تاریخ انتشار :يکشنبه ۸ دی ۱۳۹۲ ساعت ۰۹:۱۶
آخوندی در نشست ماهانه جام مطرح کرد؛

راه اندازی سیستم صندوق پس انداز و وام در کشور

آخوندی گفت:بنا داریم سیستم صندوق پس انداز و وام را راه اندازی کنیم تا افراد براساس آن وام موثری بگیرند.
راه اندازی سیستم صندوق پس انداز و وام در کشور
به گزارش حدیدنیوز؛ عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی در نشست ماهانه جام که عصر امروز در دفتر جامعه اسلامی مهندسین برگزار شد، با اشاره به مشکلات موجود در حوزه مسکن اظهار داشت: حوزه مسکن یک مشکل خاص در بانک مسکن و یک مشکل عام در تمامی بانک‌ها دارد بانک مسکن در گرو مسکن مهر است و از لحاظ استاندارد ورشکسته محسوب می‌شود و بانک‌ها نیز وضعیت خوبی در جهت وام دهی ندارند. 



وی ادامه داد: اگر بخواهیم از رکود تورمی خارج شویم که مورد اجماع عمومی نیز است، باید کار را به سمتی پیش برد که به منابع بانک مرکزی متوسل نشویم، چرا که افزایش تورم در پی دارد. 



آخوندی با بیان اینکه باید یکی از بازارهای مسکن را فعال کنیم، اضافه کرد: اندیشه‌ای که بنده در این زمینه دارم، حساب‌های بانک مسکن را تمیز کرده و آنرا دچار بازسازی ساختاری کنیم، در این زمینه ایده‌های مختص آن را داریم که پیرامون آن در ده جلسه با معاون اول رئیس جمهور دیدار داشته‌ایم که قصد داریم نتایج تحقیقات خود را به نتیجه بهتری برسانیم. 



آخوندی بازار مالی مسکن را از بازارهای مالی بزرگ جهانی دانست و افزود: کشورهای جهان حدود ۷۰ تا ۹۵ درصد قیمت مسکنشان را از بانک‌ها تسهیلات می‌گیرند و هیچ کس انتظار ندارد خانواده‌ای بدون اتکای منابع خانگی بتواند مسکن بخرد. 



وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه در حوزه مسکن بایستی سیستم صندوق پس انداز و وام را راه بیاندازیم، تصریح کرد: از طریق این سیستم با افزایش پس انداز‌ها می‌توان وام موثری را به شهروندان داد. برای مثال ۲۰ میلیون تومان وام در پایین‌ترین منطقه تهران نیز سهم موثری ندارد، بنابراین برنامه مسکن دولت‌ها باید طوری باشد تا در رفتار اقتصادی خانواده موثر بیفتد. 



آخوندی گفت: در ایران متاسفانه هیچ خانواده‌ای نمی‌تواند بر روی برنامه‌های دولت در حوزه مسکن حساب کند، بنابراین کاری که دنبال آن هستیم این است که بتوانیم جریان پس انداز تسهیلات را راه اندازی کرده تا به پیشرفت موثری وصل شویم. 



آخوندی اظهار داشت: نباید پایه پولی را افزایش داد که در آن صورت سرعت گردش را بیشتر کرده‌ایم که نقش موثری در تورم ندارد. از این طریق مسکن را از حالت رکود درآورده و دریچه‌ای برای خروج تورمی ایجاد می‌کنیم. 



آخوندی با اشاره به تغییر پارادایمی مبنی بر خارج شدن از وابستگی بیشتر به دولت و فعال کردن اقتصاد، اضافه کرد: به جای بودجه از طریق سیاست اقتصادی بایستی اقتصاد را تقویت کنیم، همه چشم به دولت دارند اما ما فکر می‌کنیم بایستی از این پارادایم عبور کرده و اقتصاد را فعال کنیم، چرا که بودجه بخش ناچیزی از اقتصاد را شامل می‌شود. 



وزیر راه و شهرسازی در ادامه با اشاره به وضعیت حوزه شهرسازی در کشور اظهار داشت: چیزی که مدنظر داریم این است که در حوزه شهرسازی به اجرای قانون برگشته و پایبند به حقوق شهر‌ها باشیم، چرا که وضعیت حال حاضر در شهرهای بزرگ وضعیت مناسبی نیست. 



آخوندی با بیان اینکه مجموعه شهری تهران بالای ۱۴ میلیون نفر جمعیت دارد که بالای ۵۰ درصد جمعیت کلانشهر‌ها را تشکیل می‌دهد افزود: استراتژی ما این است که در آخر کار با فروش قانون در شهر مبارزه و مخالفت شده و انضباط شهری را ایجاد کنیم و از همه مهم‌تر رفاه مردم را در اولویت قرار دهیم. 



وزیر راه و شهرسازی در ادامه گریزی به حوزه حمل و نقل عمومی در کشور زد و در این باره گفت: ماده ۲۱۴ قانون برنامه پنجم برنامه بسیار خوب و ارزشمندی است که یک پارادایم شیفتی را پیش بینی کرده است. 



وی ادامه داد: این برنامه اجازه ورود بخش خصوصی به تمام طرح‌های عمرانی را داده، همچنین اجازه داده است کل طرح عمرانی بار دیگر توسط بخش خصوصی بازتعریف شود. 



آخوندی گفت: متعاقب بند ب، بند بسیار مناسبی نیز در تسهیل بند ب قانون ۲۱۴ برنامه تهیه شده که در بودجه ۹۲ نیز وجود دارد، گویا نویسنده این برنامه کس دیگری و پیگیر آن نیز عده دیگری هستند. 



آخوندی با بیان اینکه بحث عمده وزارتخانه در واگذاری ساختماههای دولتی به بخش خصوصی است، اضافه کرد: بنا داریم تقریبا تمام بیمارستان‌ها را از این طریق به بخش خصوصی واگذار کرده و به جای اینکه دولت بیمارستان بسازد، خدمات بیمارستان را خریداری کند، تلاش‌های ما در این زمینه در خصوص بیمارستان تجریش و امام خمینی صورت گرفته که آن را خبری نکرده‌ایم. 



آخوندی اظهار داشت: در حوزه ساخت بیمارستان با حوزه وزارت بهداشت نیز هماهنگ کرده‌ایم و در این زمینه بنا داریم از ایده‌های مطرح شده یک گروه مشاور نیز بهره بگیریم. 



وی با بیان اینکه برای واگذاری بیمارستان‌ها به بخش خصوصی قصد داریم با بانکهای سرمایه صحبت کنیم، گفت: در زمینه بکارگیری ایده‌ها قرار است با نهادهای واسطه‌ای مالی نیز صحبت کنیم. 



آخوندی با بیان اینکه براساس قوانین دو نگاه جدید به حوزه آزادراه‌ها داریم، اظهار داشت: ما آزادراه را به عنوان یک کریدور نگاه می‌کنیم محور توسعه کریدور ممکن است یک آزادراه نیز باشد، ممکن است یک آزادراه یا شهرک توریستی و یا پروژه عمرانی باشد که در واقع به آزادراه‌ها به عنوان لاشه نگاه نکنیم، بلکه برگشت سرمایه در آن را بنگریم. 



وی با اشاره به مشارکت دولت و بخش خصوصی در آزادراه‌ها بیان داشت: با شرکت‌های تامین سرمایه صحبت می‌کنیم تا انواع نهادهای مالی را به پروژه‌های سرمایه پذیری تبدیل کنیم، ایده ما این است که نرخ مشارکت ۵۰_۵۰ نباشد. سهم دولت صفر شده و کل کریدور را واگذار کنیم تا در این زمینه ما فقط کنترل کننده مقررات باشیم. 



وی اضافه کرد: بنا داریم این ایده جدید را در حوزه بزرگراهی اضافه کنیم، درست است که اعتماد بخش خصوصی به نهاد دولت زمانبر است، اما برای به وجود آمدن یک کریدور که دوره بازگشت ۲۰ ساله‌ای دارد باید به نهاد دولت اطمینان کرد. 



آخوندی حوزه حمل و نقل ریلی را که مورد تاکید مقام معظم رهبری نیز بوده است، با اهمیت ذکر کرد و اظهار داشت: سهم این حوزه در بخش ایمنی و اقتصاد کلان که ترتیب ویژه‌ای دارد کم است، بسیار اندک است، بنابراین بایستی در همه حوزه‌های ایمنی، اقتصادی و... ریل دستور کار اصلی قرار گیرد که هزینه نگهداری آن کمتر از جاده است. 



آخوندی با بیان اینکه در حال حاضر ۵۸ میلیون تن طرح فولادی در حال اجرا در کشور است، ادامه داد: این مقدار در واقع به معنای این است که ۵۸ میلیون تن سنگ آهن حمل شده و به کارخانجات تولید فولاد می‌رود که بایستی این حمل برعهده ریل باشد، چرا که حمل آن در جاده آلودگی ایجاد کرده و سوخت بیشتری مصرف می‌کند. 



وزیر راه و شهرسازی مشکل عمده در حوزه حمل و نقل ریلی را حق دسترسی به شبکه دانست و تصریح کرد: اولین استراتژی ما در این زمینه این است که سهم دولت را در حمل و نقل ریلی کاهش داده و اقتصادی شدن این حمل و نقل را باعث شویم. 



آخوندی با اعلام اینکه به دنبال این هستیم تا ۲۲۰۰ واگن به حوزه مسافربری در حمل و نقل ریلی اضافه کنیم، اظهار داشت: متاسفانه متوسط سن واگنهای ریلی ۲۹ سال است و این در حالی است که ما واگن‌های ۶۰ ساله نیز داریم و هنوز هم از آن‌ها کار می‌کشیم. 



وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه ۹۰۰۰ میلیارد تومان مبلغ کلی واگن‌های جدید است، ادامه داد: در حوزه بار ۲۲ هزار واگن باری اضافه می‌کنیم که باید در کل به بخش خصوصی واگذار شود تا امکان فاینانس، صندوق توسعه ملی و توسعه اقتصادی را داشته باشد. 



آخوندی بیان داشت: بنا داریم در همین مدت کوتاه زمینه رقابت قطار تهران_ مشهد را در مسافت‌های ۱۵ ساعته با هواپیما فراهم کنیم. 



وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه رئیس جمهور به شدت حامی بخش ریلی در کشور است، افزود: دربودجه ۹۳ پیش بینی خوبی کرده‌ایم که این بودجه از ریل حمایت کند، در این صورت حق دسترسی را کاهش داده است. 



آخوندی اظهار داشت: در حال حاضر سرعت قطار تهران_مشهد ۱۴۰ کیلومتر است که بنا داریم سرعت آن را به حداقل ۱۸۰ کیلومتر برسانیم تا به راحتی با هواپیما رقابت کند.



آخوندی با بیان اینکه دولت محدودیتی برای فروش مسکن مهر ایجاد می‌کند افزود: این مسائل در این عرصه بازار سیاه و فساد حاشیه‌ای را به وجود می‌آورد و من در این راستا به محدودسازی اعتقاد ندارم و آئین نامه آن را آماده کرده‌ام و هرکس مسکنی خریده آزاد است که خرید و فروش کند و می‌توان در این مسیر سیستم بانکی را سامان بخشید، آزادسازی مسکن مهر را عملیاتی خواهیم کرد. 



وی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه سرمایه گذاری در مسکن و زمین در اختیار انبوه سازان است نه زمین داران، راهکار شما چیست گفت: کاری که باید از سوی دولت انجام شود، این است که در زمینه ساخت مسکن و زمین ما بازار مالی مسکن را طراحی کرده‌ایم و بر روی مالیات خانه‌های خالی و مالیات‌های مکرر بازنگری می‌کنیم و طرح آن را تقدیم مجلس خواهیم کرد تا بتوانیم بازار خرید و فروش مسکن را سامان دهیم. 



آخوندی در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه طرح انتقال پایتخت به چه مراحلی رسیده است گفت: گروهی قرار است در این زمینه مطالعه کنند و بنده در این مورد پیش داوری نمی‌کنم، در دوره آقای کازرونی مطالعه صورت گرفته بود و ما این مطالعات را بازنگری می‌کنیم و مطالعاتی نیز در دبیرخانه شورای امنیت ملی صورت گرفته است. 



وزیر راه و شهرسازی در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه چقدر زمان طول می‌کشد تا فضای تهران و آزادراه تهران_ شمال به پایان برسد گفت: درباره پروژه مصلی مجری دستورات هستیم، اما درباره ازادراه تهران شمال باید بگویم که این ازاد راه چهار قطعه است و قطعه ۴ آن سمت چالوس است که این پروژه تمام شده است. 



وی ادامه داد: قطعه یک این آزادراه از تهران شروع می‌شود، ۳۲ کیلومتر تا ۹۲کیلومتر و ما می‌خواهیم بیشترین بهره برداری را در این قطعه انجام دهیم و در این قطعه با چینی‌ها قرارداد بسته‌ایم و پیشرفت آن حدود ۵۰ درصد است. 



وی اضافه کرد: این بخش قابل اجراست، چون هم طراحی مهندسی، پیمانکاری و منابع مالی‌اش قابل تامین است. فاصله بین قطعه ۱ و ۴ حدود ۶۰ کیلومتر است که ۵۷ کیلومترش هنوز باقی مانده و گران‌ترین قسمتش بخش ۲ و ۳ می‌باشد و با طرح موجود یک مشکل فنی دارد که اگر بخواهد اجرایی شود موجب انسداد جاده چالوس می‌شود. 



وی ادامه داد: در این مسیر دو راه حل وجود دارد و ما درباره آن فکر خواهیم کرد، اگر قطعه ۱ تمام شود، وارد چالوس خواهد شد و این یک قیف درست می‌کند و تمام ۳۲ کیلومتر مفهومش این می‌شود که یک راه بندان بزرگ به وجود می‌آید. باید تا ۵ سال صبر کنیم تا قطعه ۲ و ۳ اجرای شود. 



وی افزود: باید این طرح‌ها در آن زمان که مطرح شده بود همزمان اجرایی می‌شد اندیشه‌ای که در این زمینه وجود دارد این است که باید جاده چالوس بین قطعه آخر ۱ و اول قطعه ۴ افزایش ظرفیت ایجاد شود. 



وی ادامه داد: مردم باید بتوانند از قطعه ۱ به قطعه ۴ حرکت کنند، البته با افزایش ظرفیت آزادراه نمی‌شود ولی قابل تحمل است تا این قطعه‌ها اجرایی شود. 



وی با بیان اینکه رئیس جمهور نیز شخصا دوست دارند این پروژه ملی را دنبال کنند گفت: ایده‌ای که بنده روی آن تحقیق می‌کنم این است که ظرفیت این طرح را افزایش دهم زیرا می‌دانم سرمایه گذاری ارزشمندی در این مسیر وجود دارد و ضد ارزش نیست، مشکل آزادراه افسانه‌ای این است که قطعاتش به صورت پیوسته باهم انجام نشده و باید در این مسیر اقدامات لازم انجام شود. 



وی افزود: گران‌ترین قطعات قطعات ۲ و ۳ است که نزدیک به ۳۰۰۰ میلیارد تومان هزینه دارد. 



وی در خصوص فروش واحدهای مسکن از سوی انبوه سازان گفت: باید بخش مسکن را به بخش خصوصی واگذار کنیم و در این راستا بنده با کمک صندوق‌های وام برای خرید مسکن موافق هستم. 



وی در پایان در پاسخ به این سوال مبنی بر اینکه پروژه مترو پرند در چه مرحله‌ای است، خاطرنشان کرد: پرند با همکاری دولت و سازمان مترو در حال انجام است که هیئت وزیران اجرای این طرح را به سازمان مترو داده‌اند تا با عنوان بومی شهر آن را عملیاتی کند، امیدواریم در تابستان سال آینده مترو پرند مورد بهره برداری قرار بگیرد. http://hadidnews.com/vdch-xni.23n6wdftt2.html
نام شما
آدرس ايميل شما