تاریخ انتشار :يکشنبه ۲۶ بهمن ۱۳۹۳ ساعت ۱۵:۴۷
روند سپرده‌گذاری در بانک‌ها کُند شد؟
با وجود اینکه طی دو سال گذشته میزان سپرده گذاری در بانکها با رشد حدود ۷۷ درصدی همراه بوده است، اما مقایسه دوره‌های اخیر حاکی از کند شدن روند سپرده گذاری‌هاست.
مانده سرمایه گذاری مدت دار در ترازنامه بانکها تا پایان آذرماه به بیش از ۵۲۲ هزار و ۵۱۴ میلیارد تومان رسید که در مقایسه با رقم بالغ بر ۴۳۲ هزار میلیاردی پایان سال قبل حدود۱۰۰ هزار میلیارد تومان رشد دارد . در عین حال که مانده سرمایه گذاری در بانکها نسبت به ۲۹۵ هزار میلیارد تومان در آذر ماه سال ۱۳۹۱ حدود ۷۷ درضد افزایش یافته است.

افزایش بیش از ۲۰ درصدی سپرده گذاری در بانکها در ۹ ماهه ابتدایی امسال نسبت به اسفند ماه سال گذشته در حالی اتفاق افتاده که مقایسه آن با تغییر ۳۱ درصدی در همین دوره در سال قبل نسبت به سال ۱۳۹۱ نشان می دهد که از روند رشد سپرده گذاری ها حدود ۱۱ درصد کمتر شده است.

این در حالی است که در اوایل امسال بانکها با تایید بانک مرکزی درباره ساماندهی سودهای سپرده بانکی به توافق رسیده و نرخ سود سپرده کوتاه مدت به ۱۰ درصد و بلند مدت به حداکثر ۲۲ درصد رسید. با توجه به اینکه در اواخر سال قبل، بانکها به طور مخربی در حالت رقابت برای دریافت سپرده های گرانقیمت بوده و با سودهای بالا مشتریان بیشتری جذب می کردند، اجرای دستورالعمل جدید سود سپرده نمی تواند در کند شدن رشد سرمایه گذاری در بانکها در چند ماهه اول سال جاری بدون تاثیر باشد.

از سویی دیگر مانده سرمایه گذاری مدت دار در حالی در آذرماه امسال نسبت به مدت مشابه درسال گذشته رشد حدود ۳۰ درصدی را به همراه داشت که در همین دوره در سال ۱۳۹۲ نسبت به سال ۱۳۹۱ بیش از ۳۵.۸ درصد افزایش سپرده گذاری وجود دارد. بر این اساس مقایسه دو دوره ۹ ماهه امسال و سال گذشته با دوره های مشابه سال قبل بیانگر کمتر شدن حدود ۶ درصد از رشد سرمایه گذاری در بانکهاست.

بنابر آمارهای بانک مرکزی، از رقم بیش از ۵۲۲ هزار میلیارد تومانی سرمایه گذاری مدت دار در بانکها بالغ بر ۲۶۶ هزار میلیارد تومان را سرمایه گذاری کوتاه مدت و بیش از ۲۹۶ هزار میلیارد تومان را سرمایه گذاری بلند مدت و حدود ۱۲ هزارمیلیارد تومان را بخش متفرقه تشکیل می دهد.

این در حالی است که از رشد سپرده های کوتاه مدت در ۹ ماهه امسال نسبت به اسفند و آذر ماه سال گذشته که به ترتیب ۱۳.۶ و ۲۶.۹ درصد بوده کاسته شده است چرا که تغییر این سرمایه گذاری در آذرماه ۱۳۹۲ نسبت به اسفند ۱۳۹۱ حدود ۳۴.۴ درصد و نسبت به آذرماه سال ۱۳۹۱ بیش از ۴۰ درصد بوده است.

به گزارش حدید نیوز ، اما کاهش رشد سرمایه گذاری مدت دار بلند مدت نسبت به کوتاه مدت کمتر است به گونه ای که در آذر ماه سال جاری میزان این سپرده ها نسبت به پایان سال گذشته به ۲۷ درصد رسیده در حالی که در همین دوره در سال ۱۳۹۲ نسبت به سال ۱۳۹۱ میزان تغییر حدود ۲۸.۹ درصد بوده است.

همچنین مانده سرمایه گذاری بلند مدت بانکها در آذر ماه امسال نسبت به سال قبل حدود ۳۲.۶ درصد گزارش شد که در مقایسه با پایان ۹ ماهه سال گذشته نسبت به دوره مشابه سال ۱۳۹۱ که ۳۲.۶ درصد بوده اندکی هم رشد دارد. http://hadidnews.com/vdchwxnx.23nizdftt2.html
نام شما
آدرس ايميل شما