تاریخ انتشار :دوشنبه ۱۸ شهريور ۱۳۹۲ ساعت ۱۴:۱۲
روزهایی بوده که یک رای در صحن علنی مجلس یک شخص را به وزارت رسانده و گاهی هم همان یک رای یک نفر را از رسیدن به وزارت بازداشته است.
به گزارش حدیدنیوز به نقل از مهر، ۲۸ آبان ماه سال ۱۳۸۷ بعد از استیضاح مرحوم کردان و کنار گذاشتن او از وزارت کشور، صادق محصولی یکی از پرحاشیه ترین چهره های دولت احمدی نژاد به مجلس رفت تا برای وزارت کشوری که قرار بود شش ماه بعد انتخابات ریاست جمهوری برگزار کند رای اعتماد بگیرد. در آن جلسه مخالفان درباره فعالیت های انتخاباتی محصولی به نفع احمدی نژاد و هم درباره ثروت مشهور محصولی نطق کردند، گیریم این میان فاطمه آجرلو نماینده مردم کرج هم در صف مخالفان ثبت نام کرد و سراسر از محصولی دفاع کرد که بعدها وقتی برای وزارت رفاه دولت دهم معرفی شد همین یک اقدامش در رای منفی مجلس به او بی تاثیر نبود. احمدی نژاد در دفاع از محصولی به مجلس پیشنهاد داد مجلس طرحي بدهد كه بر اساس آن ثروت تمام كساني كه پس از انقلاب مدير بوده اند، در دوره مسووليتشان، از فرماندار به بالا يكجا بررسي شود و شهاب الدین صدر به مجلس اطمینان داد که آقاي محصولي بعد از كسب راي اعتماد، ستاد انتخاباتي آقاي احمدي‌نژاد را ترك مي‌كنند. بعد از دو ساعت و نیم بحث و بررسی از مجموع ۲۷۳ رای کسب شده ۱۳۸ نماینده به وزارت محصولی رای مثبت دادند. طبق آیین نامه مجلس که هر وزیر باید نصف به علاوه یک آرای مجلس را برای وزارت کسب کند محصولی تنها با نیم رای بیشتر از این حد به وزارت کشور رفت و ۶ ماه بعد مدیریت او بر در وزارت کشور پرحاشیه ترین انتخابات تاریخ ایران را رقم زد.



مقدمه چینی مجلس
اتفاق مشابه در مجلس نهم و در پارلمان شهری البته دوبار تکرار شد. ۲۳ تیرماه و روزی که عباسعلی کدخدایی به همراه ۴ حقوقدان دیگر از سوی رئیس قوه قضاییه به مجلس معرفی شد تا از بین آن‌ها نمایندگان به آرای خود سه حقوقدان را انتخاب کنند، یک رای و تنها یک رای عباسعلی کدخدایی معروفترین چهره شورای نگهبان را از عضویت در جمع حقوقدانان شورا بازداشت. نمایندگان مجلس محسن اسماعیلی (با ۲۳۷ رأی)، سام سوادکوهی (با ۱۴۷ رأی) و نجات الله ابراهیمیان (با ۱۳۰ رأی) را به عنوان حقوقدانان شورای نگهبان برگزیدند.
دوماه بعد از این ماجرا آیت الله جنتی در همایش نکوداشت عباسعلی کدخدایی عضو سابق حقوقدان و سخنگوی سابق شورای نگهبان در تالار حوزه هنری سخنان جنجالی درباره این رای مجلس به زبان آورد. دبیر شورای نگهبان با بیان اینکه کدخدایی شخص سفارش‌ناپذیری بود، گفت: در مجلس وی با کمبود یک رأی نتوانست عضو شورای نگهبان شود و این مسئله مقدمه‌چینی شده بود و طبیعی نبود و این‌گونه نبود که رأی‌گیری آزاد باشد.



رد ناپلئونی
۲۴ مردادماه و یک ماه بعد از ماجرای رای نیاوردن عباسعلی کدخدایی در صحن علنی مجلس، جلسات رای اعتماد به هیات وزیران روحانی برقرار بود. محمد علی نجفی گزینه پیشنهادی وزارت آموزش و پرورش در کنار میلی منفرد گزینه پیشنهادی وزارت علوم از گزینه هایی بودند که احتمال رای آوریشان کمتر بود و فضای مجلس چنان نشان می داد که این دو گزینه رای نخواهند آورد. محمد علی نجفی درباره اتهام حضور در فتنه که برخی مخالفان به وی زده بودند گفت که بنده به‌عنوان عضو شورای شهر بر اساس مصوبه این شورا با عده‌ای از اعضای شورا، نه‌تنها با خانم الف بلکه با تمام اعضا به خانواده‌هایی که در انتخابات ۸۸ خسارت و لطمه دیدند سر زدیم. به آن زنی که همسرش را به‌ناحق از دست داده و نه در تظاهرات شرکت کرده بود، بلکه برای تهیه دارو به داروخانه رفته بود، اما تیر خورده بود و دو بچه بی‌سرپرست نیز دارد و حیران و سرگردان بود، اگر کمک نکنیم و نسبت به نظام علاقه‌مند نکنیم و احساس نکند که پناهگاهش نظام جمهوری اسلامی است به‌سمت رسانه‌های بیگانه‌ می‌رود. این کار را کردیم و نزد او رفتیم.



حتی اشاره نجفی به ۵۰۰ پیامکی که از روز قبل برخی فرهنگیان به او فرستاده و از او خواسته اند به وزارت آموزش و پرورش برود و نذر ختم قرآنی که برخی معلمان برای او تدارک دیده اند نتوانست مجلس را مجاب کند که به وی رای دهند. اما او تنها با یک رای و فقط با یک رای از وزارت بازماند. از مجموع ۲۸۴ رای ماخوذه، ۱۴۲ نفر به وی رای موافق دادند و ۱۳۳ نفر هم با او مخالفت کردند.

تک رای‌های پارلمان شهری

و تقریبا یک ماه بعد از آن جلسه ای که آرای گزینه های پیشنهادی روحانی در صحن علنی اعلام شد، نخستین جلسه شورای شهر چهارم شکل گرفته و این شورا در انتظار کشاکش طیف اصلاح طلب و اصولگرا برای تعیین رئیس بود. احمد مسجد جامعی وزیر ارشاد دولت اصلاحات و مهدی چمران رئیس سابق این شورا وارد عرصه رقابت برای ریاست شورا شدند. پس از پایان رای گیری احمد مسجدجامعی با ۱۶ رای در مقابل ۱۵ رای مهدی چمران، به عنوان رئیس شورای چهارم شهر تهران انتخاب شد و ریاست ۱۰ ساله مهدی چمران در پارلمان شهری به پایان رسید. اما اتفاق مشابه وقتی افتاد که سرنوشت شهردار تهران هم در این شورا با همان یک رای تعیین شد.
"


یک هفته بعد از تعیین رئیس شورا، نوبت به انتخاب شهردار پایتخت در پارلمان شهری رسید تا از بین محمد باقر قالیباف شهردار ۸ سال گذشته تهران و محسن هاشمی فرزند آیت الله هاشمی رفسنجانی یکی انتخاب شود. رقابت وقتی نفس گیر شد که در یک نوبت رای گیری آرای هر دو نامزد ۱۵ تا شد و یک نفر از اعضای شورا رای سفید داده بود. در رای گیری مجدد محمد باقر قالیباف با کسب ۱۶ رای دوباره شهردار پایتخت شد. http://hadidnews.com/vdchqzni.23nmxdftt2.html
نام شما
آدرس ايميل شما