تاریخ انتشار :يکشنبه ۲۰ اسفند ۱۳۹۱ ساعت ۱۳:۲۵
رئیس اتحادیه آجیل و خشکبار کشور با اعلام اینکه تحریم آجیل راه حل مقابله با گرانی نیست، گفت: مصرف پسته در روزهای اخیر علیرغم افزایش قیمت‌ها بیشتر شده است.
به گزارش حدیدنیوز، علیرضا ارزانی در گفت‌وگو با تسنیم، در مورد وضعیت پسته با توجه به اینکه یک هفته تا پایان سال باقی مانده است، اظهار داشت: همان طور که پیش از این گفتم پسته ۳۰ هزار تومانی که انجمن پسته قول داده بود تنها در تهران آن هم با آن کیفیت پایین توزیع شد. البته هر میزان پسته که لازم باشد موجود است و کمبودی در آن وجود ندارد.

*افزایش میانگین مصرف سالانه پسته

وی با بیان اینکه تمام رسانه‌ها در این مدت به پسته گیر دادند مگر سایر کالا‌ها گران نشده بود، بیان کرد: اعلام می‌کنند که پسته چه ربطی به گران شدن دلار دارد ولی باید بدانیم که ارتباط مستقیم دارد. نکته اینجا است که با اعلام عرضه پسته ۳۰ هزار تومانی و هجوم مردم برای خرید میانگین مصرف سالانه پسته افزایش یافت.

رئیس اتحادیه آجیل و خشکبار کشور خاطر نشان کرد: هر چقدر که پسته بخواهند و لازم باشد برای توزیع و عرضه وجود دارد و هیچ مشکلی ندارم ولی متأسفانه اندکی ضعف فرهنگی داریم. اکثر مردم تا وقتی می شنوند فلان کالا در بازار کم شده است برای خرید آن هجوم می‌آورند و صف درست می‌شود.

رئیس انجمن آجیل و خشکبار کشور با اشاره به اینکه صادرکنندگان در راستای ارز آوری کشور تلاش می‌کنند و باید قدر آنها را بدانیم، گفت: در حال حاضر صادرات پسته انجام می‌شود و بیش از اندازه نیاز داخل نیز پسته داریم، و مردم نیز خوب مصرف می‌کنند. با توجه به اینکه قیمت آن گران‌تر از سال گذشته است ولی میانگین مصرف سالانه بالا رفته است.

*۶ درصد آجیل را پسته تشکیل می‌دهد

وی با بیان اینکه ۶ درصد آجیل را پسته تشکیل می‌دهد،تصریح کرد: از مردم درخواست دارم درست مصرف کنند. سرانه مصرف پسته در دنیا ۴۰ تا ۵۰ گرم است.اتحادیه کشوری آجیل و خشکبار غیر از کار‌های نظارتی کاری نمی‌تواند بکند.

ارزانی تصریح کرد: کشاورز کدام مایحتاج خود را به همان قیمت‌های قبل خریده که بخواهد پسته را به قیمت سال گذشته بفروشد. بنابراین رسانه‌ مردم را به آرامش دعوت کنند و مردم هر چقدر آجیل بخواهند، از اقلام مختلف موجود است، قیمت‌ها نیز تا ۲۰ درصد کاهش یافت و امیدوارم تا عید نیز افزایش قیمت نداشته باشیم. برخی موارد گران فروشی را که در هر صنفی نیز وجود دارد، پیگیری می‌کنیم و کلیه اتحادیه شهرستان‌ها را بازرسی می‌کنیم.

*ماجرای پیامک‌های تحریم خرید آجیل شب عید در بین مردم

ارزانی با اشاره به پیامک‌هایی که بین مردم رد و بدل می‌شود که آجیل نخرند اظهار داشت: این آجیل مال این کشور است و هیچ ایرانی دلش نمی‌خواهد محصول کشور خود را تحریم کند و این خود زنی است.آیا با نخریدن آجیل مشکل حل می‌شود؟ برای حل مشکل باید کار کارشناسی شود.

وی با بیان اینکه ما دوست داریم مردم آجیل بخرند آن هم با کیفیت و قیمت مناسب، گفت: ما از خریدن مردم خوشحال می‌شویم از نخریدن مردم ناراحتیم زیرا اگر بخرند ما سود می‌کنیم. در حال حاضر که می‌گویند سود این گرانی‌ها در دست دلالان است درست نیست و اجناس دست کشاورزان است زیرا یک آجیل فروشی حدود ۲۰۰ قلم جنس دارد اگر بخواهد از هر قلم یک تن داشته باشد ۲۰۰ تن می شود، این میزان جنس سرمایه زیادی می‌خواهد که بتواند در انبار نگه دارد. http://hadidnews.com/vdchw-nz.23nqmdftt2.html
نام شما
آدرس ايميل شما