تاریخ انتشار :دوشنبه ۶ بهمن ۱۳۹۳ ساعت ۱۱:۲۲
تیونینگ در کشورهای مختلف یک روند علمی و تخصصی را دنبال می‌کند اما در ایران بیش از آنکه از این صنعت به عنوان یک علم و تخصص یاد شود، زیبایی و ظاهر فعالیت‌های تیونینگ مورد توجه است.
اسپرت کردن خودرو در ایران
به گزارش حدیدنیوز، تصور بسیاری از به اصطلاح عشق ماشین‌ها از «تیونینگ»، تنها معطوف به یک رینگ و لاستیک اسپرت است و اگزوزهای پر سروصدا و کم کردن ارتفاع خودرو. اینها تنها بخشی از تیونینگ به حساب می آیند، چند سالی است که این صنعت مدرن در کنار پرداختن به ظاهر خودروها، به تقویت موتور و شاسی و … می‌پردازد و ارتقاء عملکرد خودرو را هدف قرار داده است.


قدیم ترها، زمانی که حرف از تغییر ظاهر خودرو یا حتی تقویت موتور آن می شد، از اصطلاح اسپرت کردن استفاده می‌شد اما چند سالی است که واژه تخصصی‌تر و حتی علمی‌تر آن یعنی تیونینگ، میان حرفه‌ای‌ها و نیمه حرفه‌ای های این بازار رواج پیدا کرده است.


مشتری تیونینگ‌کاران اغلب جوان‌ترها هستند. آنهایی که اغلب به دنبال تغییر هستند و تفاوت. خیلی هم فرقی ندارد که چه خودرویی داشته باشند؛ از پراید زیر ۲۰ میلیونی گرفته تا خودروهای لوکس چند صد میلیون تومانی و بعضا بیش از یک میلیاردی. همه را بسته به ویژگی هایشان می توان تغییر داد. اما این بدان معنا نیست که می توان از تیونینگ خودروهای مختلف یک انتظار مشترک با هزینه یکسان را داشت.


هزینه این کار برحسب نوع فعالیت، مدل خودرو، قطعات و تجهیزات مورد نیاز بسیار متغیر است؛ تیونینگ از تغییراتی چند ده هزار تومانی در خودروهای مدل پایین تر شروع می شود تا تقویت چند صد میلیونی خودروهای لوکس و گران قیمت تر.


سهیل در مورد خودرویش می‌گوید: برای اینکه با تویوتای FJ ام به آفرود بروم، چیزی در حدود ۱۸ میلیون تومان رویش کار کردم که مربوط به تیونینگ سیستم تعلیق، زیربندی و شاسی ماشین بوده است.


یکی از مسئولان تیونینگ یاشار اسپرت می‌گوید: در حال حاضر روی یک مازراتی کار می‌کنیم که قطعات آن همه کروم شد و بدنه آن را کاور قهوه‌ای صدفی کردیم؛ هزینه این کارها روی این خودرو حدود ۷۰ میلیون تومان شد.


عماد در خیابان سورنا از تیونینگ خودروهای معمولی و ارزان قیمت‌تری نظیر پراید و پژو می‌گوید و ابتدا به تغییر ارتفاع اشاره می‌کند و توضیح می‌دهد که هزینه‌اش برای یک پراید حدود ۵۰ تا ۸۰ هزار تومان است. اما اگر در عین حال کمک ها تغییر کرده و اسپرت شود هزینه‌اش بین ۱۸۰ هزار تا ۲۲۰ هزار تومان می‌شود. تغییر رینگ و لاستیک یک پراید هم هزینه اش از حداقل یک میلیون و ۲۰۰ هزار تومان شروع می‌شود و تا بیش از ۲ میلیون تومان می‌توان آنها را تغییر داد. http://hadidnews.com/vdchminx.23ni-dftt2.html
نام شما
آدرس ايميل شما