تاریخ انتشار :شنبه ۲۹ دی ۱۳۹۷ ساعت ۱۶:۳۱
مدیرعامل سازمان بهینه سازی مصرف سوخت با اشاره به موضوع سهمیه بندی بنزین گفت: بهترین راه کار برای رسیدن به عدالت اجتماعی افزایش قیمت بنزین است
مصرف سوخت خودروها در ایران دو برابر اروپا
به گزارش حدیدنیوز، محسن دلاویز مدیرعامل سازمان بهینه سازی مصرف سوخت در یک نشست خبری با بیان اینکه کشور ما با استانداردهای مصرف دنیا فاصله زیادی دارد، گفت: ما در وضعیت مطلوبی به لحاظ مصرف انرژی نیستیم؛ با ۸۰ میلیون نفر جمعیت ۴۵ میلیارد دلار یارانه انرژی می‌دهیم این در حالی است که چین را با ۱.۵ میلیارد نفر که ۳۸ میلیارد دلار یارانه انرژی می‌دهد پشت سرگذاشتیم که لزوم عزم جدی برای مصرف بهینه را می‌طلبد.
 
وی با بیان اینکه بهینه‌سازی مصرف سوخت یک بازی برد- برد برای همه است، افزود: این حجم عظیم یارانه انرژی در ایران ۱۵ درصد یارانه دنیا است و کشش اعتباری بودجه هم جوابگوی این میزان یارانه نیست.
 
مدیر عامل شرکت بهینه سازی سوخت با بیان اینکه ۱۰ درصد تولید ناخالص داخلی را یارانه می دهیم، خاطر نشان کرد: با این حجم از یارانه نمی‌توانیم توسعه را لمس کنیم.
 
* ۴۰ درصد از انرژی کشور هدر می‌رود
 
وی با اشاره به ترازنامه انرژی کشور در سال ۹۵ اظهار داشت: در حوزه خانگی ۳۹۶ میلون بشکه معادل نفت خام، صنعت ۳۳۱ میلیون بشکه، حمل و نقل ۳۱۹ میلیون بشکه معادل نفت خام مصرف می کنیم.
 
دلاویز بیان کرد: در حال حاضر ۴۰ درصد انرژی کشور از تولید تا مصرف هدر می رود که ۴۴۰ میلیون بشکه نفت را شامل می‌شود.
 
وی با بیان اینکه یکی از دلایل تمرکز بر یارانه عدالت اجتماعی است گفت: سوال این است که چقدر با یارانه به عدالت اجتماعی نزدیک شدیم آیا کشور ما، ونزوئلا و سودان به عدالت اجتماعی نزدیک شده یا نروژ؟
 
دلاویز با بیان اینکه مجلس و دولت نیز برنامه‌ای برای اصلاح قیمت‌ها ندارند، ادامه داد: گرچه می‌پذیریم که بنزین پرحساسیت است و باید با درایت روی قیمت آن کار کرد اما باید بتوانیم آن را اصلاح کنیم.
 
* ۵۰ درصد یارانه را به ۳ دهک می‌دهیم
 
وی بیان کرد: در حال حاضر ۵۰ درصد یارانه به ۳ دهک و مابقی به ۷ دهک داده می‌شود که آن ۳ دهک ۳ درصد هزینه‌هایشان مربوط به سوخت است.
 
وی با بیان اینکه قیمت یکی از ابزارهای مهم کنترل مصرف است خاطرنشان کرد: در کشور ما انرژی ارزان است هر چند درآمد سرانه‌مان نیز نسبت به دیگر کشورها پایین‌تر است اما به هر حال در بخش قیمت انرژی چالش داریم. قوانین و مقررات یا جرائم هم نمی‌توانند کارآیی داشته باشند باید با فرهنگ‌سازی و آموزش خصوصاً در بانوان و دانش‌آموزان مصرف را کنترل کنیم.
 
* مصرف سوخت خودروها در ایران دو برابر اروپا
 
مدیرعامل شرکت بهینه‌سازی مصرف سوخت در ادامه با بیان اینکه سرانه مصرف سوخت در خودروهای ما بالا است، گفت: علیرغم اینکه سرانه خودرو در کشور پایین است اما میزان مصرف سوخت بالاست به طوری که به ازای هر هزار نفر در ایران ۲۰۰ خودرو در آمریکا ۸۰۰ خودرو و در ایتالیا ۶۸۰ خودرو وجود دارد اما مصرف بالا است. در هر صد کیلومتر ۸ لیتر مصرف سوخت داریم که این رقم در اروپا ۵.۵ لیتر است که برای ۴ لیتر هدف‌گذاری شده است.
 
وی تاکید کرد: صنایع خودروسازی باید با جدیت در بحث آلایندگی و مصرف سوخت کار کنند.
 
وی با بیان اینکه اگر بین دولت و مردم اعتماد به وجود آید قطعاً مردم حاضر نمی‌شوند این حجم از تلفات انرژی داشته باشیم یادآور شد: بی‌تفاوتی نسبت به مصرف در کشور نگران کننده است.
 
وی افزود: ما ذخائر بزرگ نفت و گاز در کشور داریم اما دلیلی نمی‌شود که مصرف بی‌رویه داشته باشیم این ذخائر باید پشتوانه توسعه کشور و رفاه مردم باشد. باید فرهنگ‌سازی جدی در دستور کار قرار گیرد.
 
وی با اشاره به راه‌اندازی جشنواره دانش‌آموزی با موضوع مصرف سوخت با عنوان بهسو تصریح کرد: این جشنواره در مدارس مقطع متوسطه ۳۱ استان برگزار می‌شود که پیش بینی می‌شود ۶ میلیون دانش آموز را در برگیرد.
 
به گفته دلاویز افزایش آگاهی و توجه کودکان و نوجوانان در زمینه اصلاح الگوی مصرف، حفاظت از منابع سوخت، ترویج فعالیت‌ها، اقدامات بهره‌ورانه در جامعه، فرهنگ‌سازی مصرف بهینه انرژی از سنین نوجوانی، آشنایی دانش آموزان با بحث صرفه‌جویی انرژی و همراهی خانواده‌ها جهت اجرای برنامه مشترک در زمینه کاهش مصرف انرژی از جمله اهداف این جشنواره است و بعد از برگزاری جشنواره تغییر رفتارها آغاز می‌شود.
 
دلاویز گفت: این جشنواره از یکم بهمن آغاز می‌شود و دانش آموزان می‌توانند با مراجعه به سایت www.ifco.ir آثار خود را که شامل کاریکاتور، نقاشی، داستان‌نویسی، عکس و شعر با موضوع مصرف صحیح انرژی است ارسال کنند. مهلت ارسال آثار نیز تا ۲۲ بهمن خواهد بود و داوران در اوایل اسفند پنج نفر را به عنوان برگزیده انتخاب خواهند کرد.
 
* بخاری‌های سنتی معادل سه فاز پارس جنوبی گاز مصرف می‌کنند
 
مدیرعامل شرکت بهینه‌سازی مصرف سوخت در ادامه به تحریم‌ها اشاره کرد و گفت: با توجه به تحریم‌ها کنترل مصرف بیش از پیش نیاز است. سرمایه‌گذاری در بهینه سازی مصرف کمتر از توسعه است.
 
وی با بیان اینکه یکی از مباحث پرمصرف در کشور ما استفاده از بخاری‌های سنتی است اظهار داشت: این بخاری‌ها ۱۱.۵ میلیون متر مکعب در روز سوخت مصرف می‌کنند که در ۱۱۰ روز فصل سرما معادل سه فاز پارس جنوبی خواهد بود اگر بتوانیم بخاری‌های هوشمند را جایگزین بخاری‌های سنتی کنیم و ۱۴ میلیون بخاری نوسازی شود با صرف هزینه‌ای برابر سه میلیارد دلار برای بهینه سازی به اندازه شش میلیارد دلار هر فاز پارس جنوبی ذخیره انرژی خواهیم داشت.
 
دلاویز تاکید کرد: حال که توسعه کشور با چالش مواجه شده می‌توانیم با همگرایی ملی و آموزش جلوی مصرف انرژی کشور را گرفته و در مسیر توسعه قرار گیریم.
 
* مسابقه مصرف بنزین در کشور راه افتاده است
 
وی با بیان اینکه توزیع پول و یارانه راهکار موفقی نیست و همیشه ما را با چالش مواجه کرده است اظهار داشت: آنچه در دنیا مرسوم است مالیات بر مصرف سوخت است؛ ممکن است نگرانی به وجود آید که افزایش قیمت سوخت نتواند ما را در اجرای عدالت اجتماعی یاری برساند اما سوال این است که آیا کشورهایی مثل نروژ به عدالت اجتماعی نزدیک‌تر بودند یا ایران، سودان و ونزوئلا که یارانه پرداخت می‌کنند.
 
وی با بیان اینکه طی سال‌های اخیر افزایش تولید بنزین کار بزرگ مدیریتی در کشور ما بوده است، افزود: اما با این میزان تولید، مسابقه مصرف در کشور راه افتاده است.
 
وی همچنین به بحث قاچاق سوخت در کشور اشاره کرد و افزود: عدالت اجتماعی این است که سریع‌تر جلوی قاچاق گرفته شودکه این روزها امار متفاوت از قاچاق سوخت روزانه ۱۰ تا ۲۰ میلیون لیتر مطرح می شود و همچنین باید روی برخی مفاهیم که نیاز به گفتمان مشترک داریم تفاهم کنیم تا در مسیر توسعه قرار گیریم.
 
وی با بیان اینکه چالش صد سال اخیر کشور ما توسعه است خاطرنشان کرد: باید روی این مفاهیم به اجماع رسیده و همگرایی داشته باشیم.
منبع: فارس http://hadidnews.com/vdcgxz9w.ak9un4prra.html
نام شما
آدرس ايميل شما