تاریخ انتشار :دوشنبه ۳ شهريور ۱۳۹۳ ساعت ۱۵:۱۹
موفقیت سیاست های ارزی بانک مرکزی

کاهش قیمت دلار و احتمال ثبات بازار در شرایط جدید

با شرایطی که در روزهای گذشته رصد می شود به نظر می رسد که بازار نرخ ارز در روزهای آتی نیز همچنان نرخ نزولی خود را در پیش گیرد.
کاهش قیمت دلار و احتمال ثبات بازار در شرایط جدید
با شرایطی که در روزهای گذشته رصد می شود به نظر می رسد که بازار نرخ ارز در روزهای آتی نیز همچنان نرخ نزولی خود را در پیش گیرد و تا چند صباحی خبری از افزایش های آنچنانی در بازار نباشیم.

به گزارش حدیدنیوز به نقل از رویکرد با شرايطي كه در بازارهاي مختلف قابل مشاهده است بیشتر کارشناسان مسائل اقتصادی به این باور رسیده اند افزایش قیمت ارز را در روزهای آینده شاهد نخواهیم بود و "پيش‌بيني ها چنان نشان می دهد که نوسانات نرخ ارز در دولت يازدهم به شرايط عرضه و تقاضاي ارز در کشور با توجه به صادرات نفت و شرایط تحریم بستگي دارد .

نگاهی آماری به بازار نرخ ارز این حقیقت را بیشتر آشکار می سازد که دلار در آغازین روز شهریورماه، به کمترین نرخ خود از ۱۵ تیرماه سال جاری رسید شاخص بازار آزاد ارز روز شنبه به قیمت ۳۱۰۰ تومان رسید که پیش‌تر به‌عنوان سطح حمایتی تعریف شده بود دلار در شرایطی در نخستین روز هفته با کاهش قیمت مواجه شد که تقاضا نسبت به روز‌های گذشته کمی در بازار افزایش یافته بود؛ اما به گفته فعالان بازار افزایش عرضه نیز در بازار قابل توجه و به حدی بود که افزایش تقاضا را جبران کرد و درنهایت باعث کاهش قیمت دلار شد .

بانک مرکزی از روزهای گذشته سیاست کاهش قیمت ارزهای مبادله‌ای را در دستور کار خود قرار داده و بر همین رویه امروز نیز نرخ ارزهای موجود در مرکز مبادلات ارزی کشور در قیاس با روز گذشته کاهش ارزش را تجربه کردند از همین رو هم بهتر است برای باز شدن ماجرا در خصوص افت قیمت دلار به دو سمت عرضه و تقاضاي آن نگاهي داشته باشيم به عبارتي بايد ديد آیا در عرضه و تقاضای دلار اتفاقی رخ داده است یا نه؟ وابستگي درآمدهاي ارزي كشور به نفت امري است كه ساليان طولاني در كشور مشاهده مي‌شود، با توجه به تحريم‌ها (به‌ويژه تحريم‌هاي جديد از اول تيرماه) شاهد افزايش در صادرات نفت يا افزايش عرضه ارز ناشي از آن نبوديم از طرفي، در بخش عرضه ارز غير دولتي نيز بخش خصوصي ترجيح مي‌دهد ارز را خارج از كشور نگاه دارد تا آن را وارد كشور سازد؛ تنها بخشي از عرضه‌ ارز كه دستخوش تغيير شد دلارهاي خانگي است؛اين نوع از دلارها كه صاحبان آن زماني براي حفظ قدرت خريد درآمدهايشان خريداري كرده بودند به‌دليل افزايش بازدهي بورس در چند هفته اخير به ريال تبديل شده و به اميد كسب سودهاي بالاتر راهي اين بازار شدند؛ چراكه، عملكرد بازارهاي موازي بر جريان گردش نقدينگي در اقتصاد تاثيرگذار خواهد بود؛ از سمت تقاضاي ارز شاهد تغييرات در تقاضا در واردات نبوديم. http://hadidnews.com/vdchv6nx.23nvqdftt2.html
نام شما
آدرس ايميل شما