تاریخ انتشار :سه شنبه ۱ مهر ۱۳۹۳ ساعت ۱۵:۰۷
دبير كل بانك مركزی: يك تنه در مقابل انتقادات برای كارمزد از pos ها می‌ايستيم

بانك‌ها از تبليغات برای پايانه فروش تا آبان‌ماه منع شدند

از آبان ماه سال جاري بانك مركزي در طرح جديدي قصد دارد به جاي بانك ها،دارندگان دستگاه هاي كارتخوان و پايانه هاي فروش كارمزد هر تراكنش را پرداخت كنند.
بانك‌ها از تبليغات برای پايانه فروش تا آبان‌ماه منع شدند
بحث داغ اجراي طرح دريافت كارمزد از دستگاههاي كارت خوان كه چند هفته اي به جدال صنوف و بانك مركزي مبدل شده است،وارد فاز جديدي شده و بانك ها از امروز حق تبليغات براي پايانه فروش را ندارند.از سوي ديگر بانك مركزي به بانك ها گفته كه در مقابل انتقادها ايستادگي مي كند.

به گزارش حدیدنیوز، از آبان ماه سال جاري بانك مركزي در طرح جديدي قصد دارد به جاي بانك ها،دارندگان دستگاه هاي كارتخوان و پايانه هاي فروش كارمزد هر تراكنش را پرداخت كنند.

تا پيش از اين نصب و راه اندازي اين دستگاهها براي دارندگان كاملا رايگان بود و اين بانك ها بودند كه هزينه خريد و نگهداري دستگاهها را به شركت هاي صاحب دستگاهها مي پرداختند.

اما حالا شركت شاپرك كه بانك ها سهامدار آن هستند اعلام كرده كه دوران رايگان و مجاني براي دارندگان كارت خوان ها به سر آمده و بايد هزينه خريد،نصب،راه اندازي و نگهداري را خود دارندگان دستگاه بايد لطف كنند و بپردازند.

اينكه براي هر خدمتي بايد هزينه اش را پرداخت كنيم جاي هيچ شكي نيست و شايد عادت كردن به دريافت خدمات رايگان اكنون براي دارندگان دستگاهها كمي سخت شده است!

اما بايد قبول كرد كه وقتي قرار است كه هزينه هر خدمتي دريافت شود موضوع اختلال و قطعي و تراكنش نا موفق را نيز براي دارنده كارت خوان بايد محسوب و براري شركت ارايه دهنده جريمه نيز تعيين كرد.

حالا از آبان ماه قرار است كه به ازاي هر تراكنش صورت گرفته بر روي دستگاههاي مذكور ۱۰۰ تا ۱۵۰ تومان كارمزد از فروشنده دريافت و به حساب شركت هاي دارنده كارت واريز شود.

اما اين موضوع در چند روز اخير به جنجال خبري مبدل شده و بسياري از دارندگان كارتخوان مدعي اند كه با اين كار يا بايد قيد كارت را بزنند و يا اينكه در نهايت مصرف كننده بايد هزينه آن را بپردازد.

روز گذشته نيز در همين باره بانك مركزي جلسه هماهنگي روابط عمومي بانك هاي كشور برگزار و چندين نكته را يادآور شده است.

در اين جلسه احمدي دبير كل بانك مركزي از ايستادگي بانك مركزي در مقابل انتقادهاي وارد شده به اين طرح سخن گفته و از اجراي قطعي طرح خبر داده است.

وي از بانك ها خواسته كه براي اجراي طرح در آبان ماه آماده باشند.

همچنين حكيمي مدير كل فناوري اطلاعات بانك مركزي از بانك ها خواسته تا از امروز "سه شنبه " تبليغات براي پايانه هاي فروش خود را تا آبان ماه سال جاري متوقف كنند.

با سخنان اين دو مقام مسوول بانك مركزي قطعيت اجراي طرح دريافت كارمزد از پايانه هاي فروش استنباط مي شود و به احتمال زياد تنها رقم كارمزد بايد چكش كاري شود.

با نگاهي به حجم دستگاه هاي كارت خوان و استفاده مردم و فروشگاهها به احتمال زياد در برهه كوتاهي بهره مندي از آنها كاهش مي يابد.اين امر بويژه در فروشگاههايي با درآمد پايين و شهر هاي كوچك بيشتر نمود پيدا مي كند.اما در شهر هاي بزرگ و فروشگاههاي متوسط و با درآمد بالا اتفاق خاصي رخ نخواهد داد جز اينكه فروشنده نرخ كارمزد را روي اجناس مي كشد! http://hadidnews.com/vdch-znx.23nzqdftt2.html
نام شما
آدرس ايميل شما