تاریخ انتشار :شنبه ۱ تير ۱۳۹۲ ساعت ۱۲:۴۷
روزنامه گاردین بار دیگر با انتشار گزارشی از فعالیت‌های بی‌سابقه آژانس‌های اطلاعاتی انگلیس برای ثبت اطلاعات ارتباطی مردم جهان پرده برداشته است.
به گزارش حدیدنیوز به نقل از فارس، روزنامه گاردین که در چند هفته اخیر دست به افشاگری در مورد فعالیت‌های جاسوسی دستگاه‌های اطلاعاتی بریتانیا زده، روز جمعه نیز گزارش‌ جدیدی از این فعالیت‌ها منتشر کرد.

بنا بر این گزارش، آژانس جاسوسی بریتانیا (سرویس دفاتر ارتباطی بریتانیا) طی برنامه‌ای تحت عنوان «سلطه بر اینترنت و بهره‌برداری از ارتباطات از راه دور جهانی» از دسترسی خود به به کابل‌های فیبر نوری حامل اطلاعات ارتباطات اینترنتی و مکالمات تلفنی جهان سواستفاده کرده و بخش بزرگی از اطلاعات حساس فردی عبوری از این مسیرها را ذخیره‌سازی کرده است. آژانس اطلاعاتی بریتانیا به همتایان آمریکایی خود نیز اجازه دسترسی به این اطلاعات را داده است.

هدف از این برنامه ذخیره‌سازی حداکثر ممکن اطلاعات ارتباطات جهانی و مشخصات فردی است. این برنامه بدون آنکه به اطلاع عموم برسد به اجرا گذاشته شده است.

در این برنامه که با نام رمز «تمپورا» اجرا شده، حجم عظیم اطلاعات برداشته شده از فیبرهای نوری به مدت ۳۰ روز ذخیره‌سازی شده و در این مدت مورد بررسی قرار می‌گرفته‌اند. گاردین گزارش داده است که این برنامه برای حدود ۱۸ اجرا شده است.

با اجرای این برنامه آژانس‌های اطلاعاتی بریتانیا و آمریکا امکان ثبت تمام اطلاعات فردی شهروندان در فضای مجازی را یافته‌اند.

ثبت مکالمات تلفنی، محتوای پیام‌های الکترونیکی افراد، اطلاعات وارد شده به فیس‌بوک و سابقه حضور فرد در پایگاه‌های مختلف اینترنتی از جمله امکانات این برنامه بوده است.

گزارش اخیر «گاردین» هم نظیر گزارش‌های پیشین این روزنامه بر اساس اسنادی است که «ادوارد اسنودن» افشا کرده است. اسنودن از کارمندان سابق آژانس اطلاعاتی آمریکا است که اخیرا دست به افشاگری زده است. وی این برنامه جاسوسی را «بزرگترین جاسوسی پنهانی تاریخ بشریت» توصیف کرده است.

اسنودن در این مورد می‌گوید: این تنها مربوط به آمریکا نیست. بریتانیا هم نقش بزرگی در آن دارد. آن‌ها (آژانس اطلاعاتی بریتانیا) از آمریکا هم بدتر هستند.

با این حال روزنامه گاردین به نقل از یک منبع آگاه نوشته است که این اطلاعات بر اساس چارچوبی قانونی و با پادمان‌هایی مشخص گردآوری می‌شده و موجب افزایش توان پیشگیری از جرایم جدی شده است.

گاردین همچنین گزارش داده است که مجموعا ۸۵۰هزار نفر از کارکنان آژانس‌‌های اطلاعاتی برتانیا و آمریکا به این اطلاعات دسترسی دارند.

اسنادی که اسنودن منتشر کرده نشان می‌دهد که آژانس اطلاعاتی برتانیا روزنامه ۶۰۰ میلیون مکالمه تلفنی را رصد می‌کند و به ۲۰۰ کابل فیبر نوری نفوذ کرده. این آژانس قادر است اطلاعات مربوط به حداقل ۴۶ فیبر در هر لحظه را مورد پردازش قرار دهد.

هریک از این کابل‌ها حجم اطلاعاتی برابر با ۱۰ گیگابایت در هر ثانیه را منتقل می‌کند. بنابراین در حالت تئوری قادرند روزانه ۲۰ پتابایت اطلاعات را جابجا کنند که این یعنی می‌توان با آن تمام نوشته‌های کتاب‌های موجود در کتابخانه‌های انگلیس را ۱۹۲ بار در طول ۲۴ ساعت جابجا کرد.

به نوشته گاردین ظرفیت آژانس جاسوسی بریتانیا با افزایش تعداد کابل‌هایی که در آن‌ها نفوذ شده و همچنین بالا رفتن میزان تجهیزات و امکانات به صورت مداوم در حال افزایش است.

بنا بر این گزارش «تمپورا» قادر است تمام اطلاعات فردی و همچنین سوابق فعالیت‌های ۲ میلیارد نفر از کاربران اینترنت را ثبت کند.

گاردین ماه گذشته هم گزارش داده بود که سرویس اطلاعاتی آمریکا در داخل این کشور هم طی عملیاتی دیگر تحت عنوان «پریسم» از سرویس‌دهندگان اینترنتی این کشور خواسته که اطلاعات ارتباطی کاربران را در اختیار آژانس‌های اطلاعاتی بگذارند.

سرویس اطلاعاتی بریتانیا تلاش برای اجرای برنامه جاسوسی از کابل‌های فیبر نوری را از پنج سال قبل و با هدف دسترسی به اطلاعات فیبرهای نوری عبوری از خاک انگلیس که حاوی اطلاعات ارتباطات اروپای غربی است، آغاز کرده است.

این برنامه طی توافقنامه‌های سری با شرکت‌های تجاری که در اسناد اطلاعاتی از آن‌ها با عنوان «شرکای استراق سمع» یاد شده، اجرا شده است.

شرکت‌هایی که در این برنامه شرکت داشته‌اند، حق افشای اطلاعات و اعلام عمومی این برنامه را نداشته و باید به صورت سری این برنامه را اجرا می‌کرده‌اند.

مقامات آمریکایی و بریتانیایی هنوز واکنشی به گزارش اخیر روزنامه گاردین نداشته‌اند. http://hadidnews.com/vdchwzni.23nikdftt2.html
نام شما
آدرس ايميل شما