تاریخ انتشار :سه شنبه ۳۱ تير ۱۳۹۳ ساعت ۱۶:۲۴
باکشف بخش‌هایی از سلول های خاکستری مغز انسان متعلق به ۸۰۰۰ سال پیش، محققان احتمال می‌دهند کهن ترین مغز انسان را در اسلو کشف کرده باشند.
به گزارش حدیدنیوز به نقل از میراث فرهنگی، به گزارش دیلی میل؛ باستان شناسان در کاوش‌های باستان شناسی یک سایت واقع در اسلو نروژ موفق به کشف بقایایی از مغز سالم مانده انسان شده‌اند که به گفته محققان متعلق به کودکی حداکثر ۱۰ ساله بوده است. همچنین بقایایی از بدن یک انسان بزرگسال و نیز یک شاخ گوزن در این گورستان بدست آمده است.

"گوته ریتان" از موزه تاریخ فرهنگی در اسلو و سرپرسرت تیم کاوش، این یافته را یک سند باستان شناسی از دوران میانسنگی درحدود ۶۰۰۰ سال قبل ازمیلاد دانست که اکنون ۸۰۰۰ سال قدمت دارد. او یاداور شد که دراین سایت همانند دیگر سایت‌های باستان شناسی انواع ابزارها و اسلحه‌ها و نیز انواع زباله‌های تولید شده بدست آمده است اما کشف مواد ارگانیک امر بسیار نادری است.




او افزود:«مغز بدست آمده بسیار خوب حفظ شده بحدی که ما تصور کردیم بیش از حد باور خوب و سالم مانده است اما به هرحال روشن است که شرایط زمین شناختی منطقه برای حفاظت از مواد استخوانی بسیار مطلوب بوده است. به علاوه قسمت فوقانی جمجمه بخوبی حفظ شده و بخش داخلی آن نیز تا حدی که قابل مشاهده است موادی شبیه به بخش اسفنجی و خاکستری دارد. ما هنوز هم بطور قطع مطمئن نیستیم اما من شخصا نمی‌توانم تصور کنم چنین ماده‌ای با این خصوصیات می تواند چیز دیگری به جر مغز انسان باشد.

گام بعدی مطالعات این است که استخوان‌های بدست آمده را برای بررسی‌های آزمایشگاهی به متخصصان بسپارند تا دقیقا سن و جنسیت و نیز اطلاعات فردی بیشتری از صاحب استخوان‌ها روشن شود. همچنین بررسی دی ان ای آثار بدست آمده نیز گام دیگری است که به گفته ریتان می‌تواند اطالعات بیشتری درباره نحوه رشد وزندگی افراد و نحوه تغذیه و مانند آن در دوران مورد نظر بدست دهد.

اطلاعات موجود از عصر سنگ در شرق نروژ بسیار اندک است وسایت های مورد کاوش دراین عملیات از بخش های جالب و مهم دراین زمینه هستند. http://hadidnews.com/vdch6vnx.23nvqdftt2.html
نام شما
آدرس ايميل شما