تاریخ انتشار :شنبه ۳۰ آذر ۱۳۹۲ ساعت ۱۵:۳۰
به دنبال کاهش تولید "اتوبوس اسکانیا" در کشور؛

توقف پلاک گذاری "اسکانیا" به مدت ۳ ماه

رئیس پلیس راهور ناجا:پلاک گذاری اتوبوس اسکانیا به مدت ۳ ماه متوقف شد.
توقف پلاک گذاری "اسکانیا" به مدت ۳ ماه
 کاهش تولید اتوبوس‌های اسکانیای کارخانه عقاب‌افشان باعث شده تا بیش از ۷۰۰ نفر از کارگران ماهر و ساده این واحد تولیدی بیکار شوند این کاهش تولید در پی تصادف ۱دستگاه اتوبوس اسکانیا در جاده تهران – قم روی داده که بر اثر آن بیش از ۴۰ نفر از مسافران این اتوبوس در آتش سوختند.



در پی بازدید گروهی از نمایندگان رسانه‌های جمعی از این کارخانه مسئولان و مدیران این واحد تولیدی براساس گزارشات کارشناسی شده به هیچ وجه قبول نمی‌کنند که تصادف و آتش‌سوزی این خودرو در بزرگراه تهران - قم به خاطر نقص فنی اتوبوس اسکانیا بوده است در عین حال رئیس پلیس راهور ناجا علت این حادثه را نقص فنی و پایین بودن ایمنی اتوبوس اسکانیا اعلام کرده و به همین خاطر پلیس راهور اجازه شماره‌گذاری به اتوبوس‌های ساخت این کارخانه را نمی‌دهد.



رئیس پلیس راهور ناجا:پلاک گذاری اتوبوس اسکانیا به مدت ۳ ماه متوقف شد



در همین ارتباط اسکندر مومنی رئیس پلیس راهور ناجا در پاسخ به پرسش خبرنگار در خصوص شماره‌گذاری اتوبوس‌های اسکانیا گفت: براساس گزارشات تمام تصادفات اتوبوس‌های اسکانیا به دلیل نقص فنی بوده و به همین خاطر اجازه پلاک‌گذاری تا سه ماه از این واحد تولیدی سلب شده است.



وی افزود: چنانچه نقص فنی این اتوبوسها رفع نشود تولید آنها متوقف می‌شود.



مدیر کارخانه اتوبوس‌سازی اسکانیای عقاب‌افشان:تمامی قطعات اتوبوس اسکانیا استاندارد است



این اظهارات رئیس پلیس راهور ناجا در حالی صورت می‌گیرد که محمود براتی مدیر کارخانه اتوبوس‌سازی اسکانیای عقاب‌افشان در جمع خبرنگاران گفت: پس از بروز تصادف کارشناسان سازمان استاندارد و نیز کارشناسانی از کارخانه اسکانیای سوئد برای بررسی وجود یا عدم وجود نقص فنی به این کارخانه آمدند.



وی افزود: پس از بررسی‌های مختلف مشخص شد که تمامی قطعات اتوبوس اسکانیا استاندارد است و نمی‌تواند عاملی برای روی دادن آتش سوزی باشد. 



طبق اظهارات مدیر کارخانه عقاب افشان و براساس گزارشاتی که سازمان استاندارد و نیز کارشناسان تصادفات ارائه دادند علت قطعی تصادف اتوبوس اسکانیا ترکیدگی لاستیک بوده و نه نقص فنی. 



رئیس اتحادیه تعاونی‌های مسافری: سازمان استاندارد کنترل و نظارت‌های دقیقی را بر استاندارد این خودروها اعمال می‌کند





عامری رئیس اتحادیه تعاونی‌های مسافری در خصوص استاندارد قطعات اسکانیا گفت: سازمان استاندارد چه در زمان تولید و چه در وقت ورود اتوبوس‌های ساخته شده به ناوگان حمل و نقل کشور کنترل و نظارت‌های دقیقی را بر استاندارد این خودروها اعمال می‌کند. 



هم چنین اکبری راد مدیر عامل شرکت عقاب افشان هم با بیان این که تمامی اتوبوس‌های تولید شده در این شرکت با مجوز وزارت صنعت، معدن و تجارت و نیز تحت نظارت سازمان استاندارد تولید و به بازار عرضه می‌شود اظهار داشت: به هیچ وجه این شرکت از لاستیک و قطعات چینی در تولید اتوبوس‌های خود استفاده نمی‌کند بلکه تمامی قطعات مورد استفاده شده در ساخت اتوبوس‌های اسکانیا سوئدی، آلمانی و اروپایی می‌باشد. 



مدیر شرکت عقاب افشان :هیچ موردی در فرآیند تولید خودروهای شرکت عقاب افشان مشاهده نشده که بتواند عامل آتش سوزی بعد از تصادف تلقی شود



این گزارش می‌افزاید پلیس راهور ناجا علت آتش سوزی در اتوبوس اسکانیا را نقص ایمنی در سیستم برق این اتوبوس اعلام کرده که در همین زمینه مدیر شرکت عقاب افشان با رد اظهارات پلیس راهور گفت: نحوه و محل نصب تابلو برق اصلی و کابل‌ها با نظم و ترتیب مطلوبی همراه با اطلاعات کافی در مورد قطعات برقی نصب می‌شود و طبق گزارشات کارشناسان سازمان استاندارد و نیز نماینده شرکت سوئدی اسکانیا، هیچ موردی در فرآیند تولید خودروهای شرکت عقاب افشان مشاهده نشده که بتواند عامل آتش سوزی بعد از تصادف تلقی شود. 



در برخی اظهارنظرها در مورد علت حادثه آتش سوزی اتوبوس اسکانیا گفته شده بود که باک اتوبوس‌های مذکور با کمترین شدت ضربه‌ای مشتعل می‌شود و در واقع غیراستاندارد بودن باک و نیز محل قرار گرفتن آن‌ها علت آتش سوزی بوده است. 



این در حالی است که براتی با بیان این که محل قرار گیری باک گازوئیل در بیش از ۸۰ درصد از طراحی‌های اتوبوس‌ها در دنیا بر روی محور جلو است گفت: دلیل انتخاب این موقعیت مکانی برای قطعات مذکور ان است که بخشی از وزن، روی محور جلو قرار می‌گیرد و در عین حال بخشی از بار از محور عقب گرفته می‌شود. 



این گزارش می‌افزاید در بازدید خبرنگاران از خط تولید شرکت عقاب افشان مشاهده شد که هنگام ساخت اتاق، محافظ فلزی اضافه‌ای به شکل ضربدری نصب می‌شود که به گفته کارشناسان این محافظ اضافه در شب حادثه به دلیل شدت بالای تصادف نتوانسته از آسیب دیدگی باک گازوئیل جلوگیری کند. 



هم چنین پلیس راهور ناجا یکی دیگر از عوامل آتش سوزی اتوبوس اسکانیا را مربوط به استفاده از مواد اشتعال‌زا در این خودرو توسط شرکت عقاب افشان می‌داند که در این زمینه مدیر فنی کارخانه به خبرنگاران گفت: براساس آیین نامه سازمان استاندارد تمامی قطعات و موادی که در اتاق اتوبوس به کار برده می‌شود مورد تایید سازمان استاندارد کشور است. 



وی ادامه داد: هم چنین در اتاق اتوبوس از عایق‌های حرارتی استفاده می‌شود که "خودخاموش" است.



براتی در پایان از تمامی دست اندرکاران و مسئولان خواست برای جلوگیری از تعطیلی این کارخانه و نیز بیکار شدن کارگران این واحد تولیدی زمینه‌ای را فراهم آورند تا نقایص احتمالی اتوبوس‌های ساخت این کارخانه با همکاری و هم فکری کارشناسان ذیربط از میان برداشته شود. 



وی گفت: کارخانه عقاب افشان در حال حاضر قادر است با امکانات فعلی سالانه بیش از ۱۵۰۰ دستگاه اتوبوس تولید کند که بخشی از آن نیز به کشورهای دیگر صادر می‌شود. 



وی افزود: با این ظرفیت تولید زمینه اشتغال کارگران ماهر و غیرماهر در این کارخانه فراهم است ولی ممانعت از شماره گذاری اتوبوس‌های تولید شرکت عقاب افشان در حال حاضر موجب شده تا این واحد تولیدی با روند نزولی تولید روبه رو باشد. 



مدیر کارخانه عقاب افشان اظهار داشت: در نتیجه روند نزولی تولید، بیش از ۷۰۰ نفر از کارگران این واحد تولیدی فعلا بیکار شده‌اند که اگر این روند ادامه یابد به طور قطع کارگران بیشتری در این کارخانه شغلشان را از دست خواهند داد. 



وی ادامه داد:  جا دارد مسئولان و کارشناسان ذیربط با بررسی‌های کارشناسی استانداردهای لازم جهت ایمنی بیشتر این خودروها را طی دستورالعملی اعلام کنند تا تنها واحد تولیدی اتوبوس در خاورمیانه بتواند همچنان مثل گذشته علاوه بر تامین نیاز بازار کشور، صادرات موفقی نیز داشته باشد.



اطلاعات بیشتر در: http://www.eranico.com/fa/content/۱۹۳۵۲/%d۸%aa%d۹%۸۸%d۹%۸۲%d۹%۸۱-%d۹%be%d۹%۸۴%d۸%a۷%da%a۹-%da%af%d۸%b۰%d۸%a۷%d۸%b۱%db%۸c-%۲۲%d۸%a۷%d۸%b۳%da%a۹%d۸%a۷%d۹%۸۶%db%۸c%d۸%a۷%۲۲-%d۸%a۸%d۹%۸۷-%d۹%۸۵%d۸%af%d۸%aa-۳-%d۹%۸۵%d۸%a۷%d۹%۸۷#ixzz۲oCgWM۵dd

منبع این مطلب سایت ارانیکو می باشد.

http://hadidnews.com/vdchmini.23n6zdftt2.html
نام شما
آدرس ايميل شما