تاریخ انتشار :سه شنبه ۱۹ فروردين ۱۳۹۳ ساعت ۱۳:۰۵
رشد واردات رسمی کالاهای اساسی به کشور

ذخیره سازی غیررسمی دولت برای هدفمندی

ذخیره کالاهای اساسی همواره از جمله پشتوانه های اجرای فاز اول قانون هدفمندی یارانه ها بود...
ذخیره سازی غیررسمی دولت برای هدفمندی

به گزارش حدیدنیوز، ذخیره کالاهای اساسی همواره از جمله پشتوانه های اجرای فاز اول قانون هدفمندی یارانه ها بود، دولت قبل هم این ادعا را داشت که اگرچه ممکن است برخی نوسانات کالایی به چشم بخورد، اما کالاها به وفور همیشه در بازار وجود داشته و کمبودی نبوده است. حال هم گویا دولت جدید قصد دارد که با پشتوانه همین ذخایر کالایی، اجرای فاز دوم قانون هدفمندی یارانه ها را پیش برد تا حداقل کمبودی در مورد کالاها در بازار وجود نداشته باشد، چراکه این موضوع پذیرفته شده از سوی مردم نیست.

واردات کالاهای اساسی ظرف ماههای گذشته از افزایش چشمگیری برخوردار بوده است و این نشان می دهد که دولت اهتمام ویژه ای به ذخیره سازی کالاهای اساسی برای تنظیم بازار دارد. اگرچه ارز مرجع را نیز حذف کرده و تنها به گندم دلار ۱۲۲۶ تومانی می دهد، اما باز هم بخش خصوصی به پشتوانه دولت، کالاهای اساسی را وارد کرده است.



نکته حائز اهمیت این است که ذخیره کالاهای اساسی همواره از جمله پشتوانه های اجرای فاز اول قانون هدفمندی یارانه ها بود، دولت قبل هم این ادعا را داشت که اگرچه ممکن است برخی نوسانات کالایی به چشم بخورد، اما کالاها به وفور همیشه در بازار وجود داشته و کمبودی نبوده است.



حال هم گویا دولت جدید قصد دارد که با پشتوانه همین ذخایر کالایی، اجرای فاز دوم قانون هدفمندی یارانه ها را پیش برد تا حداقل کمبودی در مورد کالاها در بازار وجود نداشته باشد، چراکه این موضوع پذیرفته شده از سوی مردم نیست.



آمار مقدماتی منتشر شده تجارت خارجی طی دوازده ماه سال ۹۲ حاکی از آن است که عمده‌ترین واردات کشور به کالاهای اساسی همچون: برنج، کنجاله، گندم، شکر و روغن سویا اختصاص یافته که البته میزان واردات برنج، گندم و جو در اسفندماه سال گذشته در مقایسه با ماه قبل از آن (بهمن ماه) با افزایش مواجه بوده و در مقابل واردات ذرت و قند و شکر با کاهش روبه‌رو شده است.



براساس گزارش آمار مقدماتی تجارت خارجی طی دوازده ماه سال گذشته، ۹۲ میلیون و ۹۲۷ هزار تن کالای غیرنفتی با احتساب میعانات گازی به ارزش ۴۱ میلیارد و ۶۲۸ میلیون دلار صادر شده که نسبت به مدت مشابه در سال ۹۱ با افزایش ۷۹/۱۶ و ۴۳/۰ درصدی به ترتیب در وزن و ارزش روبه‌رو شده است. همچنین میزان واردات در دوازده ماه سال گذشته، ۳۳ میلیون و ۵۶۸ هزار تن به ارزش ۵۰ میلیارد و ۸۱۸ میلیون دلار بوده که نسبت به مدت مشابه در سال ۹۱ به ترتیب با کاهش ۹۸/۱۴ درصدی در وزن و ۹۲/۴ درصدی در ارزش همراه بوده است. در این میان از جمع کل صادرات قطعی در دوازده ماه سال گذشته، ۱۲ میلیون و ۷۸۳ هزار تن کالا به ارزش ۱۰ میلیارد و ۲۹۵ میلیون دلار به میعانات گازی، ۱۴ میلیون و ۵۰۳ هزار تن به ارزش ۱۰ میلیارد و ۷۲۳ میلیون دلار به محصولات پتروشیمی و ۶۵ میلیون و ۶۴۱ هزار تن کالا به ارزش ۲۰ میلیارد و ۶۱۰ میلیون دلار به سایر کالاها اختصاص داشته است.



عمده صادرات کشور نیز طی دوازده ماه سال ۹۲ به چین، عراق، امارات متحده عربی، هند و افغانستان اختصاص یافته است که بیشترین آن به چین با ۳۴ میلیون و ۵۰۲ هزار تن کالا به ارزش ۷ میلیارد و ۴۳۲ میلیون دلار اختصاص دارد. سهم وزنی چین در صادرات کشورمان ۰۵/۴۳ درصد و سهم ارزش دلاری ما نیز ۷۲/۲۳ درصد بوده است. در جایگاه دوم عمده صادرات کشور نیز به عراق با ۱۶ میلیون و ۹۱۹ هزار تن به ارزش ۵ میلیارد و ۹۵۰ میلیون دلار اختصاص دارد.



سهم وزنی صادرات به عراق ۱۱/۲۱ درصد و سهم ارزش دلاری ۹۹/۱۸ درصد است. این در حالی است که متوسط قیمت هر تن کالای صادراتی ۳۹۱ بوده که نسبت به مدت مشابه سال قبل، کاهش ۰۹/۱۶ درصدی در ارزش دلاری داشته است. در بخش واردات نیز اقلام عمده وارداتی طی ۱۲ ماه سال ۹۲ شامل وسایل نقلیه با موتور پیستونی درونسوز با حجم سیلندر ۱۰۰۰ تا ۱۵۰۰ سانتی متر مکعب به ارزش ۲ میلیارد و ۸۰۳ میلیون دلار و سهم ارزشی ۵۲/۵ درصد، برنج به ارزش ۲ هزار و ۳۰۰ میلیون دلار و سهم ارزشی ۵۳/۴ درصد، کنجاله به ارزش یک میلیارد و ۸۲۷ میلیون دلار و سهم ارزشی ۶۰/۳ درصد، ذرت دامی به ارزش یک میلیارد و ۵۲۷ میلیون دلار و سهم ارزشی ۳ درصد، گندم به ارزش یک میلیارد و ۲۷۳ میلیون دلار و سهم ارزشی ۵۱/۲ درصد بوده است.



این در حالی بوده که واردات کشور طی دوازده ماه سال ۹۲ به میزان ۳۳ میلیون و ۵۶۸ هزار تن به ارزش ۳۷ میلیارد و ۹۹۳ میلیون یورو (معادل ۵۰ میلیارد و ۸۱۸ میلیون دلار) بوده که نسبت به مدت مشابه سال قبل از آن از نظر وزن ۹۸/۱۴ درصد و از نظر ارزش ۹۲/۴ درصد کاهش داشته است.



آمار منتشر شده در دوازده ماه سال ۹۲ نشان می‌دهد برنج، کنجاله، گندم، شکر و سویا جزو کالاهای اساسی ۱۰ قلم عمده واردات بودند که نسبت به مدت مشابه سال گذشته جایگاه این اقلام عوض شده است، به طوری که برنج با افزایش ۷۸/۵۰ درصدی در وزن و ۵۵/۷۴ درصدی در ارزش نسبت به مدت مشابه سال گذشته در جدول عمده ترین میزان واردات از رتبه پنجم به رتبه دوم ارتقا پیدا کرده است.



گندم برخلاف برنج در دوازده ماه سال ۹۲ با کاهش ۷۴/۴۸ درصدی در وزن و ۶۰/۵۰ درصدی در ارزش از رتبه اول در مدت مشابه سال ۹۱ به جایگاه پنجم نزول کرده است. در این میان البته میزان واردات برخی از کالاهای اساسی در بهمن و اسفندماه سال جاری، میزان واردات برنج، گندم و جو در اسفندماه سال گذشته در مقایسه با ماه قبل از آن (بهمن ماه) با افزایش مواجه بوده و در مقابل واردات ذرت و قند و شکر با کاهش روبه‌رو شده است.



واردات دارو نیز شاهد کاهشی ۲۶/۲۲ درصدی در وزن و افزایشی ۰۹/۳ درصدی در ارزش روبه‌رو بوده است

http://hadidnews.com/vdch-zni.23nwvdftt2.html
نام شما
آدرس ايميل شما