تاریخ انتشار :سه شنبه ۲۷ آبان ۱۳۹۳ ساعت ۱۲:۰۸
مدیرعامل شرکت اندیشه بهساز ملت خبر داد:

فاصله زیاد معوقات بانکی کشور با استانداردهای جهانی

ناصر تاهباز با اشاره به برنامه‌ریزی بانک ملت برای کاهش مطالبات معوق، تصریح کرد: استاندارد این موضوع در دنیا ۵ درصد و در خاورمیانه نیز ۷ درصد است.
فاصله زیاد معوقات بانکی کشور با استانداردهای جهانی
به گزارش حدیدنیوز ناصر تاهباز در گفتگو با فارس با بیان اینکه مطالبات غیر جاری نسبت به تسهیلات پرداختی ۷.۲ درصد است، تصریح کرد: استاندارد این موضوع در دنیا ۵ درصد و در خاورمیانه نیز ۷ درصد است.

وی با اشاره به برنامه‌ریزی بانک ملت برای کاهش مطالبات معوق گفت: در حال حاضر مطالبات معوق بانک‌های دیگر بیش از ۱۵ و حتی ۲۰ درصد است.

تاهباز در مورد بخشنامه بانک مرکزی عنوان کرد:‌ بانک‌ها مؤظف هستند هر سال ۲ درصد از میزان مطالبات غیر جاری به نسبت تسهیلات پرداختی خود را کاهش دهند.

وی با بیان اینکه مشتریان اصلی که بدهی سنگین به بانک ملت دارند، به بانک مرکزی اعلام شده است، تصریح کرد: حدود ۳۰ نفر بیش از ۵۰ میلیارد تومان بدهی دارند و اسامی آنها به بانک مرکزی اعلام شده است.

مدیرعامل شرکت طرح و اندیشه بهساز ملت با تأکید بر اینکه ۶۰۰ میلیارد ریال مطالبات معوق بانک دست ۲۰۰ هزار نفر است، یادآور شد: ۹۰ درصد مطالبات بانک ملت بابت پرداختی کالای اقتصاد خانواده، فعالیت‌های تولیدی و صنعتی است و بقیه معوقات باید تعیین تکلیف شود و ۸۰ درصد مشتریان که معوقه دارند، توانایی پرداخت را ندارند.

تاهباز در پاسخ به این سؤال که سخنگوی قوه قضاییه عنوان کرده بود، برخی از بانک‌ها تمایل ندارند، اسامی بدهکاران را بدهند، به دلیل اینکه پای مدیران بانک‌ها درمیان است، گفت: کل مطالبات اصلی بانک ملت شفاف ارائه شده و ۷ سال کار تخصصی انجام شده و مشتریان بدهکار برمبنای عدم تمایل یا عدم توانایی در پرداخت تفکیک شدند و در ۳ سال اخیر تعهدات در حال اجرا است.

وی در پاسخ به این سؤال که علت عدم پرداخت بدهی بدهکاران چیست و آیا با آنها رایزنی کردید، اظهار داشت: علت آن فاصله نرخ سود نسبت به نرخی است که بانک با جرایم از آنها می‌گیرد و یکی از این بدهکاران دانه درشت عنوان کرد که هیچ وقت بدهی خود پرداخت نمی‌کند و گفته بود در بازار فعلی با این پول ۵۰ درصد سود می‌برد و به همین دلیل بدهی را نمی‌دهد.

تاهباز ادامه داد: اکثر وام‌ها مربوط به چندین سال قبل است که افراد با نرخ ۱۲ درصد گرفته‌اند و اکنون با جرایم حدود ۲۴ درصد باید بپردازند.

مدیرعامل شرکت طرح و اندیشه بهساز ملت افزود: معمولاً وثایقی که پرداخت شده به صورت مشاع یا پروژه‌های در حال اجرا است که امکان تملک آن برای بانک وجود ندارد.

تاهباز در پاسخ به این سؤال که چرا برای یک وام ۳ میلیونی انواع و اقسام ضمانت‌ها گرفته می‌شود، اما برای ۵۰ میلیارد تومان وثیقه مشاع اخذ می‌شود، عنوان کرد: صنعت وصول مطالبات در دنیا به دلیل قابل توجه نبودن آن مانند کشور ما نیست و براساس برنامه اعتبارسنجی و رتبه‌بندی مشتریان صورت می‌گیرد و در کشور چنین موضوعی وجود ندارد و علت عدم حل مطالبات مربوط به سال‌های گذشته است.

وی در پاسخ به این سؤال که چند درصد مطالبات و عدم تحقق آن به مدیران بانک برمی‌گردد، افزود: کل شبکه بانکی کشور در ۱۰ سال گذشته چون تصور نمی‌کردند، چنین مشکلی رخ دهد و همه مشتریان اقساط خود را می‌پردازند، از گرفتن وثایق محکم و بازدارنده استفاده نکردند.

تاهباز گفت: ۲۰ درصد تسهیلات پرداختی بانک بدون اعتبارسنجی و رتبه‌بندی مشتریان بوده است. http://hadidnews.com/vdch-mnx.23nzxdftt2.html
نام شما
آدرس ايميل شما