تاریخ انتشار :شنبه ۲۷ خرداد ۱۳۹۶ ساعت ۱۵:۵۷
شهردار تهران با اشاره به برخی حاشیه سازی ها درخصوص مدیریت شهری پایتخت گفت: سیاه نمایی کردن، بی انصافی در مورد کارها و اینکه دستاوردهای به دست آمده را ضایع کنیم، در حقیقت ضایع کردن یک فرد نیست بلکه ضایع کردن یک فرهنگ و دستاورد یک شهر و ملت است.
افزایش ۷۰ کیلومتر خطوط مترو به ۳۰۰ کیلومتر بدون حمایت‌های دولتی/ پست تر از انسانی که منتظر عدم موفقیت دیگران است، وجود ندارد
به گزارش حدیدنیوز، محمد باقر قالیباف صبح امروز در مراسم افتتاح ایستگاه شهید محلاتی از خط سه مترو تهران و بهره برداری همزمان 4 فاز از تقاطع های غیرهمسطح بزرگراه ارتش گفت: در طول بیش از یک دهه با استفاده از تجربیات صاحب نظران عرصه مدیریت شهری کشور، تجربیات دنیا و خرد جمعی شهر را اداره کردیم. در این میان همه سعی ما بر این بود که در این دوره مدیریتی گوش شنوا داشته باشیم و حرف ها و انتقادات را بشنویم. همچنین از ظرفیت های فکری و اجرایی شهر و کشور استفاده کنیم.

وی افزود: تلاش کردیم در حین اینکه قدر تجربه پیشکسوتان این عرصه را در حوزه مسایل اجتماعی، فرهنگی، خدماتی، فناوری، عمرانی و مهندسی، محیط زیست و ... می دانیم، کار را پیش ببریم چرا که  ابعاد گسترده ای در کار شهرداری وجود دارد و شهرداری تهران خودش یک دولت کوچک است که تنها جغرافیای محدودی دارد در غیر این صورت در همه عرصه ها باید در شهر خدمت رسانی کند.

هیچ وقت به مردم نگفتیم وظیفه ما نیست

قالیباف ابراز داشت: در حوزه هایی که قانونا وظیفه شهرداری نیست نیز مردم از شهرداری مطالبه می کنند. در این زمینه روال کار ما اینگونه بوده است که به مردم نگوییم این وظیفه ما نیست. مردم در کوچه و پس کوچه های شهر مسایلی همچون برق، خانه بهداشت، کتابخانه، آب شرب، فاضلاب و نیازهای آموزشی خود را مطالبه می کنند اما آیا می توانم به عنوان شهردار بگویم هیچ کدام از این حرف ها به من ربطی ندارد؟ آیا آن شهروند این را می پذیرد؟ اصلا آیا در نظام اسلامی درست است بگویم این وظیفه من نیست؟

شهردار تهران ابراز داشت: ما یک کلی هستیم که وقتی مردم به ما دسترسی پیدا می کنند، نباید بگوییم وظیفه ما نیست بلکه باید تلاش کنیم و این مشکلات را برای آنها حل کنیم. در این میان طبیعتا دسترسی به ما به خاطر نوع کارمان بیشتر از دیگران است.

جمع آوری دکل های برق  به رغم وظیفه قانونی شهرداری

وی به مشکل دکل های برق در وسط اتوبان ارتش اشاره کرد و گفت: به عنوان نمونه چه وظیفه ای داریم دکل های برق اتوبان ارتش را جمع آوری کرده و برای آن هزینه کنیم؟ اما باید توجه داشته باشیم تا زمانی که  ما این دکل ها را جمع آوری نکنیم و به جای آن خط بی آر تی نگذاریم، هیچ کس آن را بر نمی دارد. همانطور که اگر دکل های وسط اتوبان شهید صدر را جمع نمی کردیم، این مشکل باقی می ماند.

قالیباف افزود: اگر از آثار زیست محیطی و آثار ناگواری که دکل های فشار قوی برق بر سلامتی افراد می گذارد بگذریم هم نمی توانستیم بگوییم وظیفه ما نیست! اگر این حرف را بزنیم دیگر هیچ وقت کار جمع نخواهد شد.

بیشترین زمان و هزینه در پروژه های عمرانی صرف تملک ها می شود

شهردار تهران در ادامه با اشاره به سختی های بی شمار اداره تهران، یادآور شد:  من در نقاط مختلف مدیریت و کار اجرایی داشتم اما در شهر تهران کار بسیار پیچیده است. به عنوان نمونه کمترین هزینه همه پروژه های ما هزینه عمرانی است و کار عمرانی کمترین زمان را نیز می برد اما در مقابل برای یک پروژه عمرانی بیشترین هزینه ها برای تملک پروژه هاست. به نحوی که گاهی اوقات چند ده برابر قیمت یک پروژه عمرانی برای خرید زمین انجا پول می دهیم. حتی گاهی با پول هم نمی شود آن زمین را خرید و شاهد هستید که یک پروژه به کندی پیش می رود؛کافی است یکی از ملک ها به انحصار وراثت بخورد. در مسیر دادگاه تا صدور حکم زمان زیادی طی می کند. در کنار این موارد گاهی اوقات معارضان تاسیساتی در مسیر پیدا می شود که ما را چندین ماه و حتی چند سال متوقف می کند .

وی خاطر نشان ساخت: خداوند بزرگ را شاکریم که با همه مشکلات و سختی های کاری سعی کردیم این مشکلات را به مردم منتقل نکنیم. مردم جز «چشم» از ما چیز دیگری نشوند و در فرصت های مناسب بعضی از موضوعات را برای آنها توضیح دهیم. همچنین با همه سختی ها جرات کنیم تابلو اتمام یک پروژه را هم بزنیم در شرایطی که بخش هایی از این پروژه در کنترل ما نبوده است.

ساده ترین بخش مترو اجرای پروژه هاست

قالیباف گفت: برای طراحی مترو چند صد هزار شیت نقشه تهیه شده و زحمات زیادی صورت می گیرد. تازه ساده ترین بخش آن اجرای یک پروژه است که در همین مسیر هم سختی های خاص خودش را دارد.

شهردار تهران به فعالیت های مدیریت شهری در حوزه اجتماعی اشاره کرد و گفت: اگر نگاهی به گذشته نه چندان دور داشته باشیم و به رسانه های 20 سال قبل مراجعه کنیم، شاهد هستیم در آن زمان می گفتند مردمی در این شهر وجود دارند که در سرمای زمستان از بی خانمانی در کنار خیابان می میرند و متاسفانه حساسیتی هم روی این موضوع نبود. این در حالی است که ما در شب های زمستان چند ده هزار نفر از بی خانمان ها را تحت پوشش قرار می دهیم و در همین شب و روزها نیز بیش از 12 هزار نفر به صورت ثابت و مداوم، شب ها در مراکز ما می خوابند و لقمه نانی هم می خورند.

وی گفت: البته این وظیفه ما است و هیچ منتی هم نداریم . حتی کاری نداریم که آنها مسلمان هستند، یا نه معتاد و سابقه دارند یا خیر. همین که یک انسان هستند، ما نیز مکلف هستیم بر اساس فرهنگ اهل بیت (ع) به آنها خدمت رسانی کنیم.

قالیباف با اشاره به سیره علوی و زندگی ائمه اطهار تصریح کرد: شاهد هستیم اهل بیت با توجه به اینکه در مسند قدرت هم نبودند چگونه به مدینه و اطرافیان آنجا خدمت می کردند و به محرومان رسیدگی داشتند.

مهم ترین و محوری ترین کار در حوزه اعتیاد را شهرداری تهران انجام می دهد

شهردار تهران در ادامه به موضوع اعتیاد اشاره کرد و گفت: هم اکنون مهم ترین و محوری ترین کار در حوزه اعتیاد را شهرداری تهران انجام می دهد.

وی به مراسم شب گذشته برای کودکان یتیم شهر تهران که به روال سال های گذشته برگزار شد نیز پرداخت و اظهارکرد: این کودکان مشکلات زیادی هم برای اداره زندگی دارند. ببینید در بحث کودکان کار، فراری، بد سرپرست و بچه هایی که تحصیل نمی کنند مجموعه خدمات را چه کسی به آنها ارایه می دهد؟

شهرداری تهران اقتصاد سینما را متحول کرده است

قالیباف تاکید کرد: در حوزه فرهنگی شهر به تعداد مساجد، حسینیه ها، سالن های تئاتر و سینما شهر نگاه کنید و ببینید که شهرداری تهران اقتصاد سینما را متحول کرده است. همچنین بررسی کنید در حوزه کتاب و کتابخوانی سال 84 چند کتابخانه در این شهر وجود داشته است و امروز چند صد کتابخانه وجود دارد؟ هم اکنون به تعداد کتابخانه هایی که در سال 84  در شهر وجود داشته، به همان تعداد کتابخانه شبانه روزی داریم و مردم با اطمینان می توانند دختران خود را شب تا صبح در این کتابخانه ها برای مطالعه بفرستند.

برخی زیرساخت های تهران در12سال اخیر برابر یا بیشتر از کل تاریخ بلدیه است

وی همچنین توجه به مناطق محروم و جنوب شهر را از اولویت های شهرداری تهران از روز اول تاکنون عنوان کرد و گفت: این شهر یک زیر ساخت ها و تاریخی دارد؛ اگر تاریخ این زیر ساخت ها را نگاه کنید متوجه می شوید نزدیک به نیمی از زیر ساخت های شهر در این 12 سال گذشته ایجاد شده و حتی در برخی حوزه ها کاری که در این 12سال شده برابر یا بیشتر از کل تاریخ بلدیه است. هر زمانی از این تقاطع ها، اتوبان ها و تونل ها عبور کردید تنها در ذهنتان مرور کنید این برای چه زمانی است؟

قالیباف با بیان اینکه طول خطوط مترو تهران در ابتدا 70 کیلومتر بوده و امروز در پایان این دوره به 300 کیلومتر می رسد، تاکید کرد: اگر سه سال قبل در شهرک شهید محلاتی بحث می شد که مترو از جاده ساوه به اینجا می آید شاید بیشتر به خنده شبیه بود تا یک کار عملی و بدون تعارف یک شوخی بزرگ بود. اما حالا از شهرک قائم در مترو می نشینیم و به 40 کیلومتر آن طرف تر در اسماعیل آباد می رویم. ببینید با چه سختی ها و مشکلاتی این کار انجام شد.

در12سال گذشته هیچ گاه دولت ها به تعهدشان به مترو تهران عمل نکرده اند

وی گفت: امروز ایستگاه شهید محلاتی افتتاح شده و زیر ساخت هایی که وجود دارد، این ظرفیت فنی را ایجاد می کند تا هر دو و نیم دقیقه یک قطار از اینجا عبور کند، اگر هر دو و نیم دقیقه یک قطار عبور نکند ما از اینجا بهره برداری اقتصادی نکرده ایم اما چه کنیم که در طول 12 سال گذشته به خاطر مشکلات مالی و یا دلایل مختلف هیچ گاه دولت ها به تعهدشان درخصوص مترو تهران عمل نکرده اند.

شهردار تهران در ادامه به مقایسه مترو تهران و دیگر کلانشهرهای کشور پرداخت و گفت: در بقیه شهرها نیز شهرداری ها کار می کنند اما جمع مترو آنها در 20 سال گذشته چند کیلومتر بوده است؟ ما هم در همین کشور زندگی می کنیم و از همین امکانات برخوردار هستیم. ممکن است بگویند درآمد شهرداری تهران بیشتر است اما مشکلات تهران نیز مشکلات زیادی است.

 شاید در شان مردم کار نکرده باشیم اما بیش از این در بضاعت مان نبوده است

قالیباف در ادامه خطاب به مردم پایتخت تاکید کرد: بنده و همکارانم در این دوره مدیریت شهری توفیق نداشتیم آنچنانی که در شان و حق شما مردم است به شما خدمت کنیم و حتما در خدمت به شما مردم قصور داریم، چرا که حق شما بیشتر از این است. این کم توفیقی ما است که نتوانستیم همه نیازهای بحق شما را تامین کرده و نقشی که شهرداری باید در زندگی شما داشته باشد را ایفا کنیم که از این جهت شرمنده هستیم اما از یک منظر دیگر خداوند را در این روزها و ماه عزیز شاهد می گیرم که بیش از این توان و بضاعت ما نبوده است.

ضایع کردن دستاوردها، ضایع کردن افراد نیست ضایع کردن یک فرهنگ است

شهردار تهران یادآور شد: به عنوان یک خدمتگزار بدون وقفه در این 12 سال روزی 16 – 17 ساعت کار کرده ام. کمتر روزی به صورت استثنا پیدا شده است که اذان صبح را در منزل بوده باشم و حتما روزی پیدا نشده است که بتوانیم ناهار در منزل باشیم. هر چه بضاعت، عرضه و توان داشتیم به کار گرفتیم و حالا حرف ما این است که سیاه نمایی کردن ، بی انصافی در مورد کارها و اینکه دستاوردهای به دست آمده را ضایع کنیم در حقیقت ضایع کردن یک فرد نیست، این ضایع کردن یک فرهنگ و دستاورد یک شهر و ملت است.

وی ابراز داشت: همه کسانی که در شهر زندگی می کنند کار را می بینند، شهرداری جایی است که مردم با آن سرو کار دارند و خدمات روزانه را می بینند؛ از این رو خوبی ها و بدی ها مورد قضاوت مردم است.

قالیباف افزود: می گویند در حوزه حمل و نقل کار نشده است؛ بفرمایید کار نشده است یعنی چه؟ چه چیزهایی در حوزه حمل و نقل اثرگذار هستند؟ مترو از 70 کیلومتر به 300 کیلومتر رسیده است. این در حالی است که 70 کیلومتر در بیش از 22 سال ساخته شده است و رسیدن آن به 300 کیلومتر در این 12  سال اتفاق افتاده که تازه حمایت های لازم هم صورت نگرفته است.

دولت به رغم اینکه باید 82درصد هزینه اتوبوس ها را پرداخت کند یک اتوبوس هم نخریده است

شهردار تهران تصریح کرد: در گذشته آیا شما اتوبوس کولرداری در این شهر می دیدید؟ خط بی آر تی در این شهر وجود نداشت اما امروز بیش از 10 خط بی آر تی وجود دارد. این در شرایطی است که قانون می گوید دولت باید 82 درصد اتوبوس ها را خریداری کرده و به شهرداری بدهد اما ببینید در 10 سال گذشته آیا یک اتوبوس به شهرداری تهران تحویل دادند؟

وی در ادامه به ساخت تقاطع ها، پل ها و تونل ها در شهر تهران اشاره کرد و گفت: ما تا پیش از این دوره در تهران یک کیلومتر تونل ترافیکی نداشتیم. وقتی من به شهرداری تهران آمدم بیش از 10 سال از عمر تونل رسالت گذشته بود و همینطور نیمه کاره رها شده بود و در آن مدت حدود 40 درصد پیشرفت فیزیکی و 53 درصد پیشرفت مالی داشت، اما علاوه بر آنکه آن کار تمام شد، امروز 23 کیلومتر تونل ترافیکی در شهر داریم که به مردم خدمت می دهد. بعد می گویید کاری در حمل و نقل نشده است؟

قالیباف تاکید کرد: بهره برداری از یک خط مترو که قرار است چند صد هزار نفر مردم در آن رفت و آمد کنند به صورت مرحله بندی صورت می گیرد. به عنوان نمونه در خط سه مترو تهران وقتی ایستگاه قائم راه اندازی شد، بخشی از مردم از این خط استفاده می کردند و طبیعتا بقیه کارها به موازات یکدیگر انجام می شود. ما نیز 22 کیلومتر را در خط 7 به عنوان مهم ترین و سخت ترین خط مترو زیر بار مسافر بردیم و طبیعی است به خاطر همان رعایت هایی که باید انجام دهیم، بهره برداری آن در چند مرحله صورت می گیرد.

وجود کارگاه مترو روی سطح ایستگاه بریانک منافاتی با افتتاح این ایستگاه ندارد؛انصاف خوب چیزی است

وی گفت: در بزرگراه شهید نواب صفوی محلی بوده که دستگاه تمام حفار اتوماتیک داخل زمین رفته و هم اکنون ایستگاه آن هم به طور کامل به عنوان مجهز ترین و زیباترین ایستگاه ساخته شده است اما سطح بالای آن ایستگاه هنوز کارگاه مترو است. بعد می بینیم در ماه مبارک رمضان عکسی از بالای کارگاه در سایت ها می گذارند و می گویند این عکس ایستگاه افتتاح شده بریانک است! واقعا انصاف چیز خوبی است. حق این است که شما بروید ایستگاه زیر این کارگاه که با افتخار ساخته شده است را ببینید که چه امکانات و تجهیزاتی در زیر این ساخته شده است. امروز مردم در 30 متر زیر زمین رفت و آمد می کنند در همین ایستگاه حدود 130 میلیارد تومان هزینه ساخت صورت گرفته است.

بجای اینکه برای اثبات کارآمدی تان  بگویید دیگران ناکارآمدند عملکرد ارائه دهید

قالیباف با تاکید بر اینکه ضایع کردن دستاوردها، ضایع کردن افراد نیست، ابراز داشت: ضمن اینکه لازم نیست افراد تلاش کنند برای اثبات کارآمدی خودشان بگویند دیگران ناکارآمد هستند بلکه هر کسی باید کار خودش را ارایه دهد.

پست تر از انسانی که منتظر عدم موفقیت دیگران است، وجود ندارد

وی تصریح کرد: اگر کسی بخواهد عدم موفقیت یک مجموعه دیگر را ببیند و از این عدم موفقیت خوشحال شود، از این انسان پست تر وجود ندارد و نمی شود به او «انسان» گفت. آن هم یک مجموعه ای که متعلق به افراد نیست بلکه متعلق به شهر است؛ اگر شهرداری درست اداره شود ،افتخار نظام اسلامی است.

کار را باید در میدان عمل نشان داد

شهردار تهران ادامه داد: کار را باید در میدان عمل نشان داد و در معرض قضاوت مردم گذاشت، بدون شک رضایت مردم نشانی از رضایت الهی است.

قالیباف در ادامه با اشاره به موضوع پروژه های نیمه تمام در شهر تهران، عنوان داشت: هنگام آغاز کار در شهرداری تهران اعلام کردیم تا زمان تعیین تکلیف پروژه های نیمه تمام، پروژه جدیدی را آغاز نمی کنیم چرا که یکی از مشکلات آن زمان این بود که به ما برای پروژه های نیمه تمام مراجعه می کردند و در خواست تکمیل آنها را داشتند.

وی تصریح کرد: به عنوان نمونه تونل سه راه امین حضور حدود 17 سال رها شده بود. یک روز من به منزل یکی از همسایه های کناری این تونل برای بازدید رفتم و دیدم صاحب این منزل در بستر بیماری است. او به من گفت من سکته کردم و علت مریضی من هم همین کارگاه است که زندگی برای من باقی نگذاشته است.

می توانستیم پروژه ها را قبل از انتخابات افتتاح کنیم اما می گفتند کار سیاسی است

شهردار تهران تصریح کرد: الان هم وظیفه خودمان می دانیم که تلاش کنیم پروژه نیمه تمامی باقی نماند. البته این تصمیم برای الان نیست بلکه کاملا بر اساس یک برنامه مشخصی کار را دنبال می کردیم. افردی که امروز این حرف ها را می زنند نیز توجه داشته باشند می شد این پروژه ها را قبل از انتخابات هم افتتاح کرد اما اگر در آن زمان افتتاح می کردیم، می گفتند کار سیاسی است.

هر پروژه ای آماده شد گفتم در اختیار مردم بگذارید منتظر افتتاح نمانید

قالیباف یادآور شد: پل تقی آباد حدود 50 روز بهره برداری شده بود و بعد من برای افتتاح رسمی رفتم تا شائبه های سیاسی صورت نگیرد. همچنین در مسیر «یوترن» های شرق به شرق و غرب به غرب بزرگراه ارتش نیز گفتم هر کدام که آماده شده است، منتظر افتتاح نمانید و اجازه دهید مردم از آن استفاده کنند.

وی به جلسه صبح امروز شورای ترافیک شهر تهران برای پل گیشا اشاره کرد و گفت: پل فلزی قدیم گیشا در نقطه خاصی واقع شده است به نحوی که زیر آن خط هفت مترو را در شمال به جنوب داریم، خط شش مترو جنوب شرق به شمال غرب است که مرداد ماه افتتاح خواهد شد. تونل سوم نیز روی این دو تونل مترو این طراحی کردیم که پل قدیمی جمع شود و عبور و مرور را تسهیل کند؛ اما امروز تاکید کردم پل گیشا را به شرطی جمع کنیم که مطمئن شویم می توانیم پروژه را تا ابتدای مدارس تحویل مردم دهیم؛ اگر احساس می کنیم پروژه تا آن زمان تحویل نمی شود، اجازه دهید مدیریت بعدی کار را تمام کند. با توجه به اینکه بخش زیادی از کار در زیر زمین انجام شده و مردم نمی توانند مشاهده کنند.

امیدوارم همه ما منصفانه و با روحیه همکاری برای پیشرفت شهر و کشور تلاش کنیم

قالیباف با بیان اینکه امیدواریم همه ما با یک نگاه منصفانه و روحیه همکاری برای پیشرفت شهر و کشور تلاش کنیم، اظهارکرد:  دوستان دولت بارها به خود من قول دادند اگر در ساخت تونل نتوانستیم به شما کمک کنیم، در خرید واگن ها به شما کمک می کنیم. بخش عمده مترو مربوط به ایستگاه، تونل، ریل و برق است که این خودش یک صنعت است و در مقابل راحت ترین کار خرید واگن خواهد بود. آدم غصه می خورد که واگن ها نیامد اما با این وجود طبیعتا اولویت پول ما برای ساخت مترو است.

اگر دولت در تامین واگن کمک می کرد سرفاصله حرکت قطارها 2دقیقه و نیم می شد

شهردار تهران ادامه داد: از افتخارات ما در شهرداری تهران این است که بزرگ ترین کارخانه واگن سازی را در داخل کشور داریم و در داخل کشور تولید واگن می کنیم اما هم اکنون ساخت مترو مهم تر از ساخت واگن است. اگر دولت در این بخش کمک می کرد امکان ارسال قطار در هر دو و نیم دقیقه در ایستگاه ها وجود داشت. در صورت تحقق این امر روزانه بیش از 10 میلیون مسافر در شهر جا به جا می شود و در ادامه قادر هستیم نزدیک به 13 میلیون مسافر در شهر جا به جا کنیم.

وی افزود: گاهی محدودیت ترافیکی برای مردم می گذاریم و می گوییم مردم ماشین بیرون نیاورند. صبح بیدار می شویم و تصمیمات یک مرتبه ای می گیریم اما اگر مترو باشد، می توان محدودیت گذاشت مردم از مترو استفاده کنند.

از مردم به دلیل زحمات اجرای پروژه ها عذرخواهی می کنم

به گزارش شهرنوشت محمد باقر قالیباف در بخش ابتدایی سخنان خود نیز تصریح کرد: افتتاح ایستگاه مترو شهید محلاتی نتیجه زحمات شبانه روز همکاران است که به آنها خداقوت می گوییم. همچنین از همه کسانی که در این محل تردد و زندگی می کنند و ماه ها دچار زحمت شدند، پوزش می خواهیم.

وی افزود: ما تلاش خود را به کار می گیریم تا پروژه ها را در کمترین زمان ممکن به سرانجام برسانیم اما در این مسیر گاهی با مشکلاتی روبرو می شویم که از این بابت از مردم عذرخواهی می کنیم.
http://hadidnews.com/vdchqqnx.23nm-dftt2.html
نام شما
آدرس ايميل شما