تاریخ انتشار :چهارشنبه ۳۰ ارديبهشت ۱۳۹۴ ساعت ۱۲:۵۳
استاد آسیب شناسی دانشگاه تهران گفت: اینکه فکر کنیم کارگران افغانستانی از ایران بروند، نرخ بیکاری کاهش می یابد، اندیشه ای نادرست است زیرا با حضور کارگران ایرانی در آن مشاغل دستمزدها افزایش یافته که در آن صورت تولید کمتر و زیان آور خواهد شد بنابراین حضور کارگران افغانستانی برای اقتصاد ایران خوب است.
اینکه کارگر افغانی برود نرخ بیکاری کاهش می یابد، اندیشه ای نادرست است
محمدحسین فرجاد شامگاه سه شنبه در نشست حضور مهاجران افغانستان در بازار کار ایران که در محل دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه تهران برگزار شد با طرح این سئوال که مگر اکنون بازار کالاها و کار ایران توسط محصولات تولیدی چین، بنگلادش و اندونزی اشغال نشده است؟ در خصوص دلایل آن، اظهار داشت: یکی از دلایل اشغال بازار ایران از سوی تولیدات این کشورها بالا بودن هزینه های تولید داخل است.

وی در همین ارتباط این سئوال را مطرح کرد که آیا فکر می کنید اگر افغانستانی ها از ایران خارج شوند، فرصت های شغلی اضافه خواهد شد؟

به گفته وی، بهره وری معکوس هزینه است یعنی زمانی که هزینه افزایش یابد به طور یقین بهره وری در اقتصاد کاهش خواهد یافت.

وی درباره حضور مهاجران خارجی در دیگر کشورهای دنیا نیز گفت: هیچ کشوری در جهان نیست که خارجی ها را فقط به دلیل آنکه دوست دارند، بپذیرند

فرجاد گفت: هم اکنون فقط به طور تقریب دو کشور در جهان هستند که مهاجر می پذیرند یکی کانادا و دیگر استرالیاست زیرا این دو کشور وسیع هستند، منابع طبیعی بالا دارند و ثروتمند و نیاز به نیروی کار دارند.

وی ادامه داد: آیا فرانسه که خود با مشکل بیکاری و محدودیت جغرافیایی مواجه است، مهاجران خارجی را خواهد پذیرفت؟

فرجاد با اشاره به تنوع بیکاری در ایران، گفت: بیکاران ایران به طور عام جوانان دانش آموخته و زنان هستند. از سه میلیون بیکار ایرانی ۹۰۰ هزار دانش آموخته دانشگاهی هستند به عبارتی ۶۰ درصد بیکاران کشور تحصیلکرده هستند.

این استاد دانشگاه تهران افزود: هم اکنون کمترین نرخ بیکاری در ایران میان افراد بیسواد است. آیا افغانستانی هایی که در ایران هستند تحصیلکرده می باشند و یا بیسواد هستند؟

به گفته فرجاد، ۷۰ درصد مهاجران افغانستانی بی سواد می باشند. آیا در ایران بیسواد بیکار کم داریم؟ آیا اگر مهاجران کشور یادشده ایران را ترک کنند فرصت شغلی برای دیگر اقشار جامعه ایرانی ایجاد خواهد شد؟

این استاد دانشگاه گفت: زمانی که قیمت نهاده های تولید افزایش یابد در نتیجه هزینه تولید رشد یافته و در نتیجه قیمت کالا بیشتر و در نهایت سبب کاهش رفاه می شود.

وی ادامه داد: هم اکنون کارگران افغانستانی از نازلترین دستمزدها برخوردارند. آیا اگر کارگران ایرانی جای آنها را بگیرند با چنین دستمزدهایی می توانند کار کنند؟

وی درباره شرایط مهاجران در آلمان گفت: چند سال پیش گروههای نژادپرست در آلمان نسبت به حضور خارجی ها (عمدتاٌ ترکها) معترض بودند اما دولت آلمان با درایت به این موضوع نگاه کرد زیرا حضور خارجی ها در آن کشور هزینه تولید را کاهش و در نهایت رفاه را افزایش می دهد. آیا کارگر آلمانی با همان شرایط کارگر خارجی کار خواهد کرد؟

به گفته وی، اعتراض به حضور مهاجران خارجی حتی اگر ملاحظات اخلاقی و انسانی را کنار بگذاریم به لحاظ اقتصادی باصرفه است؟

فرجاد گفت: ۷۰ درصد مهاجران افغانستانی در استانهای تهران، کرج، خراسان، سیستان و بلوچستان و فارس سکنی دارند. به غیر از استان سیستان و بلوجستان در سایر استانها نرخ بیکاری پایین است بنابراین کارگران مهاجر در مناطقی کار می کنند که نرخ بیکاری پایین تر از سایر استانها است.

وی تاکید کرد: کارگران افغانستانی جایی نیستند که نرخ بیکاری بالا باشد، آنها زمانی که به ایران وارد می شوند در صدد هستند جایی بروند که کار باشد. افغانستانی ها به لحاظ اقتصادی مفید فایده برای اقتصاد ایران هستند.

فرجاد گفت: در ساختمان سازی در ایران کارگران یادشده نقش مهمی داشتند، همچنین در صنعت و تجارت هم حضور آنها موثر است.

وی با اشاره به موضوع دستمزد گفت: دستمزد اگر براساس بهره وری افزایش نیابد پایدار نیست زیرا دولت به طور مثال دستمزد را ۱۵درصد افزایش می دهد در کنار آن قیمت کالاها از دستمزد هم بیشتر افزایش می یابند.

وی اظهار داشت: نباید حجم پول از حجم تولید بیشتر شود، در کشور زیمبابوه اسکناس ۱۰۰هزار دلاری چاپ می شد، افزایش دستمزد خوب است اما این افزایش باید براساس بهره وری باشد، افزایش دستمزدها بدون در نظر گرفتن بهره وری به معنای افزایش تورم است.

http://hadidnews.com/vdchq6nx.23ni6dftt2.html
نام شما
آدرس ايميل شما