تاریخ انتشار :چهارشنبه ۱۵ مرداد ۱۳۹۳ ساعت ۱۴:۴۰
سال‌هاست مافیای بازار سیاه بليت هواپيمای مشهد بلای جان مسافران شده و عملکرد آژانس هاي مسافربري به گران فروشی و سوء استفاده‌ها در این بخش دامن زده طوری که این امر موجی از نارضایتی را در میان مسافران بوجود آورده و اغلب آنان از وضعیت موجود ابراز نگرانی می‌کنند.
"چارتر" بهانه‌ای طلایی برای گران‌فروشی/بازار سیاه بلیت هواپیما در مشهد
به گزارش حدیدنیوز، بازار سیاه بلیط هواپیمای مشهد و افزایش بی‌ضابطه قیمت‌ها در این بخش موجب گلایه‌مندی مسافران شده و اغلب آنان معتقدند همزمان با ایام تابستان که میزان سفرها افزایش می‌یابد، مشکل افزایش نرخ بلیط‌ها نیز دردسرسازتر می‌شود.

مسئله بازار سیاه بلیت از آن گونه معضلاتی است که در برخی از ماه‌های سال و به ویژه در ایام پیک سفرهای تابستانی بیش از گذشته به چشم می‌خورد و در چنین شرایطی بسیاری از زائران با ابراز نگرانی از وضعیت موجود، اعلام می‌کنند در شرایط فعلی خبری از بلیت‌ با قیمت مصوب نیست و اغلب آنان مجبورند بلیت خود را با قیمت‌های سرسام‌آور و بالاتر از نرخ مصوب رزرو کنند.

عباس شمخانی از مسافران در این زمینه به خبرنگار مهر عنوان کرد: هزینه‌های نجومی بلیت هواپیما در حالی است که در شهرهایی همانند مشهد باید با توجه به حضور گسترده زائران و مسافران اقدامات متعددی برای جلوگیری از ایجاد بازار سیاه بلیت انجام شود.

شمخانی ادامه داد: در حال حاضر رفتارهاي غيرقانوني و سوء‌استفاده آژانس‌ها از مسافران افزايش يافته طوری که به‌عنوان نمونه من هنگامی که به یکی از آژانس‌هاي مسافرتي براي تهيه بليت هواپيما مراجعه کردم و درخواست دو بلیت هواپیمایی به مقصد اصفهان را داشتم در ابتدا با پاسخ هميشگي که جا وجود ندارد و بايد منتظر کنسلي ها باشم روبرو شدم و آخر سر هم بنا به پیشنهاد آن آژانس مجبور شدم دو بلیت را با قیمتی بالاتر خریداری کنم.

وی ادامه داد: من متوجه شدم که شگرد برخی از آژانس‌ها این است که در ابتدا به مراجعه کننده پاسخ منفی بدهند و سپس یک بلیت را به چند برابر قیمت واقعی به فروش برسانند.

سناریویی برای خرید بلیت هواپیما

مریم صمیمی از دیگر مسافران نیز با انتقاد از وضعیت فروش بلیت هواپیما در مشهد اظهار کرد: برای خرید بلیت هواپیما از آژانس‌های مسافرتی سناریویی وجود دارد که همواره تکرار می‌شود، بر این اساس گاه يک يا چند آژانس، بليت‌هاي يک پرواز را در مسیرهای متعدد چارتر مي‌کنند و با این روش در حقیقت بلیت‌ها بلوکه می‌شود یعنی اینکه بخش زیادی از بليت ها بدون اینکه در شبکه الکترونيکي صدور بليت هواپيما کشور قابل دسترسي باشد در اختيار آژانس‌ها قرار می‌گیرد و شبکه پر بودن پرواز را نشان مي‌دهد در حالی که این گونه نیست و بلیت ها در جای دیگری بلوکه شده است.

صمیمی افزود: افرادی که کار فوری دارند با مراجعه به این آژانس‌ها بلیتی را با پول اضافی خریداری می کنند چرا که مجبورند خود را در اسراع وقت به مقصد مورد نظر برسانند.

عکس تزیینی است

علی سهرابی هم یکی از مسافرانی است که اعتقاد دارد وضعیت فروش بلیت هواپیما در مشهد نابسامان است و کسانی که می خواهند به سایر شهرها سفر کنند هر بار شاهد تناقض و تفاوت در قیمت ها هستند و ماه گذشته۳۰۰ هزار تومان برای یک عدد بلیت به مقصد اصفهان پرداخت کردم.

نارضایتی مسافران در حالی است که بسیاری از کارشناسان آزادسازی نرخ بلیت هواپیما را در ایجاد بازار سیاه دخیل می دانند.

آزادسازی قیمت بلیت هواپیما، فضا را برای سوءاستفاده و دلال بازی ها فراهم کرد

سعید طهماسبی کارشناس صنعت حمل و نقل هوایی به خبرنگار مهر گفت: آزادسازی قیمت بلیت هواپیما، فضا را برای سوءاستفاده و دلا‌ل بازی‌ها فراهم کرده و یکی از دلایل نابسامانی فروش بلیت هواپیما همین امر است.

سعید طهماسبی عنوان کرد: در حال حاضر وضعیت فروش بلیت هواپیما در مشهد آشفته است و در این میان "چارتر" نیز بهانه و فرصتی طلایی برای فروش بالای بلیت از سوی آژانس های مسافرتی است و این امر در حالی اتفاق می‌افتد که هر نوع بليت چارتر در بازار سياه، غيرقانوني است.

وی با اشاره به اینکه بليت چارتر و پرواز چارتر به این معناست که یک يا چند آژانس مسافرتي با يكديگر، كل صندلي‌هاي يك پرواز را خريداري مي كنند و مبلغ آن را پيشاپيش به شركت هواپيمايي مذكور مي‌پردازند و این بلیت ها قابل كنسل كردن يا لغو كردن هم نيست، ادامه داد: آژانس‌هاي مسافرتي در برخی موارد از شركت هاي خصوصي به صورت چارتر و زير قيمت‌هاي مصوب، بليت خريداري مي كنند كه فروش اين بليت ها بايد تا سقف قيمت مصوب باشد، اما ممكن است برخي آژانس ها و حتي كاركنان يك آژانس به قيمت هاي مصوب توجه نكرده و به صورت توافقي بليت را به متقاضيان بيش از قيمت تعيين شده بفروشند.

وی تأکید کرد: اين كار خلاف قانون است. بنابراين شركت‌هاي خصوصي در قالب چارتر بليت را زير قيمت به آژانس واگذار مي كنند و اگر سوءاستفاده‌اي در فروش بليت ها صورت مي گيرد، بايد در آژانس ها پيگير آن بود.

این کارشناس صنعت حمل و نقل هوایی تصریح کرد: هيچ آژانسي حق فروش بليت چارتر را به قيمت گران‌تر ندارد اما با توجه به اینکه اغلب این آژانس‌ها مورد نظارت قرار نمی گیرند مشکلات بسیاری در این زمینه گریبان مسافران را گرفته و می گیرد و گاه مشاهده می‌شود که بليت چارتر به بهانه خدمات اضافي، گران تر فروخته می شود در حالی که خدماتی نیز به مسافر ارائه نمی شود.

طهماسبی تاکید کرد: برخي از آژانس‌ها بليت‌هاي چارتر را با اسامي متفرقه نیز صادر کرده و این بليت ها را به اشخاصي با نام دیگری مي فروشند و در حقیقت آژانس‌ها با ذخيره جا و صدور بليت به نام اشخاصي که وجود خارجي ندارند گرانفروشي می کنند.

وضعیت نابسامان قیمت بلیت اغلب مسافران را سرگردان کرده و در راین راستا برخی از آژانس های مسافرتی مسئله فروش بليت را گران تراز نرخ مصوب توسط آژانس رد کرده و معتقدند مطابق قانون عمل می کنند و در این ماجرا دلالان مقصر هستند و این دلال ها با خريدن چند بليت و فروختن آن ها به مسافران، بازار سياه درست كرده‌اند.

عکس تزیینی است

شناور‌سازی قیمت بلیت‌ یکی از راه‌های مقابله با ایجاد بازار سیاه است

در همین رابطه دبير انجمن صنفي كارفرمايان دفاتر خدمات مسافرتی هوايی و جهانگردی خراسان رضوی با اعلام اینکه بازار سیاه در مسئله خرید و فروش بلیت هواپیما وجود دارد، به خبرنگار مهر گفت: شناور‌سازی قیمت بلیت‌ یکی از راه‌های مقابله با ایجاد بازار سیاه است.

مجید فرقانی بیان کرد: بازار سیاه موجب فروش بلیت‌هایی با قیمت مصوب به قیمت بالاتر شده و در این راستا باید اعلام کرد، مهم‌ترین علت ایجاد بازار سیاه در سطح شهر، فراز و نشیب‌های قیمت بلیت هواپیماست.

وی معتقد است، نرخ‌گذاری بلیت هواپیما با زمان افزایش استفاده از حمل‌و‌نقل هواپیمایی هماهنگی و همخوانی ندارد و ضرورت دارد تا این نرخ گذاری بسته به میزان تقاضا برای استفاده از حمل‌و‌نقل هوایی انجام پذیرد تا دیگر بازار سیاه در سطح بازار شکل نگیرد.

دبير انجمن صنفي كارفرمايان دفاتر خدمات مسافرتی هوايی و جهانگردی خراسان رضوی یادآور شد: سال‌هاست که بازار سیاه بلیت هواپیما در مشهد گریبان گیر بوده و این امر در حالی است که نظارت های مقطعی نمی تواند پاسخگوی حل این مشکل باشد.

وی بیان کرد: در صورتی که مسافری احساس کند ایرلاینی به تعهدات خود عمل نمی کند می تواند به شرکت هواپیمایی مراجعه کند. http://hadidnews.com/vdchkinx.23nvwdftt2.html
نام شما
آدرس ايميل شما