تاریخ انتشار :سه شنبه ۶ اسفند ۱۳۹۲ ساعت ۱۸:۵۱
یکی از اصلی ترین معضلات این روزها و شب ها؛ اشاعه فحشا، بدحجابی، مزاحمت برای نوامیس در مراکز خرید و سایر امور فرهنگی اجتماعی است که بعضا خانواده ها را با مشکلات عدیده ای مواجه می کند. مراکز خرید، این روزها به بهترین محل برای خوشگذرانی جوانانی تبدیل شده است که روزانه اوقات خود را خیابان ها تلف می کنند.
به گزارش حدیدنیوز، این روزها همزمان با آغاز فصل خرید، کسب و کار بازاری ها هم رونق گرفته و هر گوشه ای که بساط حراجی و بازار براه باشد، بی شک با ترافیک نیز همراه است. اما فصل خرید نوروزی در کنار همه فوایدش و استشمام عطر بهار و نوروز در سطح شهر، معایب زیادی را نیز بهمراه دارد.

ترافیک در معابر عمومی را می توان یکی از معضلات خرید شب عید عنوان کرد. خریدهایی که معمولا بانوان پایه ثابت آن هستند و هجوم آنها به مراکز خرید بار ترافیکی زیادی را در این ایام به بار خواهد آورد.

اما یکی از اصلی ترین معضلات این روزها و شب ها؛ اشاعه فحشا، بدحجابی، مزاحمت برای نوامیس در مراکز خرید و سایر امور فرهنگی اجتماعی است که بعضا خانواده ها را با مشکلات عدیده ای مواجه می کند. مراکز خرید، این روزها به بهترین محل برای خوشگذرانی جوانانی تبدیل شده است که روزانه اوقات خود را خیابان ها تلف می کنند.



وضعیت نامناسب حجاب برخی بانوان نیز از سوی دیگر بعضا مردم را به اشتباه می اندازد که گویا برخی پاساژها و مراکز خرید را با سالن های عروسی یا جشن تولد دوستان خود اشتباه گرفته اند!

بنا بر این گزارش، افرادی که وقیحانه و با بدترین شکل ظاهری این روزها در معابر عمومی ظاهر می شوند، نه تنها به نهسی از منکر توجه نمی کنند بلکه در مقام مدعی برآمده و با لحنی عتاب آلود آمر به معروف را مورد حمله قرار می دهند.

شاید نگارنده نیز بصورت صد در صدی با گشت ارشاد و شیوه های صورت گرفته موافق نبوده باشد اما رها کردن این وضع سرانجام خوبی در پی نخواهد داشت و قطعا در فصول بهار و تابستان شاهد وضعیتی خواهیم بود که نه تنها قابل کنترل نخواهد بود بلکه می تواند زمینه ساز آسیب های اجتماعی بی شماری نیز بشود.

علی الیحال به نظر می رسد، تنها زمانی زمینه گناه در سراسر جامعه وسعت پیدا می کند که امر به معروف و نهی از منکر از آن جامعه رخت بربندد. هر چند در سال های اخیر اخبار ناخوشایندی از نتایج امر به معروف و نهی از منکر در رسانه ها منعکس شده، اما نگارنده معتقد است که همچنان این واجب الهی می تواند بساط شیطان را جمع و آرامش را به جامعه بازگرداند. به شرط آنکه به جای گسترش گناه در جامعه، امر به معروف و نهی از منکر در سطح جامعه گسترش یابد و آمرین به معروف به بهانه های غیرقابل قبول از این واجب الهی طفره نروند.

فراهم شدن زمينه هاي بيشتربرانجام منکرات، عادي شدن منکرات، بي کارکرد وبي ثمرشدن نظام ارزشي جامعه، کم رنگ شدن ارزشهاي ديني واخلاقي، مساعد شدن جامعه براي بروز انحراف وفساد، افزايش حرص وولع مفسدان ومجرمان براي انجام منکرات، کاهش شدت حساسيت جامعه نسبت به منکرات، تنها چند مورد از خطرات بی شمار ترک امر به معروف و نهی از منکر در یک جامعه است.



باترک امر به معروف ونهي از منكر؛ اعتقادات مذهبي اعضاء جامعه رو به سستي گذاشته و در آن حد کاهش مي يابد که عده زيادي از اعضاء جامعه ديگر دليلي براي کنترل خود و پرهيز از گناه نمي بينند. بدين ترتيب جامعه در معرض خطر انهدام روبرو مي شود. به عبارتي ديگر ترک امر به معروف و يا تضعيف آن در جامعه خطري خانمان برانداز است، در نتيجه همزمان با ترک امر به معروف و نهي از منکر سيل انجام منکرات در جامعه آغاز مي شود و اين به نوبه خود تمام بخشهاي جامعه را تهديد مي کند.

به نظر می رسد در جامعه ای که «دین» برای تمام مراحل زندگی مردمش برنامه ریزی دارد، نه احتیاجی به گشت ارشاد است و نه قوه قهریه. به شرط آنکه قوانین و دستورات دین مبین اسلام تمام عیار در آن جامعه اجرا شود که این اجرا لزوما نباید از سوی حاکمیت صورت پذیرد و فرد فرد افراد جامعه در تصویرسازی یک جامعه دینی با یکدیگر سهیم هستند. http://hadidnews.com/vdch-qni.23n6mdftt2.html
نام شما
آدرس ايميل شما