تاریخ انتشار :پنجشنبه ۶ فروردين ۱۳۹۴ ساعت ۱۴:۰۶
رئیس جمهور اعلام کرده دولت از طریق توسعه صادرات غیرنفتی در سال جاری به دنبال ایجاد فرصت های جدید اشتغال برای جوانان به ویژه فارغ التحصیلان دانشگاهی است.
رونمایی از سیاست جدید اشتغالی دولت/ قفل بیکاری جوانان باز می‌شود؟
به گزارش حدیدنیوز، افزایش تقاضا برای اشتغال، بالا رفتن نرخ بیکاری فارغ التحصیلان دانشگاهی و نامتعادل بودن عرضه و تقاضای نیروی کار در کشور؛ یکی از مهم ترین مسائلی است که دولت های فعال در دوره های مختلف را به خود مشغول کرده است.
 
مسئله بیکاری و تقاضاهای فراوان شغلی نیروی جوان تحصیل کرده دانشگاهی، امروز از خواسته ها و اولویت های اصلی بسیاری از خانواده ها محسوب می شود و در این زمینه بسیاری از خانواده های کشور با مسائل و مشکلات جدی ای مواجه شده اند.
 
شرایط حل بیکاری
 
بیکار ماندن جوانان، ناتوانی خانواده ها در حمایت از جوان بیکار، افسردگی، تلف شدن عمر و بی ثمر بودن هزینه هایی که برای تحصیل فرزندان شده است، تاخیر در ازدواج و احساس سرخوردگی؛ همگی آسیب هایی است که به دنبال طولانی شدن دوره بیکاری و انتظار برای شغل برای جوانان ایجاد می شود.
 
دولت تدبیر و امید در دوره فعالیت خود وعده هایی برای انجام گشایش هایی در این بخش داده و مقابله با بیکاری را به عنوان یکی از اهداف مهم خود تلقی کرده است. در عین حال، در پاره ای از موارد عنوان می شود حل مسئله بیکاری یک موضوع جدا از رشد و رونق اقتصادی کشور، اتخاذ سیاست های جدید به منظور رونق تولید و سرمایه گذاری های تازه در اقتصاد کشور نیست و تا به اهداف قابل توجهی در این حوزه ها دست پیدا نکنیم، شغلی هم نخواهیم داشت.
 
در عین حال؛ دولت می گوید تلاش می کند زمینه هایی فراهم شود که اقتصاد کشور به سمت رشد برود تا بتوان خروجی آن را در بازار کار دید؛ بنابراین تا زمانی که بیکاری ادامه دارد و تقاضاهای بی شماری برای ورود به بازار کار وجود دارد یعنی اینکه اقتصاد در شرایط ایده آلی قرار ندارد و ظرفیت پاسخگویی به نیازهای شغلی را نخواهد داشت.
 
تاکتیک جدید اشتغالی دولت در سال ۹۴
 
آنچه که در دوره فعالیت دولت تدبیر و امید درباره نحوه مقابله با بیکاری مشاهده شده بسیار متفاوت از تجارت دوره های گذشته است به نحوی که دولت یازدهم هنوز طرح و برنامه روشنی برای مقابله با بیکاری مانند آنچه که در گذشته در قالب طرح های زودبازده و مشاغل خانگی و پیش تر از آن با عناوینی همچون خوداشتغالی و ... ارائه شده، نداشته و تلاش های خود را در بخش های دیگری متمرکز کرده است.
 
مقامات وزارت کار معتقدند از طریق بنگاه های خُرد و کوچک می توان در شرایط فعلی برای کشور فرصت اشتغال ایجاد کرد و دستیابی به اشتغال جدید از طریق واحدهای بزرگ در یک دوره کوتاه امکانپذیر نیست. از اینرو، طرح اشتغال بزرگ در واحدهای کوچک مطرح شده است. البته برخی طرح های دیگر مانند تکاپو نیز به منظور شناسایی مزیت ها و فرصت های اشتغال زایی در مناطق مختلف کشور هم در دست اجرا قرار دارد.
 
با این وجود، رئیس جمهور در پیام نوروزی خود با بیان اهداف و سیاست های کلان دولت در سال ۹۴ گفت: هدف ما در سال جدید، رونق پایدار، افزایش صادرات غیرنفتی و ایجاد فرصت‌ های جدید برای اشتغال به ویژه برای جوانان عزیز، تحصیل کردگان و فارغ‌ التحصیلان دانشگاه‌ ها است و در این زمینه با کمک شما مردم در سال جدید، قدم‌های نویی را برخواهیم داشت، صادرات غیرنفتی را افزایش خواهیم داد و زمینه اشتغال را فراهم خواهیم کرد. http://hadidnews.com/vdcgxn9w.ak9xn4prra.html
نام شما
آدرس ايميل شما