تاریخ انتشار :يکشنبه ۳۱ فروردين ۱۳۹۳ ساعت ۱۲:۰۱
به نظر می‌رسد بانک مرکزی باید با ظرافت و دقت نظر بیشتری بازار ارز را مدیریت کند.
هشدار درباره شوک ارزی بزرگ/ سیف به مجلس فراخوانده شد
به گزارش حدیدنیوز، به نظر می‌رسد بانک مرکزی باید با ظرافت و دقت نظر بیشتری بازار ارز را مدیریت کند. متاسفانه در حال حاضر بانک مرکزی ارزیابی دقیقی از سیاست‌های ارزی خود برای کوتاه مدت، میان مدت و بلند مدت ندارد. خلأ جدی بانک مرکزی عدم اطلاع‌رسانی در خصوص سیاست‌های ارزی آن است که هم فعالان اقتصادی از آن مطلع شوند و هم مردم از این سیاست‌های آگاهی داشته باشند. اکنون مشخص نیست بانک مرکزی می‌خواهد با نگاه میان مدت نرخ ارز را با چه عددی تنظیم کند. ما حتما از آقای سیف می‌خواهیم تا در مورد شرایط بازار ارز و سیاست‌های بانک مرکزی در این باره گزارشی ارائه کند.

 نایب رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس گفت که اگر بانک مرکزی به شکل جدی در حوزه مدیریت ارز ورود نکند، شوک ارزی سال ۹۱ مجددا گریبانگیر اقتصاد کشور می‌شود و در نتیجه تمام زحمات اجرای هدفمندی از بین می‌رود و تنها تورمی بر اقتصاد کشور تحمیل می‌شود.



محمدرضا پورابراهیمی اظهار کرد: به نظر می‌رسد بانک مرکزی باید با ظرافت و دقت نظر بیشتری بازار ارز را مدیریت کند. متاسفانه در حال حاضر بانک مرکزی ارزیابی دقیقی از سیاست‌های ارزی خود برای کوتاه مدت، میان مدت و بلند مدت ندارد.



وی افزود: خلأ جدی بانک مرکزی عدم اطلاع‌رسانی در خصوص سیاست‌های ارزی آن است که هم فعالان اقتصادی از آن مطلع شوند و هم مردم از این سیاست‌های آگاهی داشته باشند. اکنون مشخص نیست بانک مرکزی می‌خواهد با نگاه میان مدت نرخ ارز را با چه عددی تنظیم کند.



نماینده مردم کرمان در مجلس با اشاره به آزاد شدن بخشی از منابع کشورمان در راستای اجرای توافق‌نامه ژنو، یادآور شد: قاعدتا این موضوع باید اثر مثبتی در حوزه مسائل ارزی می‌گذاشت و اثر منفی آن بر بازار ارز جای تامل دارد و بانک مرکزی باید در این مورد پاسخگو باشد.



دعوت از رئیس کل بانک مرکزی برای ارائه گزارش در مورد شرایط بازار ارز



نایب رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس با اشاره به دعوت از رئیس کل بانک مرکزی در جلسات آتی این کمیسیون خاطر نشان کرد: ما حتما از آقای سیف می‌خواهیم تا در مورد شرایط بازار ارز و سیاست‌های بانک مرکزی در این باره گزارشی ارائه کند.



پورابراهیمی شرایط بازارهای موازی ارز را از جمله دلایل افزایش قیمت ارز دانست و تاکید کرد: اتفاقاتی که در بحث هدفمندی در حال رخ دادن است نشان دهنده این است که دولت از یک طرف با واسطه افزایش قیمت حامل‌های انرژی، بهای تمام شده کالاها را در شرکت‌های بورسی افزایش می‌دهد که البته اثر آن از شرکتی به شرکت دیگر و صنعتی به صنعت دیگر متفاوت است اما در هر صورت بهای تمام شده افزایش می‌یابد.



وی ادامه داد: از سوی دیگر دولت می‌خواهد سیاست ثبات قیمت را در رویکرد تنظیم بازار اتخاذ کند و این منجر به چشم‌اندازی می‌شود که حاشیه سود شرکت‌های بورسی فعال در اقتصاد کشور تحت‌الشعاع قرار می‌گیرد و به شدت پایین می‌آید لذا عملا شرایطی فراهم می‌شود که نیازمند تجدیدنظر دولت است.



نایب رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس تصریح کرد: اتفاقی که در روزهای اخیر در بازار سرمایه افتاده ابهام در سودآوری شرکت‌ها است اکنون شاهد این هستیم که بخشی از منابع از بازار سرمایه خارج می‌شود و کاهش شاخص و افت شاخص در روزهای اخیر که بعضا روزی ۱۵۰۰ واحد شاخص کاهش یافته نشان دهنده این وضعیت است.



پورابراهیمی اظهار کرد: در کشور ما همواره وقتی حجم نقدینگی زیاد شده سرمایه‌های شناور و منابع شناور در اقتصاد سریع جذب بازارهای دیگر می‌شود. تحلیل من این است که بخشی از آنچه باعث افزایش قیمت ارز در روزهای اخیر شده به این دلیل است که منابع آزاد شده‌ای از بازار سرمایه به سمت بازار موازی ارز حرکت کرده و امکان سفته بازی و دلالی را فراهم کرده است که این نیازمند مدیریت جدی بانک مرکزی است.



این نماینده مجلس با تاکید بر اینکه اگر بانک مرکزی به شکل جدی در حوزه مدیریت ارز ورود نکند، شوک ارزی سال ۹۱ مجددا گریبانگیر اقتصاد کشور می‌شود، گفت: در این صورت تمام زحمات ما در اجرای هدفمندی از بین خواهد رفت و تنها تورمی بر اقتصاد کشور تحمیل خواهد شد.



وی با تاکید بر لزوم اتخاذ سیاست‌های حمایتی از جمله سیاست‌های ارزی، بیمه‌ای و پولی در کنار سیاست‌های قیمتی تصریح کرد: دلوت باید در اجرای هدفمندی یارانه‌ها اینگونه سیاست‌ها را نیز مدنظر قرار دهد.



نایب رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس در پایان گفت که ورود بانک مرکزی به حوزه ارز جلوی رایج شدن سفته بازی و جذب منابع مازاد حوزه سرمایه در بازار دلالی ارز را خواهد گرفت. http://hadidnews.com/vdchxini.23nwidftt2.html
نام شما
آدرس ايميل شما