تاریخ انتشار :دوشنبه ۱۹ اسفند ۱۳۹۲ ساعت ۱۲:۳۱
طی ماه‌های اخیر جابجایی بی‌رویه و بدون مجوز دام به سمت استان‌های غربی و جنوبی کشور موجب خروج قابل توجه دام قاچاق شده است.
هشدار ستاد مبارزه با قاچاق کالا درباره «افزایش قاچاق دام زنده»+سند
بر اساس نامه رسمی کمیسیون مبارزه با قاچاق کالا در استان گیلان خطاب به دستگاه‌های مربوطه در این استان طی ماه‌های اخیر جابجایی بی‌رویه و بدون مجوز دام به سمت استان‌های غربی و جنوبی کشور موجب خروج قابل توجه دام قاچاق شده است.


به گزارش حدیدینوز، قاچاق دام زنده از کشور موضوع جدیدی محسوب نمی‌شود اما طی امسال و همزمان با تقویت ارزش ارز کشورهای همسایه در مقابل ریال ایران با افزایش قابل توجهی همراه شد و این موضوع، تبعات خاص خود را به همراه داشت.

شاید بتوان گوشت گوسفند ایرانی را به دلیل استفاده این چهارپا از انواع علوفه تازه و طبیعی مراتع سرسبز کشورمان را با کیفیت‌ترین گوشت قرمز در بین کشورهای منطقه به شمار آورد اما نباید از نظر دور داشت که قاچاق این چهارپا به کشورهای حوزه خلیج فارس به بازار داخلی لطمه ای جبران ناپذیر می‌زند.

البته طی یکی دوسال گذشته با برنامه‌ریزی‌های انجام شده نیروی انتظامی و همکاری دستگاه‌های مختلف دولتی و نظامی، اقدامات خوبی برای کنترل این نوع از قاچاق انجام شده است اما به نظر می‌رسد این برنامه‌ریزی‌ها پاسخگوی مشکلات و اتفاقات رخ داده نیست.

بر اساس نامه رسمی کمیسیون مبارزه با قاچاق کالا در استان گیلان خطاب به دستگاه‌های مربوطه در این استان ارسال کرده و نسخه‌ای از آن به دست صبحانه رسیده است، با استناد به گزارشات موجود تأکید شده است که طی ماه‌های اخیر جابجایی بی‌رویه و بدون مجوز دام به سمت استان‌های غربی و جنوبی کشور موجب خروج قابل توجه دام قاچاق شده است.

در ادامه این نامه اعلام شده است که این قاچاق علاوه بر وارد آوردن آسیب به امنیت و سلامت غذایی کشور، تضییع حقوق دولت و تجری شبکه‌های قاچاق از کسب سودهای سرشار، زحمات عوامل نظامی و انتظامی مسئول را مضاعف کرده است.

در قسمت دیگری از بخشنامه اسماعیل عبدالهی مشاور استاندار گیلان و دبیر کمیسیون مبارزه با قاچاق کالا و ارز این استان به نامه استاندار هرمزگان اشاره شده است که خبر از رشد ۱۷۴ درصدی آمار کشفیات دام غیرمجاز طی ۸ ماهه سال ۹۲ نسبت به مدت مشابه سال ۹۱ داده و بر این اساس، دستورات مختلفی برای جلوگیری از این قاچاق صادر کرده است.





بر این اساس، مقرر شده برای امکان اثبات مجاز یا غیرمجاز بودن جابجایی دام توسط مراجع قضایی، اتصال سامانه صدور بارنامه و سامانه صدور گاوهی بهداشتی حمل دام ضروری بوده تا صدور بارنامه حمل دام، صرفاً منوط به صدور مجوز از سوی سازمان دامپزشکی شود.

کمیسیون مبارزه با قاچاق کالا و ارز همچنین هشدار داده است در صورت مشاهده تخلف در هر مرحله از فرآیند صدور مجوز تا تخلیه در مقصد، عرضه خارج از شبکه تلقی و ضمن توقیف دام و اخذ هزینه‌های نگهداری تا زمان صدور حکم قضایی، پرونده برای سیر مراحل قضایی به تعزیرات حکومتی ارسال می‌شود.

در پایان این نامه نیز از همه دستگاه‌های مربوطه خواسته شده از صدور بارنامه حمل دام در جوف سایر کالاها یا برعکس خودداری شود در غیر اینصورت با متخلفان برخورد قانونی خواهد شد.

با توجه به اینکه در پیوست این بخشنامه، نامه استاندار هرمزگان و رئیس سازمان نظام دامپزشکی وجود دارد، به نظر می‌رسد موضوع فوق یک بخشنامه درون استانی نبوده و تأکید ستاد مبارزه با قاچاق کالا به تمامی مسئولان استانی برای پیگیری این مسئله است.
- See more at: http://www.farsnews.com/newstext.php?nn=۱۳۹۲۱۲۱۹۰۰۰۲۲۱#sthash.UgIb۲aPM.dpuf http://hadidnews.com/vdchqwni.23n6idftt2.html
منبع : صبحانه
نام شما
آدرس ايميل شما