعزیرات مسئولانی از سازمان حمایت، استانداری استان، وزارت صنعت معدن و همچنین افرادی از پلیس، نیروی انتظامی حضور دارند و هر کدام بخشی از کار را به عهده گرفته‌اند و با تمام تلاش سعی در ساماندهی خطی این کار دارند.

وی در پاسخ به سؤال خبرنگار فارس مبنی بر اینکه علیرغم اجرای طرح نظارت و تنظیم بازار میوه ، کاهش قیمت میوه در سطح شهر مشهود نیست، گفت: فروردین ماه امسال به دلیل سرما بخشی از میوه‌های بهاره و تابستانه از بین رفت بنابراین وقتی قسمتی از محصولات از بین می‌رود باقیمانده آن محصولات با قیمت بالاتری عرضه می‌شود، طوری که قیمت برخی محصولات از ابتدا سال تاکنون نوبرانه مانده است.

مهاجران با بیان اینکه امسال افزایش قیمت محصولات کشاورزی معمول را نداشتیم، تصریح کرد: در اولین فصل تابستان همیشه بخشی از تولیدات بهاره تمام می‌شود، بنابراین در تیرماه حدود ۱۰ درصد قیمت میوه‌ها افزایش می‌یابد و در مرداد ماه هم برداشت گیلاس، آلبالو و زردآلو به اتمام می‌رسد و همین موضوع باعث افزایش قیمت می‌شود، در حالی که امسال به دلیل نظارت‌ها این اتفاق نیفتاد و مقایسه قیمت‌ها نشان می‌دهد که قیمت‌ها روند ثابتی داشته است.

وی با بیان اینکه عمده نیاز خیار تابستانی تهران توسط نهاوند و کرج تأمین می‌شود، اظهار داشت: امسال محصول این دو منطقه به تهران نرسید، بنابراین نیاز تهران از دماوند و گلخانه‌ها تأمین شد که مقدار تولید آن‌ها جوابگوی تأمین نیاز خیار مورد نیاز تهران نبود.

مهاجران با اشاره به اینکه در شهریور ماه اولین تولید پاییزه و زمستانه ما به بازار عرضه می‌شود، گفت: این محصولات شامل انار، لیموشیرین، نارنگی، پرتقال، ازگیل، انواع انگور و خرمالو است که قاعدتا افزایش قیمت محصولات که در تابستان عرضه شد، را نخواهند داشت.

رئیس اتحادیه میوه و سبزی‌فروشان تصریح کرد: بنابراین اگر طرح نظارت و تنظیم بازار میوه در میدان میوه و تره‌بار اجرا نمی‌شد قطعا قیمت میوه بیش از آنچیزی بود که اکنون در بازار مشاهده می‌شود و الان با اجرای این طرح می‌توان گفت که بین هزار تا ۲ هزار تومان از افزایش قیمت هر کیلو میوه در بازار جلوگیری شده است

* قیمت انواع میوه در سطح شهر تهران بعد از طرح نظارت و تنظیم بازار میوه

(محاسبه قیمت‌ها به تومان) http://hadidnews.com/vdchz6nx.23nv-dftt2.html
نام شما
آدرس ايميل شما