تاریخ انتشار :سه شنبه ۲۶ دی ۱۳۹۱ ساعت ۱۷:۱۴
معین پناهنده دبیر نمایشگاه آثار عکاسان ایرانی در ایستگاه فضایی گفت: آثار عکاسان ایرانی را یک فضانورد روسی اسفندماه سال جاری به ایستگاه فضایی بین‌المللی می‌برد.
به گزارش حدیدنیوز به نقل از فارس؛ معین پناهنده دبیر نمایشگاه آثار عکاسان ایرانی در ایستگاه فضایی بین‌المللی درباره این نمایشگاه به خبرنگار هنرهای تجسمی فارس توضیح داد: قبل از این نمایشگاه عکس،‌ دو بار ارسال آثار به ایستگاه فضایی انجام شده بود که آقای «سیروس برزو» پدر علوم فضایی ایران انجام دادند و در نخستین بار اولین نسخه کامل قرآن را به فضا فرستادند و بعد از آن نیز آثار استاد محمود فرشچیان هنرمند نگارگر ایرانی را به فضا ارسال کردند. 





وی درباره این ایستگا فضایی توضیح داد: ایستگاه بین‌المللی فضایی در مدار زمین قرار گرفته است که جایگاه آن ثابت است و حدوداً‌ در ۴۰۰ کیلومتری زمین قرار گرفته است و همه کشورهای مختلف دنیا در ساخت آن مشارکت داشته‌اند.

پناهنده گفت: برای این نمایشگاه عکس تصمیم گرفتیم با همکاری سازمان فضایی روسیه وارد عمل شویم و یک فضانورود روسی شخصاً متعهد بردن این آثار به فضاست.

وی با اشاره به آثاری که در این نمایشگاه فضایی به نمایش درخواهد آمد گفت: در این نمایشگاه ۶ قطعه عکس با سه محور ایران زمین (زندگی و آداب و رسوم ایرانی، تاریخ و تمدن علمی و فرهنگی ایرانیان، معماری ایرانی-اسلامی)،‌ عکاسی نجومی و طبیعت (زیبایی‌های فطری و بکر زمین و آسمان شب فارغ از دخالت‌های انسانی) و دستاوردهای انسانی (بهترین تصویری که می‌توان به یک موجود فرازمینی برای معرفی دستاوردهای انسان‌ها نشان داد) به نمایش گذاشته می‌شود. 




او با بیان این که برای نخستین بار در جهان یک نشریه کامل از سوی ایران به فضا ارسال می‌شود گفت: این نشریه با عنوان « آسمان شب» شامل عکس‌هایی با همان موضوعاتی است که اعلام کردیم که حدود شش ماه در فضا خواهد ماند و ساکنان ایستگاه فضایی تمامی این صفحات را مهر و امضاء خواهند کرد و به زمین بازمی‌گردانند.

او درباره ساکنان ایستگاه فضایی هم توضیح داد: ساکنان ایستگاه فضایی بین‌المللی،‌فضانوردانی هستند که به منظور تحقیقات مختلف بین‌المللی، در ایستگاه فضایی مستقر هستند. این فضانوردان، برجسته‌ترین محققان علمی دنیا هستند که برای آزمایش‌های مختلف علمی که شرایط آن در زمین وجود ندارد به فضا می‌روند که در مدت شش ماه مورد نظر ما ۱۲ فضانورد به ایستگاه فضایی خواهند رفت.


او درباره زمان بازگشت این آثار از فضا هم توضیح داد: این عکس‌ها و نشریه آسمان شب اسفندماه سال جاری به فضا ارسال می‌شود و به مدت شش ماه تا مردادماه سال ۹۲ در این ایستگاه فضایی خواهد ماند و پس از آن که به مهر و امضای فضانوردان رسید، به زمین بازگردانده می‌شود و در موزه فضایی ایران نگهداری خواهد شد.

پناهنده درباره مدت زمان اندک برای اعلام فراخوان تا ارسال آثار و انتخاب آن‌ها برای ارسال به فضا توضیح داد: مدت زمانی که برای این فراخوان در نظر گرفته شده است اصلاً کافی نیست چون سازمان فضایی روسیه فیلترهای خاص خودش را دارد به طور مثال فضاپیمای چلنجر روسیه که منفجر شد و چند فضانورد روسیه در آن مردند فقط به دلیل جا به جا شدن چند شیء چند گرمی در این فضاپیما بود.

وی افزود: اشیائی که قرار است به فضا برود باید مدتی در محیط ایزوله قرار بگیرد و حتی محل قرار گرفتن آن در فضاپیما باید مشخص و برنامه‌ریزی شده باشد با این حال یک باره به ما برای برگزاری این نمایشگاه اطلاع دادند و از قبل برنامه‌ریزی شده نبود،‌ به همین دلیل به ناچار از این فرصت بسیار اندک استفاده کردیم ولی این آثار باید طبق فراخوان جمع‌آوری شده و بعد از انتخاب آثار برتر در نشریه آسمان شب به چاپ برسد، بعد آقای برزو این نشریه را به روسیه ببرند و در محیط ایزوله قرار بگیرد تا برای ارسال آماده شود و بنابراین زمان ما در این نمایشگاه بسیار محدود است.

او درباره داوران نمایشگاه هم گفت: هنوز این داوران مشخص نشده‌اند و طی اطلاعیه‌های بعدی اعلام خواهد شد.

پناهنده با بیان این که ارسال این آثار به فضا خود نوعی جایزه است گفت: این آثار اولین آثار در دنیا و اولین آثار ایرانی است که به فضا می‌رود و قرار است معرفی کننده انسان‌ها در فضا باشد و کسی که عکس او برگزیده شود،‌در واقع به نوعی برنده است.

پناهنده درباره ارسال آثار هم گفت: آثار باید به همراه فرم ثبت نام به پست الکترونیک دبیرخانه به نشانی space@nightsky. ws با موضوع: [نمایشگاه عکس فضا] ارسال شود و یا روی cd/dvd به نشانی دبیرخانه مرکزی ارسال شوند.

همچنین متقاضیان می‌بایست فرم مشخصات را پس از دریافت از سایت ماهنامه بین المللی آسمان شب به نشانی www. nightsky. ws تکمیل کرده و همراه آثار به دبیرخانه ارسال کنند. http://hadidnews.com/vdchiknz.23nkqdftt2.html
نام شما
آدرس ايميل شما