تاریخ انتشار :يکشنبه ۲۵ آبان ۱۳۹۳ ساعت ۱۳:۱۰
در نماگرهاي بهاري بانك مركزي اعلام شد

مطالبات بانك‌ها فراتر از حجم نقدينگي

جديدترين گزارش بانك مركزي نشان مي‌دهد كه ارزش مطالبات سيستم بانكي از بخش‌هاي دولتي و غيردولتي به ارزش ٦٣٦ هزار ميليارد تومان رسيده است كه اين مبلغ حدود١٨ هزار ميليارد تومان بيش از كل رقم ارزش نقدينگي (حجم نقدينگي) كشور در سه ماه ابتداي سال جاري است. كل نقدينگي در بهار امسال معادل ٦١٨ هزار ميليارد تومان بوده است.
مطالبات بانك‌ها فراتر از حجم نقدينگي
به گزارش حدیدنیوز، بانك مركزي جديدترين آمارها از شاخص‌هاي عمده اقتصادي مربوط به بهار ١٣٩٣ را منتشر كرد كه براساس آمارهاي اعلام شده، به صورت رسمي نرخ رشد اقتصادي ٦/٤ درصد در سه ماهه ابتدايي امسال تاييد شد.


بانك مركزي در روزهاي ابتدايي مهرماه امسال، گزارشي مقدماتي از سه ماهه ابتدايي امسال را بر روي خروجي سايت خود قرار دارد. جداول منتشر شده در اين گزارش، عدد ٦/٤ درصد از نرخ رشد اقتصادي بهار ١٣٩٣ را نشان مي‌داد.

اما اين‌بار بانك مركزي به صورت رسمي، در هفتاد و ششمين نماگرهاي اقتصادي خود، گزارشي از وضعيت شاخص‌هاي عمده اقتصادي را منتشر كرد.

مریم فکری در ادامه گزارش خود در روزنامه اعتماد نوشت: آمارها بيانگر اين است كه در بهار امسال، نرخ رشد اقتصادي با نفت ٦/٤ درصد و بدون نفت ٤/٤ درصد بوده است؛ اين در حالي است كه نرخ رشد اقتصادي در بهار سال ١٣٩٢، يعني سه ماهه اول سال گذشته، با نفت منفي ١/٤ درصد و بدون نفت منفي ٤/١ درصد بود.


در ميان جداول بانك مركزي، آنچه بيش از پيش در كنار نرخ رشد اقتصادي جلب‌توجه مي‌كند، ارزش افزوده بخش‌هاي مختلف اقتصادي است. آمارها حاكي از آن است كه نرخ رشد اقتصادي تمام بخش‌هاي اقتصادي از رشد به نسبت خوبي برخوردار بوده است؛ به طوري كه ارزش افزوده بخش نفت در انتهاي بهار ١٣٩٣ به پنج هزار و ٢٤٧ ميليارد تومان مي‌رسد، اما اين رقم در بهار سال ١٣٩٢ حدود چهار هزار و ٩٤٤ ميليارد تومان اعلام شده بود.


در عين حال، آمارهاي بانك مركزي از رشد مطلوب نرخ رشد ساير بخش اقتصادي خبر مي‌دهد. نرخ رشد بخش كشاورزي در بهار امسال ٣/٣ درصد، بخش صنايع و معادن ١/٨ درصد، صنعت و معدن ١/١٠ درصد، ساختمان ١/٢ درصد و خدمات ٧/٣ درصد گزارش شده و اين در حالي است كه نرخ رشد بخش صنايع و معادن در بهار سال گذشته منفي ٧ درصد، صنعت و معدن منفي ٦/٧ درصد، ساختمان منفي ٨/٧ درصد و خدمات منفي ١/١ درصد بود.


وضعيت دارايي‌هاي خارجي سيستم بانكي


بانك مركزي اطلاعات منتشر شده از وضعيت متغيرهاي پولي و اعتباري را نيز در گزارش جديد خود به روز كرده است. براساس اين گزارش، خالص دارايي‌هاي خارجي بانك مركزي در انتهاي خردادماه امسال ٨/١٢٨ درصد، خالص دارايي‌هاي خارجي بانك‌ها ٦/١٠٤ درصد و خالص دارايي‌هاي سيستم بانكي ١٢٤ درصد رشد داشته است؛ به طوري كه در خردادماه امسال خالص دارايي‌هاي خارجي بانك مركزي در رقم ١٧٠ هزار و ١٩٧ ميليارد تومان، خالص دارايي‌هاي خارجي بانك‌ها در رقم ٣٧ هزار و ١١٧ ميليارد تومان و خالص دارايي‌هاي خارجي سيستم بانكي در رقم ٢٠٧ هزار و ٣١٥ ميليارد تومان قرار گرفت.

همچنين بدهي بخش غيردولتي به بانك‌ها در خردادماه امسال ٢/٢١ درصد و بدهي بخش دولتي به سيستم بانكي ٤/٢٥ درصد افزايش پيدا كرده است؛ به نحوي كه بدهي بخش غيردولتي به كل بانك‌ها ٥١٢ هزار و ٤٤١ ميليارد تومان و بدهي بخش دولتي به سيستم بانكي ١٢٣ هزار و ٦٥٩ ميليارد تومان اعلام شده است.


نرخ رشد نقدينگي


در ميان جداول بانك مركزي همچنين آمارهايي در رابطه با پايه پولي كشور و نرخ رشد نقدينگي ديده مي‌شود؛ به طوري كه پايه پولي كشور از ١١٤ هزار و ٩٤٣ ميليارد تومان در پايان سال ١٣٩٢، به ١١٢ هزار و ٧٤٤٧ ميليارد تومان در بهار سال ١٣٩٣ رسيده است. از سوي ديگر، آمارهاي بانك مركزي از كاهش نرخ رشد پايه پولي خبر مي‌دهد و نرخ رشد پايه پولي كشور در حالي كه در سال ١٣٩٣ حدود ٨/١٧ درصد بود، در سه ماهه ابتدايي امسال به منفي ٣/٢ درصد كاهش يافته است.


همچنين نرخ رشد اسكناس و مسكوك در دست اشخاص براساس گزارش بانك مركزي در بهار سال ١٣٩٣ منفي ٣/١٣ درصد، نرخ رشد سپرده‌هاي ديداري منفي ٥/٠ درصد، نرخ رشد سپرده‌هاي غيرديداري (شبه پول) ٩/٥ درصد، نرخ رشد كل سپرده‌هاي بخش غيردولتي ٩/٤ درصد و نرخ رشد نقدينگي ٩/٣ درصد (حدود ٦١٨ هزار ميليارد تومان) اعلام شده است.


اين در حالي است كه نرخ رشد اين متغيرها در سال ١٣٩٢ متفاوت بود. بانك مركزي، نرخ رشد اسكناس و مسكوك در دست اشخاص در سال ١٣٩٢ را حدود ٦/١ درصد، نرخ رشد سپرده‌هاي ديداري را ٣/٦ درصد، نرخ سپرده‌هاي غيرديداري (شبه پول) را ٣٧ درصد، نرخ رشد كل سپرده‌هاي بخش غيردولتي را ٢/٣١ درصد و نرخ رشد نقدينگي را ١/٢٩ درصد گزارش كرده بود.


همچنين در گزارش اخير بانك مركزي از وضعيت سپرده‌هاي ديداري بانك‌ها نزد بانك مركزي، حاكي از آن است كه رقم آن از ٨ هزار و ٢٠٨ ميليارد تومان در فروردين‌ماه ١٣٩٣ به ٤ هزار و ٧٨٥ ميليارد تومان در خردادماه امسال كاهش يافته است.


بدهي دولت به بانك مركزي و بانك‌ها


نماگرهاي بانك مركزي، وضعيت بدهي دولت به بانك مركزي و بانك‌ها را نيز نشان مي‌دهد. بر اين اساس، بدهي دولت به بانك مركزي در بهار امسال به رقم ١٩ هزار و ١١٤ ميليارد تومان و بدهي دولت به بانك‌ها به ٨١ هزار و ٨٣٧ ميليارد تومان رسيده است. همچنين بدهي شركت‌ها و موسسات دولتي به بانك مركزي در سه ماهه ابتدايي امسال بالغ بر ١٩ هزار و ١٩٤ ميليارد تومان و به بانك‌ها ٣ هزار و ٥١٣ ميليارد تومان اعلام شده است. گزارش بانك مركزي در عين حال، از مطالبات حدود ٦٣٦ هزار ميليارد توماني سيستم بانكي از بخش‌هاي دولتي و غيردولتي خبر مي‌دهد.


وضع مالي دولت


در اين ميان، آمارهاي بانك مركزي متذكر مي‌شود درآمد دولت در سه ماهه ابتدايي امسال نسبت به بهار سال ١٣٩٣ با رشد مطلوبي همراه بوده است. درآمد دولت در بهار امسال بالغ بر ١٥ هزار و ٩٨٤ ميليارد تومان بوده و اين در حالي است كه اين رقم در بهار سال گذشته حدود ١٢ هزار و ٧٣٠ ميليارد تومان گزارش شده بود. در همين حال، پرداخت‌هاي هزينه‌يي (جاري) به ٣٣ هزار و ٢٠١ ميليارد تومان، واگذاري دارايي‌هاي سرمايه‌يي به ١٣ هزار و ٨٩٤ ميليارد تومان، تملك دارايي‌هاي سرمايه‌يي به ٣٢ ميليارد تومان و كسري تراز عملياتي به ١٨ هزار و ٦٣٥ ميليارد تومان رسيده است.


همچنين آمارهاي بانك مركزي، از وضعيت درآمدهاي مالياتي حاكي از آن است كه درآمد ماليات‌هاي مستقيم در بهار ١٣٩٣ به ٦ هزار و ٥٩٥ ميليارد تومان درآمد ماليات‌هاي غيرمستقيم به ٥ هزار و ٤٥٤ ميليارد تومان افزايش يافته است؛ اين در حالي است كه درآمد ماليات‌هاي مستقيم در سه ماهه اول سال ١٣٩٢ بالع بر ٤ هزار و ٩٣٠ ميليارد تومان و درآمد ماليات‌هاي غيرمستقيم ٣ هزار و ٢٧٤ ميليارد تومان بود.


از سوي ديگر، در ميان نماگرهاي بانك مركزي، همچون چند فصل گذشته، همچنان جاي آمار توليد و صادرات نفت خالي است. آخرين آمارها در اين رابطه به سال ٩١ مربوط مي‌شود و از آن زمان تاكنون، هيچ آماري از توليد و صادرات نفت منتشر نشده است. http://hadidnews.com/vdch6mnx.23nzzdftt2.html
نام شما
آدرس ايميل شما