تاریخ انتشار :چهارشنبه ۶ آذر ۱۳۹۲ ساعت ۰۹:۲۴
تائید پس‌رفت صنعت از سوی بانک مرکزی

نرخ رشد ۹.۵- درصدی صنعت و معدن در سال ۹۱

بانک مرکزی ارزش افزوده بخش صنعت و معدن را در سال ۹۱ رقم بسیار ضعیف منفی ۹.۵ درصد اعلام کرد.
نرخ رشد ۹.۵- درصدی صنعت و معدن در سال ۹۱






بانک مرکزی در تازه‌ترین گزارش خود رشد ارزش افزوده بخش صنعت و معدن ایران را در سال ۱۳۹۱ رقم بسیار ضعیف منفی ۹.۵ درصد اعلام کرد که پایین‌ترین نرخ رشد ارزش افزوده این بخش در سالیان اخیر محسوب می‌شود.



به گزارش حدیدنیوز، پیشتر وزیر صنعت، معدن و تجارت از منفی شدن نرخ رشد بخش صنعت و معدن کشور در سال قبل برای نخستین بار خبر داده بود. خبری که حالا در گزارش تازه بانک مرکزی بر آن صحه گذاشته شده است.



در گزارش بانک مرکزی نرخ رشد ارزش افزوده بخش صنعت و معدن در سالهای ۱۳۸۸، ۱۳۸۹ و ۱۳۹۰ به ترتیب ۵.۱، ۱۰ و ۳.۷ درصد اعلام شده که این نرخ در سال قبل به رقم ناامیدکننده منفی ۹.۵ درصد رسید.



به صورت تفکیک شده نرخ رشد ارزش افزوده بخش صنعت و معدن در ماه‌های اول تا چهارم سال ۱۳۹۱ به ترتیب منفی ۹.۱، ۸.۱، ۱۲.۷ و ۸.۲ درصد بوده است.



البته منفی شدن نرخ رشد ارزش افزوده بخش صنعت و معدن از سه ماهه پایانی سال ۱۳۹۰ آغاز شد. جایی که در آن نرخ رشد ارزش افزوده این بخش به منفی ۰.۷ درصد رسید.



اما آمار بانک مرکزی درباره عملکرد ضعیف بخش صنعت و معدن در سال ۱۳۹۱ به همین جا ختم نمی‌شود. براساس آمارهای بانک مرکزی سال قبل میزان سرمایه‌گذاری پروانه‌های بهره‌برداری از واحدهای صنعتی با افت کم‌سابقه منفی ۴۳.۵ درصد مواجه شد. ضمن اینکه تعداد پروانه‌های بهره‌برداری از واحدهای صنعتی هم بالغ بر ۳۶.۱ درصد کاهش یافت.



در زمینه صدور جواز تاسیس واحدهای صنعتی نیز اوضاع اصلا تعریفی ندارد، به طوری که اگرچه تعداد جوازها ۵.۶ درصد افزایش یافته اما میزان سرمایه‌گذاری آنها معادل ۲۹ درصد کاهش را تجربه کرده است.



همچنین شاخص تولید کارگاه‌های بزرگ صنعتی هم در سال ۱۳۹۱ معادل منفی ۹.۹ درصد دچار افت شد.



نرخ رشد ارزش افزوده بخش صنعت و معدن در حالی در سال قبل به رقم بسیار ضعیف منفی ۹.۵ درصد رسید که پیشتر محمدرضا نعمت‌زاده در برنامه پیشنهادی خود به مجلس رسیدن به متوسط رشد سالانه ۱۲ درصدی ارزش افزوده بخش صنعت و معدن را جزو اهداف اصلی خود در وزارت صنعت، معدن و تجارت مطرح کرده بود.



با این حال به نظر می‌رسد در بهترین حالت ممکن می‌توان انتظار داشت با توجه به اینکه هم نرخ رشد اقتصادی و هم نرخ رشد صنعت در سال قبل منفی بودند هر دو نرخ در پایان امسال صفر شوند.



در چند سال گذشته همواره بین مرکز آمار، بانک مرکزی و وزارت صنعت، معدن و تجارت در زمینه چگونگی نرخ محاسبه ارزش افزوده بخش صنعت و معدن اختلافنظر وجود داشت و هر یک از این دستگاهها اعداد متفاوتی را به عنوان نرخ رشد صنعتی کشور معرفی می‌کردند. این در حالی است که طبق قانون برنامه پنجم توسعه، مرکز آمار به عنوان مرجع اصلی اعلام شاخص‌های اقتصادی تعیین شده است.



در هشت سال گذشته نرخ رشد بخش صنعت فراز و نشیب‌های زیادی را تجربه کرد و در بیشتر مواقع نیز روند نزولی داشته است. براساس آمار مرکز آمار ایران نرخ رشد صنعت در سال ۱۳۸۴ معادل ۷.۸ درصد بود که این رقم در سال ۱۳۸۹ به شش درصد کاهش یافت. رشد بخش صنعت در سال‌های ۱۳۸۵ تا ۱۳۸۸ هم به ترتیب ۹، ۷.۹، ۵ و ۵.۶ درصد بود.



از سوی دیگر براساس آمار بانک مرکزی نرخ رشد صنعت در سال ۱۳۸۴ معادل ۱۳.۶ درصد بود که این رقم در سال ۱۳۸۹ به ۱۰ درصد کاهش یافت. رشد بخش صنعت در سالهای ۱۳۸۵ تا ۱۳۸۸ نیز به ترتیب ۱۰.۷، ۰.۷، ۲.۴ و ۵.۳ درصد بود. ضمن اینکه در ۹ ماهه ۱۳۹۰ نرخ رشد صنعت براساس اطلاعات بانک مرکزی مرکزی تنها ۴.۹ درصد بود.



بعد از ادغام وزارتخانه‌های صنایع و معادن و بازرگانی و تشکیل وزارت صنعت، معدن و تجارت در سال ۱۳۹۰ نیز رشد صنعتی کشور روند نزولی داشته است؛ به طوری که از نرخ رشد ۱۰ درصدی در سال ۱۳۸۹ به ۴.۹ درصد در ۹ ماهه ۱۳۹۰ رسید.



در سال ۱۳۹۱ نیز با توجه به نوسان‌های ارزی رخ داده و تشدید تحریم‌ها نرخ رشد صنعت کشور به شدت کاهش یافت؛ به طوری که به گفته وزیر صنعت، معدن و تجارت و براساس تازه‌ترین گزارش بانک مرکزی برای نخستین بار لین نرخ منفی شد. http://hadidnews.com/vdcgw39x.ak9uy4prra.html
نام شما
آدرس ايميل شما