تاریخ انتشار :چهارشنبه ۱۵ دی ۱۳۹۵ ساعت ۱۶:۲۷
مسعود ده‌نمکی، مصطفی کیایی و اصغر فرهادی؛ سه فیلمسازی که با بررسی گیشه تمام سال‌ها، به ترتیب پول ساز‌ترین کارگردانان سینمای ایران هستند.
پولسازترین کارگردانان سینمای ایران
به گزارش حدیدنیوز، مسعود ده‌نمکی، مصطفی کیایی و اصغر فرهادی؛ سه فیلمسازی که با بررسی گیشه تمام سال‌ها، به ترتیب پول ساز‌ترین کارگردانان سینمای ایران هستند.

می‌شد این فهرست را تا رتبه دهم و بیشتر هم ادامه داد. اما تورم شدید قیمت بلیت در سینمایی ایران به خصوص در سال‌های اخیر، منجر به نتایجی می‌شد که تحلیل‌های اشتباهی به همراه داشت. اما سه رتبه‌ی نخست اتفاقا قابل بررسی و ارائه هستند. سه فیلمسازی که هیچکدام بر حسب اتفاق یا قرار گرفتن در کنار یک گروه، صاحب یک فیلم پرفروش و پرمخاطب نشده ‌اند و تداوم در ساختن فیلم‌های پرمخاطب باعث شده به پولساز‌ترین فیلمسازان سینمای ایران تبدیل شوند.

با بررسی آثار این کارگردانان متوجه نگاه هدفمند هر سه آن‌ها به مخاطب و اهمیت جذب مخاطب برای آن‌ها می‌شویم. هر سه این کارگردان‌ها اوج و فرود‌هایی در فروش و مخاطب داشته‌اند اما همواره فیلم‌هایشان از یک متوسط ثابت مخاطب برخوردار بوده‌. در این میان مسعود ده‌نمکی فیلمسازی است که فیلم‌هایش با بلیت ارزان‌تر به این فروش رسیده در نتیجه صاحب مخاطب بیشتری هم هست. ده نمکی درست در دوره‌ای که قیمت بلیت به ده هزار تومان رسید، کم مخاطب‌ترین فیلمش را ساخت و اگر فیلمی مانند «اخراجی‌ها ۲» با قیمت بلیت فعلی اکران می‌شد ده‌نمکی صاحب یک فیلم ۷۰ میلیارد تومانی بود! با این وجود تداوم ساخت فیلم‌های پرفروش در سال‌های متمادی باعث شده او همچنان صدر نشین این جدول باشد.

مصطفی کیایی اما در دو سال اخیر دو فیلم اکران کرده که هر دو به فروش‌های قابل توجهی رسیده‌اند و از قیمت بالای بلیت‌ها برای رسیدن به اینجایگاه منتفع شده اما «بارکد» و «عصر یخبندان» تنها فیلم‌های پرفروش او نیستند و همه فیلمی‌های کیایی سودده بوده و مخاطبان قابل توجهی داشته‌اند. حتی فیلم نخست او «بعد از ظهر سگی سگی» که  اگر امروز اکران می‌شد ۴ میلیارد تومان فروش داشت.

اصغر فرهادی اما مورد جالب این جمع است که در کنار موفقیت‌های جشنواره‌ای و هنری به جمع سه فیلمساز پولساز سینمای ایران رسیده. فرهادی تنها فیلمساز این جمع است که فیلم ضررده ساخته و دو فیلم نخستش به فروش چندانی نرسیدند. اما قدم به قدم گروه مخاطبانش را ساخت و جلو آمد و فیلم‌هایش پرفروش‌تر شدند تا اینکه با «فروشنده» صاحب پرفروش‌ترین فیلم سینمای ایران شد و اصلا بعید نیست با اکران یک فیلم دیگر به رتبه اول این جدول برسد. نام‌های دیگری هستند که این ویژگی را در دوره‌ای داشته‌ و بعد از مدتی افت کرده‌اند. نام‌هایی هم هستند مانند سامان مقدم که از دهه هفتاد تاکنون فیلم‌های پر مخاطبی ساخته که اگر با قیمت بلیت فعلی اکران می‌شدند به سادگی در این فهرست قرار می‌گرفت و احتمالا با اکران فیلم تازه‌اش به این جمع اضافه می‌شود. http://hadidnews.com/vdchw-nx.23nk-dftt2.html
نام شما
آدرس ايميل شما